GWs nya spelbord

edited 1 december 2008 21:57 in Figurspel

Blev paff när man fick GWs nyhetsbrev och såg deras spelbord finnas bland deras nya släpp. Visst, det har varit lite rykten om att dom skulle återkomma, men inga bilder och ingen stabil information vad jag läst eller hört om, och nu plötsligt så kom dom.

Först kom deras battlemat, vilket man nu i efterhand kan säga är budgetvarianten, och nu kom delux versionen som faktiskt ser bra och lovande ut. Robusta 15kg ska den ligga omkring och det följer tydligen med gott om extra delar för att koppla ihop skivorna, 14 behövs och 32 medföljer. Den stora nackdelen är priset, figurspel.se marknadsför den för ca 2000kr, och jag misstänker att butikpris kommer ligga närmare 2300kr.

Men, jag tänkte ändå höra om det är någon som faktiskt hört något om den här produkten, eller om fantasia har haft ett ex på förhandsvisning/demonstration. För det ser ju onekligen snyggt ut och är frestande med tanke på att det är lätt (om du tycker 15kg är ingenting) att flytta, men definitivt lättare att förvara än stora 42/44/4*6 fot skivor. Sedan ser det ut som att det finns vissa (begränsade) möjligheter att kombinera ihop olika bord för att skapa nya terräng.

Sedan så har dom ju i samband med det också släppt ett spelbordskit för att antagligen snabbt och enkelt få fram ett enkelt och dugligt utseende på ett bord. Kittet går lös på 250kr på figruspel.se, antar att butikpris kommer vara kring 300kr. Vet inte om det faktiskt är nytt, men nytt för mig iaf. Tycker det verkar vara en väldigt bra produkt, oavsett om man väljer att köpa deras delux spelbord eller väljer att göra ett själv hemma av spånskivor.

Iaf, ordet är fritt =)

Kommentarer

  • Såg den häromdagen och den verkar sjukt bra. Robusta och samtidigt modulära bord är det inte gott om. Frågan är om det får plats terrängbitar i form av ruiner och liknande i väskan eller om man måste ha dessa separat. Minst sagt praktiskt ändå att kunna stuva undan bordet snyggt utan att det skadas.

  • Fick klämma på ett i helgen, och jag är imponerad :) Fördelarna känns ganska uppenbara, men det finns också ett par mindre nackdelar;

    • (I mitt tycke) för många bitar med kullar på, detta kommer eventuellt lösa sig i framtiden eftersom GW eventuellt kommer att släppa fler bitar.
    • Man får automatiskt ett mittsträck som gör avståndsbedömningen lite för enkel i vissa fall. Det gör kanske inte så mycket för friendly games, men för turneringar så skulle det nog inte fungera (man skulle kunna göra ett eller några bord lite mer påkostade, men där passar inte de modulära bitarna helt in, tyvärr).
  • Avståndsbedömning är helt klart en nackdel. Dock spelas det i många turneringar jag varit på med exempelvis tredelade bord (60+60+60cm gånger 120cm). Det är egentligen bara på fanatic som borden varit utan synliga linjer, förutom på vissa bord som överlappar till nästa spånskiva, fast i det fallet är det svårt att avgöra exakt hur långt det är.
  • Sant, det blir ju enklare att avståndsbedömma. Men det är ju ändå inte så avgörande faktor i 40k förutom då man kommer till movement och assaults, men då tror jag det är sällan som skarvarna ger en så stor uppfattning om avståndet, mest vid deployment och först atvå rundorna som jag tror dom faktiskt gör en skillnad man kan prata om, resten av spelet blir dom mest bara skarvar i bordet.

    Hur tyckte du dom skulle löst kullfrågan istället? Personligen tycker jag det är rätt bra, för om man ogillar dom kan man bara sätta dom i hörnen där dom inte är "med" så mycket, men det skulle iofs inte suttit fel med att fått med 2 extra bitar med enbart platt/kratrad terräng så att man hade haft möjligheten från grund att bara köra med hälften så mycket kullar.
  • I fantasy hade det nog varit bättre med två kull-skivor och fyra platta skivor då du oftare vill ha kanska plan terräng och definitivt inte en kulle i varje hörn.

  • Definitivt, men bordet känns riktat mot 40k iom kratrarna, men jag håller mde dig, 4 bitar med kullar kanske inte känns så optimalt, men om man vill kunna placera ut kullarna på andra ställen är sidorna så krävs det 4 bitar för att kunna göra en kulle i mitten av bordet. 4 platta och 4 kullar borde ha medföljt känns det som, men produkten i dagsläget verkar ändå vara väldigt bra.
  • NilssonHarHund: Japp, och det gäller även i Fantasy. Dock spelar man ju oftare tvärs över bordet än längs med, så de (från spelarna sett) vertikala skarvarna gör inte lika mycket.

  • Plant bräde med lös terräng är bättre än modularterräng likt GWs. Enda tillfället modularterräng kan vara bra, är om man vill ha nedsänkta positioner på ett snyggt sätt, t ex vattendrag, kratrar eller skyttegravar. Man har bara begränsat antal varianter med modularterrängen, vilket ett plan skiva med lös terräng inte har (snarare obegränsad). Sen är det ju problemet som tagits upp, att med färdiga skarvar, är det på tok för lätt att uppskatta avstånd - oavsett om det gäller att gissa om chargen går hem, hur långt artilleriet når i Fantasy, eller avgöra om de där farliga närstridstrupperna (ex berzerkers) kommer att nå min skyttelinje eller ej i W40k.

  • edited 10 december 2008 21:34

    finns ju möjlighet att dom släpper plana bitar senare och sen så är det nog inte så svårt att göra ett par bitar själv.....oh skulle vara grymt att tillverka en skyttegravs linje. Se där nu börjar jag drömma mig iväg igen suck ni får inte visa mig såna här nya grymma saker jag blir ju tårögd av habegär

Sign In or Register to comment.