Inga nya Khemri-skellet? Då får man fixa!

edited 25 maj 2008 20:31 in Figurmålning etc

Tänker som sagt ta upp mina TK igen, men de behöver verkligen en overhaul. Så jag införskaffade en box VC-skellett, balsaträ, plastic card, sandy paste och greenstuff. Resultatet hittils är en command group till min första Skelleton Warrior-unit:

Command Group

Om ni undrar vad som är konverterat så är det båda hjälmarna, standardet (duh!) och deras Kopesh (svärden).

Kommentarer

  • Imponerande. Det enda som stoppar en från att starta en TK armé är ju de undermåliga skeletten.

  • mm man kan nog göra en riktigt snygg TK armé med nya skeletten! keep it coming

  • edited 25 maj 2008 21:45

    Nu hoppas jag vi får se en färdig armé tillslut för jag är helt såld på idén.

  • Snyggt! Sandy paste?

  • edited 25 maj 2008 21:57

    Riktigt, riktigt snyggt! Det enda jag skulle ändra på är att göra det vita lite mörkare, och spara ren vit till de mest extrema kanterna.

  • Jag håller med. Smutsigare ben och ljusare highlight på metallen. De är dock riktigt fina! Och baserna ser helt gudomliga ut! Jag antar att det är där sandy paste kommer in i bilden. Jag fick riktigt fin Diablo II Act 2 känsla av dem och blev ruggigt sugen på egna. Kan du berätta mer om konverteringen. Är det svårt?

  • ...och är det nån som vill veta hur man gör skelett/horsemen riktigt snabbt så är det bara fråga... /experten

  • Hemlighållaren:

    Jag hade mycket smutsigare ben på min förra TK armé och kom fram till att jag inte gillar det, armén ser mer ut som en brun massa. Dessutom så skulle ben i en öken vara väldigt vita pga. sol och sand. Men det åsidosatt så tycker jag mest om kontrasten mellan färgerna som förhoppningsvis ger armén en snyggare look på bordet. Och metallen, den ska ju vara smutsig, det är inte nya grejor de använder direkt! :)

    Svärden och "halv-solarna" på hjälmarna är helt enkelt gjorda av 0.75mm plastic card som jag skurit/klippt och filat, det var faktiskt enkelt, svärden var riktigt roliga att göra, vilket är bra då jag ska göra typ 50 till. Sen så är skinnbitarna på sidan av hjälmen (öron-flapparna) helt enkelt gjort i greenstuff, man tar en klump, lägger mellan två plastbitar med antingen läpp-cerat eller vatten på, så att det inte fastnar, plattar till, väntar ett tag så att det inte är kladdigt, men fortfarande formbart, sen skär man strimlor, (även ett bra sätt att göra banér på).

    Forsell:

    Sandy paste är ett sånt där spackel som Dea har i butiken. När det sjunker ihop och torkar får det just en sand-textur. Träbitarna på basen är balsa som jag gjort ådror i med baksidan av en kniv och sen målat. Tanken är att det ska vara solblekt trä, jag är inte 100% nöjd med det, men det får duga. Baserna är målade med ett lager Desert Yellow, sen drybrush med Bleached Bone och sisst Skull White på de högsta kanterna. Det syns inte så bra på bilden, men det är sånna där små "vågor" gjorda av vind över sand på dem, lätt att fixa med sandy paste.

  • Jag tänkte mest att de är i en öken och den starka solen borde göra även gammal metall ljusare. Jag förstår problemet med benet... hmmm... och det låter ju vettigt att de blir blekta. Grymma figurer iallafall!

  • Jag gillar inte att high-light:a guld så mycket, blir aldrig riktigt nöjd med det, de är de sämsta av metalic-färgerna enligt mig. Tack så mycket, jag hoppas kunna knopa ihop och måla upp de andra 7 i veckan här. Sen har jag arbetat ut en idé för en unit filler tillsammans med Dea som jag tror/hoppas kommer blir riktigt najs :D

  • Kommer du att uppdatera de tidigare modellerna, eller köra allt nytt?

  • edited 26 maj 2008 11:40

    Ser ut som det kommer att fungera riktigt bra. Som du säger kommer skeletten se bättre ut på håll när de är vita.

    (och btw. lär dig stava ordet skelett ;) )

  • Setomidor:

    Mina tennmodeller kommer jag strippa färgen på och använda igen (man är ju inte gjord av pengar!) då kommer jag förhoppningsvis konvertera också. Men plasten, kommer jag ersätta allt.

    Dante82:

    Vad är det för fel med mina skelllett? 8)

  • Lite fler bilder att bjuda på om nån har så tråkigt att de vill kolla.

    7 omålade men annars klara skelett
    Kopesh i plastic card

    Lite bilder på baser:

    Omålad regimentsbas
    Omålad singel-bas
    Målad bas (Champion)
    "Wind ripples" på målad bas

    Kommer självklart med mer när jag har mer att komma med ;)

  • Ser bra ut! Måla måla :)

  • Yesh mi Lord :)
    Och tack.

  • snyggt, men jag såg lite gjutskägg på ett av skelettens huvuden. Det måste bort innan de målas!

  • Väntan har varit lång och många har suttit spända i sina stolar i förväntan - när kommer steffes guide hur man målar skelett och horsemens jättesnabbt? Ja, nu när det verkar öde dött här på forumet kan jag till allas glädje meddela: stunden är kommen! Så beskåda och njut, här är den pedagogiska framställningen av en mästerlig metod för snabbt frambringande av estetiskt tilltalande smågubbar av benig variant.

    1. Se till att använda de äldre spruesen där plasten är beige snarare än grå, detta är en fundamental grundförutsättning.
    2. Vrid loss de delar du tänkt använda dig av. Bry dig inte om att ta bort mold lines och dylikt, sånt tar bara tid.
    3. Limma ihop delarna samt gubben på basen. Skippa sån där onödig undercoat.
    4. Måla ev spjut eller annat brunt och metalldelar chainmail.
    5. Fatta den stora penseln, doppa djupt i burken med brown ink och kladda på hela figuren. Vill du ha figuren lite mindre (sol)bränd, använd lite mindre ink eller blanda ut med lite vatten.
    6. Spreja basen grön. Vinkla sprejburken så lite sprej kommer på benen så det ser ut som gubben har lite "grönska" såsom sig bör. KLART!

    Bildexempel hur resultatet blir utifrån denna procedur kan erhållas mot en blygsam ersättning. Mycket nöje!

  • du tar speedpainting till en ny nivå ;)

  • OMG! Det är ju just denna metod jag använt!

Sign In or Register to comment.