Tärningar i AoS

Ok. Behöver linda mitt huvud runt några detaljer i AoS inför FF. När det i reglerna står att man ska "reduce X from the roll" eller "add X to the roll" (eller hur wordingen är exakt) så innebär det att man modifierar rollen innan den blir "fastställd", om ni förstår vad jag menar, eller hur? Några exempel. Om jag får re-rolla saves som är 1'or då innebär en -1 Rend att jag faktiskt får re-rolla alla naturella 2or jag slår. Eller om alla "6 or higher" jag slår gör ett mortal wound tillbaks på attackeraren då händer detta på 4+ om jag står i en terrängbit och har mystic shield på mig. Eller en regel som säger att jag får rerolla alla 1'or vid saves kan omöjligt ge mig några re-rolls om jag står i en skog och attacken inte har någon rend (lite samma som första exemplet). Tankar?

Kommentarer

  • Om jag förstår dig rätt så är det nog så att det är det tärningen faktiskt visar. Så inte slå om 2or exempelvis.

  • Håller med empa

  • edited 21 september 2015 10:23

    Hmm. Läser man samtliga warscrolls så finns det många regler där det är uppenbart att man avsett att tärningsslaget faktiskt modifieras av modifyers. Jag spelar gärna med vilken som av dom definitionerna så länge det görs klart på nåt sätt så att "alla" fattar det. Är ju VÄLDIGT stor skillnad på de två och ser man på större delen av de YouTube battle reports som finns (där kända ansikten som anordnar turneringar osv. spelar) så kör dom flesta (iaf numera) med att modifikationer liknande "+1 to all hit rolls" faktiskt modifierar tärningsslagen (gör en fyra till en femma osv.). Men som sagt; jag rättar mig i ledet beroende på vad som beslutas från högsta ort. Jag tänker bara så vi slipper missförstånd när vi spelar. För att förtydliga: Om jag slår en 4 på en tärning och har +1 på rollen men det finns en regel som säger att alla "rolls of 4 fails" så har jag alltså failat om jag förstår er rätt? +1 gör alltså att jag behöver ett mindre för att lyckas (gör ett 4+ till ett 3+ t.ex) och ändrar inga tärningar?

Sign In or Register to comment.