Överväger 40k

Tjenare, höll på med 40k i tonåren och börjar bli lite sugen på att börja igen. Mest för att ha ngt lite mindre projekt vid sidan av fantasy. Nu är då frågan vilken armé?

Några kriterier jag satt upp för mig själv:

  1. Rolig att spela med, dvs mångfaceterad arme som inte bara är bra på en sak
  2. en armé med ganska få modeller (lite godtyckligt men jag tror ni fattar)
  3. Gärna en arme som har möjlighet till att vara snabb och manövrerbar.

Slutligen så kan jag säga att jag har spelat eldar i tonåren så skulle gärna vilja pröva någon annan arme, även om jag gillar deras estetik. Har haft tankar på en SM armé med assault squads och trupper i rhinos men känns lite tråkigt då jag har en (kanske felaktig) bild av att det är väldigt många som spelar SM.

Tacksam för svar och förslag. Förklara gärna fördelar med armén som ni föreslår :)

//Samuel

Kommentarer

  • Låter som det du söker är någon form av space marin arme eventult nya dark angels

    Terminators holler ner model antalet och är stenhårda fordon är lite valfria motorsyklar är snabbar och röliga

    mina 2 cent

  • Ska jag vara ärlig är det lite svårt att hitta en armé (som inte är Space Marines) som uppfyller dina tre kriterier.

    Min första tanke var Tau. De må vara hyfsat populära, och är som bäst på att röra sig runt spelbordet och skjuta. Fördelen är att med Tau battlesuits kan modelantalet bli ganska lågt.

    Ett annat alternativ är Necrons. Där finns även möjligheten att göra en mycket mobil armé med - om man vill - lägre antal figurer som är relativt hårda och där man kan bygga sin armé mot vilket fokus (shooting / assault) man vill.

    Självfallet har annars Fellman helt rätt i att de flesta Marine-listor kan funka, och jag har svårt att ställa någon specifik marine-kodex framför någon annan, om man nu inte ska gå på "standard" mariner eller Dark Angels för de har de mest uppdaterade kodexarna.

    Själv skulle jag nog gå på vilket lag som tilltalar mig ur lagets bakgrund och estetik.

    Lycka till och hoppas du får skoj med vilken armé du nu väljer.

    //Erik

  • Vill du ha en snabb arme som kan fokusera på både skjut och rörlighet kan de vara en ide att kolla på blood angels. Där har du dessutom tillgång till ett brett urval av assault marines.

  • Tack för svaren! Just nu lutar det mkt åt att göra en liten raven guard arme med assault marines och tactical squads i rhinos, mest för fluffet och hur det skulle se ut på bordet. (Och för att jag ser det som en utmaning att måla svart snyggt)

    Måste dock säga att necrons fick mig att hajja till lite, gillar estetiken över lag och har sett många coola färg scheman där dom är slitna och inte bara silver. Men hur, på ett ungefär, skulle en manövrerbar necrons armé som kan vara bra på både skytte och närstrid se ut? :)

Sign In or Register to comment.