Dark Elves 2250p

MGMG
edited 27 oktober 2008 09:45 in Warhammer fantasy
CHARACTERS

Dreadlord
cold one
heavy armour
pendant of khaeleth
shield
lance
219p

Death Hag
BSB
rune of khaine
banner of hag graef
175p

Sorceress
level 2
dispel scroll
darkstar cloak
185p

Sorceress
level 2
seal of ghrond
165p

CORE

23 Warriors
shields
full command
176p

10 Crossbowmen
shields
110p

5 Dark Riders
crossbows
musician
117p

5 harpies
55p

6 harpies
66p

SPECIAL

5 Shades
great weapon
90p

13 Executioners
full command
186p

9 Cold One Knights
full command
standard of slaughter
null talisman
333p


RARE

2 Reaper Bolt Thrower
200p

War Hydra
175p

Totalt: 2246p


Taktiken är ungefär såhär:
Cold one knightsen ska köra över block som t.ex. ironbreakers och sedan få dem att fly på grund av outnumbering fearcausers
BSB:n ska stå med Executionerna som då kan ta emot knights och sånt tack vare always strikes first
Shades och harpies ska döda war machines och marchblocka
Häxornas uppgift är bara att skaffa dispel dice

Vad säger ni?

Kommentarer

  • Dreadlord kan inte ha dispell scroll - bara magiker kan ha arcane items.

    Listan ser bra ut. Jag skulle skippa ett gäng crossbowmen samt skippa champion på den andra och istället upgradera magikerna till lvl 2, gärna dolken på den ena. Det skulle också vara bra med ett till gäng harpies, en enhet känns alldeles för lite med tanke på hur mycket de kan förstöra för motståndaren. Ta bort null talisman, LA från shades och armorn på generalen ifall det blir kris om poäng. Det räcker med 1+ save och imba wardsavet. Reg på det är bara overkill, han kommer ändå inte dö ;)

  • Jag tog bort en del saker från lorden och champs från dark riders och crossbowmen och satte dit en till enhet med harpies
  • Jag skulle nog ta ner Executioners till 15, du behöver inte tre ranker där i, även om modellerna är snygga. Jag skulle dessutom ge Hagen Witchbrew (efter som den kan ta Temple of Khaine grejjer), kanske också något annat, men definitivt brew.

    Som sagt bra att du satte in en extra enhet med Harpies, du behöver screena din Hag efter som hon kan tvingas att charga ut ur enhheten, och då ar harpies bäst på det.

    Jag är inte väldigt imponerad av stora block med Cold Ones, särskillt inte efter som mina alltid är stupid när jag inte vill att de skall vara det, 6 st + Karraktär brukar räcka bra, du behöver förmodligen inte US20 för autobreaka saker du kommer ju förhoppningsvis ta in en hel del wounds med...

    Personligen är jag en stor fan av 10-12 eller tom 16 stora enheter med RxB+sköld, gärna med standard och musikant i... 4+ save i närstrid gör att du faktiskt kan vinna en hel del närstrider.

    Skulle faktiskt ochså ta bort din kärra, och ihop med poängen du sparar på COK's skulle jag helre spendera dem på en Hydra!!!

    Lycka Till!
  • MGMG
    edited 27 oktober 2008 16:24
    COK:na tänker jag ha kvar som de är dels för att det ska vara några kvar efter några skytterundor och dels för att det känns onödigt att köpa två paket med dem och bara använda sju.

    Null talismanen tycker jag är väldigt prisvärd och skyddar mot "no armour save-spells"

    Executionerna står i 3*7 ranker.

    Jag funderar på om jag ska ta bort en 10 med crossbowmen och kärran och istället lägga till en hydra. Jag har ändå ganska mycket skytte och 7 S5 hatred attacker är inte så dumt!

    Tar Witchbrew bort alla fördelar för motståndaren när man blir chargad i flanken eller tar det bara bort +1 i CR?
  • Witchbrew tar bort alla fördelar motståndaren skulle fått för outnumbering, high ground, flank eller rear. Helt ok men för beroende på situationen för min smak.Rune of khaine ger dig nån extra kill i varje runda istället vilket jag tycker är bättre, särskilt tillsammans med asf. Snittar 7atk hatred poison.. inte att leka med!

    Nya listan ser mkt bra ut, inget att klaga på egentligen :-)

  • edited 28 oktober 2008 22:14
    Både Witchbrew och Rune of Khaine går in för de poängen haggan kan ta. Problemet är att du har en frensad dam som måste charga, och ibland kan du tvingas charga med enheten för att förhindra att hon chargar ut ensam. Vilket placerar enheten dåligt och det är därför du kan behöva witchbrew även om du har att slåförst först... Witchbrew är deffensivt men bra, dessutom gäller det för hela matchen... även om haggan dör.

    Intressant regelfråga, har inte boken med, men står det inte att enehen som karaktäern "joins" får fördelarna, men om hon går med en henhet och sedan byter, vad händer då???? Skulle tro att det är första enheten men ändå...
  • Skulle det vara värt att att ta bort en scroll på magikern,
    och istället ge Hagen Rune of Khaine?
  • Trollisarna levererar inte så mycket offensivt för dom poängen. Om du ger CO-champen Ring of Hotek och skalar av en eller ett par knektar och execs kan du buffa upp dom till lvl2 +lite offensiva pryttlar med ungefär samma magiskydd.

    I övrigt ser det spännande ut.
  • Häxorna ska inte vara bra offensivt, bara deffensivt. Jag bytte null talisman mot ring of hotek för att göra armen ännu mer magi-deffensiv. Om någon skulle vilja möta en lite mindre variant av armen så kan ni väl skriva i boka-matcher-tråden.

  • du borde inte ha 7 i bredd på executinoer, 6 räcker mer än väl
  • du borde inte ha 7 i bredd på executinoer, 6 räcker mer än väl

    Du kanske har rätt. Har du något förslag till vad jag ska lägga poängen på istället?

  • 7 i bredd är ju inte fel, allra helst om du har always strike first. 7 får ju alltid slå i det läget, även mot enheter som bara är 5 bred.

  • Jag å andra sidan tycker 7 bred är perfekt på enheter som slår hårt, då får du i stort sett alltid ut maximalt antal med attacker!

    Du behöver kanske inte ha dem så djupa om du kör 7 bred. 14 är ett bra antal, då sparar du en del poäng till annat gott och 14 executioners med asf och hatred borde smiska det mesta som kommer deras väg.

    Du spara då också en del poäng som du kan spendera på ex Haripes, harpies som screnar din mjuka skarprättare, och som samtidigt kan ta ut skytte och diverta saker som vill charga dig.

    Mer harpies åt folket säger jag bara! Buffa på dem du har till 6or och en eller två till, då blir det åka av!

    Sen tror jag att det räcker med 6 coldones, mer shades för dem, och kanske lite mer kroppar, spjut eller en liten trixig assasin gömd nånstans!

  • Om jag skulle ta bort 6 executioners och lite till kan jag lägga till en grupp dark riders. Jag tycker att jag kan screena mina bödlar tillräckligt bra med två harpies. Dark riders tycker jag är mer värt än att buffa upp en massa harpies då de kan ta bort rank bonus.

    Sen tror jag att det räcker med 6 coldones

    Jag har två paket med cold ones så jag vill använda alla.

  • På det hela ser listan okej ut, men jag skulle nog göra några ändringar. Bla. Ward save på BSB (helst en master för att undvika frenzy), några färre cold one knights eller 2 enheter med 5, några färre executioners, och lite mer offensiv magi, då du faktiskt betalar en del för det i grundpoängen (Scrollcaddies för 150pts känns lite väl dyrt). Överväg även att ge shields till crossbowmen, då det ger dem en 4+ save i cc, det bästa något alvinfanteri kan ha!
  • MGMG
    edited 8 november 2008 16:28

    Master kan inte stå med execs. på grund av khainite, tyvärr.

    Jag tänker ta bort 6 executioners och då kan jag lägga till något annat (typ extra levels på häxorna och sköldar till armborstarna).

  • Hoppsan, det hade du visst rätt i. Det var tydligen tvärtom mot vad jag trodde. Khainite characters får alltså joina andra units, men vanliga characters får inte joina khainite.

    I övrigt tycker jag att dina nya ändringar verkar bra, och du får nog ihop en ganska stark lista.
  • Jag gjorde om listan.
    Den fick en starkare magifas och skyttarna fick sköldar.
  • Fast du har fortfarande ingen save på BSB. Jag skulle ge henne Dance of Doom, så har hon en lite större chans att överleva åtminstone första rundan. Om du tar bort 3 spearmen och en harpie så har du råd med den.
  • Om jag skulle ge henne 5+ward så måste jag ta bort häxbrygden eftersom hon bara får ha 50p av saker från temple of khaine (witchbrew,25p+dance of doom,30p=55p).
  • Sant, det är helt enkelt ett val man måste göra. Witchbrew kan visserligen hjälpa uniten genom hela matchen, men om BSB:n dör så tappar du både poäng och ASF. Du skulle ju kunna ge henne Rune of Khaine eller Hand of Khaine, så att hon antingen slår ihjäl alla som skulle kunna slå på henne, eller tar bort en attack från dem som skulle kunna slå på henne. Som det är nu tror jag att hon kommer dö det första som händer i en cc-runda.
Sign In or Register to comment.