Hjälp med sista 200 poängen av 2000

edited 30 oktober 2008 01:43 in Warhammer 40k

Som titeln antyder så sitter jag och planerar på en 2000-poängslista med allt man kan förvänta sig i en Deamonhunter-armé. Grey Knights, Terminators, Stormtroopers, en Inquisitor osv.

Men nu försöker jag klämma in de sista 200-nånting poängen och vill gärna ha lite hjälp:

  • Det här var egentligen poäng som jag tänkte använda till mitt Inquisitor-retinue. BS4 och förutom Inquisitorns egna Psycannon 2 Heavy Bolters, 1 Plasma cannon med en gratis re-roll per tur och en chans att skjuta på deep-strikers inom 4d6. En riktigt eldkraftig enhet och en massa möjlighet till coola modeller.

Men eftersom det här var den enda "firebase-enheten" i min armé (stå still, skjuta mycket osv) så hade det ju varit finemang om de kunde vara en enhet som kan claima objectives också. Alltså, en enhet som jag kan parkera på objectives i eller nära min deployment zone och sen skicka iväg mina glory boys (grey knights) att göra allt det farliga jobbet (ta fiendens objectives). Väldigt inquisitor-likt. Så, vad jag letar efter är alltså TROOPS med Firebase-kvalitéer som jag kan gömma min Inquisitor med Psycannon i:

  • 10-man Stormtroopers med 2xPlasmas. Det här skulle lämna poäng över till en Callidus eller Eversor Assasin vilket jag länge varit sugen på, men de har inte särskilt lång räckvidd och är inte den hårdaste enheten direkt.

  • 5-man PAGK med 2x Psycannons. Med Inquisitorn blir det biffiga 3 psycannons i en T4 power-armour enhet. Nackdelen är att de bara är 5 och kommer att vara ett saftigt mål i Killpoints.

  • Inducted Imperial Guard infantry platoon. 25 guardsmen med 3 heavy weapons ger mig dessutom möjlighet att ta mer än ett objective. Long Range firepower och mycket kött (10 wounds lascannon?). Guardsmen dör dock lätt och flankande eller deep-strikande assaultenheter gör ju shish-kebab av dem på nolltid.

Så vad tror ni? Andra förslag är såklart välkomna (Sisters of Battle, Kroot Mercenaries?)!

Kommentarer

  • Av de 3 så känns ju 25 Guardsmen bäst..
    Men kan man verkligen ha GreyKnights och Sisters of Battle tillsammans?
    Plus slutade inte Kroots vara allieringsbara förut?
  • edited 30 oktober 2008 12:42

    Ja, de sista två exemplen var ju inte så seriösa (fast jag gillar ju att slänga in "udda" saker i mina arméer). Även om DH och WH listorna är fullt legala att mixa och matcha även på större turneringar så betvivlar jag att Kroot Mercenaries-listan är det ;0)

    Editerade min första post lite, för att understryka att de 3 förslagen jag presenterade inte är satta i sten heller, utan jag är öppen för alla typer av förslag (beskrev grundenheten med att ha ett retinue lite tydligare).

    Ett tillägg på det kan ju också vara att säga att jag redan har 5 Troops i armén, så det är inte en absolut nödvändighet att de måste vara ett Troop-choice, men då måste jag kanske använda någon av mina mer rörliga/assault-inriktade enheter på att claima objectives i min egen zon och det känns ju onödigt.

  • du kan ju slänga in antingen en lemon russ battle tank eller en exorsist kanske?
  • Tyvärr inte, får inte alliera in Heavy Support :0(

    (men jag skulle ju teoretiskt sett kunna byta "parent list")

  • ok? Har en Grå knekt spelare på vår förening som spelar med en russ :O

    Assault marines kanske?
Sign In or Register to comment.