Call To Arms! (warmachine/hordes liga)

edited 7 december 2008 20:54 in Figurspel
För de som missat det så har vi dragit igång en liga för warmachine/hordes. Det är jag(Mikael) som håller i ligan om ni har frågor. Jag kommer att posta veckoresultat och liknande här men resultaten ska även komma upp på FUSK på tisdagar är det tänkt. Dyker det upp frågor under matcherna (även om ni har löst dem) så får ni gärna posta dem här om ni tror att de är av relevans då de flesta är nya till reglerna.

Jag ska föregå med gott exempel och ta upp något som jag och Johan noterade i veckan. Väldigt många (inlusive jag själv) tycks ha missat sista meningen i stycket om "running model", förutom att en springande modell inte får kasta spells eller anfalla så står det "after completing its movement a running modell ENDS ITS ACTIVATION" vilket faktiskt gör enorm skillnad :P

För att det ska vara så lätt som möjligt att hitta folk att spela mot så kommer här namn och telefonnummer till folk som är med i ligan och har gått med på att deras nummer postas, vill du delta eller redan gör det och ditt nr inte finns med så posta det gärna här så ska jag försöka uppdatera denna lista.

-----Deltagare:---------
Mikael Hörnberg 073-071 95 94 (um.. Mercenary/Cryx/Legion)
Johan Dyrlind 070-6457121 (Cygnar)
Fredrik Pettersson 070-3328309 (Khador)
Daniel Sjödin 070-6861262 (Legion)
Marcus Eriksson 073-5036088 (Khador)
--------------------------

Allmänt om ligan:
------------
Call To Arms! Är Privateerpress ligasystem för WARMACHINE och HORDES, det som nu i december startar på FUSK är en förenklad version av detta avsedd att få igång warmachine/hordes spelandet och låta nya spelare bekanta sig med spelet och bygga upp sina arméer.

Regler
Reglerna är enkla, du får ha totalt 400 pts av vilken typ du vill(warcaster/warlock, warjack/warbest, infantery, solo), du måste fortfarande följa de vanliga restriktionerna som t.ex. bara en warcaster/warlock, field allowance, vilka mercenarys/minions som får arbeta för vilken faktion etc. Under denna liga är det helt ok att spela en ”epic” warcaster/warlock (låt inte namnet lura er, en epic warcaster är inte bättre än sin vanliga inkarnation, bara annorlunda).

Observera att du INTE behöver spela samma lista varje vecka eller ens samma faktion och att WARMACHINE spelare och HORDE spelare kan spela mot varandra(spelen är gjorda för att kunna spelas mot varandra).

Modellerna behöver inte vara målade men det uppmuntras.

Scenarion
Vi kommer inte att köra specifia scenarion varje vecka utan det är upp till spelarna i varje enskild match om de vill spela scenarion som hold the line, mangeled metal ed(observera att många scenarion har restriktioner på vad man får spela i dem) annars räcker det gott med annihilation(du vinner när din motståndare inte har några modeller som kan agera, kom ihåg att solos och infanteri kan agera även utan en warcaster/warlock men de kommer att vara i ett enormt underläge).

Matcher och ligapoäng
Spelare är begränsade till max två ligamatcher i veckan och dessa får inte vara mot samma motståndare. Resultatet av de liga matcher man spelar ska rapporteras på ett papper som lämnas på FUSK så att jag kan räkna ihop poängen från varje vecka och sätta upp en placering lista, det kommer jag göra på tisdag kväll så en vecka är från tisdag till tisdag.
--------------------

Sen var det någon som undrade exakt hur poängen räknas så jag tänkte att jag postar sådant här också:

Ligapoäng räknas efter följande kriterier:
Vinnaren får 4 poäng
Förloraren får 1 poäng
spela mot en motståndaren som hade minst 2 högre placering än dig förra veckan +1
vinna mot en motståndare som hade 2-3 högre placering än dig förra veckan +1
vinna mot en motståndare som hade 4+ högre placering än dig förra veckan +2

Errata
Det finns mycket errata på internet och I slutet av böcker, det mesta av detta är för att fixa problem som har uppståt under ovanliga situationer och kommer antagligen inte vara viktigt. I övrigt så gör vi så att är man medveten om en errata så rättar man sig efter den, är man inte det så gör det inget, spela som regeln är skriven bara eller kom överense med din motståndare.

Regler och regelfrågor
Som vanligt så går det alltid bra om det dyker upp en regelfråga eller konflikt att komma överense om hur ni sa göra under en match, och vill man veta hur det skulle vara så kan man kolla upp det senare.
Finns jag I närheten så svarar jag gärna på regelfrågor efter bästa förmåga och det kommer att finnas möjlighet att posta frågor på stridshammare.se

Kommentarer

  • skrivit upp dig Marcus. Här kommer även standings efter vecka 1:

    Placering: Spelare: Poäng:
    1 Sven Eckerskog 8
    2 Daniel Sjödin 5
    2 Johan Dyrlind 5
    3 Marcus Eriksson 4
    4 Mikael Hörnberg 2
    5 Fredrik Pettersson 1
  • Regler
    Något som kom upp senaste veckan: vad är skillnaden mellan "loses its initial attacks" och "forfits combat action"/"forfits action"?

    Svaret är att en model som tvingas ge upp eller frivillig ger upp sin action/combat action (dessa är olika wording för samma sak) INTE kan köpa fler attacker med focus/fury ed. Det kan man därimot om man har givit up eller förlorat sina "Initial attacks".

    Knockdown
    En model som blick knocked down kan inte kliva upp förren sin spelares nästa tur. mao om du på något sätt blir nockad under din egen runda så kan den modellen inte kliva upp förren under din nästa tur(om inte någon effekt som t.ex. Darius kran eller Mortenbras "jump start" får modellen att stå upp igen). Så t.ex. så går det inte att göra ett two handed throw på sin egen warcaster och kasta den på motståndarens warcaster, sen aktivera sin warcaster, forfitta movement för att ställa sig upp och anfalla motståndarens liggande warcaster.
  • vecka 2 är avklarad, glömde dock att ta med mig resultaten hem så de som vill se dem får gå till fusk :P jag vill dock minnas att det var väldigt jämt.

    Tvärr så har min dator havererat totalt så jag kommer inte att kunna uppdatera här så bra, om någon annan är duktig på att sitta här på forumet så får ni gärna posta resultat/frågor o liknande här.

    Regler:
    Dessa dök upp under veckan, pga avsaknad av dator så har jag inga svar än, är det någon som har det posta gärna.
    1. Hur långt rör sig en flyende modell? antagligen speed x2 men i reglerna står det inte uttryckligen. och då uppstår ju frågan, måste de då ta en command check för att få springa? det vore underligt
    2. Kan man charga en modell med Stealth som är mer än 5" bort? den här svar svår, motivationen för är att man kan deklarera attacker mot en modell med stealth(och borde då kunna deklarera en charge), men de missar automatiskt. Motivationen för att det inte skulle gå är att man inte kan charga ett mål man inte kan se samt att charge är en attack och om det är tillåtet är frågan NÄR det är en attack, innan eller efter movement.
  • ok, det var inte svårt att hitta folk som visste:
    1. en flyende modell springer (spdx2)
    2. ja, man kan charga en modell med stealth(och charge räknas som en attack först efter movement, så den missar inte eller nått sånt)

    Det kom även upp att Commander och Leaders INTE behöver ta ett command check för att ge en order.
  • hur är ställningen i ligan?
  • Det undrar jag också lite :P nu i helgerna har jag inte haft tid att vara på lokalen, men nu återgår jag till normal verksamhet, så ikväll ska jag bort till fusk och fixa upp resultaten som skrivits upp under jul/nyår, så ska jag posta dem här också =)
  • låter bra,
    jag kommer upp på torsdag om någon vill spela efter 2
  • Här kommer Standings efter vecka 5! (med vissa förbehåll för ändringar, johan skulle raporter nån match också när han kom tillbaka)

    Placering: Spelare: Poäng:
    1 Mikael 16
    2 Fredrik 15
    3 Daniel 14
    4 Johan 11
    5 Sven 9
    6 Markus 4
    6 Simon 4
    7 Robin 1
  • edited 15 januari 2009 20:33
    Standings efter vecka 6! jag ligger lite efter, men det verkar inte vara så många som läser detta ändå :P

    Snart är det dax för turnering! helgen 31 jan -1 feb har det sagts, och det ska vi väll försöka hålla.

    Placering: Spelare: Poäng:
    1 Mikael 24
    2 Daniel 18
    3 Fredrik 16
    4 Johan 12
    5 Sven 11
    6 Markus 10
    7 Simon 6
    8 Robin 1
  • Turneringen och slutet närmar sig! Sven har kommit upp med lite info till den avslutande turneringen, länk här:
    http://stridshammaren.se/forum/comments.php?DiscussionID=1277&page=1#Item_7

    Men vi kommer självklart inte lägga ned efter turneringen, utan sen så ökar vi standard poängen till 500 pts och börjar en ny liga tycker jag, inte direkt kanske men inte allt för långt bort. Då ska jag fixa scenarion också hadde jag tänkt^^

    standinga för vecka 6:
    Placering: Spelare: Poäng:
    1 Mikael 29
    2 Daniel 23
    4 Fredrik 16
    3 Johan 18
    5 Sven 11
    5 Markus 11
    6 Hänninen 8
    7 Simon 6
    8 Robin 1
Sign In or Register to comment.