Bubble Säsong 12 - Info och "allt-annat-tråden"!

edited 28 mars 2016 18:03 in Blood bowl

Skulle jag missat något ett helt enkelt skrivit något fel är det bara att skriva en rad så styr jag upp det.

Organisation

  • Sista anmälningsdag för lag har vi tagit bort, vill någon hoppa in under säsongen så får man göra det. Detta eftersom vi har tänkt att spela vissa matcher mer "offentligt" för att locka nya spelare till ligan. Så länge man skänker en slant till Blood Bowl fonden (se nedan) så är man välkommen.

  • Kostnaden för deltagande i ligan är 50kr/ coach, vilket inkluderar slutspel. Betalning sker genom att föra över pengar till Bloodbowl-fonden på: 8420-2 993 994 942-7 (Swedbank.) Man får även betala i natura, med natura menas det att man kan svänga förbi med 3-4st (beroende på humör) Mariestad Old Ox. No money = No prices, No playoff.

Nytt för i år är att man också kan swisha medlemsavgiften till noll sju noll - 393 393 ett

  • MVP-Regn inget vi kommer ha denna säsong

  • Ligan avslutas med ett slutspel, preliminärt slutar open season (förslagsvis) söndagen den 1:a maj. Då kommer vi nog lyckas att klara av ett slutspel och få en vinnare innan semestern kickar in... hoppas jag.

  • Slutspelet: Är inte spikat, men det kommer gå fort. Troligtvis väljer ettan (vinnare av ligan) sin motståndare (ett lag som slutade på nedre halvan av liga), sedan tvåan osv.

  • Det är tillåtet att starta ett nytt lag under ligans gång om man tröttnar eller det går för dåligt. Det nya laget övertar det gamla lagets placering (poäng) i ligan men alla inspelade pengar och SPP är förlorade. Det nystartade laget får vara av en annan ras.

  • Matcher registreras via BUBBLE-Systemet. Kontakta @NilssonHarHund om du behöver ett konto eller för andra frågor gällande systemet.

Regler

Blood Bowl Competition Rules inlusive nya lag, Vi kommer även denna säsong att köra med Narrowing-Tier Om inget annat nämns gäller standardregeln i regelboken. Sedan kommer vi även att tillåta Chaos Korn, Woodlands, Bretonnians och Apes of Wrath som lag:

Khorn woodland apes bretonnia

  • Illegal procedure används enligt regelboken om inte båda coacherna tycker annorlunda.
  • 1000k i startpengar.
  • Coacher nominerar tre spelare i sitt lag, och slumpar sedan MVP mellan dessa tre spelare.
  • Spiraling expenses enligt den vanliga tabellen i post match-procedure
  • Star players är tillåtna. Notera att dessa ska vara någorlunda WYSIWYG och inte en vanlig lineman med nummer 3.
  • Lag som innehåller omålade spelare kan aldrig få positiv FAME (för vem hejar på ett färglöst lag?), detta gäller dock inte under pre-season, där laget får spela färglöst eftersom deras matchtröjor kanske inte hunnit blivit tryckta än.
  • Garanterade winnings: Om ett lag får winnings under 30k (inklusive FAME, Fan Favourite etc.) så ökas dessa winnings automatiskt till 30k.
  • Om en spelare missar en överenskommen match utan förvarning så räknas det som concede.
  • Man får inte spela två matcher i rad mot en och samma coach utan måste minst ha en match spelad mot någon annan där emellan innan man kan mötas på nytt.
  • Ingen övertid i grundserien, bara i slutspel.
  • Fyra minuter per runda rekommenderas i grundspelet och kommer användas i slutspelet om en coach vill det.
  • Bounties. Varje coach kan erbjuda pengar för att uppmuntra direkt livshotande skador på specifika spelare i andra lag. Kostnaden (minst 10k) dras från det betalande laget direkt kontraktet på spelaren erbjuds och betalas senare ut till det lag som är med i matchen där motståndarspelaren dör. Ersättning betalas ut oavsett dödsorsak (foul, crowd-push, failed dodge etc.). Erbjudna kontrakt är permanenta och kan aldrig dras tillbaka. Om spelaren självmant slutar försvinner pengarna. Flera coacher kan erbjuda kontrakt på samma motståndarspelare. Nytt för i år är att det räcker med att spelaren som har bounty på sig och skadas (si) för att slantarna ska trilla in på ens konto. Nytt för i år är att dessa pengar inte läggs i sin spelarkassa. Dessa pengar får man hålla koll på själv, bara för att man ska kunna använda sig av dessa som inducements utan att det påverkar ens tv. Dvs har man knäckt nacken på en störande groda och inkasserar 50k så kan man använda dessa till en babe i någon av de kommande fajterna utan att ens motståndare får ta del av kakan.

  • Narrowing Vi kommer att gå tillbaka till det som är inlagt i bubble av ren enkelhet samt köra med crp+ efter kort debatt i tråden nedan.

  1. Dvs Narrowing 13 (tror jag det är)
  2. Banken är 150K (dvs första 150k räknas inte in i tr).
  3. Amazonerna: Blitzers blir som vanligt igen men "linegirls" får ökad kostnad till 60K
  4. High Elf Team: Thrower tappar den fruktade Safe Throw men får den fördömda Sure Hands istället.
  5. Chaos Team: Minotaur förvandlas till en Minotaur Lord och får Leader eftersom han är bäst.
  6. Gobbo Team: Trolls förvandlas till River Trolls och får Foul Appearance eftersom de luktar så mycket surströmming och Thick Skull eftersom de någon gångs ska kunna få användning för sin skalle till något vettigt utöver grävandet efter guld (peta näsan).
  7. Wizard kostar 150k.
  • Förlängning - Specialregler som gäller då.
  1. X*4 rundors halvleks-spel, där X är antalet halvlekar.
  2. Golden Goal. Dvs det är direkt slut när något av lagen lyckas göra TD.
  3. Man slår ingen kick-off table, det blir alltid [4] perfekt defence för kickande lag.
  4. Man slår ett slag på väderlekstabellen vid varje övertidshalvlek startar.
  5. Man lottar om vem som får börja reciva.

Om två eller flera lag slutar på samma poäng gäller följande:

  1. Flest TD
  2. Flest CAS
  3. Bäst +/- TD
  4. Bäst +/- CAS
  5. Lyckas det vara lika efter ovanstående 4 punkter så får coacherna kommer överens om ett alternativ: Armbrytning, lottning,eller spela en förlängningsmatch mellan varandra. OBS! Man får poäng för cas, comps td´s etc och MVP delas också ut efter denna "bonusfajt".

Priser

En "Bubble-BloodBowl-Mugg" till vinnaren (med sina egna detaljer som, coach, lagnamn och "bomärke" har utlovats. Trycket på kopp

Mer priser kommer allt eftersom - Varningens flagg hissas, detta kommer nog vara sista säsongen jag "ropar hem" priser. Återkommer senare om varför :)

Deltagare

  • Mankan - Simyin (Apes of Wrath) [BETALT]
  • Mårten - Bretonnia [BETALT]
  • Erik - Woodland [o-BETALT]
  • Mike - Nurgle [o-BETALT]
  • Danne - Skaven [o-BETALT]
  • Emil - Wood Elf [BETALT]
  • Daniel L - Skaven [o-BETALT]
  • Lars - Chaos Dwarf [o-BETALT]
  • Sollefteå Viktor - ??? [o-BETALT]
  • Basse - Citat "vilket som, bara jag vinner över Mike!"

UPPDATERAS ALLT EFTERSOM....

«13456720

Kommentarer

  • Har petat runt lite i OBBML och har koll på att ordna till det mesta i regelväg beroende på hur vi vill spela. För att göra det enkelt säger jag att det bara finns det tre alternativ till regler. Rakt av LRB6, CRP+ samt CRP+ och Narrowing. Själv är jag inne på CRP+ endast.

    CRP+

    Narrowing 2015

  • edited 6 september 2015 20:54

    Jag är för enbart CRP+ så länge Goblins, Halflings och Ogres får behålla sina fördelar från Narrowing. De kommer ju ändå med marginal vara sämre än "vanliga" raser; blir roligare att spela för alla om den skillnaden blir något mindre.

  • edited 7 september 2015 04:24

    boost till Ogres till nästa säsong ;-D ja tack. (Spoiler)

  • Sorry @Zenith men jag kommer rösta mot boostande av stunty-lag. Right stuff-ändringen är redan en stor boost i CRP+.

  • edited 7 september 2015 06:26

    Så vi har 2/2 i frågan om x-tra boost för för gobo, ogräs och hoberna. Vad tycker övriga?

  • Det var najs att ha stunty-boost men jag röstar också för ENBART Crp+ och inget Nardowing.

  • Som en liten hint så håller fyra lag att förhandla med Coach Stareater om kontrakt till kommande säsong Beastman Bruins (Chaos), The Highwayelves (High Elf), Dark City Raiders (Dark Elf) och New Kids of the Block (Norse).

  • Bloodsuckers (vamps) och Bigheads (kaosdvärgar) förhandlar med coach Khanmank. Beasts (kaos) är reserver och även BadAssBloopers ((o)proffsalver) figurerar lite färglöst sådär ...

  • Ja, jag var ju sugen på att köra mina goblins, men måste förstås vänta tills jag fått dem målade. Tror jag avvaktar lite; om möjligt vill jag ta någon ras som ingen annan coach tingat för nästa säsong, och inte heller något som varit med på sistone.

  • Du kan få låna lite hög(a) alver av mig om du vill Radge :D

  • Kör högalv. De är jättebra. Jag lovar.

  • Jag vill vara med den här gången. Chaos eller chaos dwarf i så fall, eftersom jag inte har tid att måla nytt.

  • @NilssonHarHund: du kan få låna mina Halflings annars ...

  • Tja, tänkte börja spela och det verkar ju vara ett ypperligt tillfälle att börja i och med att det är ny säsong. Har inte bestämt mig än vad jag ska spela men överväger pro-elves. När börjar ligan, kan vara bra att veta tills när jag ska försöka ha ett lag klart?

  • Haha skrev nyss i andra tråden. Som det verkar nu kommer hela september ryka till slutspel säs 11 så tidigast 1 oktober start. Du kan alltid börja lira med omålat men kan aldrig få FAME, annars är det inget särskilt med det.

    Märker också att alla snor mina alternativa lag så jag får redigera mitt inlägg. Go Elf

  • Kul med "nya" spelare :)

    @radge om du inte vill låna Hugh elfs så kanske jag kan fresta dig med lite dvärgar? :)

  • Testpelade två matcher ikväll och jag kan säga att det inte blir alver denna säsongen för mig. Har aldrig slagit så mycket dubbel-ettor i mitt liv som ikväll. Blev 0-0 i båda matcherna. Snacka om tråkiga lag.

    @Radge Du kan få låna lite Khemri eller Nurgle av mig om du är intresserad. Riktiga målmaskiner.

  • edited 13 september 2015 18:32

    Jag (om jag kommer vara med) sitter och väljer mellan tre lag, men kommer välja något som ingen annan spelar med om jag kommer vara med.

    :)

    @Radge - Jag har Amazoner om det frestar herrn att sitta och titta på lättklädda brudar ;)

  • Jag föreslår att säsong 12 går hela vägen till sommaren för att testa vad som händer när vi får lite högre TV. Men kanske framför allt för att vi ändå aldrig hinner spela alla matcher i tid under de tio veckor vi brukar ha.

    I övrigt skulle jag vilja prova en säsong utan slutspel, men det är lite svårt att genomföra utan att schemalägga alla matcher i hela ligan. Kanske schemalägga alla matcher, men inte vara så hård på att de ska spelas i rätt ordning?

  • edited 13 september 2015 21:10

    Låter bra för mig, för då kan jag hoppa in lite senare också slipper jag "skippa" denna säsong :)

    Men att skippa slutspelet, hmm då måste alla spela lika mycket för att få en "rättvis" vinnare eller?

    Att schemalägga alla matcher kan fungera men vad händer om någon "hoppar" av eller får förhinder som gör att det blir "sirap" i spelandet?

  • Jag är för lång säsong - det är roligt att utveckla lag. För någon form av slutspel, men behöver inte nödvändigtvis vara i samma form som nu.

  • Det jag mest vill undvika är dessa oändliga slutspel som aldrig tar slut. Eventuellt kunde man ju spela semi och final eller bara final mellan ligavinnarna.

    då måste alla spela lika mycket för att få en "rättvis" vinnare eller?

    Exakt, orsakar det problem?

    vad händer om någon "hoppar" av eller får förhinder som gör att det blir "sirap" i spelandet?

    Just därför är det chill med den exakta spelordningen. Till och med dubbelmöten skulle kunna ges tillstånd. Vid regelrätta avhopp får vi väl ge walk over (vinst 1-0?) till resten av matcherna.

  • För att inte allt ska gå helt i träda borde man kanske sätta något sorts soft gräns på typ "spelat minst tre matcher i månaden" (även om alla dessa spelas samma helg)

  • Om det är något som jag tycker att vi erfarenhet av i den här ligan så är det att schemalagda matcher tar mycket längre tid att bli av jämfört med challange-matcher. Jag tycker challange-matcher, men ett kortare slutspel med lag i grupperna.

    För att inte allt ska gå helt i träda borde man kanske sätta något sorts soft gräns på typ "spelat minst tre matcher i månaden" (även om alla dessa spelas samma helg)

    Tre matcher samma månad är ett hårt schema. Tror bara en eller två spelare i ligan klarar det tempot med erfarenhet från nuvarande säsong.

  • edited 14 september 2015 07:07

    Ni får bestämma, jag hakar på det som gäller när jag kan, men vi skulle kunna göra så att slutspelet går fortare... Där vi låter ettan välja motståndare först sedan tvåan, trean osv. Där vinnaren går vidare och förloraren är ute, så fortsätter det tills vi har en segrare, då kommer man fortfarande att ha chans att vinna än om man inte kunnat spelat så mycket samtidigt som slutspelet bara behöver ta ett par veckor.

  • edited 2 oktober 2015 19:52

    Jag tänkte ge mig på att sammanfatta diskussionen hittills; rätta mig gärna om jag missuppfattat något.

    Frågeställning 1: CRP, CRP+ eller CRP+ & Narrowing. Där har majoriteten sagt CPR+, vilket bland annat innebär 150k i kassatak, trollkarl kostar 200k, spelare med Right Stuff går inte att använda tackle mot när man blockar, samt gör ClawPOMB mindre effektivt.

    Frågeställning 2: Schemalagda matcher (se NilssonHarHunds förtydligande under) eller challenge-matcher (som vi haft innan). Diskussion pågår.

    Frågeställning 3: Slutspel eller inte. Diskussion pågår.

    Frågeställning 4: Extra lång säsong? Det är föreslaget att vi kör till och med nästa sommar, och det har inte mött något motstånd hittills.

    Trots pågående slutspel förhandlar flera av coacherna redan nu med andra lag inför kommande säsong. Enligt rykten ser det ut som följer:

    Zenith: Ogre

    Stareater: Bretonnian

    khanmank: Vampire

    NilssonHarHund: Chaos / Chaos Dwarf

    Sollefteå Viktor: Pro Elf

    radge: High Elf / Nurgle / Undead (de två första är vad de andra coacherna försöker pracka på coach radge, och det senare är vad radge funderar på att unna sig efter att ha blivit påprackad Slann säsong 11)

    Frantic: Dark Elf / Skaven / Chaos Dwarf

    emilskaya: Wood Elf

    För att komma till beslut vore det bra om alla engegerar sig i frågeställningarna. Hur är läget för @KristofferMcSorley @Oft @Metacrust @Wierdquest ?

  • Jag omformulerar mig angående schemat. Poängen var nog inte att det ska vara en viss ordning, utan att säsongen har en matchbaserad längd, inte i första hand tidsmässig. Schemat är en assistans för att hålla reda på hur många och vilka matcher som är kvar, öppet för alla att se.

    Säg att målet är att alla spelar två matcher mot alla andra. Det kommer inte hända. Men vid något visst slutdatum delas oavgjort, pengar och MVP ut i de matcher som inte spelats. Sen kan vi eventuellt spela ett kort slutspel.

  • edited 15 september 2015 04:39

    CRP+: ja

    Narrowing: nej, eftersom jag inte behöver lösa det tekniska själv (tack stareater)

  • edited 15 september 2015 08:17

    @radge - Jag har också försökt packa på dig Dvärgar och Amazoner :)

    Sedan kommer jag att spela: Dark Elfs, Möss eller Chaos Dwarfs när jag väl kan vara med (kan lika gärna vara nästa säsong)... :D [:(]

Sign In or Register to comment.