Fancy Eldar 1500pts

edited 26 maj 2008 10:21 in Warhammer 40k

Testade spela 1500 poäng 40k för första gången i lördags (vad jag kommer ihåg iaf...) Och hittade lite brister (eller en stor brist iaf) i min preliminära eldar lista till Fancy fanatic.

Det jag spelade med:

Fancy Eldar 1500 Pts - Eldar Army

4 Dire Avengers (Troops)  92 Pts
     Exarch
      2 Avenger Shuriken Catapults
      Bladestorm 

10 Guardian Defender Squad (Troops) 85 Pts
              Shuriken Cannon

5 Pathfinders (Troops)  120 Pts

2 Shining Spears (Fast Attack)  132 Pts
    1 Exarch
      Star Lance

1 Autarch (HQ)  140 Pts
         Laser Lance; Fusion Gun; Mandiblasters; Jetbike

1 Farseer (HQ) 75 Pts
         Guide [20]

3 Vyper (Fast Attack) 150 Pts
         Shuriken Cannon (x3)

4 Swooping Hawks (Fast Attack) 152 Pts
         1 Exarch
              Sunrifle
              Intercept
              Skyleap

4 Dark Reapers (Heavy Support) 207 Pts
         1 Exarch @ [67] Pts
              Reaper Launcher
              Fast Shot [20]


6 Fire Dragons (Elites) @ 236 Pts
         Fusion Gun; Melta Bombs
      Wave Serpent [140] Pts
             Shuriken Cannon Upgrade; Linked Shuriken Cannon
             Spirit Stones
             Vectored Engines


1 Wraithlord (Heavy Support) 110 Pts
         Flamer (x2); Scatter Laser

Models in Army: 47

Total Army Cost: 1499

Hoppas det inte blir allt för grötigt.

Mitt största problem blev enheten med vypers, en vyper på egen hand känns på alla sätt bättre än 3 i en squad, så den enheten ska kapas, helst till 1 men har två färdigmålade så...

Kan ju kika lite på min 1000 poängs lista också: (i princip allt målat, och kommer utgå från den för att komma upp till 1500). Den kan jag utantill så skriver "för hand".

HQ: 75pts

Farseeer (55) 75pts
Guide (20)

Troops: 297pts

5 Dire Avengers (60) 92pts
Exarch:(12) bladestorm (15), 2 avenger catapults(5)

10 Guardians (80) 85pts
Shuriken cannon (5)

5 Pathfinders 120pts

Elite: 206pts

6 Fire dragons (96) 206pts
Wave serpent (90) Linked Shuriken cannon (10) spirit stones (10)

Fast: 100pts
1 Vyper (45) 50pts
Shurikencannon(5)

1 Vyper (45) 50pts
Shurikencannon(5)

Heavy:
5 Reapers (175) 207pts
Exarch(12)Fast shot(20)

Wraithlord(90) 110pts
2 flamers, scatterlaser(20)

Den listan fungerar bra, och mina vypers är rätt användbara.

Ok, till ändingar av 1500pts listan: Jag har lite begränsat med tid till målning och pengar till modeller så tänk gärna på det.

Det som är målat är i princip 1000pts listan (2 pathfinders och en firedragon saknar färg) och inget mer.

De figurer jag har som jag kan måla upp är: Några få extra guardians, 3 guardians på jetbike, 1 Vyper,1 autoarch, 3 shining spears (med exarch), 7 swooping hawks, 3 warlocks, 1 Dark reaper (utan vapen) och en avatar, samt lite vapen som kan bytas ut.

Största problemet med listan är att mina fast choices tar slut, och då måste vypers gå tillsammans vilket är totalt värdelöst (De måste gå tillsammans, de blir sönderskjutna fortare, de blir bara en scoring unit totalt m.m.).

Listan är inte bygd för att vinna mot allt den möter, den är mest bygd av modeller jag gillar och som jag gillar att spela med, men jag vill ju ha en fungerande lista som inte förlorat innan tärningarna börjat rulla.

Allt i 1000pts listan vill jag ha med (möjligtvis med undantag för en vyper) och swooping hawks, shining spears och autoarch vill också vara med. Med allt jag vill ha (med den equip jag har i preliminära listan högst upp, förutom crack shot på reaper exarchen) så är jag uppe i 1379 pts, så det finns alltså 121pts att leka med. Det jag funderat på är att sätta in mina 3 guardian jetbikes, en med shuriken cannon och då går 76pts åt vilket ger 45pts kvar. Då funderar jag lite på om jag vill ha en warlock med mina guardians eller om det är något annat jag borde ha. Kanske ett svärd på wraithlorden?

Vill gärna ha tips, guardians på jetbike är inte spikat och equip/abilities är inte heller spikat så det finns lite att röra sig med. En falcon hade ju varit trevligt, men på bekostnad av vad?

Kommentarer

  • Värt att påpeka är väl att Fancy Fanatic kommer att använda sig av 5th Edition, vilket kanske kommer att påverka vissa enheters spelbarhet.

  • Jo, jag vet det men kommer ju som behöva måla upp lite saker oavsett, får väl försöka måla upp så mycket som möjligt av det jag har så jag kan anpassa mig lite men jag fixar inte att måla 500pts på mindre än 3 veckor...

    Tänkte lägga till att jag har en omålad warwalker också.
  • edited 26 maj 2008 10:55

    Håller med hemlig. Tror inte det är lönt du frågar efter förbättringar innan folk har kunskap om nästa edition.

  • Mera Troops! ;-) Blast weapons kommer att bli grymma i 5:th edition.

Sign In or Register to comment.