[FOW] Sovjetiskt pansar med GW färg?

edited 7 december 2008 00:45 in Figurmålning etc

Jag har nu lagt basecoat på en hel hop IS2-or, och tänkte måla dem på söndag. Eftersom jag inte alls är vän med Vallejos färger, så undrar jag om det finns en lämplig kombo av GW färg och wash för att få en grön nyans som är hyffsat nära den riktiga.

Kommentarer

  • gnarloc och thraka. Vet ej säkert.
  • annars kan en catachan green, med caos black wash funka
  • Jo det blir nog bättre.
  • Jag skulle nog föreslå catachan med en brun wash och sen highlightad med catachan och så lite sovjetiska vita igenkännings ränder och sifror för att få den lite ljusare.

  • edited 8 december 2008 16:20
    Nu är jag ingen expert på sovjetiskt pansar. Men kanske blanda in nån foundationfärg först för att sedan lägga på catachan... för det täcker ju så förtvivlat dåligt annars och det gör en ju lite less på att måla.

    Lite varianter:
    Knarloc först och sedan drybrush catachan - Borde se lite ut som att färgen har blekts av solen om du lämnar lite knarloc i skuggorna
    Blanda in gretchin green med catachan för en lite ljusare färg som sedan can skuggas med en wash t.ex. devlan mud.
    Blanda in khemri brown för en skitigare effekt sen drybrush med catachan
    vermin brown kan användas som rost för riktigt trötta tanks

    Gör lite test och sen blandar du en ny burk av den kombon som blir bäst så har du din egen sovjetisk tanksmålar färg som kan användas igen och igen.. :D

    EDIT: Jag letade runt lite på sovjetiskt pansar men jag hittade inte riktigt nån bra referensbild på exakt vilken färg de var, de är förstås att de hade flera varianter beroende på terräng. På de bilder jag såg så varierade de mellan ganska ljust brungröna (som jag trodde de var) till lite mörkare grönt. Jag är som sagt ingen expert, vilken nyans är du ute efter?
  • Jag är ute efter den lite mörkare nyansen, och Catachan verkar täcka OK över en svart bas. Inte Foundation-bra, men helt OK.

Sign In or Register to comment.