Bad Moon Orks 2000p (inför nästa hösts fanatic)

edited 27 oktober 2008 08:32 in Warhammer 40k
Jahapp, mina Deathguards har fått göra sitt och har hamnat på hyllan, så därför är det dags att skapa en ny armé. Lotten föll därmed på Orks och det blir Bad Moonz clan som jag kommer att måla.

Det här är första utkast på en armé. Jag försöker hålla modellantalet nere, därav vissa dyra enheter.

HQ:

Warboss: MegaA, Cy-body, Bosspole, K-skorcha – 120

Big Mek: Shokk attack gun, Evy Armour, Bosspole – 105

ELITE:

15x Lootas – 225

TROOPS:

7x Meganobz: 2 Skorcha – 290
Battlewagon: 2 Big Shoota, Armour plates, Grot Riggers, Red Paint job, Reinforced Ram, Deff-Rolla – 145

Dread: 2 Rokkit, Grot Riggers – 95

20x Shootaboyz: 2 Big Shoota – 130

20x Shootaboyz: 2 Big Shoota – 130

12x Sluggaboys: Nob, Power klaw, Bosspole – 115
Trukk: Armour-plates, Grot Riggers, Reinforced Ram, Red Paint job – 60

FAST ATTACK:

3x Deffkopta: 3 twin-linked rokkit – 135

HEAVY SUPPORT:

9x Flash Gitz: Painboy, Cy-bodies, Grot Orderly – 350


Totalt: 1900
«1

Kommentarer

  • Det som jag har funderat mest över om vad jag ska slänga in är antingen:

    10 burnaboyz i en looted wagon
    ...eller...
    8 Warbikers med Nob och big choppa
    ...eller...
    15 extra Lootas
  • Burnaboys är ju sjukt coola :)

  • Du skulle kunna behöva fler Troops. Deffdreaden kan inte hålla obj och de andra är inte så mycket att komma med, bortsett från meganobzen förståss.
    Till block med Shootaboyz är helt i linje med Badmoonz tänket också.
  • Håller med Ghazghull, mer Troops vore bra rent taktiskt och mycket Shootaboys är helt i enlighet med Bad Moons-temat!

  • Hmm, jo det är ju sant... Nu har jag slängt in en till enhet med 20 shootaboys och har därmed 60p kvar....vad göra av dessa tro?
  • edited 27 oktober 2008 15:21
    Ta bort power klawn från trukknobben och slänga in en till dread kanske....eller ett batteri med Zzappas....eller killakanz?
  • Zappaz vore helt klart nice! taktiskt set tror jag att det är vättigt att ha kvar power klawn på trukker noben han lär ju komma in i kombat ganska fort och då vill man ha en klo

  • vad kostar FlashGit karaktären? för den modellen är astuff
  • För mycket tyvärr... 135p
  • Nu har jag ändrat lite på så vis att jag tagit bort nobzen från shootaboyzen och då undrar jag lite om jag ska välja mellan:

    1 Deff dread till med 2 extra close combat weapons
    ...eller...
    3 killa kanz med skorchas eller big shootas...eller eventuellt nåt annat vapen.

    Vad kommer fungera bäst tror ni?
  • 3 mördar burkar tror jag på
  • edited 29 oktober 2008 00:57

    Ska bli kul att se! :) Gillar hur många sätt man kan bygga en Ork armé på.

  • edited 2 november 2008 12:56
    Det här är nog det slutgiltiga resultatet (än så länge, det är lång tid kvar till fanatic så det kan ändras).

    HQ:

    Warboss: MegaA, Bosspole, K-skorcha – 110

    Big Mek: Shokk attack gun, Evy Armour, Bosspole – 105

    ELITE:

    15x Lootas – 225

    TROOPS:

    5x Meganobz: – 200
    Trukk: Grot Riggers, Reinforced Ram, Armour plates, Boarding plank, Red Paint job – 65

    Dread: 2 Rokkit, Grot Riggers – 95

    20x Shootaboyz: 2 Big Shoota – 130

    20x Shootaboyz: 2 Big Shoota – 130

    12x Sluggaboys: Nob, Power klaw, Bosspole – 115
    Trukk – 35

    FAST ATTACK:

    3x Deffkopta: 2 twin-linked rokkit – 125

    HEAVY SUPPORT:

    9x Flash Gitz: Painboy, Cy-bodies, More Dakka – 345

    3x Killa Kanz: 3 big shoota – 120

    Battlewagon: 4 big Shoota, Killkannon, Armour plates, ‘Ard Case, Grot Riggers, – 190

    2000
  • edited 2 november 2008 12:55

    Hehe, kunde inte låta bli att ändra listan ännu en gång. ;) SE I POSTEN OVAN!

    Battlewagonen har blivit en "Killy" wagon och mina meganobz fick en trukk istället. Min Warboss fick ta bort sin cybork body också. Samt lite småändringar på fordonen.

    14 big shootas har jag nu i armén och jag räknade ut att på en runda kan jag få iväg sammanlagt 179 skott varav 107 st är S5+. Och då har jag inte räknat med sluggaboysen, meganobzen, shokk attack gun eller killkannon!

    Det borde göra susen mot de där nedrans insekterna. :)

  • är det verkligen värt det med rokkits på en dredd? är inte en närstrids dredd bättre?
  • Jag funderade över det. Grejen är väl att bara deffkoptas och shokk attak gun (eventuellt) har vapen med S8. Nobzen kan ju förstås knäcka fordon i närstrid. Men det kanske ändå är värt att att ge den 2 extra attacker istället...fler som tänker så?
  • Vore det inte vettigare att hänga raketerna på dina Killa Kanz istället, och kitta Dreaden för närstrid med flamers och en massa armar?

  • edited 2 november 2008 14:39
    Hmm...you got a point there....Killa kanz har ju faktiskt BS3...

    Edit: Jag ser dock ett problem om jag ska ge dem rokkits. Då måste jag frigöra 30 poäng eftersom en rokkit för en killa kan kostar 15 medan en big shoota bara kostar 5.
  • Sparar du in några poäng om du byter beväpning på din Dread?

  • Tyvärr nej. Rokkits kostar 10/st och en extra arm kostar 15 och en skorcha 5.

    Jag kan spara in 10p om jag ger den 2 skorchas istället. Då har den ändå 3 attacker + att den kan ju grilla rätt bra.
  • Akta dig så att inte grillandet gör att du inte når fram till närstriden.

  • Det skulle vara om jag tog bort nobbenz power klaw så skulle jag få loss 25p extra, men den känns ändå ganska värdefull.
  • Nobs med powerclaw är ett måste.. det ska man ALDRIG ta bort.

  • Vad är tanken med chefspinnen till din bigmek med shokk attak gun? Parkerar du killen i en enhet så han kan chefa så måste de väl skjuta på samma mål, och utan enhet så har du väl ingen nytta av pinnen?

  • Du kan överväga att dra in Cy-bodies från dina flash giz! Det är 45p och de kan ändå röra sig i träng och ta coversave. Med 4+armour och feel no pain så tål de rätt så mycket ändå.
    Då kan du sätta 3 armar och an flamer på dreaden och ge något roligare vapen till mördarburkarna. :)

    En sak till kan vara att stryka Ard case från battlewagonen så att du båda kan skjuta från den samt assulta från den.
  • Tanken med big meken var att han skulle vara i en enhet eftersom folk annars kan panga på honom rätt enkelt. Men jag har ändå funderat på att ta bort pinnen...vet faktiskt inte varför jag var så noga med att ha den där.

    Hmm...cybork bodies ville jag ha mest för att det möjliggör skittuffa konverteringar men också för att de skulle kunna avancera rakt mot motståndaren för att till slut assaulta. Men jag ska fundera på den saken.

    När det gäller battlewagonen ska i princip ingenting sitta i den eftersom de enheter som ska framåt antingen går har en egen trukk eller är för många för att få plats. Och att vara open-topped är inte jättebra när den bara ska stå och panga.
  • Jag är lite osäker på om det är värt att ha en Battlewagon som stationär vapenplatform.

  • Jag skulle satsa på att ge mördarburkarna grotzookas, du behöver mer infanterimosare.
    Bra val förresten att flytta meganobsen till en trukk, väldigt effektift för att slita ner kaxiga monoliter och annat fanskap från himlen och sparka dom i skrevet.
  • Big Meken ska troligen stå med Lootas och där är hans Ld8 och en bosspole mycket bra och ha! Spara bosspolen!

    Battlewagonen är i grovt taget en dyr russ med en sämre kanon. Men tycker ändå den fyller an funktion i armen.

    En idee jag haft är att sätta lootas på en opentoped battlewagon då kan ingen skjuta dem och helt plötsligt så är det är J***A vapen platform! ;) (osäker om passagerare får skjuta samtidigt som ordnensweapons dock).
  • Tror det kanske står under Battlewagons regler att passagerare inte får skjuta om den har kanon.. :)
Sign In or Register to comment.