Trettioåriga Kriget

Hej allesammans, här tänkte jag göra en liten tråd om mitt försök att måla några historiska figurer. Planen är inte att försöka få ihop till någon speciell armé (anledningen är bristen på spelare i hemstaden), men jag tänker å andra sidan inte skippa sånt helt så jag tänker basa figurerna efter "Warhammer standarden" så de kan användas både i Warhammer ECW och 1644.

Så det hela började för nästan en månad sen när jag beställde några figurer från England. Efter lång väntan så fann jag ett paket när jag kom hem idag.

ett litet tungt brunt paket

I paketet hittade jag de beställda varorna, 12 ryttare med inkluderat ledning och Kung Gustav II Adolf med med mindre stab. Så efter att figurerna hade fått sig ett hett bad med diskmedel så satte jag mig ner och började rensa gjutskägg och dylikt. Några serier på 6:an senare så var jag klar.

Jag måste säga att figurerna är helt okej, kvaliteten är väll inte som GWs metall men proportionerna är bra och man drunknar inte i gjutskägg, är i synnerhet nöjd med att hästarna var rätt så stora. Överlag, helt okej figurer.

Tappra ryttare redo att limmas för sitt land

Den Svenske krigarkonungen i egen hög person

Jag vet att bilderna inte håller högsta kvalitet men jag orkade inte lägga någon större vikt vid det, ska dock lägga mer tid på det när jag har kommit lite längre. Morgondagens plan är att försöka limma och pinna de flesta och kanske börja lite lätt med greenstuffen för att "fixa lite saker".

Nu får ni alla ha det bra tills vidare, hej på er!

Kommentarer

  • Coolt, alltid kul att se lite non-GW/fantasy figurer

  • Jag måste säga att figurerna är helt okej, kvaliteten är väll inte som GWs metall men proportionerna är bra och man drunknar inte i gjutskägg, är i synnerhet nöjd med att hästarna var rätt så stora.

    Nu hade i och för sig huvuddelen av det svenska kavalleriet under 30-åriga kriget tämligen ynkliga hästar, men det gällde knappast G II A och hans livvakt.

    Coolt, alltid kul att se lite non-GW/fantasy figurer

    Fantasyfigurer? Vardå?

  • Jag tror han menar att figurerna är varken GW eller fantasy. Fast vad vet jag :) Och med hästarna, ja som du kan se på bilderna är de inte enorma men inte några ponnys heller för den delen.

    Har pinnat hälften nu och det är helt enkelt nödvändigt enligt mig om man vill att metall figurer ska hålla ihop, det gäller förstås både kavalleri och stora figurer.

    Har en liten fråga som jag bara ska slänga ur mig och höra om någon har någon aning. I kavalleriets ledning finns det en tapper ryttare med lans, undrar om man fäste fanan vid den eller om det var någon sorts speciell underofficer/officers utrustning?

  • Jag är nästan helt säker på att det är en fanbärare av något slag. Vad jag vet så var det bara det polska kavalleriet som fortfarande var beväpnade med lansar på den tiden. Svenskarna, och alla andra, hade kavalleri med pistol(er) och värja.

    Ett par oerhört bra böcker om 30-åriga kriget ur svensk synvinkel är Peter Englund's "Ofredstid" och "Den Oövervinnerlige".

  • Det ska tilläggas att de polska ryttare som det talas om här ovan, är de som GW baserat sina Winged Lancers på i Kislevarmén.

    Det "moderna" tidiga 1600-tals kavalleriet hade bröstharnesk av antingen läder eller metall. GIIA hade som bekant älgläderrustning, men det var mest pga vikproblemen. GW har även här tagit en tydlig historisk referens i sina Pistoliers till Empire.

  • Kan lägga till att skottarna hade vissa förband ryttare med lans under engelska inbördeskriget :) Och nu när jag är inne på det så kallas de polska ryttarna Hussarer och ryttar typen kommer ursprungligen från ungern.

    Men ja ryttarjacka av älghud var ju standarden och med det oftast också en bröstplåt av stål(jag gissar på stål eftersom att jag inte kan tänka mig något land i Västeuropa som fortfarande använde vanligt järn till vapen på den här tiden).

    Kung Gustaf hade dock ingen rustning av metall eftersom han hade en skada sen tidigare vilket gjorde så han inte kunde använda sådan utan stor smärta.

    De där böckerna har jag tittat lite på men jag hade som ingen lust att läsa en tjock roman vid tillfället utan har lånat ett antal fakta böcker från biblioteket på området. Men de verkar vara bra böcker som jag kanske får ta och läsa någon gång.

    Oj, se hur det kan gå! Nu blev det bara att man diskuterar historia när jag borde göra klart grundarbetet på figurerna så jag kan måla dem under jullovet. Jaja, ha det bra tills vidare!

  • edited 17 december 2008 21:10

    Då ska vi se, nu har jag äntligen börjat måla en testfigur. Bilderna blev inte jättebra och för de togs i all hast, men jag sak se om jag kan ta bättre bilder när han är klar.

    framifrån

    Bakifrån

  • Mycket nice! Jag har figurer från Bicorne och renegade ECW. Mycket fina figurer tycker jag

Sign In or Register to comment.