Pytte saves?

edited 23 oktober 2008 00:27 in Warhammer fantasy
Är det nån gång värt att ha 5+ save i fantasy?

Känns som att enda gången man får använda
det är mot High Elves eller Wood Elves pilbågar? =)

Kommentarer

  • Mja, i närstrid (och mot magier) så händer det ju att du får använda dem också... men som du säger så är det många saker som nästan helt tar bort en 5+ save. Enligt mig beror det helt på hur mycket poäng du måste betala för att komma upp i 5+, och ofta kan Sköld + Light Armour vara värt det för någon poäng per modell, mest för att man får 4+ i närstrid (som man faktiskt får använda ganska ofta).

  • Är det då värt att ha pikemen med heavy armour (tänker på Ricco's Republican Guard) eller kan man lika gärna köra på vanliga pikemen med light armour?
  • Vad är skillnaden i poäng? Mer än en poäng per modell är ju tveksamt...

  • 12 pts för Republican Guard (som dessutom har WS 4) och 10 pts för pikemen (WS 3)
  • Jag skulle gå på republican guard om inte de blir väldigt mycket dyrare, du får ju med en karaktär i enheten också så det går som inte att jämföra poäng på enskilda modeller.

  • Det gör det faktiskt, det står enskilda poäng per model i DoW-listan. Och Ricco är rätt nice, men kostar typ 58 poäng och dör tyvärr ganska lätt. Jag själv brukar spela med dem bara för att jag gillar modellerna, men jag är inte säker på att det faktiskt är värt det i poäng.
  • Jo, men 20 vanliga pikemen blir väldigt mycket billigare än 20 riccos eftersom de första tio kostar mer än 12 poäng/modell.

  • Efter att ha räknat lite på det, så kostar de 10 första faktiskt bara 10,2 pts var (180-58 för ricco-30 för full command). Det 70 pts dyrare för 20 Rep. Guards istället för 20 vanliga Pikemen med full command. Värt eller inte?
  • edited 23 oktober 2008 23:42
    Du får väl nån bra karaktär på köpet, om du tycker han är cool, så kör på det.
    Kan ju säga att jag bara får ett gulligt spawn för den poängskillnaden.. ^^
  • För att gå in mer specifikt på enheten jag tänkte på, det var Marauders med great weapon.
    De får betala 1+1 poäng för att få 5+ save. 25st går utan utrustning på 100p, sen så får man lägga till 3 poäng st för all utrustning.

    Det blir 5+ mot shooting, om man sen väljer handweapons+shields istället för att använda greatweapons i närstrid så får de maximalt 4+ i närstrid.

    Jag har svårt att veta om det är värt. Jag är som nybörjare på fantasy, de enda jag vet är att High Elf chariots och magi var väldigt bra i 6:e ed. O att Warriors till Chaos var skickligt sämst.
  • Jag skulle nog skippa great weapon, och nöja mig med att köra 4+ save i närstrid. Anledningen är att du har så många andra saker i listan som kan stå för casualtees, så jag skulle kitta marauders till att försöka ge static combat resolution.

  • Har ju marauders själv, och jag använder bara större enheter för att få static, alltså sköld och light armour. Eller mindre enheter med bara sköld för att skydda magiker... Men om du ska ha great weapon så skulle jag inte köpa armour alls och sätta överblivna poäng på något annat. Eller på fler i enheten. Marauders kommer förresten bli mycket roligare för 4 pts/st i nästa bok :)
  • Jag utgår från att det är den boken han använder, eftersom den släpptes i helgen (via armélådan) :)

  • Yes! det gör jag. Men alltså det är ju bara 1p per #.. Också är det tufft och argare så jag tror jag har iallafall den unit jag byggt så.. (iofs räntar det en del)... =/
Sign In or Register to comment.