Draft: 2000 pts Marines

edited 20 oktober 2008 10:39 in Warhammer 40k

Jag har nu (åter) tänkt ge mig in i 40k träsket, och tänkte se till att få lite rejält feedback på min planera lista innan jag börjar bygga och måla ihop saker. Med nya kodexen är ju småsaker som search lights och liknande inga problem, men exempelvis andra vehicle upgrades (extra armour...) vill man ju gärna ha koll på innan man målat modellen :)

Jag kommer givetvis inte sikta på 2000 pts direkt, men det är alltid trevligt att veta ungefär var armén är påväg för att undvika att köpa och måla saker helt i onödan...

Värt att nämna är också att jag är relativt okunnande gällande 40k, så alla konstiga val jag gör är nog inte baserad på fluff eller liknande, utan ren och skär dumhet. Ni behöver inte heller ta hänsyn till fluff när ni ger kommentarer, eftersom jag inte gör det :)

-- Hq --
Pedro Kantor (175)

-- Troops --
10 Tacticals (240)
Meltagun, power weapon, melta bombs, las cannon

Drop pod

10 Tacticals (245)
Meltagun, power weapon, melta bombs, las cannon

Razorback

10 Tacticals (245)
Meltagun, power weapon, melta bombs, las cannon

Razorback

-- Elites --
10 Sternguard (340)
Lighting Claw, Heavy Flamer, 2 Combi-Melta, 2 Combi-plasma

Drop pod, Beacon

Ironclad Dread (180)
Heavy flamer

Drop pod

-- Fast Attack --
Attack Bike (50)
Multi melta

3 Scout bikes (110)
Melta bombs, Beacon, combi-melta

-- Heavy Support --
Predator (105)
Twin las cannons

Whirlwind (85)

Vindicator (125)
Siege shield

Totalt: 1900 pts (dvs 100 kvar att shoppa för).

Alla kommentarer och all feedback uppskattas!

Kommentarer

  • Utan fluff inge cred ;0)

    Du gör ju helt rätt i att börja smått och sen bygga större. Och då behöver man såklart en 2000pts-lista att "sikta på". Tyvärr är jag inte tillräckligt insatt i de nya marin-listorna för att kunnag e alltför vettig konstruktiv kritik. Det enda jag reagerar på såhär på rak arm är Lascannon på dina drop-squads. Är den till för om de skulle hamna långt åt h!"%vete? För om du ska hoppa in mitt i smeten och hålla dig mobil så räcker ju en melta långt. Iofs har jag aldrig gillat move-or-fire vapen om man inte ska ha en statisk gunline-armé.

    Ett förslag är ju att vi som håller på att bygga nu provar spela en eller två 2000pts-matcher ärkeproxade bara för att se hur våra "färdiga" listor känns, innan vi återgår till att stega oss upp via 400, 500, 1000 osv...

  • Tjenare.

    Jag skulle vilja ge några synpunkter.
    1 om du kan gör om en tactical till en till sternguard. (behöver kanske inga extra vapen, dessutom har du ju Don Pedro.)

    2 Din andra sternguard, här kanske du vill ge dom en till heavy flamer och ta bort kombi-plasma. du har nästan plasma ammo i den här squaden.

    3 kolla priset på din Ironclad, lite osäker på det du har där.

    Ja, det är allt. :)
  • Får 10 marines plats i razorbacks numera?

  • Man kan dela dem i combat squads, en del i razorback, en statisk med las-cannon. :)
  • Snabb feedback! :)

    Trukson: Japp, det är ju helt klart ett alternativ (att provspela proxade listor), vi får satsa på att göra det någon gång framöver :)

    Las cannonen på tacticals i pod kändes vettig om man droppar dem nära något objektiv, och sen ställer sig ganska still (med en combat squad i alla fall) och skjuter därifrån. Alternativt kan man kanske få lite trevliga möjligheter att skjuta saker i sidan som de vanliga las killarna inte kommer åt.

    Dreadnought:

    1) Japp, det är helt klart ett alternativ, och mina 100 extra poäng borde täcka det ganska precis (även med lite roliga vapen). Två enheter Sternguards där båda är scoring låter trevligt, men bör man sätta båda sternguards i pods, eller köra en med en razor eller rhino? Passar det med ungefär samma vapen på båda enheterna?

    2) En till Heavy flamer skulle vara nice, helt klart. Man kan ju också tänka sig att uppgradera power weapon till power fist, och i så fall måste ju lite kombi vapen bort.

    3) Priset för dreaden inkluderar en pod (som står lurigt gömd någon rad under), och då borde 180 vara rätt...

    Fortsatta kommentarer är välkommet! Om jag hade poängen är det frestande att försöka uppgradera predatorn till en landraider (som då skulle kunna skeppa Sternguard och Pedro) men då måste något annat ryka också (exempelvis Vindicatorn).

  • Din predator har bara Twin lascannons va? Tänkte bara säga att det nog är väldigt bra, för då kan du köra combatspeed och fortfarande skjuta alla dess vapen. Jag märkte att det hade varit snäppet bättre igår om jag inte betalat ca 25 poäng per tank för vapen som inte skjuter.. Jag menar det är inte alltid de kommer till den.

    Mja men det känns lite "dyrt" att trycka in en Land Raider i den här listan, om 2 av dina nuvarande tanks måste ryka då..
  • tjo! jag tänkte jag skulle bidra lite, har spelat 5 matcher med ny codexet (jag började redan inna ndet var släppt ;)) så jag börjar få någorlunda koll på enheterna

    Droppod marines vill nog inte ha en lascannon, ta gratis h.bolter eller skit i h.weapon på dem

    Din fast attacks är extremt lätta killpoints för motståndaren i 1/3 av matcherna, jag skulle ta max antal attack bikes(3) och några till scoutbikes.

    sternguards med lighning claw? sternguard bör ju i stort sett aldrig charga utan rappidfira hela tiden så jag skulle klart byta lightning claw mot en powerfist i en 10 manna enhet.

    Sist men inte minst måste jag fråga, varför leder kantor den här listan? :P är det tänkt att många av dina enheter ska klumpa ihop sig så att han ger dem närstidsbonus och på så viss kompensera för att du nästan helt saknar närstids trupper? för jag ser bara en enhet sternguards men massor med flamers och meltas, jag skulle byta ut han mot vulkan hestan i denna lista.
  • Sist men inte minst måste jag fråga, varför leder kantor den här listan?

    Förmodligen för att han heter Pedro :D

  • Inte bara därför, utan han gör ju sternguard scoring också :) Men He'stan är helt klart ett alternativ, som du säger så har jag mycket meltas och flamers... twin linked heavy flamers på stern guard, yum yum.

    Jag tror att du har rätt i att powerfists passar bättre än klon, och om jag nu kör två enheter sternguard så kommer jag nog inte att ha någon tactical i pod (så vi slipper las cannon problemet) :)

  • Efter helgen är jag lite skeptisk till karaktärerna från andra chapters helt enkelt för att combat tactics är så galet bra att man inte vill byta bort det. Marines vill inte ha och behöver inte stubborn. Blir en enhet så slaktad att den får mycket minus på moraltestet så vill du hellre att den faller tillbaks så att du kan skjuta på fienden.

  • Kan inte säga att jag håller med dig där Jonke, jag spelade calgar 3/5 matcher och under de tre matcherna använde jag "falla tillbaka frivilligt" två gånger, det är inte mycket. Inte ens mot tyrranids fick jag nån större användning av det. kan ju varit så att jag mötte ovanligt lite närstid men det var inget jag reagerade på i så fall. Även om jag håller med om att just stubborn är en riktigt dålig förmåga :P men det finns andra som är bra
  • Med eller mot Calgar eller va? Han har ju en förbättrad variant av combat tactis. Jag syftade på Vulkan, Khan, Shrike, Lysander och Pedro. Iofs Vulkans regel är ju rätt cool, och khan kan ju bli spännande. Det är nog shrike, lysander och pedro som känns lite tveksamma.

  • Shrikes regel med fleet på alla modeller känns för mig inte tveksam alls i en relativt assualt marine tung lista.

    Sitter själv och filar på en crimson fist lista och jag tror kantor i en sternguard enhet med några terminators i närheten kan resultera i ett gäng riktigt salta killar i och med att sterngaurdsen samt nötterba får 3 attacker var i grund. Det tilsammans med ett par stycken eldkastare och en landraider så börjar vi prata.
  • Med Calgar, men hans förmåga hjälper inte med frivilliga fallbacks bara om man vill slippa falla tillbaka. Jag hade problemet att flera gånger vilja falla tillbaka men fick inte för att det blev oavgjort eller så vann jag med typ 1(vilket inte direkt är optimalt mot gaunts om det dör lika många marines som gaunts)
  • Kör ju med min Vulcan He´Stan lista för egen del.

    Grymt värt att ha rerolls på flamers, meltas, multimeltas osv.. MEN man saknar att kunna välja att dra sig ur närstrider helt klart. så. ja.. givande och tagande ( just ang He´Stan så va det ett massivt givande.. tankknäckar armen :p)

  • edited 31 oktober 2008 17:58

    Jag håller på för fullt och limmar mina Sternguard, så snart måste jag bestämma mig för vilken beväpning de måste ha :)

    Hittade en tråd på ett annat forum där folk verkar tveksamma till att ha heavy flamers (eftersom det då skulle innebära att fienden kan assaulta rundan efter), men folk jag pratat med under och efter fanaticen verkar mer possitivt inställda (och sen så tycker jag att det verkar häftigt) :)

    Frågan är också, om man tar heavy flamers, bör man köra på combi-flamers också? 5 poäng för en vanlig flamer i rätt läge kan ju helt klart vara trevligt...

    Vad tror ni om följande Sternguard:

    10 Marines

    Squad 1:
    2 Heavy Flamers
    2 Combi-Flamers
    Powerfist + Combi Flamer

    Squad 2:
    4 Combi-melta
    1 Vanlig marine

    Givetvis kan man ändra om i combat squads utefter hur det ser ut när man landar, men spontant känns det vettigt att ha en short-range squad och en lite mer för medium range. Problemet är ju att de kostar 365 pts inklusive en Drop pod... :)

    Idéer?

  • Heavy flamers och en massa Combi-flamers i samma squad känns helt klart som överspecialisering. Och två femmor känns bräckligt.

  • Jo, över huvudtaget känns squaden lite väl gearad.....vilka modeller ska du plocka bort när det börjar dö lite folk? Även om Mariner är tuffa kan det vara bra att ha ett par kroppar att sacka när plasman börjar regna ;0)

  • Absolut, men eftersom jag droppar kommer jag ju alltid få en chans att använda lite kombi-prylar i alla fall en gång, och efter det kommer de ju bara att vara "vanliga" sternguard...

Sign In or Register to comment.