F.U.S.K. WHFB 1000p turnering 18/5

edited 14 maj 2008 22:35 in Figurspel

Nu är det åter dags för FUSK Mästerskapen i Fantasy. Det är många anmälda (20 av 20), men eftersom många anmälningar gjordes för ganska länge sedan så är vi osäkra på om alla ska spela. Om du vet med dig att du inte längre kan komma, hör av dig till Fantasia snarast möjligt så att någon annan kan ta din plats.

Regler:

  • 1000 pts.
  • Målat är ett krav.
  • Inga poäng för table quarters.
  • 50 poäng för general och banners.
  • 4 matcher, varav en är Pitched Battle från regelboken och övriga scenarios beskrivs nedan.
  • För att kontrollera ett objektiv ska en armé ha minst en enhet inom 6" av objektivet. Den enheten måste ha minst 5 US, den måste finnas med på armélistan från start samt att den inte får vara en karaktär. Om båda arméer har enheter som uppfyller kraven ovan inom 6" av objektivet så kontrolleras objektivet av den armé med högst sammanlagda US från enheter inom 6" som uppfyller kraven. Objektiv representeras lämpligtvis med exempelvis mynt, tejp eller tomma baser.

Schema:

  • 11:00 - 12:30 Match 1 (Pitched Battle)
  • 12:30 - 13:30 Lunch
  • 13:30 - 15:00 Match 2 (Magic Flux)
  • 15:15 - 16:45 Match 3 (Objectives)
  • 17:00 - 18:30 Match 4 (Dawn Assault)

Notera att första matchen kommer att börja så nära 11:00 som möjligt. Kom gärna 15 minuter tidigare och packa upp din armé så att vi kan undvika förseningar. Detta ger också eventuella reserver en möjlighet att snabbare komma igång med sina matcher och få en lunch de också.

Scenarios:

  • Pitched Battle Se sid 2-3 i regelboken.

  • Magic Flux Som ett pitched battle med följande tillägg:

Mitt på spelplanden finns ett objektiv som efter matchen ger 100 VP till den armé som kontrollerar det. Om en magiker är inom 12" av objektivet, och ingen annan magiker är närmare objektivet, så gäller följande:

Den magikern får +2 Power Dice att använda under sin magifas. Om magikern slår minst en "dubbel" (exempelvis två fyror) när han försöker att kasta en magi så räknas det som miscast och magin går inte igenom oavsett värde. Magier kastade med Irresistable Force går igenom som vanligt, men magikern måste fortfarande slå en gång på miscast tabellen efter att effekterna av magin har applicerats. Man får inte kasta en magi enbart med dessa tärningar, utan måste använda minst en "normal". Dessa regler gäller även liche priests som får två extra tärningar på en incantation och KAN miscasta(!).

  • Objectives Som ett pitched battle med följande tillägg:

Placera ett objektiv i mitten av spelplanen. Slå en tärning innan matchen. Den spelare som slår högst får placera ut ett objektiv längst gränsen för deployment på ena sidan av bordet (vanligtvis 11.5" från kanten). Den andra spelaren gör sedan likadant på den andra sidan bordet. Slå sedan om vem som väljer sida som vanligt.

Efter matchen ger varje objektiv 100 poäng till den armé som kontrollerar objektivet.

  • Dawn Assault Som ett pitched battle med följande tillägg:

All line of sight är begränsad till 10". Detta gör att man inte kan charga eller sikta på enheter som än mer 10" bort, och inte heller kasta magier som kräver line of sight på enheter som är längre bort än 10". Magier som kan kastas på godtycklig enhet på bordet fungerar som vanligt. BSBn och Generalen påverkar fortfarande enheter inom 12".

För kanoner och andra warmachines som använder Guess Range så har motståndaren möjlighet att slå om artillery-dicen (enbart en av dem om fler än en används, som för t.ex. kanoner).

Efter båda spelare har spelat en runda, slå 1D6 och addera resultatet till den tidigare begränsningen. Alltså, under runda tre så kan man se 10" + resultatet av tärningen efter runda ett + resultatet av tärningen efter runda två.

Kommentarer

  • edited 26 maj 2008 16:19

    Jag sitter fortfarande och funderar på den utlovade slut stälningen, för vissta var en sådan lovad?

  • edited 26 maj 2008 23:20

    Nu blev jag trött

  • SetomidorSetomidor
    pekar på Niklas...

    /me pekar på Niklas...

  • Jag har skickat allt till dea, men jag vet inte hur det går...

    /me pekar på dea.

    Kan annars försöka få upp det här på hammaren.

  • Eftersom det verkar som alla väntat på mig med resultaten så är det bäst jag fixar det;-)

    1. Lars Eldborn 58p
    2. Benjamin Hyvönen 57p
    3. Niclas Ledin 57p
    4. Peter Sagebro 51p
    5. Daniel Henriksson 48p
    6. Daniel Sjödin 45p
    7. Anders Lindgren 43p
    8. Fredrik Seijsing 43p
    9. Stefan Sagebro 41p
    10. Johan Forsell 41p
    11. Erik Öhman 38p
    12. Markus Gelfgren 36p
    13. Morgan Andersson 36p
    14. Björn Sjöström 34p
    15. Marcus Eriksson 30p
    16. Robin Mannberg 29p
    17. Elias Tjärnhage 23p
    18. Albert Johansson 10p
Sign In or Register to comment.