Nordsken - Warhammer 40k & Fantasy (lag eller singel)

edited 14 mars 2015 11:36 in Figurspel

För första gången kommer vi arrangera Legends uppskattade blandturneringar även på Nordsken. Antingen spelar man själv eller med en kompis.

Nordsken går som vanligt av stapeln där kring Kristi Himmelsfärd, 14-16 maj.

Har ni funderingar kring någon av turneringarna så var inte rädda att ställa era frågor här i tråden!

https://nordsken.se/aktiviteter/warhammer-40k

https://nordsken.se/aktiviteter/warhammer-fantasy

Kommentarer

  • Vi har tagit bort restriktionerna kring maximalt antal dubletter (av rare och special units) i Warhammer Fantasy. De vanliga restriktionerna i regelboken gäller.

  • Ser ut som tre personer anmälda hittills?

  • En till spelare / ett till lag behövs för att 40k ska bli av, peppa!

  • Dom restriktionerna är nog de skummaste jag sett.

  • 1500p single-CAD är väl inget underligt. CAP på flygare finns ju redan på 1200 så varför inte på 1500.

  • Men att missile-sides är bannade?

  • Det är väl bara en restriktion till max en enhet, samma som med Wraithknights, Dreadknights och Riptides? Även Fanaticen hade väl en restriktion på just missilesides? Konstigare känns väl numera restriktionen på Wave Serpents, men det är såklart inte rimligt att turneringsorganisatörer ska hinna med att uppdatera i den takt som Codexar släpps nu för tiden. Det enda riktigt tråkiga med formatet (efter att ha spelat på den faktiska Helstorm-turneringen tidigare i år, som reglerna rätt uppenbart är tagna ifrån) är att man inte får ställa ut objektiv själv och att arméspecifika TO-kort inte används. Det förstnämnda förstår jag verkligen inte, även om det ska vara nybörjarvänligt så brukar väl inte objektivplacering vara det svåraste att lära sig i 40k? Vad gäller det sistnämnda har jag hört folk mumla om att vissa Codexar har sämre kort och att det alltid är bättre att ha fler objektiv-kort, men då jag mest spelar för att ha roligt och inte märkt av någon skillnad så tycker jag det låter som att folk borde spela schack istället om de vill ha ett spel med jämnare förutsättningar, men vem orkar bry sig?

  • LIte klumpig formulering iom att det låter som RAW att man bara får ta EN missile-side men jag förutsätter att det är en enhet. Och som Midian81 skrev ovan är det ju exakt samma som på FF... Fick möta en enhet av dem på FF och det räckte gott och väl ;)

  • Arméspecifika objektivkort varierar tydligen mellan riktigt bra för vissa factions och usla för andra factions, vilket gör spelet mer obalanserat och orättvist. Jag förstår att man väljer bort det.

  • Jag spelar iofs bara Dark Eldar och Necrons med egna kort (å e massa arméer utan) och de funkar då finfint. Tycker det är tråkigt att ta bort det bara för att vissa Codexar är bättre än andra, enligt det argumentet blir ju individuella Codexar i sig ett problem. Jag vill hemskt gärna ha en Lord of War av samma kaliber som Wraithknighten i DE, men inte vill jag förbjuda Wraithknights för det...

  • Skillnaden på korten är dock enorm i vissa fall. SW har horribelt usla där det vore mycket fördelaktigt att få hålla objektiv medan tex Khorne Demonkin har superbra kort som både är enkla att klara och ger bonuspoäng. Det är en orättvis fördel som är lätt att balansera med att bara undvika korten.

    Angående objektiven så var min tanke när jag skrev reglerna för Helstorm att det skulle vara en del nybörjare och jag ville spara tid så alla skulle hinna färdigt. I efterhand skulle jag nog ha struntat i det då folk lärde sig fortare än jag trott. Nordsken kopierade bara reglerna gissar jag.

  • Det är ju en enorm skillnad mellan andra delar av Codexar med, men jag förstår hur du tänker och även om jag inte håller med är det inte hela världen. Nordsken orkade inte ens ta bort namnet Helstorm ur sin copy/paste...

Sign In or Register to comment.