Tårta, exklusiv på ett enkelt sätt!

edited 8 november 2008 11:39 in Off topic

När man vill känna sig lite festlig och ha lite kalas, så är en gräddtårta alltid en välkommen och god exklusivare sak att fika. Jag hade tänkt ge ett enkelt recept på hur man gör gräddtårtan som jag alltid fick på min födelsedag (och mina syskons). Mors recept alltså!

Gräddtårta los exklusiv.

Inskaffa ingredienser. En stycke färdig tårtbotten. (eller gör själv, ett bra alternativ för den som inte tål vissa ingredienser) Ett paket grädde. 2 bananer. Jordgubbssylt. (Eller hallon, annan sylt går nog också bra) Marsán-sås/kräm Socker. Vanillin-socker. Garnering (kan vara mandarinklyftor, hallon, blåbär, jordgubbar eller för den som vill vara ordinär en hel ananas!)

Hur du går tillväga! Ta fram din tårtbotten och lägg den första delen på ett tårtfat i lämplig storlek (om du gjort bottnen själv eller den köpta inte var skuren skär försiktigt bottnen i 3 delar)

Gör marsan-kräm på ca 1 dL mjölk. (För allergiker finns förhoppningsvis alternativ)

Tag din sylt och ett aggregat för att applicera (en sked går utmärkt) och applicera ett jämnt lager som täcker hela första "skivan" av bottnen. Applicera sedan marsán-krämen på sylten, se till att det är sylt och kräm ända ut på kanterna då det annars kan bli lite torrt där om det inte är sylt som mjukar upp.

Sedan applicerar du den andra skivan av bottnen. Skala och mosa sedan dina bananer (om du tar en tredje banan kan du använda den som garnering, du bör dock inte lägga dit hela bananen, ej heller skiva för långt innan servering då det kan bli brunt)

Applicera sedan banan-moset över hela lagret, samma sak som med sylten gäller här, var noga med kanterna, på min tårta så blev det över lite marsán-kräm som jag applicerade på detta lager.

Lägg dit den översta delen av bottnen, och vispa grädde. När du vispar grädden så använder du vanilj-sockret (ca 1 Tsk) för att få den där exklusiva smaken! Applicera nu ett jämnt lager grädde över hela tårtan, försök att inte kladda på tårtfatet då det kan uppfattas som "mindre exklusivt" jag dolde detta faktum genom en smart applicerad rand av hallon på min tårta!

Sedan så tar du din garnering, försök applicera den i något roligt mönster då det ser finare ut och ger lite mer exklusiv känsla, och så om du även lagt lite extra tid på detta stadium så kommer det kännas ännu bättre när du väl får äta den!

På min tårta så applicerade jag frysta hallon och blåbär (fryst garnering går bra om det är ett tag tills ni ska fika, så då får tårtan stå i kylen och bären tina lite) Garneringen fick ett eker-mönster på min tårta, första tanken var att det skulle vara en spiral men jag övergav den ideén.

Och sen är det bara att avnjuta din skapelse med vänner (eller själv, beror på vad du gillar)

Här är bilder på min tårta!

Bon apetit!

Bild 1 Bild 2

Kommentarer

Sign In or Register to comment.