Regelfråga

edited 29 oktober 2008 18:18 in Warhammer fantasy

Som många säkert vet så spelar jag endast och allena 40k, men när jag igår satt och plöjde igenom Fantasy regelboken så upptäckte jag en sak:. Jag hittade ingenstanns att alla modeller i ett block måste stå åt samma håll. Om det nu stämmer betyder inte det att enheter som skjuter kan skjuta åt alla håll, att man kan charge'a åt alla håll osv. Det stod även att man går åt hållet som modellerna tittar... Kan någon upplysa mig och mitt lilla "loophole" är fel eller om det står ordagrant någonstanns att alla modeller i ett block måste stå åt samma håll?

Kommentarer

  • Det är tyvär så att enheter i fantasy har sidor, som en kvadrat - Fram, bak och sida, så oavsett hur modellerna i "sidan" tittar så är det "blockets" front som räknas vart man drar Los.

  • Jag tror att du har hittat ett loophole, i stil med det att friendly units inte blockerar movement för varandra :)

  • man kan ju också börja på gå uppåt i luften också. Det står väl inte att det är strikt 2d...
  • Men det står klart och tydligt att man drar LoS via modellen, true line of sight. Eftersom blocket inte är EN modell utan flera och det händer att bara några modeller kan skjuta så måste det ju spela roll hur modellerna är placerade?

    ...så oavsett hur modellerna i "sidan" tittar så är det "blockets" front som räknas vart man drar Los.

    Vart står det här?

  • Är det ingen som kan svara?

  • edited 4 november 2008 21:29

    Det är en sån grundläggande regel så jag tror ingen vet exakt vars det står. Det är ett helt annat tänk än 40k, även om det är flera modeller i en enhet så är det fortfarande en enhet. I regel ser enheter 90grader åt det håll de är vända.. tror det finns en bild av enheters LOS i regelboken nånstans :)

    sen vet jag inte vars du läste att man mäter LOS från modellerna? i fantasy mäts LOS från baskanterna.

  • Det står på sidan 3, rutan till höger, andra paragrafen... :)

  • edited 5 november 2008 09:21
    Tjenare Falle...vill du bli av med Soulgrinder och Daemonettes, kan komma förbi klubben nästan närsomhelst och betala och hämta dem.
  • haha bra jobbat där falle! Du har knäckt hela fantasy världen! ;)
  • Kolla vad det står om sidorna och baken, jag har inte kollat detta men jag misstänker att om man ska hårdtolka reglerna så kommer en enhet med fronten åt alla håll att också ha baken åt alla håll, och sidorna år alla håll.
  • Det skulle inte gå att flytta enheten heller, movement reglerna bygger som på att alla ska stå åt samma håll... Och alla illustrationer talar ju sitt tydliga språk. Även om det aldrig står uttryckligen så är det underförstått som det så fint heter.

  • Uppenbarligen så är det bara jag som läser böcker och inte bara tittar på bilderna :P

  • edited 12 november 2008 13:41

    Eller så är det bara du som bortser från delar av reglerna :) Har du nåt bra belägg för att illustrationerna inte är regler?

    Det står att enheterna formerar sig i ranks and files.
    Dictionary.com:
    rank a line of persons, esp. soldiers, standing abreast in close-order formation (distinguished from file )
    file a line of persons or things arranged one behind another (distinguished from rank )
    även: a person in front of or behind another in a military formation abreast side by side; beside each other in a line: They walked two abreast down the street.

    Ne.se: abreast i bredd, sida vid sida

    Det ingår i begreppet rank and file att alla står och tittar åt samma håll.

Sign In or Register to comment.