Vilken armé är vanligast?

edited 12 november 2008 19:10 in Warhammer fantasy
Har länge undrat vilka arméer som är populärast (spelas av flest, inte favorit om man har flera) och tänkte det kunde vara kul att faktiskt ta reda på det, ev göra en sammanställning, typ en tabell, på det.

Själv spelar jag:

Bretonnia
Dark Elves
Dogs of War
Empire
High Elves
Orcs & Goblins

Med andra ord, några för många egentligen ;p

Kommentarer

  • edited 12 november 2008 20:25

    Hur definerar du spelas? "Fullstora" arméer (2250)? Målade arméer? Fullstora och målade arméer?

  • Det lämnar jag åt var och en att bestämma, men det bör väl ligga kring åtminstone 1500pts.
  • Det lämnar jag åt var och en att bestämma

    I så fall blir det väl knappast nån vidare statistik :)

  • Okej då! (suck) Åtminstone 1500 pts, behöver inte vara målat, så länge man faktiskt samlar eller spelar med armén. Jösses! :p
  • Jag måste tyvärr låta lite elak och falla in med de andra här. Det låter lite grann som en "vilken gubbe är bäst?"-fråga som 12-åringar brukar ställa. Att mäta en armés popularitet är ett nästan omöjligt projekt, eftersom många spelare inte bara har flera arméer, utan dessutom samlar nya hela tiden, då GW släpper nya listor/figurer.

    Dessutom måste man ju lägga till hela "nyaste boken är bäst"-faktorn i det hela. Så fort en ny armébok släpps så kan man ju se en ökning i antalet spelare som samlar den armén. Så om du ska utföra en sådan här undersökning till någon form av vetenskaplig standard, så kommer du att måsta ta hänsyn till ovanstående faktorer (annars kommer inte resultate att bli särskilt tillförlitligt).

  • Ni kanske har rätt, det blir nog ganska svårt att göra en seriös mätning i det här fallet. Hade varit kul om man hade fått fram något, men kanske är lika bra att strunta i det.
  • Det du vill ha fram är kort och gott vilka armeer spelar folk visst förstår jag dig rätt?

    (när jag lirade fantasy så hade jag en Vampire Count/Undead arme iaf :p)

    Hade vart kul å se va folk lirar vilket som :/

  • Japp, det var det som var tanken. Kul att någon faktiskt brydde sig om vad tråden egentligen skulle handla om!
  • Ett förslag kan ju vara att kolla på deltagar-/resultatlistor från större turneringar annars.

  • edited 13 november 2008 08:49

    Jag har;

    • Bretonnia
    • Dark Elves
    • Skaven
    • Vampire Counts

    som alla är över 1500 poäng och spelas med, sen har jag

    • Chaos
    • Wood Elves
    • High Elves

    Som inte används så ofta samt av den anledningen inte ens är helt ihopbyggda.

  • Vissa användare här på forumet har också skrivit in vilka arméer de har på sina respektive profilsidor. Däribland jag själv (även om jag inte spelar just fantasy.

  • Såg tråden och slog ihop lite fakta från fanatic i Umeå under året (vår och höst). Som ni ser så spelade 19 st vampire count, 10 st wood elves och så vidare...

    Vampire Count 19
    Wood Elves 10
    Dark Elves 10
    High Elves 9
    Orcs and Goblins 9
    Dwarfs 9
    Chaos Deamons 8
    Empire 8
    Lizardmen 7
    Skaven 7
    Ogre Kingdom 7
    Chaos Mortals 7
    Beasts of Chaos 5
    Brettonia 3
    Tomb King 2
    Dogs of War 1
    Chaos Dwarfs 0
  • Kollade även vilken plats arméerna hamnade på i snitt (jag vet att jag har för mycket fritid).
    Sorglig statistik för en dvärgspelare som mig. Antar att Chaos mortals inte tänker stanna där nere med nya boken.

    Chaos Deamons 14,63
    Wood Elves 22,00
    Vampire Count 25,58
    Beasts of Chaos 25,80
    Brettonia 28,00
    High Elves 28,56
    Lizardmen 30,43
    Dark Elves 32,20
    Empire 32,63
    Skaven 32,86
    Dogs of War 34,00
    Ogre Kingdom 35,57
    Tomb King 39,50
    Orcs and Goblins 40,44
    Dwarfs 40,67
    Chaos Mortals 46,43
  • Vad fint det känns när mina två förstahands lag ligger sist och... näst sist. :(

    Men nästa gång kommer jag spela Chaos Dwarfs! Dom finns inte ens med! :D

    Har alltså:
    Dwarfs
    Warriors of Chaos

    över 1500 poäng, samt

    Chaos Dwarfs
    Beasts of Chaos (som en detachment till Warriors)

    som det ser ut nu...
    Fin statistik, Beasts ligger ju iaf ganska långt upp (inte för att det är min förtjänst) :P
  • Tack för visat intresse, särskilt från Bosse. Jag tror nog att det är det bästa sättet att få ihop någon statistik, nämligen att kolla resultatet från turneringsresultaten från fanatic. Det borde ge en ganska jämn fördelning av lagen, särskilt om man kollar de senaste fyra åren. Det blir nog bli det enklaste, särskilt som jag tvivlar på att långt ifrån alla fantasyspelare kommer att skriva i den här tråden. Kan göra det så fort jag kan (har liksom Bosse oftast lite för mycket fritid :P). Det vore dock kul, om man liksom NilssonHarHund säger, att skriva i sin profil vilka lag man faktiskt spelar, om man skulle vilja kolla induvidellt.

  • Inte för att låta negativ men om man kollar från de fyra senaste åren blir det väl knappast någon aktuell statisktik? :) Vill man se statistik över tid rekommenderar jag http://swfbr.sverok.net/ - under 'army statistics'

    Kul att se hur det svänger; om det nu var 10 DE och 10 WE de två senaste fanaticsen har det skiftat ganska rejält iom nya boken. Nu senaste fanatic var det tre WE om jag inte minns fel, alltså sju WE fanaticen före. Om det totalt var 10 DE kan det inte varit mer än 1 DE fanaticen före, iom att det var massor med DE den senaste fanaticen.

  • Fast man kan ju inte bara ta från de två senaste heller, då antalet arméer spelade varierar väldigt kraftigt beroende på nya uppdaterade armybooks. Om man tar de 4 senaste åren kan man åtminstone få fram ett medel, då de flesta lag har uppdaterats sedan 2004 eller strax före.

  • edited 16 november 2008 15:37
    Nu har jag äntligen fått ihop listan (om det fortfarande är någon som bryr sig :p). Så, de vanligaste arméerna på fanatic genom tiderna är:

    Vampire Counts 47
    Warriors of Chaos 41
    Orcs & Goblins 37
    Wood Elves 36
    Empire 31
    Dwarfs 28
    High Elves 25
    Beasts of Chaos 24
    Skaven 23
    Lizardmen 21
    Dark Elves 20
    Tomb Kings 17
    Bretonnia 15
    Ogre Kingdoms 15
    Daemons of Chaos 12
    Dogs of War 2
    Chaos Dwarfs 1
  • Bara en chaos dwarf någonsin som deltagit, det var inte många. Hur många fanatic har det spelats?
  • Jag tror att var 7 totalt. Jag och y0DDel ska försöka bättra på statistiken för Dogs of War resp. Chaos Dwarfs till nästa fanatic. Minoritetslag är skoj! :)
  • Kul att se att inte bara arméer som anses "bra" är bland de mest spelade!

  • Är Fancy Fanatic från i somras inräknad i statistiken?
    jag förstår om den inte är det, men det kan den väl lika gärna vara? Eller vad tycker ni?
  • Nej, det är bara från Fantasia Fanatic. Hade inte resultaten från fancy (tänkte faktiskt inte på det). Fast om man ska ha med fancy också så kan man ju lika gärna räkna med alla andra stora turneringar i landet, och sen hela norden och europa osv, och det orkar jag faktiskt inte :p
Sign In or Register to comment.