Utvärering 40K Fantasia Fanatic våren-08

edited 28 april 2008 08:56 in Turneringar / konvent

Så, dagen efter en helg med tävlande. Hoppas att alla är tillbaka i sina vanliga spår igen. Jag vill börja med att tacka alla som kom, väldigt kul att vi snart fyllt våran turneringslokal till max. Vi hade även en näst intill felfri uppslutning dag 2 vilket också var väldigt roligt att se.
Så, vad har ni som var med för reflektioner över denna Fanatic, rent innehållsmässigt.

  • Vad var bra, vad mindre bra?
  • Vilka moment vill ni se i kommande Fanatics?
  • Fanns det moment ni inte vill ska återkomma?

Det blir lite svårt att förutspå om utformningen av nästa turnering efter som 5:de editionen kommer till sommaren, hur som helst hade vi planer på att skippa scenariokorten och köra fasta scenarion nästa gång, eftersom vi kört med scenariokort tre turneringar i rad nu. Men vi får se hur det artar sig när nästa edition kommit.

Kan också nämna lite om lagtävlingen. Jag vill be om ursäkt för att finalen blev lite rörig när skrivaren krånglade och jag tappade fokus samt att jag inte är den bästa vid micken men jag hoppas det blev ett trevligt avslut på den ändå.
Vi har redan börjat skissa på en del förändringar i lagtävlingen som vi tror kan göra den ännu bättre, och vi kommer att förändra finalen, bland annat eftersom det är så svårt att hitta balanserade frågor med ett numeriskt svar. Så jag hoppas ni kommer att delta i detta moment även nästa gång.

Kommentarer

  • Dåliga saker

    • Luften. Hur vore det att hyra lokaler med lite bättre ventilation eller några som man kan vädra ut?
    • Terrängen på vissa (40k-)bord. Den är snygg men det skulle behövas mer variation på de enskilda borden. Vissa bord har bara helt blockerande bitar som är svåra att spela som area terrain (tex necronterrängen). Cover och difficult terrain är en kul del av 40k som inte kom till användning.
    • Slaughter är lite för poänggivande uppdrag jämfört med de andra eftersom de flesta andra halverar vp.

    Bra saker

    • Lagtävlingen. Kul inslag!
    • Organisationen. Alltid bra koll och kort väntetid.

    Återkommer med mer.

  • En sak att nämna om slaughter jämfört med de andra uppdragen:
    Slaughter kan som max ge strax under 3000p, beroende på vad ditt HQ kostar och om du har transporter (bara scoring units får du 1,5*VP på, andra normalt). Och då har du utrotat hela armén. Sant att dom andra inte ger lika mycket om du utrotar armén, men om du dödar 1600p så ger slaugter maximalt 2400.
    Field dominion kan ge upp till 2400 (2600 max)
    Recon/rescue upp till 2300 (2500 max)
    Assasinate 2150 (2300 om du spelar mot space wolves) (2650 max, 2800 mot space wolves)
    Recon är ju lite speciell, men kan väl ändå lätt säga att den kan ge upp till 2400 (4 scoring i fiendens zon) (och kanske 3000 som max, 7 scoring units)

    Tycker personligen inte att slaughter är obalanserad, för om du bara halverar en enhet får du ju bara fjärdedelens poäng. I första anblick ser den väl "bäst" ut, men den förutsätter ju verkligen att du dödar hela enheten, så om fienden lyckas dra iväg och gämma en enhet när det är två kvar så tappar du mycket (en sjättedel så mycket som ifall du dödar den fullt).

    Iaf, bra saker enligt mig:
    * Som jag vidhåller ovan, scenariokorten har varit roliga och annorlunda att göra med.
    * Tycker om att man slår för deployment variant
    * Kändes som om man hade gott om tid i 4/5 matcher, där den 5e matchen var mot en ork hord med många modeller att första ställa upp och sedan flytta.
    * En väldigt rolig turnering =)

    Mindre bra saker:
    * Det blev oerhört varmt på lördagen, men det är svårt att göra nånting åt kan jag tänka mig när man är ca 150 personer i en lokal och solen skiner på.
    * Lagtävlingen är som alltid rolig, fortsätt med den =)

    Tack för en fin fanatic och vi kommer ses igen till hösten =)
  • Bra beräknat där Eldoriath, det var inte så farlig skillnad som jag tänkte spontant. Det är dock lite trist med ett uppdrag som bara går ut den tråkiga formen av 40k, dvs den som bara går ut på att döda så mycket som möjligt på kortast möjliga tid.

  • De flesta sakerna var bra, som mindre förseningar, (fast fanatic är alltid en stor försening :) )

    Fast jag tycker att det ska va fler priser, och att man får veta sin fair play.

    Som mitt lag The inquisition, efter ett tag så fick vi lov att inse det, inget gick bra, så vi bestämde oss för att bli det sämsta laget, och så blev vi det, (tror jag, vi hade då jobbat hårt med att bli det) och så får vi inte ens nåt för det?
    Och så ingen fair play, nu när jag inte får veta så kommer jag tvingas att tro att jag är en riktig skitstövel, (Som är någorlunda positiv, assarkastisk och ger fienden massa VP pga att jag kör grey knights) så jag måste skära mig i armarna med en sked för att jag är så ledsen, en kniv är så ovärd eftersom man måste städa sen, och då blir man ännu mer nere ;) Ok, kanske inte så farligt.

    Så försök ta reda på om det passar för den som förlorar att få ett sista-pris t'ex, kolla med det förlorande laget om dom vill ha en applåd för att dom suger. Bara för att,jag hade tagit det som en kul gest, fast en del skulle kanske inte det, så jag kan förstå att det kan va ett känsligt ämne.

    Och så fick jag inget pris. Så det var en kass turnering som vanligt.... typ.
  • Dante: Jag skulle inte oroa mig för att det blev rörigt eller att du kände dig osäker vid mikrofonen. Jag tycker att hela turneringen, från början till slut, flöt på läskigt bra. Ni gör ett kanonjobb, helt klart.

    Terrängen

    Jag håller med Nilsson om terrängen på 40k-borden. Den borde vara mer varierad, men jag antar att det är FUSK-medlemmarna som får ta sig i kragen och börja snickra ihop skogar och ruiner så att mer sådant finns att tillgå. Men apropå terräng så spelade jag 4 matcher med mestadels true line of sight, och det fungerade SÅ jäkla bra och smidigt.

    Scenariokorten

    Jag gillar dom, helt klart. Jag tycker att det är jätteroligt att spela med dem, och dessutom känns det som om man kan vara lite mer taktisk med dem och turneringen blir mindre beroende av tur. Jag menar, om man kör med fasta scenarion och råkar hamna mot Saim-Hann i Recon medan ens närmaste konkurrenter får spela mot statiska guardlistor så kan det lätt kännas som att man måste spela dubbelt så bra som andra för att ta sig uppåt.

    Men det finns en poäng i att tre turneringar på raken har körts med korten och att det kan vara intressant för variationens skull att gå vidare till någonting annat.

    Lagtävlingen

    Det vore roligt om man kunde få mer statistik kring hur det gick för lagen, men jag förstår om det är en jobbig administrativ fråga. Men för oss som spelar vore det roligt att veta hur många poäng de olika lagen fick i fair play, målning, VP och quiz som separata kategorier. Pris behöver inte nödvändigtvis delas ut till annat än det lag som var bäst over all, men det vore roligt att få mer information kring de andra resultaten. Mer statistik helt enkelt.

  • Dåliga Saker:

    förlite skogs terräng i 40k med tanke på att typ alla terräng bonusar som man kan få är för att stå i skog typ catachans, kroots osv.

    gillar inte deployment variant c blev en hemsk massaker i match 4 då jag körde orkerna och blev totalt sönder sliten då jag inte hade en chans att lyckas nå fram till fienden till viss del pga terräng och lite klantigt spel från min sida och även en viss skicklighet ån min motståndare(jävla tau ;))men det är en jävla bit att gå om man bara får fleeta en gång per match och specielt att man inte får deploya inom 12 från mitten.

    Bra saker:

    Älskar senario korten underbart kul och man får känna sig lite taktisk.

    kul stämning trevligt folk överhuvudtaget

    skönt att kunna fråga sekrittariatet om regelfrågor då jag själv har så grov dyslexi så man troligen skulle missa hela matchen innan jag hittat vad jag söker efter i registret.

    kändes som hela turneringen flöt på bra knappt några förseningar överhuvtaget

    tack för en skitrolig turnering allihopa hoppas att man träffar er igen nästa fanatic
  • edited 28 april 2008 17:11
    Jag måste säga att denna fanatic var svin kul tror nog det var den bästa till dags dato hade väldigt roligt i alla matcher specielt den sista matchen var skit skojj även om mina stackars mörka änglar fick tok spö mot ripper swarms. (jo jo jag fimpade hans fexar men hans ripper swarm käkade upp en ravenwing squad och 2 deathwing squads).

    enda minusen var väll att spela i sjömans kostym var inte bekvämt på något sätt den djäkla grejjen var ju hermetiskt tillsluten så fort jag tittade ner så ozade en överdjävlig doft up och det tårade sig i ögonen på mig. man skulle ju kunna tro att jag skyller på att jag inte såg bordet de 2 sista matcherna och mitt dåliga resultat i turneringen berodde på det men sanningen är att jag har sån sjuk otur när jag tänker.

    Slutligen tack till Dante för att han är en sådan klippa på varje turnering och vallar oss idioter rätt (samnt att han är ganska söt) och en applåd till Dea för att han är en av de hyggligaste och vänligaste mäniskorna jag har träffat på.
  • Håller med applåd till arrangörerna.

    Och dom som hjälpte till.

    *Klapp klapp klapp*Till Arrangörerna.
    *Klapp... klapp.... tapp... äh orka* Till dom som hjälpte till.....

    :p
  • Riktigt kul Turnering, senario korten är F-n det bästa ni kommit på, flera av mina matcher visste vi inte vem som vunnit förän poängen räknats.

    Hmmm... för slö för att skriva mer ger övrig kritik muntligen direkt till Dea...
    Men stort tack till samtliga inblandade
  • edited 28 april 2008 22:09

    Fanatic var asbra! :)

    Dock lite saker som var dåliga:

    • Frågan i lagtävlingen om cadian units, har kollat upp det och frågan rör hur många regementen det är (612st) och en "unit" syftar ju faktiskt på en squad. (Välja frågor som inte kan feltolkas otroligt mycket) Samt gärna fler och svårare frågor (5 frågor skulle vara bra)
    • Tycker att delen där man skulle räkna ihop armén var bra, men den skulle skötts som en separat fråga för man tappade helt fokus när man skulle diskutera det samtidigt som man lyssnade på det som sas
    • Målning och armyselection bör vara en del av lagtävlingen (då man blir testad på spelet, fluff och regelnivå) varför inte painting och armyselection också?
    • Lite dåligt med difficult terrain på 40k-borden, mer skog och annat djävulskap skulle uppskattas
    • Man skulle få se fairplaypoängen, är man en otrevlig djävel får man stå för det :)

    Bra grejjer som kan bli bättre:

    • Mer info ang. fairplay att en 3a är normen för en vanlig ganska rolig match :)
    • Döda första HQ:t var genialiskt, mer sånt! (första vunna striden, få en motståndare att fly av planen osv.) Finns många möjligheter och priserna behöver inte vara märkvärdiga (en blister, tärningar osv.)

    Övriga förslag:

    • Målarhörna/butik/annat skojj för dom matcher som är över snabbt
    • Mer mackor och sånt i kiosken (så jobbigt när det bara finns godis) :\
    • Kyld läsk (en minikyl är billig)
    • Försöka förbättra luften? I en gympasal borde det ju finnas någon möjlighet till det :)

    I övrigt är jag grymt nöjd med fanatic i år och jag kommer som vanligt tillbaks nästa år, helt klart bästa fanaticen (dessutom rockade det med 20% på allt, kändes jobbigt förra året då man var astaggad på apocalypse)

  • edited 28 april 2008 22:07

    Saker jag spontant kommer på nu när jag väl sitter framför datorn:

    • Scenariokorten är ett roligt inslag, och att ha fasta pre-match scenarios skulle vara betydligt tråkigare, jag hade gärna sett en eller två till scenariokort, jag befann mig ofta i situationer under helgen då jag tänkte "right...nu handlar det bara om att överleva!" hade varit ett roligt scenariokort. "Survival". Haha, minimera dina egna förluster! Eller ett annat defensivscenario, som att hålla sin egen deployment/quarter.
    • Ett större utbud i kiosken än tidigare, men jag håller med Wazz, och jag är säker på att nutritionsexperter skulle hålla med oss. Det var för mycket småchoklad och för lite riktig föda.
    • Tidsmässigt så var det stressande att lucha, tight om tid, rätt långt från matställen och när man väl kom dit var det 120 svettiga gamers i kö före en. Kanske några micros på plats? En kiosk med gorbys eller instapizzavarianter. En kyl hade även det varit välkommet.
    • Luftcirculationen eller bristen på den samma, hade kunnat vara bättre.
    • Angående lagdelen så hade jag gärna sett att även målning hade varit en del av det hela. För vem kan missa den motivatorn att måla sin armé så snyggt som möjligt? När ens närmaste morrar åt en när man bara lagt ett lager hi-light.
    • Terrängen hade kunnat vara mer varierad.
    • Ett stort plus till arrangörerna som inte bara fick det hela att flyta på ett smidigt sätt, en av dem gjorde även en fantastisk Bengt Magnusson imitation, även om det under dag två började kännas lite gammalt...
    • Brist på återhämtningsplaster bortanför spelborden, när man tog med sig föda utifrån så fanns det knappt plats att äta den samma.
    • Första döda HQ't/Generalen priset var en rolig detalj, kanske något att inför vid varje match, olika små saker man ska utföra utöver sina egna missions. Småpriser, tärningar/posters/en kram hade kunnat vara tänkbara "enkla" priser.
    • Kaffet var kung! KUNG!
    • Alla motsåndare var så svåra att möta, det måste bli bättring inför nästa Fanatic, fler enkla motståndare till mig, fler svåra till alla andra...ehh ja...
    • Jag saknade displaytrays denna gång, men det kanske är en vane sak.
  • edited 28 april 2008 23:39
    För oss som inte var där:

    Kan man få någon arrangörsrapport?
    Hur många var där? Hur många på 40k och hur många i fantasy?
    Kort någon?
    Vilka listor kom topp tre och hur såg de listorna ut?
    Hur mycket terräng var på borden?
    Får man sno idéer från arret till eget bruk?
    Sovplatserna?
  • Jag vill också säga att jag saknade displaytrays, det förtar charmen av målartävlingen, en välkomponerad och välarbetad displaytray gör ett högre helhetsintyg, och om man just satsar på målning så bör man ju definitivt satsa på det.

    Sen att displaytrayen inte borde räknas in i poängen, visst - men på bestpainted-bordet vill jag faktiskt se fyra arméer med displaytray!

    Om man tycker det är bökigt att ta med sig sin displaytray så får man tänka över om man verkligen försöker vinna best painted - om inte, skit i att ta med den, den ger ändå inga poäng!
  • Av nån anledning fick jag ont i halsen båda dagarna, mycket underligt eftersom det gick över när jag inte var där.
  • Jag saknade faktiskt inte display trays. Säger jag som vinnare av best painted, med en display tray som lämnades åt sidan. Argumentet att det främjar lokala spelare håller. Dessutom tycker jag att målningskategorin ska handla om målning och konverteringar av modellerna i fråga.

    Dock är ju trays bra att ha för att bära omkring armén på. Och folk ser ju armén på den ändå (på lunchen och annars), även om den inte finns med på best painted-borden. Visst, folk kommer kanske inte att göra lika uppseendeväckande trays som de skulle göra annars, men det är en marginell förlust om man frågar mig - för min del handlar det i första hand om själva modellerna.

    Men i övrigt håller jag med Wazz och Kaptenen, förutom att jag tycker att det var lagom många scenariokort. Man SKA vara tvungen att spela obekväma uppdrag - det främjar ju balanserade listor dessutom.

  • Kan man få någon arrangörsrapport? Hur många var där? Hur många på 40k och hur många i fantasy?

    60 Fantasy, 54 40K.

    Kort någon?

    Själv är jag väl rätt lång. (fototrådar finns redan upplagda)

    Vilka listor kom topp tre och hur såg de listorna ut?

    Fantasy var det väl VC -> O&G -> WE

    40K var det Orks -> Space wolves -> Orks

    Vi får se om vi får upp någon resultatlista här. Gällande listorna får du tigga dem av spelarna.

    Hur mycket terräng var på borden?

    Ungefär som vanligt

    Får man sno idéer från arret till eget bruk?

    Visst, det är bara roligt när vi arrangörer inspirerar varandra.

    Sovplatserna?

    De som sov på hotell hade det nog bäst :)

  • Jag vill nog bara tacka arrangörerna för en otroligt rolig helg! Passar på att tacka alla spelare oxå för utan er hade jag ju inte haft någon att spela med ;-) Riktigt nice turnering överlag!
  • När kommer lag-resultat upp?

Sign In or Register to comment.