Fancy Fanatic ToXG Ed.

dea
edited 9 september 2015 21:40 in Turneringar / konvent

Nu var det äntligen dags för en Fancy Fanatic. Dress up, diska pluntan, damma av figurerna, it´s game time.

Årets Fancy kommer att hållas i Stöcke Bygdegård den 12:e september.

Det kommer att spelas 1200p 40K och 50W AoS. Mer info om restriktioner och scenarion kommer senare (även om det inte ska styra er medverkan).

Till Age of Sigmar spelar vi med 50W. Restriktioner är samma som till Fanaticen länk

Till 40K spelar vi 1200p med följande restriktionerna:
1. Endast CAD (undantag Harlequins och Skitarii som får använda sina engna detachments)
2. Inga dubbletter av annat än troops
3. Inga Super Heavies eller Gargantuan Creatures

Följande gäller i båda spelen: Efter match 1 kommer ni kunna rösta på andras (grisiga) arméer (inget krav att rösta och max en röst/person). Alla arméer som får fler än två röster kommer att få följande regel: Du kommer att ge X antal re-rolls till din motståndare, där X är antalet röster du fick. Re-rollsen kan användas av din motståndare för att slå om D6:or, både dina och sina egna..

Maten blir en Western Buffé och det kommer att bjudas på lite dricka. Buffalowings Pulled Pork i BBQ-sås Babyback ribs Bakad potatis med kryddsmör Coleslaw Sallad med butternut pumpa och sparris Corn on cob Bluecheese-dressing Majsbröd

Fancy kommer att fungera som avslutning på båda omgångarna Tale of X Gamers (Warhammer och 40K).

Det kommer att finnas 40 biljetter (8 låsta till respektive spel). Deltagare i Tale of X Gamers köper sina biljetter fram t.om 20:e augusti, efter det släpps biljetterna till alla.

Kostnaden 500:-, i det ingår middag med en dricka, turneringen med priser och tilltugg under kvällen.

Anmälan går bra att göra på fantasia.speltid@gmail.com eller i butik.

Vi startar 13.00.
Två matcher före middag
18.00 Middag
En match efter middag

Det kommer att finnas lite olika spel att underhålla sig med om man får stryk snabbt. Under middagen blir det quiz. Eftersom det bjuds på alkohol är det 18 års åldersgräns

Klädkod: Som vanligt är en del av Fancyn att komma propert klädd. Denna gång gäller minimum skjorta och jeans (har man jeans är slips eller fluga ett krav). Allt helt och rent. Flashigare kläder kommer dock att ge bonus under matcherna i form av rerolls (mer om detta senare).

Det var allt jag kom ihåg nu men mer info kommer allt eftersom.

Välkommen

«1

Kommentarer

  • dea
    edited 11 september 2015 14:34

    Warhammer Age of Sigmar

    1. Filip Zingmark
    2. Robin Andersson
    3. Per Sigvallius
    4. Niklas Fällman
    5. Morgan Flank
    6. Bebbe
    7. Markus Eriksson
    8. Marcus Persson
    9. Pontus Boström
    10. Teodor Persson

    Warhammer 40K

    1. Elias Palmarsson
    2. Anders Osbäck
    3. Linus Råde
    4. Linus Söderberg
    5. Jon Borg
    6. Henrik Gunillasson
    7. Ola Örnberg
    8. Martin Myhr
    9. Per Andersson
    10. Oskar Segerlund
    11. Albert Johansson
    12. Björn Myren
    13. Martin Rosén
    14. Rikard Yttergren
    15. Joel Hedman
    16. Joakim Moritz
    17. Axel Linder
    18. Dea
  • Reserv: Andreas Bäckström

  • Jag hänger på låset den 20e Dea! :D

  • Klart jag ska vara med

    Linus

  • Uppdaterat första posten med restriktioner till båda spelen.

    Finns fortfarande platser kvar för er som är sugen på årets mest Fancy turnering

  • Är det krav på målat?

  • Ah såg länken till fanaticen nvm

  • Är det krav på målat?

    1200p fixar du väl?

  • Jo, dock fixar jag inte krav 1 och 2 :p framförallt 2.

  • Jo, dock fixar jag inte krav 1 och 2 :p framförallt 2.

    då kan vi köra subjektiv komp på den, plita ned en lista så kan jag godkänna den. BA brukar sälla vara så knäckebrutna:-)

  • Gött :) vet inte än om jag kan delta men pmar lista!

  • Nu går det att köpa biljetter till Fancyn för er som bara vill umgås och äta. 300:- kostar det (och självklart gäller samma klädkrav som för spelarna).

    Det är också ordnat med servitriser, så Fancy som man kan förvänta sig

    Välkommen

  • Läste jag knas eller finns det inte någon vegetarisk variant på käk?

  • Kom igen Ola... öl är en grönsak ☺

  • Ah smart Linus! :D

  • SKa kolla vegetariska alternativ

  • Jag får bara upp regler för 8e när jag tryker på länken till AoS restrektioner

  • edited 4 september 2015 22:22

    Eller är det bara 50w och tänk "Fancy"?

  • Då var länken till AoS fixad

  • Jag har en regelfråga till Age of Sigmar på fancyn (frågan är relevant även för den stora fanaticturneringen). Det råder i nuläget viss oklarhet kring hur ett "pile in move" får gå till för modeller som redan befinner sig i baskontakt med fiendemodeller.

    I reglerna står det följande: "When you pile in, you may move each model in the unit up to 3" towards the closest enemy model". Hur ska då detta tolkas? Internet är här delat i (minst) två läger. Enligt förespråkarna för den ena linjen kan modeller som redan befinner sig i baskontakt med en fiendemodell inte flyttas alls detta med hänvisning till att det inte går att flytta närmare en fiendemodell om modellen redan står i baskontakt, Enligt den andra linjen är det ok att flytta även dessa modeller så länge de avslutar sitt "pile in move" i baskontakt med samma modell (eller enligt vissa debattörer så länge modellen avslutar sitt "pile in" i baskontakt med vilken fiendemodell som helst)

    Förespråkarna för den första linjen anser att det är viktigt att det inte ska gå att flytta på baskontaktsmodeller eftersom detta leder till ytterligare ett taktiskt element i spelet eftersom du måste anpassa dig till denna verklighet vid "pile in" och då du i din chargemove kan "låsa" fiendens modeller genom din egen placering av modeller och därmed förhindra en effektiv "pile in" när det är dags för motståndaren att slå tillbaka.

    Förespråkarna för den andra linjen argumenterar utifrån att det vore dumt om modeller inte kunde flyttas efter för att göra plats för sina kamrater. Dessutom sägs det att en fri "pile in" är mer i linje med hur liberalt reglerna är skrina i övrigt. Det sägs ge mer möjligheter än hinder.

    Jag gillar strategiska manövrar och föreslår därför att vi går på linje ett.

    Diskussionen kan också breddas till att handla om hur fritt du överhuvudtaget får flytta modeller vid ett pil in. Vissa menar att det handlar om en rak linje till närmsta fiende medan andra menar att det är ok att göra hur man vill bara man avslutar modellens förflyttning närmare fienden än man påbörjade den.

  • Angående drickan som är det Bring your own som gäller

  • Som alla tillställningar värda namnet blir det en figurspelstemad musikquiz på Fancyn

  • Age of sigmar kommer spela med scenarion från Fanaticen (finns i fanatictråden). 40K scenarion kommer att se ut så här.

    Mission 1

    Deployment: Dawn of War
    Eternal War Objectives: Objective nr. 1-4 worth 2 VP each.
    Tactical Objectives: 3 active objectives
    Killpoints: 2 VP in max difference.

    Mission 2

    Deployment: Dawn of War
    Tactical Objectives: 4 active objectives. You may draw up to 5 cards and discard one.

    Mission 3

    Deployment: Dawn of War
    Eternal War Objectives: Objective nr. 1 - 4 worth 1VP each, 5 - 6 worth 3 VP each.
    Tactical Objectives: 3 active objectives
    Killpoints: 6 VP in max difference.

  • Första posten uppdaterad med tider

  • dea
    edited 10 september 2015 20:10
    Reroll Kläder
    -3 T-shirt
    -2 Jeans
    -1 Gympaskor
    -1 Avsaknad av slips eller fluga
    1 Hängslen/väst/manschettknappar
    1 Hatt/käpp
    2 Frack eller liknande fancy utstyrsel
    1 Något fancy som du är ensam om

    Rerollsen kan du använda för att slå om en tärning eller tvinga motståndaren att slå om en tärning (obs, du kan rerolla en reroll). -1 reroll innebär att du ger bort en till motståndaren.

    Tabellen är kumulativ, så hatt och frack ger 3 rerolls.

    Du får nya rerolls inför varje match

  • Ger hatt + käpp 4 eller 2 rerolls?

  • uppenbarligen förstår jag inte listan... för inte får jag väl en reroll om jag inte har slips/fluga??????

  • Tror det ska vara ett minus framför den ettan, är det i listan på facebook gruppen

  • "Något fancy man är ensam om." I matchen eller hela fancyn?

    "Frack eller liknande fancy utstyrsel." Tredelad Kostym?

  • tabellen blev knasig i copy paste från FB. Det ska vara -1 på avsaknad av slips. Käpp/hatt ska vara 1p och frack 2p. Man kan bara få poäng en gång för varje steg. Så käpp och hatt ger 1p Tredelad kostym, menar du kostym med väst? i så fall nej då är det en reroll för väst.

    Ensam ska man vara hela dagen och är ytterst subjektivt

    Fortsätt ställa frågor

    scenarion till AoS kommer att göras om ordentligt. mer om detra kommer

Sign In or Register to comment.