AoS comp mallar diskussion

Jag tycker det vore intressant om vi kunde starta en diskussion ang comp mallar. Vad har ni stött på för comp mallar? Possitivt samt negativt för denna/dessa? Vad är ni ute efter när det gäller comp mall? (förutom att det är balanserat förståss)

Varför jag har dessa funderingar är på grund av att jag gillar verkligen att tänka ut listor och fundera över framtida inköp och detta har försvårats på grund av att AoS saknar poäng system osv.

Den senaste comp mallen som används av fantasia samt här på "boka matcher" tråden känner jag saknar en hel del av vad jag tycker är viktigt. En stor sak som jag inte gillar med denna comp mall är att man "köper" ett visst antal figurer för dessa pool poäng, låt oss säga 10 warriors of chaos, och om du vill ha större klump warriors det enda som är värt att investera i är 10st till, inte 8, inte 1, 10 exakt, för man "betalar" lika mycket för 1 warrior som för 10 warriors. Detta tar enligt mig bort en del av det taktiska i "list bygge" då man inte har möjlighet att hitta "optimal unit storlek" kontra dess bravery. varför inte gångra allt med 10 och dela på min warscroll storlek så att man får kostnad per modell istället?

vill gärna höra era tankar och funderingar kring detta ämne MVH /S

Kommentarer

  • Kolla in http://www.the-ninth-age.com/news/ där har de en bra mall för spelet.

  • Men, det 9th age är väll en fortsättning på 8:e editionen? Är komp mallan för age of sigmar jag pratar om. Men jag kanske har fel?

  • 9th Age är väl främst ett utmärkt val ifall att du vill spela Warhammer som har fokus på balans och taktiskt listbygge, speciellt om konkurrensen kommer från AoS, något som verkade eftersökas av trådstartaren.

  • Svaret att spela 9:e är kanske inte vad som eftersöks?? Var inte frågan att hitta komp till AoS och skillnaderna mellan de olika varianter som har dykt upp

    Och ja det stämmer 9:e är en fortsättning på 8:e.

  • precis. Det är som dea säger. Någon med åsikter kring detta? MVH /S

  • Jag tänker mig att vi provar Clash Compen i turneringsformat innan jag säger något i alla fall. Du ska inte vara med och spela den 22:a?

  • edited 8 november 2015 10:14

    hej

    den mall jag börjat spela efter är clash compen 1.2tidigare anvenda jag wonds systemet från fantic och jag tycker den fungerar skitbra den har ett poengsystem som är läött att förstå coh förklara den poengsätter formationer och lägger sumuning där jag tycker den ska va

    gillar att den inhåller vättiga cenarion med undantag för 3 ob varav ett försvinner som jag börjatt ogilla mer och mer

    det jag saknar är alliering

    det jag vänjer mig med är 10 för 1p systemet som kan kännas lite grovuhgget

    jag har stora förhopningar på det här och är assugen på att se hur 1.3 kommer se ut

  • Har en liten fundering angående en sak med clash compen. Det står där (multiply shoots frånd3 = 2, d6 = 4, mor then d6 = 6) det förstår jag men hur gäller det när vissa modeller gör antingen D3 eller D6 damagh på sina attacker

  • Micke: som jag förstår skytte restrektionerna så bryr dom sig bara om multibl shots inte multible wonds man räknar bara natalet skott

  • The_Fellman@ okej då vet man det. Det är ju lika bra att fråga så man vet ;)

  • edited 9 november 2015 12:36

    Jag har också en fråga om comp-mallen som används i dagsläget. Jag har läst igenom mallen, men det står inget om command abilitys. Är det så, som inte förra wounds mallen, att man bara får använda sin "speciella" command ability en gång per battle, eller får man använda den när man vill? samt Jag ser ingen speciell restriktion om chaos lord on foot command ability "unending legion". får man använda den eller inte? Följd/kombinerad fråga på detta: Om svaret på första frågan är "en gång per battle" Och svaret på andra frågan är "den får användas" Är rollen för att den ska gå igenom fortfarande 4+ , eller blir den modiferad på något vis?

    Tack på förhand till alla som hjälper till med att förtydliga detta åt mig. MVH /S

  • edited 9 november 2015 23:10

    snogens: Hela de regeln går in under sumuning reglen

    "Summoning - An army that does not deploy the whole 20 Pool Choices during deployment may bring on any remaining Pool Choices as Summoned Units."

    Så du får använda den hur många gånger som du känner för men du komemr aldrig få ha mer en 20 Pool choises på plan

  • precis. Men om vi säger att jag möter en armé utan summoning. Hur många Pool choises kommer denna arme ha på planen? Tack på förhand MVH /S

  • edited 10 november 2015 11:56

    Det jag menar är: Om man både har 20 "pool choises" att deploya, så finns det ju ingen anledning att inte deploya allt direkt? Därimot, som jag hoppas på, om man ska deploya t.ex. 16 pool choises och FÅR ha 4, för summoning, då är det en annan femma :)

    Tack på förhand för all hjälp att förtydliga detta för mig MVH /S

Sign In or Register to comment.