Inför kommande Fanatic(s)

edited 9 oktober 2015 13:04 in Turneringar / konvent

Hej.

Vi som arrangerar Fantasia Fanatic har diskuterat lite olika idéer och feedback vi fått och har nu några punkter vi funderar över att förändra, (eller inte förändra) men skulle gärna vilja höra era åsikter kring dessa då det är ni som spelar på turneringen så vi vill ju veta hur ni vill ha det. Mycket av det som skrivs nedan kräver nog att man spelat några fanatics, och allra helst den senaste för att veta vad som diskuteras, men det är helt ok för alla som vill tycka till att göra det, oavsett hur länge sen det var ni spelade en fanatic. Det vi skulle vilja veta ju nu är hur ni ställer er till följande:

  1. 40K scenariona, De scenarion vi hade denna gång kommer ligga till grund för nästa Fanatic. Överlag var väldigt många nöjda och tyckte de var väldigt bra balanserade. Kritiken låg mest i att de var väldigt lika varandra. Så frågan är, vad skulle ni vilja se för förändringar i scenariona, om några? Både generella eller lite mer specifika förslag går bra.

  2. Lag/kompis/klubbanmälans funktion att slippa möta sina lagmedlemmar. Som det är nu, om man gör en lag/kompisanmälan så kan man inte möta de man anmält sig tillsammans med de två första matcherna. Match 3, 4 och 5 kan man bara möta lagmedlemmar om man ligger tillräckligt högt upp i resultatlistan. Detta har ju en viss påverkan på lottningen, som inte blir helt swissbaserad. Vi funderar nu på att ändra så att man bara är fri från att möta lagmedlemmar match 1, och att det sedan lottas helt utan påverkan av laganmälningar. Vad tror ni om det? Hur gärna vill ni ha kvar möjligheten att slippa möta era lagkamrater? Hur mycket får lottningen påverkas av detta?

  3. Best in show single model. Vi hade med för första gången nu en möjlighet för alla som ville att ställa ut en enskild modell man spelade med i en enskild målartävling. Omröstningen för detta planeras att flyttas till söndagmorgonen, så den sker samtidigt som omröstning för Best in Show Army. Denna förändring skulle dock innebära att ingen av dem som är med i Best in Show Army får ställa ut en enskild modell. Tycker ni detta är ok eller är det tråkigt om inte alla har chansen att få ställa ut en enskild modell?

/Daniel
Fantasia Fanatic Crew

Kommentarer

    1. Jag tycker att scenariona var lätta att förstå, kanske till en kostnad över att de blev för lika varandra, så ja jag är för att ni ändrar i missions.
    2. Både och, det är väl mest det att man spelat o testat listan mot lagkompisar, men i grunden är jag helt för att man får möta lagkompisar f.om. match 2.
    3. Ja, spelar ingen roll.

    En fråga går FF att spelas som man gör på ETC, om jag förstått allt rätt. Att man inom laget bestämmer vem som möter vem i det motståndarlag som man lottats mot?

  • 1: Jag gillade de scenarios som var. Lite poäng justeringar vore nice och kanske en quarters men annars va dom kanon. Enkla att förstå och hålla reda på. Bra jobbat

    2: Som witch hunter säger så är det ju kul att slippa möta dom man möter gång på gång men blir det "bättre " av att man kan from match 2 möta varandra så do it.

    3: mycket kul idé. Det här ju att man kan anstränga sig lite extra på idag en modell. I like it!

  • En fråga går FF att spelas som man gör på ETC, om jag förstått allt rätt. Att man inom laget bestämmer vem som möter vem i det motståndarlag som man lottats mot?

    Fantasia Fanatic är en individuell turnering, således sker ingen matchning lag mot lag. Lagtävlingen är bara ett extra moment för de som vill. Det har varit uppe på diskussion emellanåt att prova hålla en Fantasia Fanatic som en lagtavling men det har aldrig blivit aktuellt.

  • Scenarios var jättebra, ändra inte.

    Tycker det är bra som det har varit hittills med att slippa möta lagkamrater i de tre första matcherna, men det vore väl inte hela världen om man tog bort det.

    Single modelltävlingen funkade bra som den var.

  • edited 5 oktober 2015 19:39
    1. Jag måste lyfta lite på hatten gällande scenario/ funktionen. De bidrog till ett snabbare uppstart, deployment osv... Vill gärna se en ännu mer utdragen poänglista för att skapa vikt i alla matcher. Det kommer bli en klump med liknande pts men vassare matcher. Detta blir viktigt till fråga två.

    2. Jag tycker ni lyfter en mycket viktig poäng. Swiss, med en variant av seedning gör ju att upplägget faller på sin egen ide. Nä, individuella matcher, låt oss slita vårt hår, även om vi möts... Detta blir rättvisare för alla. Våga bryta... Låt lagen få glänsa i lagtävling ändå!

    3. Kul med lite modelluppvisning... Lägg in detta till lagtävlingens total... Eller vänta, så var det väl? Nä tillbaka ned målarpoängen till individen så det är lönt att bry sig...

    4. Alla mot Eldar!!

Sign In or Register to comment.