DOUBT VI - Planeringstråd

edited 8 januari 2015 05:31 in Blood bowl

Datum: 10-11 Januari


Plats: Klintvägen 37


Sista anmälningsdag: 16 december. Roster skickas in med anmälan


Tagline: The Sixth DOUBT


Tärning: Revolverdice


Regler:

  • Basic Rules: BB Official Competition Rules
  • NAF-sanctioned tournament: Yes..
  • Style: Resurrection (non-progressive), 6 games, Swiss pairing. If there are more than two stunty teams, the drawing is rigged so they face each other in the first round.
  • Finals: The two best teams after five games face-off in a final with overtime. Winner takes it all. Second place is awarded to the loser of the final, regardless of the total points of other teams.
  • Time limit: 4 minutes per round / 2 hours per game. We reserve the right to alter the time limits if needed and to end any game if it does not finish in the designated time. If a coach does not show up with 20 minutes after designated game time it is considered a conceded game.
  • Illegal Procedure: Is used if both coaches agree to use it.
  • Scoring: Win +15, Draw +10, Loss +5, Concede: 0
  • Tiebreakers: In descending order: Result if the coaches faced each other, TD-diff, CAS-diff, TDs scored, number of CAS caused, random chance.
  • Team: Each coach chooses one team form (Competition Rules + Chaos Pact, Slann and Underworld) and may buy a team with Team Value 1.300.000. You may buy players, cheerleaders, assistant coaches, fan factor, rerolls and an apothecary. 150.000 of this team value may also be used to buy skills (regular or doubles) for the cost specified in the rule book (20K for regular, 30K for doubles).Each player may only have one skill and no skill may be bought more than twice in the team.
  • Improvements: Each team will receive two extra regular skills after game 3.
  • Inducements: One star player allowed. No other inducements with the exception of Ogres, Halflings and Goblins which is allowed to have two star players. Halflings are also allowed their chef and goblins are allowed to buy bribes.
  • Handicap: Vampires, Ogres, Halflings and Goblins receive two extra regular skills before game one.
  • Players: Each team must have 11 players, Star player not included.
  • Painted: Each model must be painted and the position should be clearly distinguishable. Each player not painted with at least three different colours will receive -1 point in the tournament. An unpainted team can also never win any Fame.
  • Etiquette: It is not allowed to interfere in other coaches games, unless to point out violations of the rules. If your opponent wishes to use your dice for a roll, he should always be allowed to do so.
  • Rosters: Each coach is to bring at least two copies of his roster. If possible avoid hand-written rosters since they can sometimes be hard to read. There are digital rosters available on the internet.

Sponsorer:

www.feldherr.com


Kostnad:

Estimerad kostnad för turneringen kommer att gå upp till 150 SEK (med 50 SEK rabatt för NAF-medlemmar). Anmälan vid dörren eller vid roster inlämnat efter den 12:e December 200 kr (med 50 SEK rabatt för NAF-medlemmar).


Anmälda:

«1345678

Kommentarer

  • Om Doubt VI hamnar lite tidigare än vanligt typ 1:a eller 2:a helgen i december så kommer jag kunna säga redan nu att jag kan vara med ... :D

  • Sikta på tredje helgen i december så är det garanterat få deltagare...

  • Då kan inte jag....

    8õ(

    (Det är en smilie med tår ovanför)

  • Doubt 6 - the number of the Best!

  • Jag föreslår att vi testar Monkeybowl-reglerna, som innebär pengar att köpa skills för (olika för olika tier-lag), men där "bra" skills kostar mer än "dåliga" skills.

    Gold bank: 1,150k

    Skills

    Normala restriktioner för skillval gäller, alltså

    • Inga spelare med flera uppgraderingar.
    • Max två av samma uppgradering i laget.

    Team tiers

    130k:

    Undead, Wood Elves, Amazons, Dwarves, Lizardmen, Chaos Dwarfs, Dark Elves, Norse, Skaven, Orc

    170k:

    Necromantic, Human, Chaos Pact, Khemri

    210k:

    High Elf, Pro Elf, Chaos, Nurgle, Underworld, Vampire, Slann

    250k:

    Halfling, Goblin, Ogre

    Skill tiers

    Tier 1 (40k) Tier 2 (20k) Tier 3 (10k)
    Block (g) Dauntless (g) Dirty Player (g)
    Frenzy (g) Pro (g) Fend (g)
    Kick (g) Tackle (g) Kick Off Return (g)
    Sure Hands (g) Wrestle (g) Pass Block (g)
    Strip Ball (g) Shadowing (g)
    Dodge (a) Catch (a) Diving Catch (a)
    Diving Tackle (a) Sneaky Git (a)
    Jump Up (a)
    Leap (a)
    Side Step (a)
    Sprint (a)
    Sure Feet (a)
    Leader (p) Accurate (p) Dump Off (p)
    Pass (p) Nerves of Steel (p)
    Hail Mary Pass (p) Safe Throw (p)
    Guard (s) Break Tackle (s) Grab (s)
    Mighty Blow (s) Juggernaut (s) Multiple Block (s)
    Stand Firm (s) Piling on (s)
    Strong Arm (s)
    Thick Skull (s)
    Claw (m) Big Hand (m) Disturbing Presence(m)
    Prehensile Tail (m) Extra Arms (m)
    Tentacles (m) Very Long Legs (m)
    Foul Appearance (m) Horns (m)
    Two Heads (m)

    Dubbelskills kostar det dubbla (80/40/20k).

    Stat increases

    • ST: 100k
    • AG: 80k
    • MV: 40k
    • AV: 20k
  • Intressant förslag. Skulle dock höja priset för Dirty Player. 10K känns alldeles för billigt i en turnering.

  • Jag copypastade skill-listan från deras rulespack. Så det kan eventuellt ha blivit någon formateringsmiss från PDF till markdown. Kan ju också diskuteras var alla skills ska vara, men jag tycker grundtanken är jätteintressant.

  • edited 2 juni 2014 09:24

    Jag gillar förslaget, tycker vi kan prova det. En fråga bara, får Halflings köpa /players/Team gods för totalt 1400 eller 1150. Dvs måste de 250 extra vara för bara skills?

    Angående namn så gillar jag: VI Doubt (dvs vi tvekar) :D

  • Jag har redan hört "DOUBT VI: Return of the DOUBT" och "DOUBT VI: The Undiscovered DOUBT" som andra förslag på DOUBT VI.

  • Doubt VI - hade i alla fall tur med vädret

  • Doubt 6 enuckens återkomst

  • Dubbelkolla monkeybowls skill pack. Det är ju lite konstigt uppradat med en eller flera luckor lite random mellan skillsen

  • Den är sorterad efter skillkategori, s, g, a, m osv

  • Hmm, har suttit och funderat på detta och känner både bu och boyah till förslaget. Jag känner att vi kanske skulle testa slänga ihop en turnering vi Umeåbor någon helg det passar och testa detta förslag till skillpack innan vi slänger in det i Doubt. Vårat Doubt system är inte dåligt på något sätt och har varit med länge.

    Problemet vi haft är att det kommer 80% bashlag och vi vill försöka locka till mer spridning av lag så att ändra poängsystemet tror jag kommer göra mycket.

  • Jo poängsystemet är det som känns sämst med nuvarande regler. Känner också att vi nog vill speltesta dessa regler lite innan vi slänger in dem i DOUBT.

  • Jag har också en åsikt. Vill vi att DOUBT har sitt regelsystem lite unikt för oss eller vill vi klona ett annat system (iofs kanske "bättre" men det är en annan debatt). Om man ändrar poängberäkningen kanske man kan lösa bash-övervikten på så sätt. Hemlighållarens idé om att ge CAS skillnad som minuspoäng tycker jag är riktigt intressant till exempel.

    Jag gilllar att man har mycket cash att bygga med så det vill jag inte ändra på.

  • Hur skulle det fungera om man räknade poäng likt ett system jag tidigare använt
    Vinst ger X poäng(förslagsvis 5 poäng)(+-(td diff +- cas diff))
    Lika ger Y poäng(2 poäng)(+-(td diff +- cas diff))
    Förlust ger Z poäng(0 poäng)(+-(td diff +- cas diff))

    här är ett scenario
    spelare 1 spelar 3-0-2(3-1, 4-2, 2-0, 1-5, 2-3) och casresultat för matcherna är (1-1, 2-1, 0-3, 2-2, 1-0)
    spelare 2 spelar 1-3-1(4-0, 2-2, 1-1, 3-3, 1-4) och casresultat för matcherna ar (0-2, 3-2, 3-3, 2-1, 0-3)
    spelare 3 spelar 3-0-2(2-1, 2-0, 1-0, 1-2, 1-3) och casresultat för matcherna är (1-1, 1-2, 1-3, 1-4, 1-3)

    Resultatet blir för dessa 3 spelare följande:
    1st. spelare 1 resultat 15(+-0)
    2nd. spelare 3 resultat 15(-7)
    3rd. spelare 2 resultat 11(-3)
    för vissa är detta ett känt räknesystem.

  • I detta system är vinst mer värt än td+cas diff men det spelar endå en roll i indirekt inbördes.

  • Poängen är att många vill komma bort från CAS-diff som poänggivande över huvud taget. Vinner man med 5-0 i CAS lär man vinna i TD också så man får liksom poängen dubbelt.

  • det spelar ju ingen roll hur många cas du gör om du inte gör TD vinner du inga matcher och därav så spelar det ingen roll hur många cas/tdpoäng du får. Dock gör du både cas och TDs ska ju det resultera i bättre score?

  • Nej det ska det kanske inte. Typ. Får man mer poäng om man vinner en fotbollsmatch med 6-0 än 2-0? Om man spelar med 11 man mot 11 eller 11 mot 8? Varför ska man få poäng för ngn differens alls egentligen? Så är resonemanget.

  • vinner du med 6-0 ligger du ju före ett lag som vinner med 2-0 :P så ja indirekt har du bättre poäng ju mer du vinner med.

  • kan ju sloopa cas diff och bara köra TD diff, inte mig emot. :)

  • Man behöver inte köra diff över huvud taget. det är DET som är poängen. Att det inte ska ge poäng. Man kan använda det som tiebreaker för att separera folk på samma poäng.

    Och i fotbolls-VM går inbördes möte före målskillnad. Därför är England ute.

  • det är ju det jag menar med att sätta skillnaden inom paranteser. En Person med 4(-9) ligger fortfarande bättre till än en spelare med 3(+7).

  • edited 21 juni 2014 23:45
    1. poäng
    2. inbördes möte
    3. td-skillnad
    4. gjorda td
    5. cas-skillnad
    6. gjorda cas
    7. lottning.

    då är det extremt sällan som cas kommer vara en fråga

  • edited 25 juni 2014 00:09

    Håller med @khanmank än om han har fel gällande inbördes möten och målskillnad i fotbolls vm ;-)

  • edited 24 juni 2014 20:14

    Det som inte är med i formeln här är ju det som brukar kallas för "strenght of opponents" det vill säga hur mycket poäng som de motståndaren man spelat mot skrapat ihop. Det är en väldigt populär tiebreaker i större blood bowl-turneringar. Vet inte om det är något vi vill anamma också. Kanske innan lottning i varje fall.

    Tycker också att det kan vara så att man får +1 poäng eller något symboliskt ifall man vinner cas i en match. (0 för lika och -1 om man förlorar)

  • Japp, något borde man få för att vinna Cas :D

  • Jag hade fel.

    Om man skulle få minuspoäng för diffen i gjorda cas - hur skulle det påverka lagvalet. Om ni nu vill sänka bashandelen? Jag skiter i sak i vilket men ni kan förklara varför man ska få differensen i poäng och inte i tiebreakers enbart - som det ju funkar "på riktigt".

    I Stockbowl fick man väl typ 30 pts för vinst och sen diff och "kept it close".

    Nu lägger jag ner debatten ett tag har ju fasen så kallad semester.

Sign In or Register to comment.