Billigare alternativ till Citadels sprayprimer?

edited 13 juli 2014 20:17 in Figurmålning etc

Om man kollar på amerikanska sidor rekommenderas alltid en spray från Walmart för en dollar, den lyxen finns inte riktigt här i Sverige.

Vad finns det för billigare alternativ till sprayprimer i affärer här i Sverige? (Helst vit)

Har sett någon säga att de använde en spray från biltema, men allt jag hittar är en "Transparant, svagt aluminiumfärgad" för användning på bil. Clas Ohlson säljer "CRC Pro Paint", en grå primer för 69 kronor. Den enda användaren som nämnt något om denna färg sa att den var rinnig och förstörde deras modell.

Om jag beställer över internet gör frakten att det inte blir billigare ändå, så jag är främst på jakt efter någon storkedja. (Bor i Örebro, ifall det finns någon i området som har bra lokalt tips :) )

Kommentarer

  • Använder CRC Pro paint Svart själv, fungerar hur bra som helst. Den har märkbart längre torktid men i övrigt har jag inget att anmärka!

  • Army Painter. Fantastisk. Finns på Batalj i Örebro.

  • Tack för svaren!

    Svart är tekniskt sett ingen primer, va? Som jag förstått det från sidan så är det bara den grå som är gjord för att ge en bra fästyta. Men det är ju väldigt lovande att den fungerar, för den är avesvärt mycket billigare än Citadels egna.

    Army painter minns jag inte riktigt priset på nu, men om jag inte missminner mig så är den fortfarande skapligt dyr - om än aningen billigare än Citadels?

    Uppskattar verkligen tipsen, tänkte se ifall några fler personer använt Clas Ohlsons spray eftersom den är sådär mysigt billig att jag skulle kunna använda den till mina core units.

  • Ja, beroende på hur teknikalisk du ska bli så är ju "primer" ett ord som inom lack-industrin används för att definiera färg som är speciellt använd som grundfärg.

    Men tittar du på figurfärgs-industrin så är det ingen skillnad på en "vanlig" färgspray och en som bara råkar kallas i namn för "primer". I burken är det ända samma (eller iaf liknande) akrylfärg oavsett vilket företag du vänder dig till.

    Har grundat med GW-spray i 15+ år och Clasohlson-spray i 3+ år (alltså hundratals figurer med båda) och som sagt den enda skillnaden jag märker är torktiden.

  • Måste säga att Clas Ohlson-sprayen låter lovande :) Jag tar mig nog iväg och testar en burk senare i veckan för mina core units.

    Om man skulle vilja ha en helt vit grundfärg, är det Army Painter som gäller då eller finns det något annat budgetalternativ?

  • Clas Olson, hur matt är den svarta sprajen jämfört med GW's? Andra märken jag testat har varit för blanka (förutom armypainter som är nästan lika dyr som GW).

  • Om du menar CRCs svarta primer så är den betydligt fetare och blankare än citadel och army painter. Vill du ha bra resultat över den (speciellt med tunna färger) måste du först lägga ett lager till för hand eller med en dyrare spray.

    Den silverfärgade primern från CRC är näst intill oanvändbar jämfört med army painter.

    Den grå är dock precis lika bra som dyrare märken, inte testat vit.

    Om man inte ska ha en svart eller vit basfärg på modellerna sparar man i slutändan pengar och tid på att köpa en färg-primer till sina figurer. Lägg nån tia extra på en burk från ett modellföretag, inte lika många nyanser men det är så gott som alltid bättre textur på dem.

  • vit matt crc är kass. kräver många lager för att få bra täckning och den är så "glatt" att washes rinner av den och metall färger knappt fäster. pajade en batch med 32st empire modeller med den färgen.

Sign In or Register to comment.