Trigger happy utverdering

edited 24 februari 2015 23:18 in Turneringar / konvent

hej jätte nyfiken på vad alal tyckte och vad vi ska göra bätre nästa år

håll det kort och koncist och trevligt

Kommentarer

  • Jag tyckte det var mycket bra överlag, den enda funderingen gällande terräng, var ett bord jag spelade på med mycket 3+ våningshus, som gjorde det svårt att definera terrängen pga. höjden/storleken på pjäserna, utöver att det var svårt att se något på bordet, och mäta från baserna på boysen. Det var ett snyggt bord, men lite opraktiskt.

    Strategier och Deployment var bra som det var; förutbestämt, hade inget emot slumpade schemes, men jag vet att det talades lite löst om att även de ska vara förutbestämda (även om inte spelarna vet förrän just innan), för att få en bra mix av schemes i poolen i förhållande till scenariot. Men för egen del kan det kvitta.

    Jag hade också gärna sett att storleken på borden var lite större (typ i storleken på de bordsskivor som var tejpade) så man hade plats att sätta sina kort, som det var nu på vissa bord var det svårt att få en bra överblick på vad som gjort vad, vilka upgrades de hade osv., pga. utrymmesbrist.

    Målningen är ju alltid en kategori för sig, men för egen del så skulle jag gärna se att man väljer ut ett crew ur sin Fraktion, som man spelat med under match 1, 2 eller 3, och ställer ut det för bedömning, att ställa ut allt kändes lite mycket/plottrigt.

    Sedan skulle jag kunna tänka mig sådanadära små matcher-i-matchen, som jag vet Fanatic har/har haft tidigare, små bonusar: först generalen dödad osv. Sånt är alltid kul, om än lite smårörigt.

    Överlag: mycket bra, även om en med ryggproblem som jag hade sett lite fler stolar som inte var plastpallar i storleken mellanstadiet.

  • Helhetsintrycket var verkligen jättebra. Åkte därifrån med så mycket malifauxpepp.

    Jag var lite skeptisk till att börja 17 på lördagen men om det gör att fler kommer utifrån är det nog bäst att ha kvar. Min mage tyckte dock inte alls om det kring match 2. :P Men ingen större fara. Magen jublade dock över flytten av lunch dag 2.

    Det var kul att alla standardstrategierna var med. Schemes hade gärna fått varieras mer, vissa kom igen flera gånger här. Tycker själv att det är roligare om så många schemes som möjligt kommer med och gärna varierade typer.

    Som nämns ovan så blir de bord som bara är 3x3 knepiga att förvara korten på, skönt med lite yta utöver själva spelplanen. Terrängen var på det hela bra, 40k bordet var lite udda och något bord hade väl någon väl stor öppen yta.

    Det pratades lite om framtida varianter på att välja crew och jag nämner igen att jag är mycket för att ha två masters att välja från (oavsett fraktion).

    Nu blev det mycket som kanske låter negativt men jag hade verkligen jättekul och är egentligen nöjd. Det här är bara bitar där jag tror det kan bli ännu lite bättre. Det var fem riktigt trevliga matcher och jag kommer definitivt nästa gång.

  • Tack för en mycket bra och rolig turnering. En stor eloge till arrangörerna, och ett stort tack till mina fem motståndare för att ge mig fem intressanta och roliga matcher.

    Borden, jag gillade att det var massor med bord med bra terräng och schysta teman målat på borden. Jag spelade dock aldrig på de äldre borden, eller på borden med lite mer komplicerad terräng (det med massa 40k-ruiner). Kanske lite mer LOS-blocking terrain närmare mitten på vissa borde hade varit bra på vissa bord (de flesta jag spelade på var nästan alldeles för öppna i mitten). Jag saknade dock lite avlastningsyta vid vissa bord. Ibland kändes det att med de små borden och mängden terräng så hade man alla kort antingen i knäet eller mitt ibland alla modellerna som sprang omkring.

    Tiderna. Två timmar var gränsfall till nog med tid, var endast en match där vi ens han flippa om en 6:e tur, och två matcher hann vi inte längre än tur 4. I övrig kändes det lite annorlunda att spela en turnering som började så pass sent på lördag, men i efterhand spelade det mindre roll då vi ändå slutade i rimlig tid på söndagen. Hade vi dock hållit på längre på söndag hade jag nog varit mindre positiv.

    Schemes. Att visa schemes just innan matchen är en sak för diskussion. Som det kändes hade den ingen större inverkan på matcherna så det kanske hade varit bättre ur tidsperspektiv att ha dem flippade i förväg och inkluderade i regelhäftet för snabbare och enklare förberedande för varje match.

    Poängsystemet. Jag har länge varit emot 20-poängssystemet, och det märktes tror jag ännu mer i Malifaux. Jag är lur på att Gaining Ground's poängsystem kan funka bättre, med 3-0 för vinst och 1-1 för oavgjort, där sedan vp:s och poängdiff används som 1:a och 2:a tiebreaker i rankingen.

    Crew Creation: Många spelade med en mindre mängd figurer, vilket inte gjorde de 10 minuterna av crew Creation till något problem, men jag undrar om det inte skulle vara bättre med någon sorts begränsning av crew Creation delen för att minska på tiden. Exempelvis använda ett listsystem likt SteamRoller med X antal listor visas och väljs ibland, alternativt en SS-pool som är begränsad. Det skulle även kunna öppna upp för att en spelare spelar med mer än en faction.

    Blev en hel del synpunkter, men det ska upprepas att det var en riktigt bra och rolig turnering och jag ser fram emot Trigger Happy II. Ska försöka få färdigt ett (eller ett par) Ten Thunder-crews tills dess.

  • edited 28 februari 2015 10:44

    Ett tillägg om poängsystemet. Jag är väldigt förtjust i 20-0 systemet över gaining grounds och det finns några olika anledningar till det.

    • Gaining grounds blir i princip en utslagsturnering där utslagna spelare fortsätter spela matcher. Det finns inget sätt att återhämta sig från en förlust gentemot en person som vann. Ända sättet är att den andra personen förlorar en match där du vinner.

    • I malifaux spelar man ju faktiskt om 10 poäng var och det översätts väldigt enkelt och smidigt till ett 20-0 system som belönar att man själv tar sina poäng och förhindrar motståndarens.

    • Två spelare som är ungefär lika duktiga får ofta bara någon poängs skillnad i resultatet och för min del känns det lite orättvist att en spelare får max av huvudpoängen och den andra minimum med så liten skillnad.

    • Varje poäng räknas. Jag tycker att matcherna blir roligare när varje poäng jag tar räknas i slutändan och inte bara som tie-breaker.

    Motargument jag hört

    • Matcherna blir hårdare, att det blir viktigare att ta vartenda litet poäng. Visst blir det viktigare men jag har inte upplevt att tonen i matchen blivit hårdare.

    • Att en vinst är vinst och ska vara det viktigaste. Att den som segrat flest gånger ska vinna turneringen.

  • En mycket trevlig turnering! Jag är ju extrem nybörjare (hade bara spelat 2 matcher innan) så naturligtvis var detta det största problemet för mig. Två saker tänker jag dock (iallfall delvis) beskylla turneringen för :)

    1. Terrängen. Det var många fina bord och mycket terräng på samtliga vilket var fint. Men ett flertal bord hade många terrängelement som krävde att de specificerades i starten av matchen. Vilket ju är helt ok och helt enligt regelboken, men då det blir så mycket och så många bord som det faktiskt var så kommer vi in på nästa problem...

    2. Tiden. Återigen, jag är nybörjare och med lite erfarenhet skulle jag säkert kunna göra allting mycket snabbare. Men jag hann bara spela en match som faktiskt tog slut av sig själv.

    Att på två timmar hinna hitta sitt bord, få fram sina figurer, titta på motståndarens figurer, klia sig i huvudet, spendera tid på att välja sitt crew (något som jag inte ens gjorde), bestämma terrängen, bestämma schemes & strategies, bestämma uppställning osv. En match hade vi alldeles precis påbörjat när 1-timmesvarningen ljöd och de flesta andra var inte särskilt mycket snabbare.

    Det känns säkert tryggt på papper att släppa spelarna lösa med att bygga sina egna crews osv, men sånt tar ofta mer tid i anspråk än vad man planerar för. Ett förslag är att sätta en absolut start-tid för matchen. Ge en 2-minutersvarning och de som inte är redo att sätta igång på utsatt tid de diskvalificeras den rundan. Jag såg ett flertal spelare som stod och funderade över sina crews långt in i deployment.

    En annan riktigt dålig sak med att ha ont om tid är att det gynnar slowplayers. Spelare som tar en tidig ledning på VP och sedan hoppas att tiden ska rinna ut rund 2 eller 3. Det missgynnar även spelare med "hord-arméer" eller "allround-arméer" då de behöver mer tid i vissa eller alla av spelets faser. Det sistnämnda här nu gäller generellt i figurspel och kanske inte Trigger Happy i sig (jag såg ingen som slow-playade). Mycket bättre med spelartid/schack-klocka/deathclock eller vad man nu vill kalla det, då blir det upp till varje spelare att ta eget ansvar för sin tid.

  • Jag har alltid varit intresserad av en schackklocka/deathcloak att använda när man spelar, så jag gillar tanken även här.

  • edited 2 mars 2015 15:08

    x2 post...

  • Tro mig, jag är en stark förespråkare för ett sånt system även fast jag själv oftast är den som får slut på tid :)

Sign In or Register to comment.