Utvärdering Fantasia Fanatic XXVI

2»

Kommentarer

  • 40k. Sorry :-) Vill poängtera att jag tycker att jag tycker det är ett superarrangemang trots att jag kanske verkade gnällig i tidigare inlägget. Kommer åka på alla Fanatic jag kan även i framtiden.

  • @ Hutta

    tycker inte att du låter/verkar gnällig. Du kom med konstruktiv kritik, du berättade vad du inte gillar och framför allt varför. Själv har jag inte tänkt på det hela så tidigare, men är böjd att hålla med.

    Nu ska bara vi F.U.S.Kare och umebor se vad vi kan göra för att hjälpa Dea med crew för att fixa mer och nyare terräng :-)

  • Jag frågade för jag var med och byggde Fantasy terrängen :).

  • Tack för all feedback. Tänkte jag skulle kommentera några grejer redan nu men fortsätt gärna tycka till (enda sättet vi kan bli bättre).

    Kul att ni gillar fantasycompen. Om den blir kvar eller inte hänger egentligen helt på om det kommer en ny edition till Fantasy innan FFXXVII. Vi kommer att sätta en deadline på när nya editionen måste komma för att den ska användas till våren (återkommer senare med mer om detta)

    För scenarion i Fantasy är läget lite lika. Blir det inte en ny edition jobbar vi gärna vidare på secret missions.

    Terrängen: Kan säga redan nu att terrängen kommer att jobbas hårt med till vårens FF. Framförallt i 40K där vi vet att det är ett problem. Lovar redan nu att vi kommer att ha minst 40st nya LOS blockande terrängbitar. Vill ni följa våra framsteg så kan ni gilla oss på FB, Fantasia Umeå.

    Vi kommer även att se över skivorna. Om allt går som jag vill kommer det bli fler helskivor och mer nymålat.

    Angående terrängens kvalite på de olika borden så har det aldrig varit våran avsikt att de "lägre" borden ska ha fulare terräng. Är det så det varit så ber jag om ursäkt för detta. Däremot så är det så att vi är noggrannare med balansen i terrängen på de övre borden, detta pga av att tävlingsnivån på spelarna och arméerna tenderar att vara högre där och ställer då högre krav på terrängen. Självklart försöker vi göra så lite skillnad som möjligt med de begränsade resurser vi har (ska bli bättre).

    Vill även förtydliga att jag på inget sätt anser att de bättre spelarna förtjänar mer omtanke eller på något sätt anses viktigare för turneringen. Är själv mer av en hobbyspelare och tycker snygg terräng är bättre än bra terräng (gillar tex Necronterrängen, gärna bara sådana på ett bord men det skulle hatas på de högre borden).

    Restriktioner i 40K: Har tar vi gärna emot all feedback vi kan få. Mycket att fundera på till nästa FF. Kanske godkänna BB, fler Datasheets, formationer....många frågor.

    Kiosken: Lightburkar..check

    Målarpoängen: Pga av det enorma jobb som den äldre målarbedömningen krävde (och mängden gnäll man fick efteråt) så kommer vi inte att gå tillbaka till det. Vi ska däremot titta på hur man kan finfixa detta system. Kanske någon bonuspoäng till snygga arméer.

    Några inlägg jag vill kommentera

    Gnället på hårda listor. Just stop it. Dom som vill vinna eller komma högt upp i turneringen kommer alltid att bygga det hårdaste dom kan utifrån den komp som bestämts och så kommer det alltid att vara. Deal with it. Listen learn and adapt.

    Håller med.

    Jag tycker förra målningssystemet med 20p för målad armé och ett spann på 20-30 funkade bra. 10 målningspoäng i en turneringen där man ger ut 100 matchpoäng tycker jag känns lagom. Vill man att det ska påverka mindre kan man köra 20-25 i målning istället för 20-30, det viktiga är att det påverkar så att folk får tummen ur. Som det var nu såg man flera fall av omålade baser, modeller som saknades, halvtrasiga gubbar osv bland fantasy arméerna.

    Kul att det har uppskattas med har blivit alldeles för mycket jobb (och mer blir det om vi ökar antalet deltagare). Håller däremot inte med om att det var mer omålat och obasade modeller. Skulle faktiskt säga precis tvärtom, tycker kvalitén var ovanligt hög i båda spelen.

    Jag ser gärna att man göra något nytt med lagtävlingen nästa år. Var väldigt få lag anmälda i år, och hela upplägget känns rätt krångligt - nästan så att det övergår till jobbigt att hålla reda på allt.

    Vi tar åt oss

    Att knights fick vara med men inte stompas, eller några andra minicodex och dataslates var lite trist. Såg dock att det hade slunkit med en assassin i en armé ändå ;)

    Finns inte dom med i Inq. codexet? och här har vi en nackdel med att stoppa in massor med digitalaregeler.-) svårt att hålla kolla på.

    Poänggränsen: Jag skulle vara glad om man gick ner i poäng, till ex) 1500 eller 1700. Det tar galet lång tid att spela en match och vet om flera som spelade som var tvungen att avbryta matchen innan dom var klar. Att gå ner i poäng skulle nog lösa lite av det problemet.

    Skulle gärna se att det provas på någon mindre turnering så man vet säkert att lite mindre poäng sänker speltiden

    Något som jag däremot hade problem med var alla som stod precis utanför och rökte med dörrarna öppna eller med båda dörrarna öppna i 40k lokalen. För mig som (tyvärr) är ganska känslig så var det ren tortyr med torra ögon och svidande hals de stunder då andra tog sig ett bloss. Jag har inget emot rökare, men tycker att de kan hänvisas till annan plats än just utanför nödutgångarna. Sorry för gnället, men det var lika illa förra gången och den här gången övervägde jag nästan att ge upp en match för att jag hamnade nära utgången.

    Detta är självklart inte ok. Men snälla, nästa gång ni märker detta kom och säg till i sekretariatet på en gång så vi kan be dom flytta på sig. Mycket lättare att lösa på plats än i efterhand här på stridshammaren

    Mer kommer....barn som ska sova och arsenal på tv:-)

  • Inte för att jag nu var med på turneringen men hade det inte varit en ide att ge de armer som tas ut till best painted 5 bonuspoäng (hade ni best painted ?)

  • Angående poängen tycker jag att det är bra med 2000, det som tog tid flr mig var lite erfarenhet och många frågor från min sida, sen är ju 7:e ny edition vilket tar mer tid då man inte har 100% koll, TO tar ju även det tid då man inte är så erfaren, ni har inte funderat på att lägga på typ en 10 min per match istället? 2000 känns som en bra nivå då det är så mycket som man vill ha med nu med flyers etc som tar upp mycket poäng, känns lite mer som att begränsa sig om man går ner i poäng! Angående BB så kör! Kanske kommer man ifrån tau/eldar allieringen :) kung turnering som vanligt! Tack för all tid ni lägger ner!!! :)

  • Jag tror såhär gällande spelade poäng och speltid. Att sänka från 2000 till 1750 ger.. en kanske två enheter mindre på var sida bordet. Kan du inte hålla tiden med 10 enheter på bordet kommer inte 9 enheter göra någon skillnad. Det hänger på hur man spelar och inte hur mycket poäng man spelar med (till rimlig gräns såklart, tänker Ork/Tyranid horder t.ex.).

    Det bästa sättet att hålla sig inom tidsgränsen är att öva öva ÖVA. Kan man sin lista och har spelat ordentligt med matcher med tidspress före som övning är det inget problem.

    Körde en Flying Circus på FF i våras, försök hitta en lista med så mycket bookkeeping som den i 6th och hade inga som helst problem att klara matcherna på angiven tid. Men då hade jag gott om matcher i ryggsäcken med den lista jag körde och alla spelades utifrpn FF-förutsättningar med tidspress.

  • edited 3 oktober 2014 12:15

    Ett stort tack till alla glada spelare och framför allt till FF Crew som återigen gav oss en fantastisk helg!

    Spelade 40k:

    Poängen tycker jag INTE ska ändras. Som nämnts tidigare rör det sig om så lite modeller så det borde spela mindre roll. Det är mer spelarna som avgör om det tar tid eller inte.

    Angående terrängen håller jag med de tidigare talarna. Lite för glest med LoS-blockare från mitten neråt. I övrigt tycker jag terrängbitarna börjar få bättre kvalité. Men snälla, det är jobbigt att spela med de bitar som har bas som är konvex. De bara snurrar...

    Förstår varför och hur ni tänkte med målningspoängen, men förut har det alltid varit en morot för att måla bättre även om man inte hamnar i Best in Show. Förut la jag ner liiiiite mer tid och ork för att få bättre poäng än kompisarna. Nu spelar det ingen roll om man har lagt ner tid på armén eller inte. Jag är rädd att vi kommer se färre välmålade arméer i framtiden, men det kan bara framtiden förtälja.

    Om restriktioner är bra eller inte på FF vet jag inte. Jag har inte spelat någon restriktionsfri turnering så jag kan inte veta. Däremot kan man spekulera i oändlighet. Så länge det inte finns FW på turneringen är jag nöjd. Det viktigaste tycker jag är att FF Crew vet vad som kan komma med i turneringen.

    Jag har alltid gillat scenariona som spelats med på FF, så återigen den här turneringen. Keep up the good work!

    Kiosken tillhandahöll allt jag ville ha. Mugg, kaffe, läsk och korv. Vad mer kan man begära?

    Tack för en helg att minnas, ses till våren!

  • Spelade 40k: Jag hann spela färdigt en match. En annan match slutade i runda fem, men det var då typ 3 minuter kvar på klockan. Kommer därför att byta armé till en med färre modeller.

    Vad det gäller LOS-block så ser jag gärna att den finns, men att bitarna är relativt små. Det ska krävas lite skills för att använda dem.

    Ser gärna att alla matcher har sina deploymentszones längs långsidan. Går att göra varianter på det hela. Gör det framför allt enklare att ställa ut terrängen.

    Vet inte hur det var tänkt med detachmentsystemet, men jag ser gärna att ifall man vill använda olika codexar så måste den ena vara ett allied detachment. Vad det gäller hårda listor så tycker jag att det är sorgligt att se att det finns människor som väljer codex efter vad som är bäst och sedan väljer allies efter vad som är bäst. Att de sedan gör det utan att skämmas är ännu värre.

    Tycker att det var tråkigt att det inte var någon målar-bedömning. Men det är försteåligt att ingen vill vara kvar hela natten och sen bara få gnäll tillbaka. Ett system där spelarna sätter poäng på varandra (typ som med fair-play) skulle spara tid men skulle nog vara svårt att få till så att det funkar bra.

    Jag tyckte att luncherna kändes kort. Köper nog pastasallad nästa gång.

    Scenariona var lagoma. Går att göra på många sätt och på mina 25 fanatics är det bara en som har haft dåliga scenarion. Tycker att systemet där man får scenariokort i början av turneringen är roligt.

  • edited 7 oktober 2014 21:23

    Jag spelade Fantasy och var som vanligt överlycklig med all organisation, så tack! Jag går direkt till detaljer.

    Har ingen statistik så klart, men jag fick känslan av att det var sällan de hemliga scenario-korten misslyckades. Det blev ofta att man bara struntade i de 500 poängen för att alla klarade dem ändå. Det var lite krångligt att på något sätt "se till att ha fler hus än honom, mer units i hans deployment, mer enheter i min deployment, döda hans general, hålla min general vid liv" på samma gång att lite av scenario-fokuseringen försvann, konstigt nog.

    Jag tycker det skulle vara jätteintressant att prova spela med öppna scenario-kort, där båda lägger undan ett kort i början av deployment och sedan annonserar det när matchen börjar. Det skulle skapa ett annat scenario-driv i matcherna samtidigt som man bibehåller momenten att välja rätt scenario för rätt matchup. Dessutom känns det rätt fluffigt med ett matchkoncept av typ "nyckeln till våran vinst är att våra trupper når deras linjer, men allt är förlorat om vi tappar generalen!" osv. Vore kul att testa på mindre turneringar innan nästa fanatic!

    Orcs & Goblins komp: Jag är väldigt nöjd med kompen överlag, men det var väldigt dålig variation på Core choicen - alla jag såg körde Savage Orc Big Uns med Shrunken Head shaman. Utan kompstraff är den kombon helt enkelt så mycket bättre. Jag köper fullständigt att man gärna inte ger för mycket power pool straff på en armé som ibland har det lite tungt, men jag skulle nog ändå förespråka power choice på den, främst för att uppmana folk att våga köra med vanliga Big Uns, eller Night Goblin core, etc. Det känns som att det är det vi gärna vill se ändå, så då måste vi hjälpa till lite mer. :)

  • Spelade 40k
    Tyckte scenariona var bra, fyra av mina fem matcher var mycket jämna, tidigare år har det blivit fler 20-0/0-20 matcher så det var en positiv förändring. Hade dock problem med att hinna klart mina matcher, ska köpa tactical objective korten till nästa gång för att skynda på processen en aning då det tog tid att generera med tärning. Annars vore jag inte helt emot att sänka poängnivån en aning, jag tror det skulle hjälpa mycket tidsmässigt.

    Terrängen verkar ni redan ha koll på, då det finns rätt så mycket grejer som ignorerar cover saves behöver man kunna gömma modeller utanför line of sight nånstans mot mitten av bordet.

    Målarpoängen, jag tycker det var en lite tråkig förändring. Personligen blir jag sporrad att lägga ner lite extra tid på armén med målarpoängen. Sedan förstår jag ju att det är tidskrävande och otacksamt arbete. Kanske kan ni anställa någon vass och ärrad gammal modellmålare som får göra det åt er, ta pengarna ur pris-kassan eller öka biljettpriset med en tia, nåt sånt. Eller som någon annan sade att man kan målarbedöma varandra.

    Restriktioner är den svåra frågan... börjar egentligen tycka man kan tillåta Forgeworld, det ger verktyg till svagare arméer som behöver det, de allra värsta arméerna i 40k är ju redan så bra så de inte behöver FW så det är nästan en chans att stänga gapet en aning. Gällande dataslates, formations och sånt så tycker jag man lika gärna kan släppa upp det då alla nya codex har sånt. Det går ju t ex att sätta en begränsning på att man får endast hämta enheter från två olika källor, typ codex+allies, codex+dataslate, codex+formation t ex.. så då får man tänka efter lite vad man vill ha. Knights fick jag inte möta, så inga kommentarer där...

    En liten grej jag saknade var att ni tidigare i 40k häftet färgmarkerat ändringarna ni hade gjort från tidigare version, gör gärna det igen!
    Kiosken var grym, pastasalladen klockren. Turneringen skitskoj som vanligt!

Sign In or Register to comment.