Slaget om Härnösand: Förhandsinformation

edited 26 november 2008 21:22 in Turneringar / konvent
Tjena!

Tänkte lägga upp lite förhandsinfo och funderingar om Slaget om Härnösand 2009!

Datum: 31Jan-01Feb eller 7-8 Feb, kom gärna med åsikter och förslag!

2250pts Warhammer Fantasy
om intresse finns kör vi en 40k-del också

Restriktioner och scenarion kommer vara rätt lika Fantasia Fanatic.
Det jag funderar främst över är om det vore en bra idé att sätta en restriktion som plockar bort alla items som kostar mer än 75 pts? kom gärna med idéer och förslag!

Vi försöker fixa så att både turneringen och boende blir billigt, så att det blir okej att åka en bit för att komma och tävla!

Kommentarer

  • edited 26 november 2008 22:24
    Tjenare, Jonathan! :) Jag antar att det var den här turneringen ni nämde på fanatic? Jag kan höra med de andra och se om det är några som har intresse/tid att vara med.

    Restriktioner på 75 pts skulle kunna vara bra mot just deamons, så det är okej för mig ;), men det spelar inte så stor roll egentligen.

    /Mathias (från LKW/Liten Tysk Lastbil)
  • sign me up! hur många matcher? några intressanta scenarion? hade gärna sett någon annan poäng form än just 2250 kanke 1999, vet mycket väl att det är då bättre för visa arméer och sämre för andra. försöker bara odla idéer och "think outside the box" skoj att lira något lite annorlunda, som gör det speciellt och mer unik turnering. men hur det än blir, så är jag där och som sagt ska jag dra med mig två stycken. så räkna med 3 personer som lirar fantasy hittills.

  • Är riktigt intresserad av en 40k turnering för egen del i alla fulla fall.

    Gärna de senare av dom datum ni satt upp också.. många önskemål här på morgonkvisten :P

  • edited 27 november 2008 12:19
    Har hört mig för bland vårt gäng, och vi är 4 pers hittils, jag, Erik, Leo & Per som är intresserade. Ska höra med Christoffer & Forss också. Hur många pers räknar ni att bli och hur många matcher blir det? Undrar även om hur det blir med priser och övernattning?
  • Sign me up Scotty!

    Mitt förslag är att inte tillåta magic items/bloodline power/daemonic gift och icons som kostar mer än 50pts. Då slipper man inte bara vidriga demon-grejer men också saker som till exempel castein ring.

    Visst finns det ultrajobbiga saker för 50 pts också (trappings på en Great unclean one), men dessa kan ju förbjudas mer specefikt.

    Jag tror också på att vissa arméer måste få lite hjälp för att överhuvudtaget kunna vara med och tävla: Ogre kingdoms, dwarfs...
    Medan vissa arméer måste hållas lite tillbaka: Daemons of chaos, Vampire counts...

    Hur detta ska gå till vet jag inte. Kanske ska de allra svagaste arméerna få lite extra poäng till sin armé, eller att de slipper vissa restrictions vad gäller special- och rare choices?
  • edited 27 november 2008 16:51
    Förresten: Skitkul att det äntligen händer något i Härnösand. Ska försöka dra med mej så många jag bara kan!
  • Jag är med!

    Jag hoppas på en restriktionsfri turnering, det är det bästa sättet för en på papperet svag armé att möta VC & DoC.

    En annan grej skulle kunna vara en gemensam pott med poäng för magiska items/gifts/runes/bloodlines etc för karaktärer, sig 200 poäng. På 2250 poäng och fyra karakärer blir det max 50 poäng/karaktär. Slår hårdare mot demoner och VC som måste toola, mindre hårt mot sig empire och WoC som kan köpa flails etc.
    Klarrt å betarrt!
  • Låter underhållande

    Tycker att det låter som en bra ide att alla items över 74p blir "oliagliga" :)

    En annan grej som jag hoppas på är att ni kör med restriktioner på warmachines som på fanatic.

    Tycker dock ideen med gemensam pott för magiska prylar straffar några lag extra hårt. Jag spelar Tomb Kings och mina magic items är alltid högst nödvändiga för att kunna utmana motståndaren. VC och Deamons har ju egentligen bara drakenhof och stubborn flaggan som gör att de är något klurigare än de andra lagen.

    Skulle gärna se att det inte finns någon restriktion mot large targets. Tycker monster armeer borde få möjligheter att vara med. T.e.x wood elves trädkramare, DE monster lista eller dual giant med orcs :)
  • OT: Det verkar som om uppslutningen blir bättre den här gången, redan 9 st intresserade på fantasysidan innan officiella anmälningar börjar tas emot.
  • Räkna med en till, jag är självklart med om det blir.

  • hur många matcher? några intressanta scenarion?

    vi kommer köra 5 matcher totalt, 3 på Lördag och 2 på Söndag.

    Scenariona kommer bli ganska basic, mycket liknande Fantasia Fanatic

  • jag vill minnas att det funnits för inte allt för länge sedan att vissa items+ alla former av drakar och annat jobbigt krafs, att allt detta hade restrectioner och man endast fick har max 3 såna per armé. jag spelade då chaos, och jag vill minnas att om man t.ex hade en chaos drake, tzeentch lord med ögat och staven på sig, så hade man utnyttjat alla dessa 3. OM jag minns rätt, det var något på ett ungefär så där. och det tyckte ju jag var rätt coolt och bra system, att allting kan komma med i vilken ras som helst, men dock max 3 über saker.

  • Jag skulle vara peppad på att fara ner och spela min första fantasy-turnering.. om inte allt det här snacket om komp/restriktioner verkade vara det viktigaste. GW skrev sina codex/arméböcker som de gjorde utav en anledning. Arméerna fungerar som de ska utan restriktioner. Är man inte nöjd med hur bra sin lista fungerar så bygg en ny eller: BYT ARMÉ

    Väljer man de dyra sakerna till sin lord, bsb eller whatever så får man ju lov att offra annat. Man hör aldrig någon klaga på att t.ex. en Great Cannon kan döda en 500p+ lord första rundan eller något liknande... Om man tog bort allt som är bra med en armé, varför ska då folk spela den? Det handlar ju i grund och botten om att vinna, annars skulle det inte kallas turnering. Varför kan inte folk sluta gnälla och bara göra så hårda listor de kan? Jag påstår inte att jag har stor erfarenhet av spelet, men jag kan säga att jag redan har hört nog gnäll för att räcka en livstid. Har en spelare byggt en lista jag inte kan vinna över så anser jag att han är duktig på att bygga arméer, inte att han är grisig. Och det räcker aldrig med att bara bygga en hård lista, man måste vara duktig på att spela för att vinna...

    Vi spelar ett spel som ett företag med årtionden av erfarenhet arbetar år in och år ut med, varför tror folk att dom förstår spelets mekanik bättre än de som skapade spelet gör?
  • Lite off-topic, sorry!

    Och det räcker aldrig med att bara bygga en hård lista, man måste vara duktig på att spela för att vinna...

    Tyvärr falle så behöver man inte vara bra på att spela för att vinna. Vissa armér är mer eller mindre självspelande.

    Vi spelar ett spel som ett företag med årtionden av erfarenhet arbetar år in och år ut med, varför tror folk att dom förstår spelets mekanik bättre än de som skapade spelet gör?

    Det var en låång tråd på TWF för ett tag sen där just balansen diskuterades. Alla som har lite vett förstår att vissa enheter/items inte alls är balanserade, det vet GW också. Gav var med och diskuterade; det framkom att deras syn på spelet var lite annorlunda än den vanlige turneringsspelaren.. Dom hade mer än inställningen; "folk spelar för att ha kul, därför borde vi ge dom lite roliga items. Dom kommer ju inte kombinera dessa items till att göra en jättregrisig armé bara för att vinna utan snarare för att kunna themea sina arméer lite. Folk spelar ju ändå för att ha kul, eller hur?"

    Med tanke på hur många år warhammer funnits vore det katastrofalt dåligt balanserad om GW:s mål var att balansera alla arméer utifrån ett turneringsperspektiv. Men så är inte fallet, warhammer är inget turneringsspel i grunden. Därför tycker jag restriktioner (börjar bli pro-komp också!) behövs i en turnering

  • edited 1 december 2008 18:03

    Edit: Woops! Grymt off topic! Jag modererar mig själv och startar en ny post där vi kan diskutera regelbalansering.

    Angående Härnösand önskar jag er all lycka till! Vore verkligen kul om det börjar dyka upp lite fler turneringar längs Norrlandskusten! Blir det en 40k-del är det chans att jag dyker upp, annars hoppas jag att ni har trevligt utan mig!

  • Oops! Fyra dagar innan denna tråd deteriorerade i en komp/balansdiskussion.

    Hoppas att ni hittar den heliga gyllene medelvägen. Annars vore det som sagt uppiggande med en totalt restriktionsfri turnering.
  • Jag flyttade allt off-topic restriktionsdiskussion till en ny tråd.

    mvh Jonke - stridshammaren crew

  • gick luften helt o hållet ur denna konvent idéen? jag som vill spela

Sign In or Register to comment.