Ume Spring Bowl [USB 1.0] - Planeringsfas

edited 10 januari 2015 22:06 in Blood bowl

Efter lite "snackande" i Doubt VI - Tråden om att också ha en sommarturnering så startar jag upp tråden för allmän diskussion.

Saker vi tagit upp än så länge.

  • Datum - Förslag 16 alt 17 maj (Brännbollen är två helger senare) så då krockar det inte och chansen att det blivit semester för någon än minimal.
  • Begränsat antalet spelare så vi kan spela av allting på en dag dvs 4-5 matcher.
  • "NAF-Saktionerat" Ja det tycker jag.
  • Regler samma som i DOUBT men här kan vi testa lite nya saker som ett test om man ska ta med det i "vanliga" Doubt, tex Monkeybowl-reglerna som @NilssonHarHund tipsade om tidigare.
  • Priser/Avgifter - Ja, vi ser vad som passar 50/100 kr beroende på om man är med i NAF eller inte, vi lägger dock inte ner någon större energi på priserna men något till top 3 och lite special prices borde vi väl kunna skrapa ihop.

Ordet är fritt, hur vill vi/ni ha det?

«1

Kommentarer

  • NAF, 1 dag, 4 matcher. Kan inte 17:e Maj så jag förespråkar den 16:e ifall det ska vara den helgen. Lär nog vara rätt så nybliven pappa (igen) dock så jag törs inte lova att jag kan vara med dock.

  • Snotlings?

    Den gamla snotlingen har ju vuxit upp till en halfling (hur nu det funkar) så nu blir det en ny snotling i slutet av April.

  • Skulle nog mer tro på snotling till goblin, rent evolutionärt :-)

  • Nä tyvärr har Stareater rätt. Stotling blir Haflingen som senare går över till Goblin, jag har blivande bevis här hemma för tvekare :P

  • Vill man inte ha saker som tärningar så blir det billigare. 50 kr per skalle räcker till priser och så.

  • Hm, beror lite på vad man vill ha som priser med.... Ska bara köra över Danne så kan vi surra ihop oss under finalen ;)

  • Tycker vi kör tärningar en gång/år också får denna "bowl" bli som jag skrev lite testregler(om vi vill) inför "big-bowl-january-edition", samt att vi sätter ett tak på 10-12 spelare (upp till debatt).

  • Tycker att vi döper turneringen till något annat än DOUBT VII, bara för att ha sammanhängande siffror på den "stora" turneringen. Det har ju funnits en "DOUBT Jr." och några andra turneringar tidigare.

  • Japp låter klokt.

  • Go svenska då? USB 1.0? Ume Sommar Doubt 1.

  • "DOUBT of Umeå between tournaments" och så förkortar vi det till DOUBT.

  • edited 9 januari 2015 09:23

    Gillar båda alternativen :) USB1.0 kanske är bättre så man inte blandar ihop dem.

  • Umeå summer bowl, klockers!

  • Självklart får skellefteåborna vara med också :) Du kan ju börja tjata på de tre som fegade ur från DOUBT 6 ;)

  • Ja men den borde väl heta Ume Spring Bowl 1.0 eftersom vi spelar den i maj, för oss nordbor borde väl maj tillhöra våren? :)

  • Turneringen där det alltid tar tre försök att slå 4+

    usb

  • edited 10 januari 2015 22:09

    Hehe, snyggt, ändrar dock till spring bowl... :) USB´n fungerar ändå (inte).

    Tycker vi klubbar igenom lite saker för USB 1.0 efter vi utvärderat helgens doubt. @NilssonHarHund vet du om du kommer kunna ha möjlighet att vara med i vår?

  • För en turnering i maj kan jag relativt säkert vara med, ja.

  • edited 14 januari 2015 07:27

    Mitt förslag (försök) till Logga.

    logga

  • edited 14 januari 2015 08:11

    Umeå Spring Bowl. - Turneringen där alla spelare måste använda sin fulla movement varje runda.

    Huvudsponsor är så klart "Slinky Toy".

  • Läste på swebba om att någon/några ville skippa de två "extra" skills efter match 2, detta är något jag är emot, eftersom det skulle bara leda till fler lag med många grundskills som orc´s, norse dvärgar etc.

    Vi var alla överens om att vi ville locka till mer blandning vilket jag tyckte gick bra om vi ser till årets doubt.

    Så ska vi köra på samma koncept som doubt rakt av eller ska vi testa "Monkeybowl-reglerna"? eller är det någon som har ytterligare förslag?

    Själv så gillar jag doubt upplägget rejält och tycker det är bra ballanserat vad gäller skills etc. Samtidigt är jag inte "rädd" för att prova något nytt. Ni som rest runt i landet och provat olika upplägg kanske har någon ytterligare ide som är bra eller som vi ska testa?

  • Jag gillar också DOUBT-reglerna. De ligger på ett ganska högt TV jämfört med de flesta andra turneringar. Tanken har väl varit att det ska vara möjligt att klämma in en star player och testa något nytt med laget eller spela ett lag som annars inte får så mycket speltid på turneringar. Detta leder dock till att det blir väldigt mycket skills och det kan bli väldigt många spelare på plan och väldigt få turnovers. I slutändan blir det långa turns och långa matcher.

    Jag skulle förespråka att på en endagarsturnering kanske testa regler som leder till fler turnovers. Kanske kick-off eller / väderevents som är leder till fler turnovers, fast ändå är rättvisa? Något som gör att spelet flyter på snabbare. Bara en tanke dock.

  • edited 14 januari 2015 09:09

    Exakt!

    Jag gillar chansen att få in starplayers.

    Ja, jag förespråkar en heldag, start 08:30 typ matcher på 2.15 ny fajt varje 2½ timme med uppehåll för lunch och middag. Ser ändå gärna man klämmer in fyra fajter innan finalen.

    Ett schema i stil med

    • 08:30 Match 1
    • 11:00 Match 2
    • 13:30 Lunch
    • 14:30 Match 3
    • 17:00 Match 4
    • 19:30 Middag
    • 20:30 Final/placeringsmatch.
    • 23:00 Prisutdelning
  • @stareater skrev

    Umeå Spring Bowl. - Turneringen där alla spelare måste använda sin fulla movement varje runda.

    Jag tolkar det mer som att alla spelare får leap och måste använde den minst en gång varje runda, eller att det ligger katapultfällor utlaggda här och var på pitchen. BOING, BOING, BOING.

    Bra namn förövrigt :o)

  • Jag vill ha Monkeybowl. Tycker precis som Stareater att det blir för få turn overs som det är nu och för lite incitament att ta konstiga skills som grab eller fend.

  • edited 14 januari 2015 21:46

    Japp, men ska vi testa monkey ball, är det någon som är emot att vi testar det?

    Ska genast börja måla mitt lag jag tänker spela med då :D .... eller efter jag är klar med ogräsen.... grodorna får vänta .

    EDIT: @NilssonHarHund du får gärna posta den fina listan du gjorde i den andra posten om Monkey Ball reglerna så alla kan läsa vad det är ;)

  • edited 9 februari 2015 11:42

    Gjorde ett förslag till logotyp (edit: Givetvis är de vita ytorna egentligen genomskinliga, men det ser lite skräp ut på forumet):

    usb logo

    Monkeybowl-reglerna

Sign In or Register to comment.