ToXG: Salamanders no Vulkan

2

Kommentarer

  • Så var det dags för mig att kasta in handuken och ge upp den här månadens mål.

    Nästa månads mål är att inte lämna något att måla till sista kvällen (och typ lite tanks, vi får se)

  • Julis mål blir legion of the damned, en razorback och att måla klart junis mål.

  • Uppdaterat listan med justering av command squadens vapen och med projektets status.

  • edited 4 juli 2014 21:47

    Command squad till slut klar, en vecka sent. Försöker med svarta baskanter och frågar mig om det är snyggare än det tidigare.

    veteran veteran apothecary champion banner

  • Brun passar bättre! Ger mer liv till modellerna :)

  • Folket på svenska40k, där den här bloggen har en klon, tycker precis tvärt om. Svart ger mer fokus på modellen, vilket tycks stämma.

  • edited 6 juli 2014 12:13

    Rhinochassi 2/6 på väg att färdigställas. Den här gången i form av en Predator annihilator. Passade på att rycka loss de svaga limfogarna som mitt 2001-jag lämnat som present för att i framtiden låta mig magnetisera sponsons. Kom i samband med det att fundera på alternativa listor. Är lascannon sponsons värda sina poäng (40) numera, eller ska man plocka in en extra thunder hammer + storm shield till Vanguard veterans istället? Kanske något annat?

    Predator-magnetisering

    Bortsett från lite uppstädning och selektiv wash i hörnen är det gröna klart, men såklart värdelöst ljus sådär mitt på natten.

    Predator grön

  • Predator och därmed juni månads mål klart! Bara två veckor efter planering. Tur att juli kommer vara desto lugnare. Ska ju hinna med lite semester också.

    predator

  • Command squad finns för övrigt att beskåda på Fantasia från och med idag.

  • edited 1 augusti 2014 11:53

    Med gott om marginal, hela fem minuter, är nu juli månads mål klart. Uppdaterad bild nedan (eftersom nattljuset var kasst igår).

    Något ändrat från listan får legionsquaden istället heavy bolter, power fist och storm bolter. Eventuellt även en meltagun som finns som magnetiserat alternativ.

    juli

  • edited 1 augusti 2014 12:10

    Juli ägnades mest till att fixa till det som inte hanns med i juni (se ovan). Därför sattes målet för månaden lågt i form av en squad Legion of the Damned och en Razorback. Denna Razorback ska byta torn med den tidigare färdigställda heavy flamer-varianten dock.

    Legionen målades lite oldskool i blåskala för enklare highlights. Jag avskyr verkligen att highlighta ren svart. Jag kunde inte släppa tanken på hur cool en Legionsquad med bara bolterbaserade vapen vore, så standardutrusningen multi-melta får antingen strykas från listan eller återkomma i en andra squad.

    Förstår också nu varför det kallas failcast (mina första sådana), för maken till kassa gjutningar och sent upptäckta mouldlines har jag nog aldrig sett. Om det ska bli fler föredrar jag nog konvertera egna genom lite bitzbashing med vampire counts och frihandsflames.

    sgt tungbultare bultare

  • Augustis mål blir 12 tactical marines.

    Det kommer dock behövas betydligt mer under denna hemester-månad för att kunna bli klar till Fanatic i september. Eventuellt kommer listan också justeras en aning, men tactical marines kan man inte få för många av.

  • Alle man till rakning! De flesta kvarvarande tactical marines från den gamla armén sönderslitna (gammalt superlim ftw) i väntan på rejäl gjutskäggsrakning.

    rakning

    Veteran sergeant till plasma-squaden och en första sternguard modellerade som omväxling

    veteraner

    Eftersom failcast-modellerna var undermåliga bestämde jag mig i enlighet med tidigare inlägg att prova bygga egna. Bitz från skeleton-regimentet, death company och från empire battle wizard. Såhär i efterhand hade det nog varit enklare med vanliga tactical marines att utgå ifrån, för även om dessa death company-modeller har mycket dödskallar gratis så blir det många blodsdroppar att skrapa bort.

    legionärer

  • Augustis mål: FAILED

    Septembers mål, baserat på att det mest troligt kommer innebära att spela något helt annat på fanatic: sex sternguard och fem legion of the damned till.

  • Sådärja, nu börjar det närma sig färdigt för augusti månads mål. Men äsch då, det är redan oktober.

    Det får nog bli en del förändringar i listan och därmed målet för att kunna hinna bli klar den här månaden. Tillbaka till ritbordet.

  • Lista uppdaterad, med mål om något färre karaktärsmodeller för att hinna klart i tid. Oktobers mål:

    • Sternguard Veterans (påbörjade i september)
    • Legion of the Damned (påbörjade i september)
    • Devastator med missile launcher
    • Razorback med heavy bolters
    • Redeemer

    Plus det kvarvarande av augustis mål: två veteran sergeants.

  • Förvisso har de varit klara i nära en vecka nu, men här kommer augustis mål, två tactical squads (minus squadmarkings, då det eventuellt blir lite omkastning mellan squads när allt är klart för att få någorlunda jämn fördelning av beakies, hjälmar med sikten, poseringar osv)

    Plasma gun och plasma pistol:

    plasma

    Flamer och combi-melta:

    plasma

  • edited 18 oktober 2014 17:24

    Härnäst på tur är sex sternguard. Planen är färdigställande denna helg.

    sternguard-wip

  • Arbetet går framåt. Resultatet av gårdagenkvällens målande:

    sternguard 2

  • Har ännu inte bestämt hur den sjunde modellen, sergeanten ska bli. Alternativ:

    1. Master of the fleet, kaptenen med thunder hammer, fast med ett annat vapen (sternguard-sergeanter får inte ta thunder hammer). Fördelar: cool modell jag har liggande. Nackdelar: kunde bli alternativ kapten istället. För mycket bling för att funka som sergeant?
    2. Gammal sternguard-modell med combi-melta. Fördelar: Bra beväpning (gratis master craft), Nackdelar: inte nog med bling; ingen tabard som övriga i squaden, fast det kanske blir lättare att skilja ut honom då?
    3. Gammal sternguard-modell med bolter. Fördelar: respekt med master crafted bolter, cool pose (den gamla pekande MK6:an), nackdelar: samma som 2.
    4. Konvertera 3 till att peka med power sword, chainsword eller liknande för tydligare rang.

    Alternativen:

    sergeanter?

  • edited 29 oktober 2014 22:32

    Arbetar vidare med sternguard. Första fyra är näst intill klara bortsett lite axelskyddsdetaljer och ögon.

    Kombinationen dawnstone och longbeard grey är riktigt trevlig för edge highlight av svart. Betydligt bättre än gamla tiders adeptus battlegrey/codex grey/skull white.

    sternguard wip 3

    Det går dock alldeles för långsamt för att hinna klart allt innan oktober är över så det får bli en tredje korskrypning i detta ToXG. 1200p till turneringen på Fantasia nästa helg ska väl kunna ordnas. Nu när jag ändå inte hinner klar till den sista ToXG-deadlinen överväger jag att gå tillbaka till en tidigare listvariant med färre dyra enheter som satts in i panik i omgångar.

  • Jag tycker att alternativ 4 känns rätt. Blinga till med fräckt vapen och lägg till ett höftskynke så är du i mål.

  • edited 1 november 2014 14:57

    Nummer 1 :)

    Utförligare anledning till detta? :P

    Jag tycker att alternativ 4 känns rätt. Blinga till med fräckt vapen och lägg till ett höftskynke så är du i mål.

    Jäkligt svårt att välja. Kanske lutar jag just nu mer åt @serpent-linjen, även om jag inte riktigt vet vart höftskynket skull komma ifrån i så fall. Har ett gäng gamla dire avengers som kanske kan donera en.

  • edited 1 november 2014 14:59

    SÅDÄRJA. Nu är sternguarden (minus sergeant) äntligen klara. Bilderna i något olika vinklar fick helt olika effekt i grön-nyansen. Äsch.

    sternguard

    sternguard

  • Säger bara wow!

  • edited 1 november 2014 17:05

    Nya bättre bilder

    heavy flamer combi flamer mk6 med kniv mk7 med bolter mk7 med bolter mk6 med bolter

  • Säger bara wow!

    Tack!

  • ToXG är officiellt över och dags för lite eftertanke. Tack till @Dea för inbjudan!

    Det har varit roligt att följa andras framgångar och lärorikt att slåss mot sin egen oförmåga att leverera saker i tid. Jag har hellre månatliga deadlines än en stor, som bara resulterar i att en tredjedel av armén målas natten innan Fanatic eller motsvarande. Hela ToXG har fått mig att faktiskt, åtminstone nästan, slutföra en armé på ett halvår. Något sådant har jag inte lyckats med på tio år.

    I slutändan hamnade jag inte på målet 2000p, utan skänker med mina tre missade deadlines och summan 1463 färdiga poäng lite extra till turneringskassan. Som tur är sköts turneringen fram lite, så jag har fortfarande chans att slutföra samtliga 2000p. Det blir att ta på sig skämsmössan medan jag målar resten.

    Det blir nog en återgång till något som mer liknar den första listversionen än någon av de senare. Vanguard veterans och librarian med jump packs är något som ska ta tillbaka sin plats.

  • Något sånt här som sternguard sergeant? Bolter och master crafted chainsword.

    sternguard sergeant wip

Sign In or Register to comment.