Använder du Vaselin till ditt Greenstuff?

edited 4 november 2008 10:51 in Figurmålning etc

Det gör jag, och det funkar kanonbra.

MEN när jag nu funderar påa tt börja måla mina figurer funderar jag på om det finns något sätt att vara säker på att det inte ligger kvar någon hinna med Vaselin på modellen? De figgar som jag greenstuffade för månader sen ser ju torra och fina ut (antar att Vaselin avdunstar eftersom det är petroleum-baserat), men de som jag gjort för dagar eller nån vecka sen ser fortfarande lite glansiga ut.

Ett bad i varmt vatten och tvål? T-röd? Nån annan teknik?

Jag vill ju inte skada greenstuffet, men ändå vara säker på att färgen ska fästa på bästa möjliga sätt.

Kommentarer

  • Valfritt fettlösande medel (dvs både tvål & T-Röd) tror jag räcker långt.
  • Tror eller vet? Vill som sagt inte riskera att smälta loss all greenstuff från modeller jag lagt ner timmar på att skulptera.

  • Jag ska inte påstå att jag vet, men ta tvål för säkerhets skull.
    Verkar orimligt att det skulle påverka plast/greenstuff.
  • T-röd smälter inte bort greenstuff, har Trödat bort färg från flertalet modeller som haft greenstuff arbete på sig och aldrig upplevt några problem.
  • Vanligt diskmedel och ljummet vatten fungerar utmärkt. Bada hela modellen och dra av dem litegrann med diskborsten efteråt, då får du också bort lite annat fett och smuts från modellerna!

  • tacktack, då blir det vanligt hederligt Yes!

  • Jag skulle nog ta en tandborste hellre än diskborste. Mjukare och kommer åt bättre.

  • Elborr och karrosspolerare!

  • Jag skulle nog ta en tandborste hellre än diskborste. Mjukare och kommer åt bättre.

    Du låter nästan sponsrad... ;)

  • Instämmer absolut med att köra diskmedel i stil med Yes, hett vatten och en tandborste. Bäst fettlösning och skonsammast för figuren.

  • edited 4 november 2008 17:37

    Personligen använder jag alltid en Colgate tandborste. Det är också den tandborste som flest tandläkare använder sig av.

    Annars så skulpterar jag utan vaselin men med saliv... och ja jag ska sluta med det när jag flyttar ihop med någon. Men konsistensen är perfekt

  • Sven: Jag har själv suttit brevid Jes Goodwin och fått skulpteringstips och han och övriga GW-skulptörer kör med saliv, så även jag (trots sambo). ;)

  • Måste bara säga att jag är lite besviken på Diskmedel. Funkade inte lika bra som jag hade hoppats.......Antingen var jag inte tillräckligt noggrann eller så behövs det starkare grejor....

Sign In or Register to comment.