ToXG: Salamanders no Vulkan

edited 21 april 2014 02:51 in Tale of X Gamers

För drygt tio år sedan, på fanatic höst 2002, spelade jag min första färdigmålade armé. Det var en näve anonyma space marines i blått och ben. De har mest legat nedpackade i sin väska efter det. Någon enstaka turnering till fick de åka med på, men senaste matchen var nog 2005. De förtjänar lite ny kärlek. Mycket har hänt på tre regelutgåvor.

Projektet innebär att måla om gamla modeller i nytt färgschema. Det blir första gången jag tar mig an och ska slutföra ett officiellt färgschema. Jag gillar att måla eld, så Salamanders är givna. För att inte bli för Tråkigt™ blir det utan Vulkan, till förmån för en kapten med brinnande svärd och en pyromancer-librarian.

Hela första utkastet till lista

«13

Kommentarer

  • Första månadens mål blir devastators och en land speeder. Den senare får vänta med sin heavy flamer, eftersom det potentiellt är något som ryker (budum-tsch) i senare listversioner.

    testmodell

    Testmodell i naturligt ljus för att testa färgschema.

    före-efter

    Gammalt och nytt.

  • Tjusigt. Älskar Salamander-grön!

  • Tack @Tompa. Idag har det blivit gjutskäggsrensning och några headswaps för resten av devastators. MK6-rustningar ska givetvis ha MK6-huvuden.

  • Finväder och sommarvarmt idag så det fick bli ToXG-session ute på balkongen.

    passform från 90-talet

    Den här land speedern från 3rd-edition-startlådan (anno 1998) har en passform värdig 90-talet. Hur man än trycker ihop delarna vill de spännas tillbaka ut. Jag förstår varför folk numera bygger vanliga speeders baserat på Storm. Kanske sån där thick plastic glue eller greenstuff kan lösa problemet?

  • Deadlinepaniken närmar sig och för med sig en massa produktiv målningstid.

    grönt är skönt

    Innan layering och highlights ser mina space marines ut som green stuff.

    bättre passform

    Lyckligtvis är 15 år gamla superlim-fogar lätta att bryta och förbättra med plastlim och våld. Slet ut besättningen också för att enklare måla om alla ytor.

    april wip

    Kvällens resultat. Grundfärger och grönwash.

  • April månads mål klart och uppställt på fantasia sedan igår.

    Devastators Devastators

    Land speeder

    Försöket med transfers för chapter markings föll inte ut så bra som jag hoppats, så nu är relief-axelskydd beställda för hela armén.

    Mål för maj blir Captain och en tactical squad med tillhörande razorback, närmare bestämt den närstridiga squaden med flamer, power axe och tillskottet plasma pistol.

  • Efter att ha bytt till mig välbehövliga bitz kunde kapten och vet sgt påbörjas.

    Kaptenen ska få flaming sword, men i väntan på det har han fått en stabil pinne att leka med istället. Axelskydd på ingång från forge world. Filade ner alla detaljer på det högra dito. Där ska istället experimenteras med agrellan earth för lava-effekt.

    I övrigt ligger ett razorbacktorn på bordet som ska få heavy flamers. Återkommer med tutorial om det.

  • Razorbacktorn med heavy flamer

    Bygger om en heavy bolter till heavy flamer, med hjälp av delar från en Baal predator. Tack @hedman!

    Bortsett från att ammunitionsbältet inte riktigt har samma vinkel som motsvarande slang så passar delarna ihop rätt bra.

    Itusågad Heavy flamer

    Itusågad Heavy bolter

  • Sitter och klurar på en en uppdaterad lista efter att ha läst en massa gammalt fluff. Redan från början hade jag tänkt salamanders med fokus på fire drakes (första kompaniet) och deras slag på Armageddon III.

    När jag sedan läste hur salamanders har väldigt få skimmers och flygare, och likt space wolves gärna håller sig på marken "as Vulkan intended", kändes mina tre speeders och min storm talon en aning ofluffigt. Fick också syn på ett stycke i salamandershistoriken (codex SM sidan 59) där det nämns att före drakes följer med till Baal för att ära den stupade Tycho. Någon som vet om de slogs sida vid sida innan? Jag tänkte mig nämligen en allierad death company Tycho med nio death company i en rhino. Eller är det en fånigt liten alliering till ingen nytta, som dessutom är ofluffig?

    Oavsett vilket or jag väldigt sugen på att byta ut scouts och storm talon mot något. Förslag?

  • edited 26 maj 2014 11:53

    Ena halvan av månadens mål klart (bortsett från att jag inte hittar mitt static grass). Skippade lavaeffekten på axelskydden på inrådan av Dea.

    captain front captain back captain left captain left

  • Ser mycket bra ut, Arg med flammor, bådar inte bra ^^

  • Razorback med heavy flamer klar! Nu återstår bara att färdigställa fem tacticals så är jag i mål för maj.

    razorback

  • edited 27 maj 2014 23:25

    Uppdaterad lista

    Större förändringar:

    • Command squad ersätter en squad scouts i storm
    • Librarian och Vanguard får jump packs istället för razorback
    • Alla squads (som får) ökade till 6 man istället för 5
    • Predator ersätter Storm talon

    Samt ett antal mindre omfördelningar av specialvapen och uppgraderingar

    Juni månads mål blir en Command squad och en till razorback.

  • Majs mål klart. Gruppbild kommer när dagsljuset återvänder imorgon.

  • För detaljbilder på razorback och captain, se tidigare inlägg. Insåg dock att razorback inte standardutrustas med storm bolters längre, så det fick bli en nedgradering till en lucka istället. Får se om storm boltern återkommer i senare listversioner. Razorbackens torn är magnetiserat för att kunna bli en rhino istället.

    Gruppbild maj Tacticals Tacticals

  • Riktigt riktigt Nice ut.

    Baserna och elden slog mig mest. Imponerande :D

  • Sneak peek på vad som ligger på målarbordet, jfr sidan 58 i codex: SM.

    xviii

  • Börjat bygga två veteraner och en fanbärare för command squad. Väntar på bitz för att kunna avsluta bygget av apotekare och champion (som står i bakgrunden och är suddig). Försöker hitta användning för alla gamla coola veteranmodeller i metall genom en del vapenbyten och sternguard-bitz.

    command squad veterans wip

  • edited 4 juni 2014 10:50

    Eftersom det är metall hade jag nog valt att tvätta av dem innan ombygge och undercoat... Blir det inte lättare att få en snygg och jämn färg då?

  • Färgen är väldigt tunn sedan tidigare, så jag skippade tvättandet.

  • edited 5 juni 2014 06:23

    Börjat måla banér för det andra Salamanderskompaniet. Försöker vara så nära codexets illustration (s 58) som möjligt, men förmodligen med något färre detaljer. Jag började med en snabb kladdig skiss för ungefärlig position för de olika elementen. Fortsatte med himlavalvet i blood red, därefter blandat med blazing orange respektive nuln oil. Till sist bergkedjans konturer, med överdrivna kratrar som sedan kan arbetas inåt.

    banner wip banner wip banner wip banner wip

    Kan dock inte bestämma mig om jag ska måla de guldkanten i nmm-metall och eldsflammor i orange-gult, eller om jag ska måla båda i guldmetall för att representera invävda/broderade guldtrådar.

  • Jag röstar för NMM. Guld kan verkligen se tatigt ut på flaggor...

  • Arbetet med banéret går vidare. Väldigt störande att försöka efterlikna illustrationer vars proportioner är fel jämfört med modellen. Originalet är mycket bredare än modellen, vilket medför att alla detaljer måste sitta längre ifrån varandra vertikalt. Kommer bli som mest tydligt med hammarna i förhållande till bergskedjan.

    1. Bergskedjan klar
    2. Skripturen färdig för chapternamn.
    3. Skissar flammor i iyanden darksun och kladdar dit guldkanten, väl medveten om att kladd på utsidan är helt ok än så länge.
    4. Eldsflammedetaljer och chapternamn
    5. "Högdagrar" för eldsflammorna för att få till lite struktur, i likhet med inspirationskällan. Här bryter jag mitt vanliga mantra att måla eld som naturlig eld, dvs vitast och ljusast närmast "källan", den här gången för att vara källtrogen.
    6. Andra kompaniet, w00t!
    7. Skissar hammare. Glömde visst hörnklövern vid det tidigare iyanden-steget.
    8. Konturer för hammare, som inte blev helt lyckade. Får göra om lite för att få rätt vinklar på framför allt den vänstra. Lite bättre vy på chapternamnet.

    berg script flamskiss flammor högdagrar kompaninummer hammarskiss hammare

  • Ändrar månadens mål något genom att byta ut razorback mot predator. Ligger i underkant i antal poäng/månad sedan tidigare och det vore bra att öka marginalen något.

    Justerade listan något när jag insåg att jag både räknat fel och glömt ta med apokarens power sword i beräkningen. Eftersom jag numera också vet att andra kompaniet leds av captain Mir'san står det såklart även i listan.

  • hmm... tror inte apotekaren får ha powersword eftersom han inte är en veteran...

    ... baneret ser ut att bli bra dock :-)

  • hmm... tror inte apotekaren får ha powersword eftersom han inte är en veteran...

    Va? Det blir ju jobbigt. Någon som kan bekräfta detta?

  • Lost har tyvärr rätt. Så som det är skrivet får endast de vanliga veteranerna köpa till utrustning, Company Champion och Apothecaryn är fast med den utrustning de kommer med.

    Anledningen till detta är att det i Codexen står "any Veteran may..." istället för "any model may..." som GW annars tenderar att skriva om valet är tillgängligt för vem som helst i enheten.

    Det är mycket möjligt att tanken är att alla borde kunna använda valmöjligheten, men som det är skrivet är detta tyvärr inte fallet.

    Min tolkning i alla fall. Sorry.

  • Jaja, det får bli en återgång till master crafted chainsword, som är rätt coolt ändå.

  • edited 8 juni 2014 12:00

    Frimålningsdelen på banéret klart, med undantag för de små detaljerna på de gröna vimplarna längst ner och ramens nmm-guld.

    nmm-silver chapterbadge

    med bärare

Sign In or Register to comment.