DOUBT SE7EN - Planeringstråd

edited 7 augusti 2015 08:04 in Blood bowl

Datum: 9-10 Januari


Plats: Hotell Björken


Sista föranmälningsdag: 6:e December (Pengarna ska betalas in till den 7:e så vi hinner beställa priser innan turneringen)


Tagline: TBD
Seven deadly sins. Seven ways to DOUBT?


Tärning: TBD


Regler:

  • Basic Rules: BB Official Competition Rules
  • NAF-sanctioned tournament: Yes..
  • Style: Resurrection (non-progressive), 6 games, Swiss pairing.
  • Finals: The two best teams after five games face-off in a final with overtime. Winner takes it all. Second place is awarded to the loser of the final, regardless of the total points of other teams.
  • Time limit: 4 minutes per round / 2 hours and 15 minutes per game. We reserve the right to alter the time limits if needed and to end any game if it does not finish in the designated time. If a coach does not show up with 20 minutes after designated game time it is considered a conceded game.
  • Illegal Procedure: Is used if both coaches agree to use it.
  • Scoring: Win +15, Draw +10, Loss +5, Concede: 0
  • Tiebreakers: In descending order: Result if the coaches faced each other, TD-diff, CAS-diff, TDs scored, number of CAS caused, number of games finished in time, random chance.
  • Team: Each coach chooses one team form (Competition Rules + Chaos Pact, Slann and Underworld) and may buy a team with Team Value 1.300.000. You may buy players, cheerleaders, assistant coaches, fan factor, rerolls and an apothecary. 150.000 of this team value may also be used to buy skills (regular or doubles) for the cost specified in the rule book (20K for regular, 30K for doubles).Each player may only have one skill and no skill may be bought more than twice in the team.
  • Improvements: Each team will receive two extra regular skills after game 3.
  • Inducements: One star player allowed. No other inducements with the exception of Ogres, Halflings and Goblins which is allowed to have two star players. Halflings are also allowed their chef and goblins are allowed to buy bribes.
  • Handicap: Vampires, Ogres, Halflings and Goblins receive two extra regular skills before game one.
  • Players: Each team must have 11 players, Star player not included.
  • Painted: Each model must be painted and the position should be clearly distinguishable. Each player not painted with at least three different colours will receive -1 point in the tournament. An unpainted team can also never win any Fame.
  • Etiquette: It is not allowed to interfere in other coaches games, unless to point out violations of the rules. If your opponent wishes to use your dice for a roll, he should always be allowed to do so.
  • Rosters: Each coach is to bring at least two copies of his roster. If possible avoid hand-written rosters since they can sometimes be hard to read. There are digital rosters available on the internet.

Sponsorer:

  • Army Painter
  • Willy Miniatures

TBD


Kostnad:

Estimerad kostnad för turneringen kommer att gå upp till 200 SEK (med 50 SEK rabatt för NAF-medlemmar). Anmälan vid dörren eller vid roster inlämnat efter deadline 250 kr (med 50 SEK rabatt för NAF-medlemmar).


«1345

Kommentarer

  • edited 2 juli 2015 12:37

    Dags att börja planera för DOUBT SE7EN. Hjälp att arrengera sökes. Flera önskemål om bäst målade-tävling har dykt upp och någon får mer än gärna hjälpa till att arrangera det momentet så fixar jag priser. Kiosk får gärna någon ta tag i också. Vi gick lite kronor back förra året så kostnaden i år stiger med 50 SEK.

    Sen har vi de eviga frågorna:

    • Lokal?
    • Datum?
    • Regler?
    • Motiv på tärningar?
  • edited 5 juli 2015 20:25

    Lokal: Samma? Datum: Jag vill gärna vara med men jag vet inte när jag kan så bestäm ni så försöker jag göra det bästa för att vara med.

    Regler: Gillar det vi har kört på, men är öppen för färändringar...

    Tärningsmotiv:

    tärning

    EDIT: Jag vill ha den som nummer #6 inte ett :)

  • Jag är barnfri jämna veckor. Så jag ser ju helst att det blir en sån helg

  • @Stareater " If there are more than two stunty teams" borde väl vara "If there are two or more stunty teams"? @emilskaya du är barnfri jämna veckor i år, men eftersom det blir en vecka 53, och sen vecka 1, så blir det två udda i rad, och då borde du rimligtvis vara barnfri udda veckor nästa år?

    Jag gillar också de regler som varit.Funderar på om jag ska ta någon mer otippad ras den här gången, vi får se =)

  • Helt rätt!

    @radge stod och skröt på mitt jobb hur bra High Elfs var och hur brutalt bra han var på att spela dem. Så nu när han skrev detta inlägg förstod jag vad han menade ;)

  • Själv tänkte jag köra detta lag som odd-man-out

  • Ogres. Håller på att måla upp mina gnome modeller från impact! miniatures.

  • Alltså ... Ogres utan Star Player renderar ju ändå ett fett lag (<- pun intended) som kan ställa till problem.

  • Piling on på alla snotlings... Eller vad var det vi kom fram till?

  • Men Mårten ... Det gååååår ju inte för man får bara köpa samma skill två gånger JU! Men lite Pile-ogres med Sneaky och Dirty snotts ...

  • "... no skill may be bought more than twice in the team, with the exception of the skill Piling On on snotlings."

  • Efter semestern så ska jag kika med lokal på Björken. :) nu är vi i god tid och jag nämnde det redan förra året, tror det blir tillräckligt billig hyra för helgen.

  • Jag har en liten åsikt angående reglerna vad gäller stuntymötet runda 1. Det finns ju en tendens för stunties att sjunka lite i rankings allt eftersom under turneringen, och risken är rätt liten att de inte får mötas mot slutet och slåss mot varandra för att undvika skeden. Men om de möts redan första rundan så kan de ju inte möta varandra runda 5-6 någonstans för en avgörande holmgång. Jag hade förresten tänkt köra halflings i år, därför funderar jag lite över just den detaljen!

  • @ozt: Har för mig att regeln lades till efter ett DOUBT med färre matcher där stunty-lag aldrig mötte varandra. Tanken var att garantera att de garanterat skulle möta varandra och det skulle bli en garanterad holmgång runda ett och de kanske skulle slippa möta ett dvärglag åtminstone en runda.

    Kan definitivt tänka mig att stryka den regeln. Blir bara mindre jobb för mig. Vad säger ni andra?

  • Stryk den om du frågar mig :)

  • Stryk. Stryk får de i alla fall.

  • Helt ok att stryka för mig

  • Jag styrker strykargumentationen.

    Sittandes i bilen i spöregn utanför brorsans hus.

  • Jag sitter just och förhandlar lite med Meiko Mininatures (Comixininos) om att de ska sponsra nästa DOUBT med ordentliga rabatter (35-45%) på saker som vi kan ha som pris. Vi kanske till och med kommer runt deras "Man måste beställa tre av samma miniatyr innan man får rabatt"-policy, men jag törs inte lova det.

    En liten snabb handuppräckning här om vad folk tycker om deras miniatyrer. Om vi inte kommer runt deras "tre minimum"-policy är det något de har (lag/star players/tärningar/etc.) som vi skulle kunna tänka oss tre utav som pris bland dessa prylar?

  • Jag har alla lag nu och saknar bara några få star players så jag kommer inte beställa något i år....

    Deras figurer är dock riktigt najsiga tycker jag så .... hmmm jadu jag jkanske kompleterar med något ändå, måste bara kolla vad jag eventuellt saknar.

  • Hej,

    stötte på @radge på fumbbl och blev glatt överraskad över att få reda på att Umeå står värd för en bloodbowl-turnering. Vi är ett gäng män (eller gubbar) i våra bästa år som lirar en gärdsgårdsserie i Umeå, och jag tror ett par stycken av oss skulle vara intresserade av att vara med i doubt-turneringen. Jag ska försöka hålla koll här i tråden och vidarebefodra till övriga gubbar.

    Om nån vill lira fumbbl nån gång så finns jag där som jobume.

    / Jonas

  • Roligt att se att det finns fler blood bowl spelare i Umeå-regionen. Det har på sistone upplevts som en migration från trakten. Allt för många år har turneringen vunnits av utomsocknes spelare.

    Turneringen brukar traditionellt vara första eller andra helgen på året och sista föranmälan kring Lucia så jag slipper ligga ute med för mycket pengar till priser.

    Vill du ha påminnelse via e-post längre fram så skicka en viskning så hamnar du på.listan för all framtid.

    Hoppas vi ses i januari.

    / Mårten

  • Om ni vill lira i vår serie/vi i er eller slå ihop allt eller om vi ska köra någon slags intern Umeå-herre på täppan-grej kan vi ju höras också.

  • @stareater, jag har skickat dig en viskning. Angående att slå ihop serier så tror jag inte det är aktuellt i dagsläget. Eventuellt kan det finnas några herrar i vårt gäng som är intresserade av att lira i båda serierna. Jag ska göra dem uppmärksamma på att möjligheten finns.

  • @Stareater försök sätta ett datum asap så jag vet vilken helg jag ska fråga om angående lokal

  • Vi säger väl 9-10 januari 2016 bara för att ha sagt något. Några invändningar?

  • Låter mycket bra.

  • edited 7 augusti 2015 08:28

    En liten uppdatering:

    Lokal: Årets lokal kommer att bli Hotell Björken som @Zenith har ordnat för en billig penning. Den sägs vara dubbelt så stor som förra lokalen och det ingår gratis kaffe i hyran. Vi städar själv och så men det ska inte vara något problem. Det finns en kiosk och bar som har öppet från klockan 11 på dagen och det går att bo och äta på hotellet också. @Zenith kan alla detaljerna, men lillemannen i familjen har hållit mig vaken i natt så jag har glömt en del.

    Sponsorer: Army painter hörde av sig och ville skicka lite saker gratis eftersom de hörde att Feldherr sponsrat oss med penslar förra året och de ville inte vara sämre. Lite oklart vad de kommer att skicka dock. Willy miniatures har gett oss en väldigt generös deal där vi får beställa saker till 25% rabatt samt att de kommer att betala frakten och lite smått och gott. De som är intresserade av att beställa något kan gärna höra av sig. För att hålla koll på vilka som betalat och inte så kommer jag att kräva förskottsbetalning av alla denna gång.

  • Det här har ni erfarna säkert koll på, men willys miniatyrer är jäkligt fina, men också oproportionerligt stora jämfört med gw:s figurer.

Sign In or Register to comment.