Hur använder man bäst sin giant?

edited 11 november 2008 23:20 in Warhammer fantasy

Undrar lite om era bästa tips för att spela med giants. Är den bäst som speedbump, flanker, missilabsorberare osv?

Har även en regelfråga angående "pick up and..." om en giant försöker plocka upp en model får ju den modellen en attack att försvara sig, om den träffar och woundar klarar man sig. Det jag undrar är om gianten också tappar ett wound på sin profil? Det känns ju lite orättvist att en fiendecharacter som har bättre initiativ först får slå och skada gianten, och sen faktiskt kunna slå ihjäl gianten när den själv attackerar.

Kommentarer

  • Det är har ingenting med rättvisa att göra!

    Självklart tar jätten ett wound om killen som slåss för sitt liv lyckas få in en lyckträff!

    Själv använde jag min jätte då jag spelade med Beastmen en gång i tiden som en support enhet. Hoppades att Bestigorerna skulle hålla, eller nånting skulle klara ev en eller två rundor så att jätten kunde komma och banka.

    Med en BSB i närheten så funkar även jätten ypperligt som ett städ, tar emot motståndarens hårda saker för att sedan banka till dem hårt med en hammar enhet!

  • Som missilabsorberare fungerar den väldigt dåligt. Tillräcklig mängd styrka tre-skytte är dåligt nog. Möter du bolt throwers eller kanoner så får du nog lov att gömma jätten bakom en skog eller kulle.

  • Goblins med standardet som ger poison svider för jättar jag lallade upp med min jätte mot en gobbo arme och han hade ett block med bågar och den standarden 25 gobbos som sköt gjorde ont
  • Jag tycker inte heller att den verkar särskilt bra mot missiler eller magic. Allför många gånger har den dött mot skink blowpipes eller liknande, kombinerat med slann magic lever han inte särskilt länge.

    Så missilabsorberade åsido, bäst som flanker/support eller speedbump i mitten?

  • Beror helt på situationen, det går inte säga i förväg vilken roll den uppfyller bäst.

  • vilken arme spelar du?? Beror ju mycke på situationen som barrskog säger...
    Har du någon annan tung enhet som den kan tagteama me?? Ju fler saftiga mål du kan visa upp mot motståndaren desto mindre e risken att allt skytte hamnar på din stackars jätte=)
  • Jag spelar flera arméer, men brukar oftast använda gianten till DoW eller O&G, ibland till Empire. Jag tror nog att den är bäst på flanken om man möter en armé med mycket magi och/eller skytte, och är bättre i mitten annars där den bara kan springa in rätt in i fiendens armé och disrupta hela stridslinjen, förhoppningsvis. Så länge man kan undvika shooting och characters bode han kunna ta ner det mesta.

  • Liten kapning:

    Är det bra att ge en gainten 5+ skaly skin, den kan ju råka ramla efter striden om man slår samma slag på en träning som man slog för att se attacker.
  • 5+ save kan va värt de, dock har ju de mesta ST4 el Armor Piercing nu för tiden... eller ST4 OCH AP!! Att människor ska va värst på allt!!=)
  • när jag spelar en armé som skulle kunna ha en jätte med, så tar jag alltid med honom utan att tveka, för dom där 205poängen så tycker jag stort sett i 60-80% av alla matcher så gör han det han ska. Dvs dö.

    Men allvarligt, dom gånger jag inte har med honom så märks det att det saknas något och det hade varit nice att ha med sig en jätte. Visst han drar åt sig en hel del skytte och dör lätt, men då lever ju resten av armé istället. "det är bättre att ha med sig honom och inte behöva han, än att inte ha med sig honom och behöva han" ;)

  • Varför ha 1 när man kan ha 2 ? Jag har räknar på giants på 2250 lista med beastmen.
  • Mest för att andra rares är lockande. Spawns är ju heta kandidater till jättar, exempelvis.

  • Och composition? De flesta turneringar brukar straffa eller direkt förbjuda såda uppsättningar om jag inte helt är ute och cyklar?

  • Ok jag är totalt oerfaren fantsy turerare men min grund lista som ja bara ska spela frendly game med ska ha 2
Sign In or Register to comment.