Hade varit bra om man tänkt innan man talat ibland

edited 4 november 2008 22:28 in Off topic
Satt på jobbet i ett möte med diverse folk (även folk från lite högre upp i företagshierarkin) ganska tråkigt och långrandigt möte där vi har en superfeminist som maler på om saker som är totalt orelevanta för mötes ämnet.

Efter ett tag märker hon att de flesta sitter och pillar på telefonerna eller är totalt ointresserade varpå hon får fnatt och börjar snacka om patriarkala samhällsstrukturer och att vi inte lyssnar på henne för att hon är kvinna.

Varpå jag klämmer ur mig helt ur de blå Nä vi lyssnar inte på dig för att du har inget vettigt att säga.

Sen fick jag sitta cirkus en timme hos chefen där han förklarade för herr krigsman hur man inte får bete sig mot folk. Det roliga är att jag fick kännslan att han hela tiden ville tacka mig för att jag sablade ner hönan som pladdrade.

Så fort jag gick ut från chefen kom en av de högre cheferna och klappade mig på ryggen och sa jag gillar dig Krigsman det är stake i dig men gör fan inte om det där.

Något säger mig att jag inte behöver gå på mer möten på ett tag =P

Kommentarer

  • Haha, klockrent!

  • Det lustiga är att så fort orden damp ur munnen på mig så tänker jag vad fan säger jag
  • Haha, klockrent :)

  • "Det är inte bra, men det är bra" som min chef brukar säga.

  • Nä man går ju inte i skolan längre men ändå helt rätt! :P
  • Och samtidigt ger du henne verkligen vatten på sin kvarn med uttrycket "sablade ner hönan som pladdrade".

  • Jag måste hålla med Johan här... mina sympatier försvann där någonstanns.

  • Hehe vad ska jag säga en höna är en höna så länge det anställs tjejer för att de är tjejer och inte för att de är mest lämpade för jobbet så kommer jag att vara emot kvotering och hård feminism
  • Eller så hade hon faktiskt något av relevans att säga, som ni aldrig hörde eftersom ni ignorerade henne.

    Det bästa sättet att möta dålig argumentation utanför ämnet är bra argumentation innanför detsamma, inte med ignorans och personangrepp.

  • Eller så var det faktiskt så att hon inte hade något vettigt att säga? :P

    Alternativt så var hon en sjukt dålig talare, och sen att använda sitt kön för att gå till "attack" är ju sjukt - det är talarens ansvar att dom som lyssnar är intresserade (för det mesta)!

    Och kvotering är så djävla fel att det bara inte finns, sämsta skiten nånsin, låt samhället vara jämnställt istället!
  • Ja alltså om ett helt rum sitter och klickar på sina mobiler under att arbetsmöte och hon sen börjar harrera om att de inte lyssnar för att hon är kvinna, då har HON gjort fel och ingen annan i det rummet. Vad baserade hon det på liksom? Är det ett företag med ökänt kvinnoförrakt eller? Inte så troligt.

  • edited 5 november 2008 15:08
    Hon hade faktist inget vettigt att säga.

    Jag har absolut inget emot kvinnor en mixad arbetsplats både ålders och köns mässigt är absolut det bästa man ha.

    Jag jobbar med kvalitet och forskning och har en hel del kvinnliga medarbetare som jag respekterar väldigt mycket för deras kompetens och kunskap.

    Felet blir när man bortser från kompetens när man anställer någon för att den personen jämnar ut statistiken.

    Det hjälper inte någon kan inte vara roligt att veta att man är anställd för sitt köns skull inte sin kompetens.
  • Nej kvotering har lett till att platser gått till mycket mindre behöriga och framförallt kvalificerade medarbetare på mitt jobb också. Tanken är väl i grunden ganska bra, men i verkligheten håller det inte alltid.

  • edited 5 november 2008 15:57

    Fast när det inte kvoteras in medvetet händer precis samma sak, att de sökandes kön/hudfärg/efternamn och inte kompetens avgör om de får jobbet eller inte. Men då är det ju vi vita män som priviligieras och då är det ju inget problem, eller hur ? ;)

  • Jag säger inte att hon inte var tråkig, det vet jag inget om... bara att den kommentaren gjorde att min från början positiva kommentar om "you go man" blev till ett hm... kanske det var ett rum av män som inte lyssnade för att hon var kvinna.

    Sen om kvotering. Även om det svider så är det klart att det behövs kvotering ibland. DVS vid lika kvalifikationer väljs den underepresenterade gruppen. Rapport efter rapport visar ju att arbetsivare t.ex. sorterar bort ansökningar endast på efternamnet. Att anställa personal är ingen objektiv process på så sätt och det sker också via de sociala nätverk som anställaren har. Det är ju också för företagens skull eftersom kompetent personal överses plus att det behövs förebilder. Det är rätt uppenbart att många företagsledare och chefer inte tagit sitt ansvar.

    Sen så försvinner förhoppningsvis behovet av kvotering efter hand... och inget system kommer förstås bli helt jämnställt eller liknande. Men kvotering av styrelser i aktiebolag har funkat så bra t.ex. i Norge så att alla verkar mer eller mindre nöjda t.ex.

    Förresten att sitta och knappa på mobiltelefoner är oerhört dålig stil ändå och gör antagligen att den talaren som suger kommer att suga ännu mer.

  • edited 5 november 2008 16:23

    Tror vi har haft den här kvoteringsdiskussionen en gång redan på stridshammaren men men.

    Att chefer hoppar över ansökningar pga kön eller efternamn har inte enligt mig något med kvotering att göra. Dom ska naturligtvis ha samma chans som alla andra som söker i en perfekt värld. Att säga att man ska anställa personer i ordningen man - kvinna -invandrare - man - kvinna - invandrare leder inte till något bra.

    Att försöka blanda kulturer och kön på arbetsplatser är överlag bra, men om du erbjuder jobb som lockar 95% män och 5% kvinnor, tycker inte jag att man ska ta alla kvinnor bara för att få en jämnare könsfördelning på jobbet.

  • Förresten att sitta och knappa på mobiltelefoner är oerhört dålig stil ändå och gör antagligen att den talaren som suger kommer att suga ännu mer.

    Den som leder mötet ska se till att alla håller sig till ämnet, så slipper folk börja roa sig med annat. Finns få saker som är så störande som när saker diskuteras som inte hör till mötet eller endast rör detaljer mellan få av deltagarna, kostar dessutom en massa pengar.

  • Kvotering på gott och ont, men det ska ju vara lika åt båda hållen. Kom ihåg att det blev ett jävla liv när dom tog up på nyheterna att sveriges universitet och högskolor gjorde en ojämn kvotering. När det skulle kvoteras så var 93-97% män. Tycker att det är dumt att dom glömmer bort att det här beror mest troligt på att män är i överlag är underrepresenterade i sveriges universitet och högskolor för att män i överlag har sämre betyg vilket grundar sig i att det svenska skolsystemet är mer lämpat för kvinnor. Men skolsystem är i stort sett omöjliga att få lika lämpade för båda könen och då ger ju kvoteringen i det här fallet fler män chansen att få läsa vidare och på så sätt har man gjort en lite utjämning i skolsystemets rättvisa, eller vad man ska säga.

    Sedan vet jag fler saker som det hålls ganska tyst om när det gäller män som diskrimineras. Jämställdhetsfrågan är viktigt, men jag blir irriterad att dom glömmer bort den andra hälften/låtsas som att det inte finns några orättvisor där.

  • Vaddå "Krigsman" ?

    Jag avskyr möten som spretar, för övrigt.

  • edited 5 november 2008 17:10
    Måste säga att när jag läst om min post tidigare så var kommentaren om hönan väldigt dum och onödig.

    Den kommer iofs till stor del av att personen i fråga är väldigt okonsekvent.

    Jag har också till viss del personliga grejjer mot henne så är väll inte lämpligast att diskutera sådant. (Jag var mer kvalificerad än personen i fråga hade tidigare arbetslivs erfarenhet bättre betyg samnt ett vikariat på arbetsplatsen i 4 år och hon fick anstälning direkt före mig)

    Ämnet folk började plira på telefonen var också att damernas omklädningsrum skulle flyttas från övervåningen för att det spökar där. Testa ta upp det ämnet och tas på allvar sen.

    Håller helt och hållet med om att om 2 sökande har likvärdiga kvalifkationer så ska den underrepresentaterade gruppen anställas.

    Jag håller till fullt och fast med om vad du skriver Sven.

    Men som du sa det svider när ens arbetsinsats blir pissad på pga kvotering

    Och jag heter Krigsman i efternamn
  • Bra svar Orith. (och... är du seriös, spökar?)

  • Jupp spökar perfekta ämnet att snacka om på ledningsgrupps möte (Var där för att redovisa ett projekt jag jobbar med)
  • Men seriöst! Om det spökar. Så var snäll.
  • Humn.. nog för att det spökar här med men vi kallar det hjärnspöken.. kanske det dom har (jobbar innom psykiatrin :p)

  • edited 5 november 2008 23:37

    agreed then Krigsman :) spökar?? haha

Sign In or Register to comment.