Restriktioner igen (avkapat från slaget om härnösand)

edited 4 december 2008 09:12 in Figurspel
Så du påstår att det inte är i princip samma spelare varje år i top 10 på Fanatic? Klart att vissa listor är hårdare än andra, eller mer lättspelade.. Men i grund och botten handlar det om spelaren, inte listan. Om man inte tål att ens armé får stryk så borde man väl göra en annan ist för att gnälla på alla andra?

Kommentarer

  • Det har jag aldrig påstått? Snarare är väl det senare turneringarna ett bevis på motsatsen då top 10 nästan uteslutande utgörs av Deamons, DE, Empire och VC.

  • Troligen så har dessa spelare varit med förr och har insett att de med dom här arméerna kan man göra bra listor, och så gjorde de det. Dom som klan spelet och som vill vinna kommer ju att göra så hårda listor som möjligt, och det finns inget som hindrar alla andra att göra det samma
  • Nä precis, alla kan ju spela deamons..

  • edited 3 december 2008 22:28

    Det handlar ju i grund och botten om att vinna, annars skulle det inte kallas turnering. Varför kan inte folk sluta gnälla och bara göra så hårda listor de kan?

    Om alla skulle göra så skulle ju alla ha i princip samma armylists efter ett tag, och 90% skulle vara DoC och VC. Inte så kul enligt mig...

  • Sandpeople: Menar du på allvar att du gick igång på det där?
    Snacka om nazistparad i mikromanagement.
  • Jag tycker inte att idén är helt fel (bättre än komp), men jag tycker inte att genomförandet är perfekt (speciellt så är skillnaden i poäng för stor, och både poängskillnader och restriktioner på samma gång kan bli för mycket). Man måste också tänka på att ETC är en lagturnering (bara en ras per lag), och reglerna känns anpassade därefter.

  • edited 3 december 2008 11:52

    Dum fråga: vad är komp egentligen? Snackas om det hela tiden, men vad är det egentligen?

    I övrigt tycker jag ETC-restriktionerna verkar väldigt roliga. Kul att spela DoW.

  • Komp. Handlar om att t ex vissa enheter i plural anses vara alldeles för kraftfulla och då finns det regler som förhindrar detta, allt för att ge arméer sinsemellan mer balans (och mycket är subjektivt). Men jag måste erkänna att jag är lite osäker på om komp står för kompensationsregler, kompletteringsregler eller är ett eget ord i sig.
  • Komp (comp) står för composition om jag inte har fel

    Det handlar inte bara om enheter i plural. Man får helt enkelt mindre turneringspoäng beroende på hur hård ens lista är. Beräkningen av hur hård ens lista är görs via en kompmall som utformats i förväg. Den vanligast förekommande i Sverige just nu är; kompmall

  • Jaha, okej. Det var ungefär det jag trodde. Visste bara inte vad alla siffrorna stod för :P
  • Nas: Javisst. Själv har jag spelat demoner ett tag och börjar bli lite less på allt gnäll.

    Jag har spelat chaos sedan 4th edition och demoner sedan HoC-boken kom, och spelar dom alltså inte bara för att de är så stenhårda, utan för att jag gillar figurerna och fluffet.

    Då skulle det vara skönt att kunna komma på en turnering och spela dom utan att behöva skämmas!

    Jag har tillräckligt med kunskap om armén och den är tillräckligt startk för att jag ska kunna spela mot en Orc/alv/empire/dvärg-lista med 250 pts mer och ändå ha goda möjligheter att vinna.

    Allt som är sagt om demoner i denna post anser jag gäller även för VC.
  • edited 4 december 2008 00:36
    Tycker att ETC reglarna var riktigt löjliga! Varför ska vissa lag ha mer poäng än andra? Verkar som att vissa inte nöjer sig med det de har och måste fixa så att alla "bra" lag inte kan göra så mycket. Vissa restriktioner är helt okej, som max 4 warmachines eller max 10PD men man behöver inte gå till överdrift.

    Mitt tips är att läsa lite mer och utveckla era taktiker och listor istället. Inställning är viktig i warhammer, tror man att man kommer att torska då gör man det också!

    Tycker personligen att det är roligt att möta starka listor och bra spelare, gillar utmaningar med mina TK. Roligare att förlora en tuff match med marginaler där båda spelarna kämpar än att vinna enkelt med 20-0 över alverna.

    Känns lite som att ingen diskuterar taktiker, utan bara vad som ska bort. Anser att det är ganska tråkigt för warhammer. I framtiden får man troligen mindre poäng beroende på hur länge man spelat också...
  • edited 4 december 2008 15:34
    Att vissa listor är bättre än andra det vet alla är inte det stora problemet som tex nilssonharhund har tagit upp är att en viss persontyp spelar ofta de listorna som är bättre och den persontypen är ganska självgod och tråkig. Typen regelryttare, theoryhammer spelare som har för fullt up med att tycka att han är grym för att stanna upp och ha roligt.

    Kärnan av spelet är som Jervis sa, A game of warhammer is a agreement between to persons to have an enjoyable couple of hours. Tyvärr kan man inte välja bort att spela mot vissa personer under turneringar.
  • Helsicke vad det surnar till fort! Folk är olika. Vissa är verkligen tävlingsmänniskor och andra vill bara ha kul och det är klart att olika människor kommer ha väldigt olika förväntningar på en turnering och motspelare vilket gör att varken turneringsledningen eller motståndare kan tillfredsställa alla. Så är det här i livet. Det går inte heller att diktera för alla vad det här spelet ska handla om - folk ändrar sig inte för det utan känner sig bara påhoppade! "Shit jag spelar demoner och vill vinna - dom menar jag är en dålig människa".

    Visst kan det vara så att vissa som är på ett visst sätt väljer en speciell lista för vissa ändamål men det betyder inte att alla som spelar demoner är på ett visst sätt. Det där med fördomar är något man alltid måste brottas med. Jag kan själv gå i god för att Falle är en trevlig kille att spela mot trots att han spelar demoner. Men han har iofs skägg. Det gör ju sitt till.

  • edited 5 december 2008 01:30
    hmm nää blir då inga dvärgar för mig i fantasy iaf! skoja svårt det blir. vem har sätt en dvärg på 15 i topp dom senaste 4 turneringarna :P? borde ha fått 2500 iaf meeen man kan inte få allt i livet ;)

    få lira 40k i stället
  • En idé för restriktioner vore ju att man inte får ha under typ 1500-2000 i komp eller nåt. Då slipper man ju de absolut ostigaste listorna. Vad tycker ni?

  • edited 5 december 2008 13:31

    I den kompmall som används står att man inte får kompa under 7 (dvs 1400) men jag vet att det snackats om att höja det. I de turneringar som använder komp tycker jag definitivt det är bra att ha en minimum gräns; 2000 låter rimligt

    edit: Sätter man en allt för hög minimumnivå tycker jag systemet säger emot sig själv lite; tanken är väl att man ska kunna ha valfrihet, men betala för ev hårda listor genom mindre turneringenspoäng

  • Det kan jag hålla med om. ETC-restriktionerna verkar rätt roliga, men inte allför balanserade. Om man istället använder kompsystemet slipper man ju behöva tjafsa om vilka items som ska tillåtas och inte. Personligen röstar jag för att använda det som restriktioner i Härnösand (ev något extra om max PD och så också)

  • Men då måste man istället tjafsa om hur mycket plus eller minus varje enhet (och item, och kombination av enheter och items, eller kombination av olika items) ska ge. Min erfarenhet är att kompmallar per definition alltid ligger steget efter, och det finns alltid kombinationer som inte straffas av mallen (men borde göra det), och att hitta felen i mallen blir egentligen inte annorlunda från att hitta felen i arméböckerna.

    Arrangörer drar dessutom ofta ett väldigt tungt lass när man använder komp, eftersom det är väldigt jobbigt att kontrollräkna listorna.

  • Har läst på "The warhammer forum" och på en tråd tog de upp olika restriktioner som fanns runt om i Europa, specielt i Tyskland och England. Det förekom ofta att de hade bannat drakenhoff och standard of chaos glory och lagt en gräns på warmachines, large targets samt PD och DD. Tycker att detta vore en bra mall att utgå ifrån. Blir enklare för domarna och för spelarna än komp.

    Ursäkta om jag blev hetsig i mitt tidigare inlägg men hade haft en tuff dag. :)
Sign In or Register to comment.