Bubble Säsong 11 - Info och "allt-annat-tråden"!

edited 12 april 2015 18:22 in Blood bowl

Skulle jag missat något ett helt enkelt skrivit något fel är det bara att skriva en rad så styr jag upp det.

Organisation

  • Sista anmälningsdag för lag har vi tagit bort, vill någon hoppa in under säsongen så får man göra det. Detta eftersom vi har tänkt att spela vissa matcher mer "offentligt" för att locka nya spelare till ligan. Så länge man skänker en slant till Blood Bowl fonden (se nedan) så är man välkommen.

  • Kostnaden för deltagande i ligan är 50kr/ coach, vilket inkluderar slutspel. Betalning sker genom att föra över pengar till Bloodbowl-fonden på: 8420-2 993 994 942-7 (Swedbank.) Man får även betala i natura, med natura menas det att man kan svänga förbi med 3-4st (beroende på humör) Mariestad Old Ox. No money = No prices, No playoff.

  • MVP-Regn är något vi haft tidigare säsonger för att få alla att möta alla. Det innebar att alla spelare fick en mvp som bonus när man som lag lyckats spela mot alla andra coacher i serien, detta tog vi bort förra året, men är det något vi vill ta tillbaka? Kanske en bantad version? tre Mvp, en gratis spelare till rostret, en extra T6 $$$? vad tycker ni?

  • Ligan avslutas med ett slutspel, preliminärt slutar open season (förslagsvis) fredagen den 1:a maj. Då kommer vi nog lyckas att klara av ett slutspel och få en vinnare innan semestern kickar in... hoppas jag.

  • Slutspelet kommer inte att lottas, det kommer att vara ett polspel där ettan väljer ett lag/coach den vill ha i sin pol först , efter det tvåan, sedan blir det ettans tur igen. Skulle det vara ojämt antal lag så väljer ettan i ligan om den vill ha en extra spelare i sin pol eller om det är den andra polen som får det laget. I polspelet spelar alla lag mot varandra en gång, om det skulle sluta lika så gäller förlängning i alla matcherna för att göra det så enkelt som möjligt. Regler som gäller då står nedan.

  • Det är tillåtet att starta ett nytt lag under ligans gång om man tröttnar eller det går för dåligt. Det nya laget övertar det gamla lagets placering (poäng) i ligan men alla inspelade pengar och SPP är förlorade. Det nystartade laget får vara av en annan ras.

  • Matcher registreras via BUBBLE-Systemet. Kontakta @NilssonHarHund om du behöver ett konto eller för andra frågor gällande systemet.

Regler

Blood Bowl Competition Rules inlusive nya lag, Vi kommer även denna säsong att köra med Narrowing-Tier Om inget annat nämns gäller standardregeln i regelboken. Sedan kommer vi även att tillåta Chaos Korn som lag:

Khorn

  • Illegal procedure används enligt regelboken om inte båda coacherna tycker annorlunda.
  • 1000k i startpengar.
  • Coacher nominerar tre spelare i sitt lag, och slumpar sedan MVP mellan dessa tre spelare.
  • Spiraling expenses enligt den vanliga tabellen i post match-procedure
  • Star players är tillåtna. Notera att dessa ska vara någorlunda WYSIWYG och inte en vanlig lineman med nummer 3.
  • Lag som innehåller omålade spelare kan aldrig få positiv FAME (för vem hejar på ett färglöst lag?), detta gäller dock inte under pre-season, där laget får spela färglöst eftersom deras matchtröjor kanske inte hunnit blivit tryckta än.
  • Garanterade winnings: Om ett lag får winnings under 30k (inklusive FAME, Fan Favourite etc.) så ökas dessa winnings automatiskt till 30k.
  • Om en spelare missar en överenskommen match utan förvarning så räknas det som concede.
  • Man får inte spela två matcher i rad mot en och samma coach utan måste minst ha en match spelad mot någon annan där emellan innan man kan mötas på nytt.
  • Ingen övertid i grundserien, bara i slutspel.
  • Fyra minuter per runda rekommenderas i grundspelet och kommer användas i slutspelet om en coach vill det.
  • Bounties. Varje coach kan erbjuda pengar för att uppmuntra direkt livshotande skador på specifika spelare i andra lag. Kostnaden (minst 10k) dras från det betalande laget direkt kontraktet på spelaren erbjuds och betalas senare ut till det lag som är med i matchen där motståndarspelaren dör. Ersättning betalas ut oavsett dödsorsak (foul, crowd-push, failed dodge etc.). Erbjudna kontrakt är permanenta och kan aldrig dras tillbaka. Om spelaren självmant slutar försvinner pengarna. Flera coacher kan erbjuda kontrakt på samma motståndarspelare. Nytt för i år är att det räcker med att spelaren som har bounty på sig och skadas (si) för att slantarna ska trilla in på ens konto. Nytt för i år är att dessa pengar inte läggs i sin spelarkassa. Dessa pengar får man hålla koll på själv, bara för att man ska kunna använda sig av dessa som inducements utan att det påverkar ens tv. Dvs har man knäckt nacken på en störande groda och inkasserar 50k så kan man använda dessa till en babe i någon av de kommande fajterna utan att ens motståndare får ta del av kakan.

  • Narrowing Vi kommer att gå tillbaka till det som är inlagt i bubble av ren enkelhet samt köra med crp+ efter kort debatt i tråden nedan.

  1. Dvs Narrowing 13 (tror jag det är)
  2. Banken är 150K (dvs första 150k räknas inte in i tr).
  3. Amazonerna: Blitzers blir som vanligt igen men "linegirls" får ökad kostnad till 60K
  4. High Elf Team: Thrower tappar den fruktade Safe Throw men får den fördömda Sure Hands istället.
  5. Chaos Team: Minotaur förvandlas till en Minotaur Lord och får Leader eftersom han är bäst.
  6. Gobbo Team: Trolls förvandlas till River Trolls och får Foul Appearance eftersom de luktar så mycket surströmming och Thick Skull eftersom de någon gångs ska kunna få användning för sin skalle till något vettigt utöver grävandet efter guld (peta näsan).
  7. Wizard kostar 150k.
  • Förlängning - Speciella regler som gäller då.
  1. X*4 rundors halvleks-spel, där X är antalet halvlekar.
  2. Golden Goal. Dvs det är direkt slut när något av lagen lyckas göra TD.
  3. Man slår ingen kick-off table, det blir alltid perfekt defence för kickande lag.
  4. Man slår ett slag på väderlekstabellen vid varje övertidshalvlek startar.
  5. Man lottar om vem som får börja reciva.

Om två eller flera lag slutar på samma poäng gäller följande:

  1. Flest TD
  2. Flest CAS
  3. Bäst +/- TD
  4. Bäst +/- CAS
  5. Lyckas det vara lika efter ovanstående 4 punkter så får coacherna kommer överens om ett alternativ: Armbrytning, lottning,eller spela en förlängningsmatch mellan varandra. OBS! Man får poäng för cas, comps td´s etc och MVP delas också ut efter denna "bonusfajt".

Priser

En "Bubble-BloodBowl-Mugg" till vinnaren (med sina egna detaljer som, coach, lagnamn och "bomärke" har utlovats. Trycket på kopp

  1. Goblin Bombardier (Starplayer).
  2. Goblin motorsåg, Nobbla (star player)
  3. Impact Miniatures Super Punch Troll
  4. Minotaur 2nd. Edition
  5. Roxanna - Starplayer
  6. (-9) 30 gummiband i 10 olika färger (dvs 3 av varje färg) som kan användas till sina figurer som en "skill-ring".

Deltagare

UPPDATERAS ALLT EFTERSOM....

«13456719

Kommentarer

  • edited 30 januari 2015 21:49

    Må bästa ogräs vinna! :D

    Colosseum Quakers Snotlings

  • Jag tror du missförstod jag tänkte lira råttor inte gobos. :)

  • edited 30 januari 2015 21:15

    Du! Nu är det så här att det är jag som bestämmer, säger jag Goblins så menar jag såklart råttor, hur tror du underworld team skapades? :P

    Skoja bara, trodde Goblins, du har ju redan spelat mususlingarna ;)

  • Japp, men blev lite less på att avsluta matcherna med tre träd och en star. Och har inget målat som jag vill lira. Kan nog bli byte när allt landat i nya lghn och jag börjat måla igen

  • Snyggt målat, Frantic!

    Nu undrar jag, vem får jag låna Slann laget av? Och finns det någon möjlighet att plocka upp det senast måndag?

  • edited 31 januari 2015 06:24

    Jag har Slann med Starplayers och kommer hem imorrn söndag på kvällen.

  • ska vi starta bubble 11 med open season eller är det som vanligt 3 pregames? vore bra att veta innan måndag annars inviger jag och @Radge med en match

  • Ffa i början tills vi ser om vi lyckas locka lite nya spelare tycker jag...

  • @Frantic: Jag spelar underworld. Pengar är på väg.

  • Försöker handla några oxar i veckan.

  • Jag byter till Norse, då alla andra (utom Frantic i stort sett) bytte utsagda lag.

  • edited 4 februari 2015 06:12

    Nja, vi har fortfarande Khemri och Underworld med i startfältet :)

    Edit: och Chaos såklart :)

    1. Och Slann, minus en catcher som dog i första matchen mot nämnda Khemri (som fick en blitzer dödad).

    2. När bestämdes det att claw+MB skulle gälla? Trodde vi skulle köra på CRP+ ?

    3. Jag har övertalat en polare att vara med i ligan. Han heter Patrik och är en sån där som gillar Warhammer och rollspel. Har försökt lära honom blood bowl, men han suger fortfarande. Nu vet jag att det kanske troligtvis kommer vara ett orchlag redan, men jag tänker att det ändå är det lättaste nybörjarlaget för honom att lära sig spelet med. Jag har plastorcherna som följde med spelet, och tänkte försöka antingen köpa eller låna in två blitzers, två black orc blockers och en goblin för att han ska få ett någorlunda komplett lag. Är det ok med alla? Annars lånar jag ut mitt Undead-lag till honom så får han köra dem istället. Tänker att de också är ett någorlunda bra nybörjarlag. Och ja... har någon två blitzers och två black orc blockers som de kan tänka sig sälja?

  • Det finns inga problem med två lag av samma. Kan dock personligen tycka att Undead är nästan lättare som nybörjarlag.

    Tror inte det finns några blitzers/black orchs att köpa. Det har frågats efter dessa förr. Det finns säkert en bunt att låna dock. Har att låna ut, men det finns säkert andra som bor närmare.

  • edited 2 februari 2015 16:59

    @radge som jag förstod det så ville de flesta skippa narrowing helt men eftersom det ligger kvar i bubble och ingen har direkt tid eller lust att börja bråka med koderna som styr det så kommer lagens narrowing förändringar att gälla som ligger inne i bubble. Däremot reglerna återgår till standard regler.

    Detta eftersom de inte ligger inne i något bubble-system.

    Om jag har fel så rätta mig.

    Angående orcs har jag bara lineorcs till övers. Har hela laget att kunna låna ut annars.

  • radge* :)

    De flesta kanske ville skippa narrowing, men mb+claw är inte narrowing, det är crp+. Det fick jag ändå intryck av att de flesta ville ha. Jag kan dock ha fel jag med =)

    Vi får se vilket lag det blir för honom och hur vi löser det med gubbar. Just nu har han en magsjuk unge så det lär väl ändå dröja en liten stund innan han kan köra sin första match.

  • Bara att kolla i denna tråd. Hur många vill köra med crp+

  • edited 2 februari 2015 19:24

    Jag vill spela crp+

  • Och för mig spelar det ingen roll.

    Övriga? Bra eller blä?

  • Crp+ JA

    Samt att Khemri reggar på 2+ med reroll.

  • Hjälper fortfarande inte Khanmank med reg 2+

  • Spelar inte så stor roll för mig. Narrowing är det jag är mest mot. Vet att många gnällt att 200k är för dyrt för en wizard dock, men tycker CRP+ funkar bra.

  • Ah men då kör vi med crp+

    Wizard är på tok för dyrt ja. Under mina fajter sedan vi började med detta (tre? Säsonger) har wizard aldrig köpts in. Nu kommer jag iofs inte betala 150k för den heller så det spelar iofs mindre roll för mig. Men det känna som man tagit bort wizard när man höjde priset.

  • När kommer säsong 11 på bubble så att vi kan börja köra igång med matcher?

  • @Nilssonharhund borde kunna skapa den när som helst, första matchen måste man lägga in manuellt.

  • Sitter och funderar på Patrik.... Vilket lag som skulle passa honom som första lag.

    Jag skulle säga: Amazoner, Människor, Orc's, Undead, Dvärgar, dvs något lag med många grundskills.

  • Inte dvärgar. Noll möjlighet att ställa om vid felaktig positionering. Trust me ...

  • Pff, du var ju så slagsmålkåt med dina Gnome Village Beermakers. ;)

Sign In or Register to comment.