Hur ska jag måla mina Grey Knights?

edited 31 oktober 2008 10:36 in Figurmålning etc

Jaha, så börjar tyvärr den stora dagen närma sig då jag måste lägga ner skulpteringsverktygen och superlimmet och greppa penseln istället :0(

Jag är ganska klar med hur jag ska måla min Inquisitor-personal, men däremot så sliter jag mitt hår över de Grå Riddarna. Jag ska inhandla lite färg idag och göra någon test på nån gammal Marine, men jag vet inte ens riktigt i vilken ände jag ska börja. Först och främst

  • Jag tänker INTE måla dem metallic! Hela figurer (och vi ska inte ens tala om fordon) målade Metallic ser superskabbigt ut! Jag gillar inte ens de Grey Knights som Eavy Metal-studion målat för Codexen.

Men, utifrån det är jag ganska blank och öppen för förslag. Några idéer jag har är:

  • Grå (well, duh)
  • Grå men satsa på NMM-liknande highlightning
  • Diskret Grå Kamouflage (Urban)
  • Vita
  • Röda
  • Svarta

Shit, jag ser verkligen inte fram emot att måla dem, hatar power armour.

Kommentarer

  • De som eavy metal målade back in the days var inte så snygga rent färgmässigt men jag tycker iaf. du ska ge det en chans. Speciellt med de nya washerna.

    Den här är i helt metall. Ful? :)

    Rött passar annars rätt bra om du inte vill ha dom grå eller NMM

  • edited 31 oktober 2008 16:57

    Det här skulle kunna funka: länk

    eller byt ut det svarta mot vitt.. rent och snyggt

  • Sven: Dreadnoughten är absolut så långt från fult målad man kan komma, vad jag försökte säga var att jag tycker att metallicfärger på stora, släta ytor som Mariner och fordon inte riktigt ser bra ut på spelplanen. Det ser ut som om man gjutit sina tennsoldater hemma och inte brytt sig om att måla dem.

    Den röda däremot är ju sjukt snygg på alla sätt och är highlightad på ungefär samma vis som jag hoppas kunna uppnå (tror inte riktigt mina painting skills räcker så långt men förhoppningsvis nära nog). Om jag fick välja skulle ju mina Grey Knights se ut såhär men finns inte en chans i världen att jag fixar det.

    TaintedBrush: Nu börjar vi närma oss mer sådant som jag skulle kunna klara av rent målarmässigt, tyvärr är jag rätt less på svart efter min Black Templar-armé men jag absorberar alla tankegångar här och alla kommentarer är mycket uppskatade!

  • Du kan alltid försöka titta hur han målat och förenkla det lite, hur han placerat sina highlights osv. NMM går ju måla med allt från några få till massor av lager med färg berorende på vilket avstånd det måste funka. Det viktigaste är bara att vara rätt modig med kontrasten. Pröva nåt färgschema och posta det här som WIP - det är nog det enklaste.

  • edited 1 november 2008 01:40

    Jo, det lutar mycket åt min första testmodell blir grå med åtminstone ett försök att highlighta det hela NMM-style.

    Jag hittade iofs den här så därför lägger jag till en punkt till listan:

    • Marble (antingen benvit eller så Granite som är samma fast grått)

    Hoppas kunna komma igång med målningen av testmodeller under nästa vecka, skriver tenta på måndag och efter det brukar ju saker och ting lugna ner sig.

  • Woha, jag gillar verkligen marble...

  • Jupp, med all risk att låta skrytsam så är det där ungefär den nivån jag vet att jag klarar av. MEN problemet med att måla Power Armour är just det. Det är inte särskilt svårt att få till så att det ser helt okej ut, men det är knepigt som tusan att måla rikgti snyggt.

    Det är därför jag funderar på att "snofsa till det" lite med att testa NMM-tekniker eller Marble effect.

  • Måla dem som Mormor... Farmor... Marmor.

  • Sitter å pillar på dem nu, men har ingen Bleached Bone så blir inga piccies förrän tidigast i morgon

  • edited 4 november 2008 22:26

    Vad tusan, efter att ha blivit sågad vid fotknölarna av Barrskog måste jag lägga ut en bild ändå för att få lite mera feedback. Är den verkligen så skabbig?

    OK, vad jag vill ha kommentarer på är alltså gråfärgen. Det övriga är knappt ens påbörjat än (det röda är grundat men inget mer) så ignorera det tillsvidare. Dock kan ni ju tänka er att resten kommer att bli klassiska Grey-Knight färger med lite rött och bleached bone för axelskydd/scrolls/purity seals och sen lite guld för dekorationer och lite metall för boltern och NFW:t (har inte riktigt bestämt hur jag ska måla bladet på den än).

  • edited 4 november 2008 23:40
    1. Den har mouldlines kvar.
    2. Den ser väldigt drybrushad ut.
    1. Ja det är en testmodell (=den kommer aldrig att spelas med)
    2. Den ÄR Drybrushad! :0) Men jag antar att du menar att det syns för tydligt att den är det. Jag provade en sväng Badab Black på en av mina "Alfa"-testmodeller (det här är beta) men då blev den alldeles för mörk, och om jag spädde ut den med vatten så gav den inte den effekt jag ville (att få bort den där drybrushade känslan).....övriga "försvar" är att den ser bättre ut på lite håll (alltså på spelplanen) och att jag tycker att det ser ganska realistiskt ut....ser ut som att han har en lite "sandblästrad" rustningsplåt och inte en "Medieval Knights"-rustning från Lekbiten för 49:90

    Men även om det låter så försöker jag inte slå ifrån mig...jag tar hemskt gärna kritik på det här stadiet, eftersom jag inte vill sätta mig ner och måla de gubbar som jag spenderat så många timmar på att konvertera och sen tycker alla att de blir fula.

    Så tycker ni att jag ska skita i det helt och måla så säg det!!!!!!

  • Om jag var du skulle jag grundmåla astronomican grey, washa med badab black och sen highlighta med fortress grey. Du skulle få samma färgskala men det skulle se bättre ut.

    Mina howling banshees är grundade astronomican med badab ovanpå.

  • edited 5 november 2008 02:19

    Det är just highlightandet av Power Armour som jag stör mig så mycket på. De flesta använder Lining vilket kanske ger en hyfsad finish men det gör att rustningen ser plastig och "konstgjord" ut. Visst är Power Armour konstgjord, men det är för tusan pansarplåt vi pratar om, inte sånt som man gör Barbies drömslott av!

    Kladdade dit lite Badab Black så att ni kan se skillnaden, och så målade jag upp en "ny" med bara första lagret drybrushing sen en ljusgrå lining på det (inte vit) så att ni kanfår lite att jämföra med. Tyvärr är ljuset olika mot de första bilderna, så jag vet inte om det säger så mycket egentligen.

    le bild

  • Nu när jag sett dom i verkligheten så måste jag säga att det t.om ser bra ut! :P

  • Stort tack till min målnings-guru Barrskog, som inte bara godkände min drybrushade power-armour, utan även lyckades övertala mig att metallicfärger kan se bra ut! Nu ska jag bara diska mina gubbar, så blir det undercoating och att börja måla sen! (kommer antagligen att pilla på lite Guardsmen under tiden, så räkna inte med någon speedpainting!)

  • Såhär blev den iallafall!

  • Du borde ställa figuren så att ett vitt papper är bakgrunden.

    Sen så ser du till att alla inställningar och så är korrekta på kameran.

    För tillfället så ser alla bilderna nästan olika ut.

    Om du brukar hänga på fusk så kan jag ta med min kamera, den tar mycket bra bilder.
  • Haha, jo vi har konstaterat att jag ska sluta fotografera :0)

  • edited 6 november 2008 19:41
    ett bra sätt som jag har blivit lärd av en proffsfotograf är att ställa figuren ute eller i fönstret på dagen... med en vit bakgrund då får du naturligt ljus från alla håll... och det blir mycket bättre om man fotar utan blixt.
  • Alltså, det ser ut som du har målat med på tok för tjock färg. Om du gjort detta föreslår jag att vattna ur den lite för ett mer jämnt resultat.

    Borde inte den här tråden vara under figurmålning?
Sign In or Register to comment.