Warriors of Chaos 2250

NasNas
edited 26 oktober 2008 13:59 in Warhammer fantasy
Vad tror ni om denna?

Characters:

Sorcerer Lord of Tzeentch
lvl 4, disc
Conjoined Homunculus
Collar of khorne
spell familliar
370

Sorcerer of Tzeentch
lvl 2, disc
Skull of katam
Third eye of tzeentch
235

Battle Standard Bearer of Slaanesh
Chaos Steed
Flail
Shield
Banner of the gods
290

Core

10 nakna marauders of Slaanesh
45

10 nakna marauders of Slaanesh
45

15 Warriors of Slaanesh
shield, champ, banner
Rapturous standard
294

5 Marauder horsemen of slaanesh
70

Special

10 Chosen Warriors of Tzeentch
Halberd, shield
Standard bearer - Blasted standard
Champion - book of secrets
325

6 Knights of Slaanesh
standard bearer - war banner
295

Rare

Warshrine of Slaanesh 140
Warshrine of Slaanesh 140

PD: 9
DD: 5

2249 points

Alla characters i chosenenheter från början.
Marauders köttsköldar i ett par turns.
Warshrines buffar chosenenheten.
Tyngden ligger på magi där min lvl 4 har 83% chans att få infernal hellgate, och pandaemonium ett effektivt sätt att döda motståndarens magifas.
Båda magikerna har +2 på alla sina casting rolls så länge de tag teamar.

Kommentarer

  • Känns som lite lite killar men.. Kanske funkar ändå.
    Vad gör Pandaemonium? Jag är lite dagen efter lagfesten o orkar inte leta i min bok.. ;)
  • vad gör alla de olika sakerna?

  • Jag har inte läst nya WoC boken, men spontant känns det som att du kommer få svårt mot snabba/rörliga arméer. Så snart de är bakom dina linjer/runt flankerna har du inte så mkt som kan stoppa dem. Finns spawns kvar i nya boken? Isf tror jag en eller två spawns skulle vara bra för att jaga bort skimishers/flyers och andra som kan marchblocka dig

  • NasNas
    edited 26 oktober 2008 19:26
    Incoming;
    Pandaemonium 9+
    Fiendeenheter kan inte använda sig av karaktärers LD.
    Fiendemagiker fumlar på alla dubbelslag istället för debbeletta.
    Remains in play.

    Infernal Hellgate +15
    2D6S 2D6 HIts
    vid S11 och S12 poffar hela uniten, så adjö att se komboblock så fort man möter VC eller DoC.

    Sajon:
    Rapturous standard - insane courage på alla breaktests om man slår dubbelt eller en etta.
    Någon har räknat ut att med BSB slår man insane courage i 97% av fallen.
    Blasted standard - +5 ward save mot missiler, + 1WS för Mark of Tzeentch
    Book of secrets - genererar en extra PD, får slänga en besvärjelse.
    Warshrine - +4 ward save, +4 armour save, T6, W5, A5, S4, immun mot panik, terror, fear, gör att t.ex. Chosen får slå ett extra slag på Eye of the Gods table varje shooting phase.
    Conjoined Homunculus - man kan få +D3 på casting, blir stupid nästa runda.
    Collar of khorne - MR2 +6 Wardsave
    Third eye of tzeentch - kan välja att använda sig av en fiendemagikers besvärjelser om han är i Line of sight. Inga raise eller healing spells dock.

    Barrskog: Jo jag är medveten om att armén troligen snabbt blir utmanövrerad av t.ex. Wood Elves eller en snabb Daemonsarmé, men det är där som Warshrines kommer in som de perfekta flankskyddarna. Spawnsen har blivit så mycket sämre så jag tror knappt någon kommer att använda dem; Slaaneshspawn är inte längre 3D6 utan 2D6, de har ingen wardsave längre, så det är ganska enkelt att skjuta ner dem. De har också blivit dyrare. Eftersom Chosen får slå hela tre gånger på EOTG-listan och de slåt om 2 och 7 är det relativt stor chans att de får resultatet 12 = stubborn och +4 Ward save, vilket blir +3 Wardsave för Tzeentchisar, riktigt elaka. lägg till att de även har möjlighet att få +1T och +1AS.

    Har tänkt testa den här armén några gånger för att se hur den funkar, men jag är jävligt sugen på att slänga in någoting stort, som en drake.
  • jag har små läst lite i denna armé bok, minns inte ens en liten liten del, men en sak har satt sig i minnet, en item eller gåva eller nånting var det som man kunde ändra motståndarens mis cast resultat med en d3. vore inte den helt underbar?

  • Ja just det, den magin var det ja..

    Hmm nu andra gången jag kikar på listan blir jag ännu mer fundersam hur den ska funka.. Din högsta rankbonus är 2, och det behöver bara dö en för att den ska försvinna..
    Känns knepigt.
  • Ser ut som att Alverna kommer få det rätt kämpigt imorgon, mycket hemskheter.

    Men jag tycker kanske att du ser lite väl beroende på din magi, om du skulle otura och skulle misscasta eller helt enkelt inte få igenom 2-3 spells och motståndet kommer runt på din flanker kan det bli lite problematiskt, oavsett hur bra flank skyddare warshrinen är, för de rör sig väl bara som en chaos warrior?

    Men det är lätt att spekulera, vi får se vad som händer imorgon :)

  • Mmmm, Warriors of Chaos...

  • NasNas
    edited 27 oktober 2008 18:05
    Sajon; Jo det finns några roliga grunkor för att fucka upp motståndarnas magifas.
    Säg att du slänger Pandaemonium, sedan har du en enkel scroll caddy med Black Tounge som tar smällen och du har gett Blood of Tzeentch (tror att den heter så i alla fall) till din lvl4. Så fort motståndaren ska dispella pandaemonium i sin runda och miscastar kan man modifiera slaget 1D3 upp eller ner. Misslyckas motståndaren kan man låta sin scroll caddie ta ett wound (engångsgrej dock) och vipps så blir det automatiskt misscast för den magikern som man kan modifiera som ovan. Ganska värt.

    I övrigt är jag lite besviken på boken faktiskt. Det finns inga direkt klockrena alternativ för att göra en bra slugger, och Daemonic gifts var snudd på ett skämt. Då kan man faktiskt hitta på mer elakheter med magiker.

    Incoming & Eldborn; jo elitenheter tenderar ju att sluka poäng =)
  • i all ära att demon prinsen är grymt mycket bättre än den demon prins i demon boken, dock så känns det ändå väldigt tveksamt att använda den till fullo. jag själv lirar helst med heroes som kan stå i block o ge bonus i combat och dylikt.

    men jag får införskaffa mig boken inom kort, så jag kan slänga fram en lista jag osså, jag hoppas att det går bra för dig imon, men som jag tidigare sett på dina listor så tenderar du ofta av att gärna vilja ha få och stenhårda trupper. det är as coolt tycker jag, men jag ska nu inte säga allt för mycket, lirade beastmen igår, och jag tyckte att det var as skoj, dock fick spö rejällt en gång av demoner och snudd på en draw emot demoner, inte fy skam för beastmen må jag säga.

    men vad jag känner så här lite spontant innan läst boken helt och hållet noga, så kanske det bästa är att köra som att köra en jobbig bretonnian armé många små block som där (enheter med 5 knektar i varje). kanske på sin höjd 12 infanteri som är starkare. svagare så som marauders och warhounds gillar jag bara mer och mer, med sin WS4 och hur billiga dom är.

    jag ger lite som ett tips att köra 45 hunder och 220 marauders med hand vapen sköld, och detta är inte så farligt mycket poäng heller. nåt att tänka på, testa t.om och se hur det går. för om dom går förlorade så är det inga poäng, framför allt inte hundarna, och om dom gör nånting, som komma in i flanker eller i baken på folk, så kan dom har räddat den striden.

  • Spontant så tycker jag att din arméidé verkar horribelt tråkig att spela med och mot. Om jag förstår det rätt så bygger den på att a) rulla fram den dryga tzeentchspellen b) rulla bra på eye of the gods c) lyckas slå 11 eller 12 i styrka när du kastar ovan nämnda spell och d) att motståndarens magiker miscastar sig till döds.

    Går det bra för dig blir det skittråkigt för motståndaren (och förlängningen dig), går det dåligt för dig blir du överrullad och skittråkigt för dig.
  • Tycker att du bör byta de 2 marauders mot 3 hundar då dom är mer manuvreringsbara mycket lätare att få ur vägen så ditt block inte fastnar bakom några marauders som råkar få stubborn

    se om du kan få Flail på horsemen det är värt det

    sedan undrar jag bara vad boken gör för skilnad på champinjonen ger den inte magi?
  • Jo han kan kasta en spell, genererar 1 Powerdie.
  • Ville bara säga att det är inte 97% chans till insane courage, det är ca 70%.
  • Räknade lite huvudräkning och kom fram till att det är ca 33% till insane courage med reroll. Kanske bättre att spendera poängen på något annat. :P
  • ni glömer bort Bsb reroll och banner of the gods, kan jag tänka mig...

  • Vad gör banner of the gods?

  • Stubborn für alle...

  • edited 31 oktober 2008 09:46

    Rapturous standard, låt oss göra det pedagogiskt:

    Följande kombinationer genererar Insane Courage:

    1 1
    1 2
    1 3
    1 4
    1 5
    1 6
    2 1
    2 2
    3 1
    3 3
    4 1
    4 4
    5 1
    5 5
    6 1
    6 6

    Det är alltså 16 / 36 att slå IC direkt, och 20 / 36 att inte göra det. För att räkna ut chansen att inte göra det två gånger i rad (dvs. att misslyckas trots re-roll), så gångrar man 20 /36 med sig själv:

    20*20 / 36 *36 = 400 / 1296

    Detta motsvarar ungefär 31%, vilket ger en 69% chans att lyckas med insane courage med BSB.

    Räknar man in stubborn och LD 8, så blir antalet kombinationer man klarar sig på alla utom:

    3 6
    4 5
    4 6
    5 4
    5 6
    6 3
    6 4
    6 5

    Dvs. man misslyckas 8 / 36, och med re-roll blir detta 64 / 1296 vilket gör att man har 95% chans att klara sig (med Rapturous, Stubborn och BSB).

    Lägger vi på en general med LD 9 så får vi stryka ytterligare kombinationer:

    4 6
    5 6
    6 4
    6 5

    Och nu är vi nere på 4/36 att misslyckas, vilket med re-roll blir 16 / 1296 vilket motsvarar 98.8% chans att klara sig. Ganska stabilt, med andra ord...

  • Dom kan ju snart plocka bort leadership från det här spelet.

  • Dock kräver ju just den här kombon ganska mycket poäng för att bli så stabila... (Banner of the gods kostar ju 125 bara den, och har 6(?)" range).

  • Huvudet värker efter en sån hära genomgång av siffor!

    Tur att jag inte så ofta litar på sifforna utan hoppas på det bästa :)

  • "Rapturous standard - insane courage på alla breaktests om man slår dubbelt eller en etta."

    Jaha, jag var lite ouppmärksam och trodde bara det gällde vid dubblet. Såg aldrig eller en etta.

    :)
Sign In or Register to comment.