Utvärdering Fantasia Fanatic XXVIII

edited 28 september 2015 07:05 in Turneringar / konvent

Hej.

Som vanligt dagen efter turneringen, alla synpunkter ni vill lyfta om vad som uppskattades och ni vill ha kvar/mer av och alla synpunkter om vad som var mindre bra och ni gärna ser tas bort eller förändras tas gärna emot.

Nya saker vi körde denna gång som vi gärna tar emot åsikter om var:

  • Age of Sigmar. Detta var ju ett helt nytt system och vi hade inte jättemycket tid på oss att sätta ett format för det men alla åsikter om scenarion, format, idéer ni har om detta vill vi gärna höra.
  • De nya Scenariona i 40K.
  • Lagtävlingen i 40K hade en del nya moment och mindre achiements.
  • Single Model Best in Show.

/Daniel
Fantasia Fanatic Crew

Kommentarer

  • edited 28 september 2015 15:15

    börjar väl med att först tacka för en riktigt bra turnering. Var en av de som kom med triple cheese (knights) och redan från första matchen insåg man att folk kommer inte ha roligt att spela mot dessa.

    Scenario : alla utom #2 var klockrena men att ge 5vp på 2 eternal war objektiv var insane.

    Lunchen : supernice med pastavagnen

    lagtävling : ser hellre mer quiz än skulpturering och mitt eget önskemål är challenge i match 1. Ett fullt lag kan vid registrering på lördag morgon utmana ett annat fullt lag, om utmaning accepteras lottas vem som möter vem lagen emellan så det inte blir nå ETC liknande. single model best in show : rolig grej och ofta vill man visa upp just den speciella konverteringen eller den 100 Tim modellen man slitit med, klockrent.

    Det negativa: Max 3 unit av samma var bara helt fel iom att man kunde köra 3 knights. Går ju för f-n inte göra ett motdrag i samma poäng siffra för att hantera sånt om man inte får gå mer msu om man inte spelar codex eldar. Sen är man rädd för nå sorts eldar sprider spam så varför i Guds brunöga ska alla codexar lida för det? Det var ju redan Max 1 av samma formation. ( en orsak varför jag tjurade ihop o körde 3 knights själv)

    /Stefan Paulsson

  • CP format som gör att det inte går skriva i snygga rader från ipads/mobiler.

  • Tack för turneringen!

    En sak jag tyvärr tyckte var dåligt var uppdragen i 40k. Det var inte så mycket flavor mellan dom, utan väldigt repetiva. Jag skulle gärna se iallafall ett uppdrag inklämt i mitten med annorlunda objectives och deployment. En deployment jag saknar är quarters, eller den där som var ungefär som dawn of war, fast halva zonen var lite större.

    Jag saknar också ett uppdrag från förut där man tog bort ett objektiv var efter man lagt ut alla. Såklart så funkar inte det nu, med de nya tactical korten, men man kan ju ändra det till att man till ex. flyttar om ett objektiv var.

  • Hold your horses cowboy!

    Som alla andra börjar vi med att tacka för en bra turnering och alla trevliga motståndare!!! Vill lyfta fram en trevlig Ultramarines arme som jag fick äran att möta... Galet snygg!!

    Nåja.. Tillbaka till hiss och diss! Håller inte med dig Stefan, fokus behöver inte ligga på knights, de går att ta ut, metat är ju att köra bikes av olika former med cover och reroll, invisibility och mängder av attacker/skytte. Knighten bryter det metat lite och då blir det jobbigt. Jag spelade också 3 knights... Otroligt roliga modeller att spela med, kanske inte alltid emot. Men det är ju inte heller bikes, screamers, flugor eller annat med 2++ eller 2+ med FnP, eller 10+ warpcarges eller markerlights osv, allt är en fråga om smak. Gå inte på hypen nu Dea och straffa knights med 1vp/hp som förra gången. Då bör det gälla alla MC/GC.

    Uppdragen rena och smärtfria!

    3-unit cappen var ju rent löjlig! Skrota... Är det warpspiders? Iså fall hålet jag med Stefan, cappa dem.

    Lagquiss och liknande, vet inte vad de tillför? Stör lunchen...

    I övrigt bra med terräng, utrymme och ljudnivå.

    /Robert

  • edited 28 september 2015 16:59

    Tjena, börjar med att tacka för bra anordnad turnering med bra kiosk och säkert trevligt för alla med pastavagn.
    Är lite tudelad kring Knightsen, kan tycka att de ger för lite KP så där kan jag tycka att eskalation är ok. Problemet blir sedan det andra som är riktigt knäcke brutet som Eldar seercounsil (eller annat Eldar) som är fullt toolad, hur mycket ska en sådan United ge i KP, om man mot förmodan skulle råka döda dem?
    Helt klart måste man göra något, vi har ju inte sett vad Tau kommer med.
    + två sources var ok.
    + enkla missions men de blir ganska enahanda inga överaskningar, kanske med lite mer små grejer för att göra de lite mer unika?
    + som alla andra bort med 3 begränsningen, begränsa det som är uppenbart för bra, läs Eldar Warpspiders, för många scatbikes osv.
    + för övrigt tycker jag att Cartago borde förstöras.
    / Niclas

  • edited 28 september 2015 17:29

    Glömde en sak som jag tycker ni missat, tycker att man ska släppa även de digitala supplementen.
    Om man inte kan förstöra Cartago, så varför inte Eldar?

  • Jag kan förklara lite runt restriktionerna: *Att enheter cappades på 3st av varje var för att strypa spammandet som annars uppstår, detta funkar mot warpspider, iron priest, farseers, black Knights, chapter masters, centurions, boradsides, riptide osv. Jag tror att den regeln tillför väldigt mycket mer än vad man tror vid första anblicken.

    *När det kommer till IKs så förstår jag inte varför man skulle behöva strypa dom, IKs är inte ens top3 bra av de olika listorna man kan ta, det är nog snarare bara att folk var ovana att möte dom och kommer ha anpassat sina listor lite till nästa gång.

  • Spelade 40k. Som vanligt är allt omkring väldigt bra, inga klagomål. Single model best in show var kanon, fortsätt med det.

    Gillade uppdragen skarpt, bra balans mellan olika strategiska element (maelstrom, hålla objektiv i slutet, kill points). Om jag har nånting negativt att säga så vore det att lite mer variation vore kul men kan inte komma på något förslag på rak arm. Gillade även att det är mycket svårare att vinna 20-0 osv med den nya victory poäng tabellen.

    Restriktionerna var enkla, personligen gillade jag begränsningen på 3 av varje enhet av den enkla orsaken att det är mer intressant att spela mot varierade arméer än sex kopior av samma enhet. Visst gynnas somliga arméer då de har så bra troops men känns inte som det kan hjälpas.

  • Scenarios var de bästa som FF haft så länge jag varit med iallafall. Väl balanserat mellan allt, så kudos till Tröger och andra författare. Terrängen var också den bästa hittills, inte alla arméer är begåvade med power armour, och skönt att för en gångs skull kunna gömma en stor modell utanför LOS. Hellre lite för mycket terräng än krig på Tatooine.

    Skönt att växla mellan Dawn of War och Vanguard. Skönt att slippa kvadrantdeploymenten.

    Single model best in show kändes helt rätt. Robert, du skulle ha lämnat in en av dina awesome Knights!

    Restriktionen max tre repetitioner i listan kändes som den missade målet när den släpper in 3 IKs och Scatbike-spam. Jag hade gärna haft åtminstone möjligheten att bygga en droplista med Tyranidpods, men de är varken troops eller dedicated transports så det flyger inte med fler än tre, samma sak med lictorshame. Om det nu handlade om att hålla Warp Spiders i schack så borde man rikta sig mot Warp Spiders specifikt. Och kanske borde man återinföra Escalation-regler för superheavies, alltså 1 VP för var tredje hull point. På så vis ger det iaf nåt att nöta på knektarna lite.

    Visst kan det vara så att utan max 3 så blir det mer spam, men det har man tidigare löst med riktade restriktioner, har inte det funkat på ett ok sätt? Det blir också öppnare builds för de som vill köra nåt tema.

    dea vet att jag gärna ser att man släpper in digitala formationer, men jag kan ju skriva det här också. Har längtat efter det i snart två år :) Fast det kan ju vara försent för iallafall Nids nästa gång, om de hinner få en ny codex.

    Tack för en bra turnering!

  • edited 28 september 2015 21:01

    Hej

    Jag spelade AoS och vill börja med att tacka Dea, tarander och deras minions för en fantastisk turnering. och ett fantastisk gjäng taggade spelare har aldrig gått från en turnering så taggad

    Borden tyckte jag va bra med mycke tereng men kan självklart alltid bli bätre

    Tiden var bra tilltagern och jag hadde aldrig svårt att hinna klart en match

    Singel model målningen var klockren nu ska det mer färg på min general så jag vågar ställa upp med något

    admistration och tjosk tyckte jag flött på bra

    Det jag saknar är att få tilbaka lagtävlingen, kanske skulle det gå om aman sätter max tre spelare per lag fö den saknade jag

    Annars super bra och en extra eloge till Erik Öhman som sutttit och skrivit ihop en mall så vi kunde spela så här kort efter landseringen bra jobbat

    ps tack alal taggade AoS spelare var asskul att bara sitta och prat och spå¨nba på armer, restrektioner, fluff mm

    / Fällman

  • edited 1 oktober 2015 15:25

    Spelade 40k. Tack för ännu en fantastisk turnering, jag uppskattar verkligen allt jobb som Dea, Daniel och alla andra sätter in i det här evenemanget.

    Till det positiva, terrängen var suverän, jag såg inget bord som hade bristfällig terräng när det kommer till cover och LoS-blockande. Uppdragen vara balanserade, och jag gillade att de inkluderade tre "mini-huvuduppdrag" (tactical objectives, eternal war och kill points). De kanske var något tråkiga dock, men balanserade som sagt. Jag gillade dock inte de lätta restriktionerna denna turnering. Tre Imperial Knights, omodifierad Invisibility och Decurion Detachment är helt enkelt inte roliga att spela mot. Speciellt Invisibility, ta gärna tillbaka restriktionen om närstrid och att man kan skjuta blasts på den osynliga enheten. Max 3 enhets restriktionen var bra, spamlistor är alltid oinspirerande att möta. Det är bara att sätta en cap på Eldar Windriders så är restriktionen bra.

    Side-note: Jag är fortfarande för en begränsad introduktion av Forge World enheter, jag har sett turneringar som tillåtit max en Forge World enhet per spelare. Så länge man inte tillåter Super Heavies och kanske några specifika bans så tror jag bara att det skulle bidra till diversiteten bland arméerna, vilket alltid är kul!

    Edit: Glömde nämna att jag också tyckte att den utdragna turneringspoäng tabellen var fantastisk. Matcherna blir mycket mer intressanta när det inte är lika lätt att 20-0:a.

  • Här kommer mina tankar om helgen (spelade AoS):

    Som vanligt var arrangemanget med tider, kiosk och administration välfungerande. Stort tack till DnD och övrig crew. Extra plus för tipset till Pastavagnen (även om jag tror att han hade sålt ännu mer med en snabbare kortläsare).

    Best in show för singelfigurer: Bra initiativ! Som jag uppfattade det var det dock färre som röstade på detta än på arméerna. Kanske behöver tävlingen ligga vid en annan tid eller på ett synligare ställe. Tävlingen fungerar bra som komplement till armemålartävlingen.

    Terrängen: Jag tycker att terrängen överlag var bra även om AoS tjänar på något mer terräng. Särskilt sådan som ger areacover.

    Restriktioner: Tack till Erik som utvecklat restriktionerna! AoS är ett nytt spel vilket gör det svårt att förutsäga vad som kommer att vara bra och mindre bra förrän det testats på brädet. Efter helgen vet vi mer än innan och jag tror att vi tillsammans kan utveckla restriktionerna för att göra spelet ännu roligare för alla spelare. Vissa specialkaraktärer kanske behöver bannas, kanske måste summoning vara svårare (höja svårighetsgraden på tärningsslaget), kanske måste woundpoängsystemet överges för något annat. Jag tror att det är bäst att skapa en egen tråd för denna diskussion eller invänta skapandet av ageofsigmar.se

    Regelfrågor: Eftersom själva regelhäftet är kortfattat och utelämnar en del detaljer så behövs det fler på förhand nedskrivna förtydliganden om AoS ska lämpa sig för turneringsspel (som ETC FAQ till 8ed). Det blev under helgen tydligt att det gick att tolka vissa regler på olika sätt. Hur får tex en pile-in gå till?

    Övrigt: Att som vissa andra turneringar spela med en pool av tex 150 w som man sedan kan välja att deploya tex 100 w ur kan leda till ytterligare taktiska beslut.

    Avslutningsvis vill jag tacka mina medspelare för bra och lärorika matcher.

    /Per

  • Spelade 40k:

    Tack till alla trevliga spelare och framför allt till Crew för ännu en fantastik helg.

    Jag har alltid gillat scenariona på FF och så även den här gången eftersom de var väldigt svåra att missförstå utan att vara för enformiga. Den utdragna poängtabellen gillar jag med. Den gillade jag verkligen. Det var även bra terräng på borden jag spelade på, sånär som på EN enda snurrande platta.

    Kiosken var, som vanligt, väl utrustad. Dock saknar jag muggen. Jag höll mig till varmkorven ni sålde. Den sitter aldrig fel!

    Lagtävlingens utformning gillade jag. Dock saknar jag den gamla Quizzen! Den har alltid varit den del som jag gillat bäst i lagtävlingen och nu kändes den på något sätt bortglömd.

    Singel Model Best in Show är ett fantastiskt bra sätt att att få se alla center pieces som deltagarna kämpat med. Den gamla målningsbedömningen som fanns förr i världen saknar jag samtidigt som jag förstår varför ni valt att ändra den som ni har gjort. För alla oss som inte är bra nog att hamna i Best in Show men ändå lagt ner sin själ i armén blir det inte samma belöningskänsla. Som det är nu måste man förlita sig på att någon kommer förbi och börjar prata med en för att få veta vad folk tycker.

    Tack för en bra turnering! Ses i vår!

  • edited 2 oktober 2015 08:06

    "Spelade" 40k

    Så efter några dagars baksmälla från FF som alltid kommer så ska vi se:

    + Lokalen va bra som alltid. Svårslagen.

    Kiosken awesome.

    Lag delen va ok. Kan inte sätta fingret på vad jag inte riktigt va ok med men något va det. Lite ofokuserat kanske?

    Samtliga motspelare va grymt roliga att spela mot, trevliga och gav mig så mycket däng man kunde fundera på vad jag gjorde där egentligen. :p

    Missions gillades skarpt. Lite modifikationer hur mycket poäng gav kanske kan ses över. Speciellt de 2 missions då eternal war gav lite för mycket.

    Terrängen. Bästa någonsin. Lite skev stundtals men hey man ska ju bemästra alla olika varianter.

    Så till det negativa

    - Limit på 3 punkt slut blev bara fel på alla sätt. Enkelt men funkade inte i praktiken enligt mig.
    Skriv hellre ner de 3 (warp spiders...) som inte får spelas mer än 3 enheter.

    Rökning precis vid ytterdörrarna. Inte ok. Inte ens litegrann.

    Tusen tack Dea med crew och hoppas på bättre lottning nästa FF. Bara den det va fel på. Inte mer spelande :p

    Ola Örnberg

  • Håller helt med om det där med rökningen då jag som astmatiker gick runt med en lätt huvudvärk efter att jag stått i kön till matvagnen med några som stod och rökte bredvid, inte helt trevligt när det dessutom är en rökfri zon även på helgen.

  • Det är en punkt som jag tror tagits upp i alla utvärderingar, så om inte de rökare som står där planerar överraska oss är det nog inte så mycket att göra åt.

Sign In or Register to comment.