Bubble säsong 10 - Info och allt annat tråden!

edited 9 december 2014 21:23 in Blood bowl

Efter lite dattande och tyckande hit och dit så ska jag föröka göra en sammanställning av vad vi kommit fram till...

Skulle jag missat något ett helt enkelt skrivit något fel är det bara att skriva en rad så styr jag upp det.

Organisation

  • Sista anmälningsdag för lag är (31:a augusti), men skulle man få för sig att vilja hoppa in lite senare så borde det inte vara något problem så länge man skänker en slant till Blood Bowl fonden (se nedan). Däremot så tjuvstartar ligan redan idag för de som vill spela "pre-season". Dessa matcher räknas in som vanligt i ligan angående SPP, poäng, statestik och allt annat som hör där till. Lagen behöver inte vara målade men när väl säsongen kickar igång (1:a september) så ska de vara färdigmålade. Då lottas även 3 matcher som ska spelas innan det är ffa som vanligt, med den restriktionen att man inte får spela mot samma lag två gånger i rad, detta gäller för övrigt även under "pre-season".

  • Kostnaden för deltagande i ligan är 50kr/ coach, vilket inkluderar slutspel. Betalning sker genom att föra över pengar till Bloodbowl-fonden på: 8420-2 993 994 942-7 (Swedbank.) Man får även betala i natura, med natura menas det att man kan svänga förbi med 3-4st (beroende på humör) Mariestad Old Ox. Vill man skänka priser till denna säsong 10 i form av modeller, star players eller annat kul så tas dessa emot gladeligen, desto mer priser desto roligare. Trådskaparen har tex skänkt 3 st War Hammer Fantasy (wood elf) Dryads som kan användas som "Willow Rosebark".

  • Efter det inledande pre-season fajterna som kommer hända i sommar så lottas det som sagt 3 matcher som ska spelas är det fritt fram att möta vem man vill, så länge man inte mött det andra laget/coachen i sitt senaste möte. Det kommer förmodligen att resultera i fler matcher för fansen :D Nytt för i år är att vi inte kommer att ha något MVP regn eftersom ligan kommer att vara så lång (7 månader inkl pre-season).

  • Ligan avslutas med ett slutspel, preliminärt slutar open season (förslagsvis) 16:e november. Då kommer vi nog lyckas att klara av ett slutspel och få en vinnare innan året är slut... hoppas jag.

  • Slutspelet kommer inte att lottas i år, det kommer att vara ett polspel där ettan väljer ett lag/coach den vill ha i sin pol först , efter det tvåan, sedan blir det ettans tur igen. Skulle det vara ojämt antal lag så väljer ettan i ligan om den vill ha en extra spelare i sin pol eller om det är den andra polen som får det laget. I polspelet spelar alla lag mot varandra en gång, om det skulle sluta lika så gäller förlängning i alla matcherna för att göra det så enkelt som möjligt. Regler som gäller då står nedan.

  • Det är tillåtet att starta ett nytt lag under ligans gång om man tröttnar eller det går för dåligt. Det nya laget övertar det gamla lagets placering (poäng) i ligan men alla inspelade pengar och SPP är förlorade. Det nystartade laget får vara av en annan ras.
  • Matcher registreras via BUBBLE-Systemet. Kontakta @NilssonHarHund om du behöver ett konto eller för andra frågor gällande systemet.

Regler

Blood Bowl Competition Rules inlusive nya lag, Vi kommer även denna säsong att köra med Narrowing-Tier Om inget annat nämns gäller standardregeln i regelboken. Sedan kommer vi även att tillåta Chaos Korn som lag:

Khorn

  • Illegal procedure används enligt regelboken om inte båda coacherna tycker annorlunda.
  • 1000k i startpengar.
  • Coacher nominerar tre spelare i sitt lag, och slumpar sedan MVP mellan dessa tre spelare.
  • Spiraling expenses enligt den vanliga tabellen i post match-procedure
  • Star players är tillåtna. Notera att dessa ska vara någorlunda WYSIWYG och inte en vanlig lineman med nummer 3.
  • Lag som innehåller omålade spelare kan aldrig få positiv FAME (för vem hejar på ett färglöst lag?), detta gäller dock inte under pre-season, där laget får spela färglöst eftersom deras matchtröjor kanske inte hunnit blivit tryckta än.
  • Garanterade winnings: Om ett lag får winnings under 30k (inklusive FAME, Fan Favourite etc.) så ökas dessa winnings automatiskt till 30k.
  • Om en spelare missar en överenskommen match utan förvarning så räknas det som concede.
  • Ingen övertid i grundserien, bara i slutspel.
  • Fyra minuter per runda rekommenderas i grundspelet och kommer användas i slutspelet om en coach vill det.
  • Bounties. Varje coach kan erbjuda pengar för att uppmuntra direkt livshotande skador på specifika spelare i andra lag. Kostnaden (minst 10k) dras från det betalande laget direkt kontraktet på spelaren erbjuds och betalas senare ut till det lag som är med i matchen där motståndarspelaren dör. Ersättning betalas ut oavsett dödsorsak (foul, crowd-push, failed dodge etc.). Erbjudna kontrakt är permanenta och kan aldrig dras tillbaka. Om spelaren självmant slutar försvinner pengarna. Flera coacher kan erbjuda kontrakt på samma motståndarspelare. Nytt för i år är att det räcker med att spelaren som har bounty på sig och skadas (si) för att slantarna ska trilla in på ens konto.
  • Extra MVP för de lag som börjar efter "pre-season" om det skiljer mer än 150k mellan lagen för att de ska kunna "komma ikapp" lite...

  • Narrowing 13.5 gäller (eget påhitt av oss spelare)

  1. Dvs Narrowing 13 reglerna med följande från #14
  2. Banken ökar till 150K.
  3. Amazonerna: Blitzers blir som vanligt igen men "linegirls" får ökad kostnad till 60K
  4. High Elf Team: Thrower tappar den fruktade Safe Throw men får den fördömda Sure Hands istället.
  5. Chaos Team: Minotaur förvandlas till en Minotaur Lord och får Leader eftersom han är bäst.
  6. Gobbo Team: Trolls förvandlas till River Trolls och får Foul Appearance eftersom de luktar så mycket surströmming och Thick Skull eftersom de någon gångs ska kunna få användning för sin skalle till något vettigt utöver grävandet efter guld (peta näsan).
  • Speciella regler som gäller under förlängningen:
  1. X*4 rundors halvleks-spel, där X är antalet halvlekar.
  2. Golden Goal. Dvs det är direkt slut när något av lagen lyckas göra TD.
  3. Man slår ingen kick-off table, det blir alltid perfekt defence för klickande lag.
  4. Man slår ett slag på väderlekstabellen vid varje övertidshalvlek startar.
  5. Man lottar om vem som får börja reciva.

Om två eller flera lag slutar på samma poäng gäller följande:

  1. Flest TD
  2. Flest CAS
  3. Bäst +/- TD
  4. Bäst +/- CAS
  5. Lyckas det vara lika efter ovanstående 4 punkter så får coacherna kommer överens om ett alternativ: Armbrytning, lottning,eller spela en förlängningsmatch mellan varandra. OBS! Man får poäng för cas, comps td´s etc och MVP delas också ut efter denna "bonusfajt".

Priser

En "Bubble-BloodBowl-Mugg" till vinnaren (med sina egna detaljer som, coach, lagnamn och "bomärke" har utlovats. Trycket på kopp

Sedan får vi se vad jag lyckas ropa hem från Ebay, men änsålänge ligger det en motorsågande orc i lådan för priser.

Deltagare

UPPDATERAS ALLT EFTERSOM....

«13456724

Kommentarer

  • edited 18 december 2014 22:36

    Slutspelet:

    Pool1 - Agility is best served cold
    Lag Spelade Vunna Förlorade TD CAS
    New Vegas Vaultdwellers 3 3 0 6-2 6-6
    Noxious Animals 3 2 1 8-3 12-4
    Ersgorn Linedancers 3 1 2 5-4 1-1
    Small Fat and Beautiful 3 0 3 2-11 3-11
    Pool2 - Bash your brain out
    Lag Spelade Vunna Förlorade TD CAS
    Westeros Wildlings 3 2 1 5-4 9-9
    Tarantinos 3 2 1 5-4 9-13
    Berghem Bearded Beermakers 3 1 2 5-4 11-4
    Bay Area Butchers 3 1 2 4-4 7-10
  • edited 8 december 2014 11:36

    poof

  • Ja! Jag vill göra kaos med hög TV i en sån säsong.

  • Mårten - tanken med pre-season är att du kan hoppa in när du Vill, men den drar igång 1:a juni så om du vill vara med från 1:a juli så får du det :)

    Lars - absolut, kan du vara med från början så kommer det laget att bli riktigt roligt, själv får äntligen Red Kross göra debut :)

  • @Frantic uttryckte mig kanske klantigt, men jag tyckte det var en bra idé för man kunde hoppa in när man ville.

  • Jag gillar idén skarpt!

    Kan påpeka att om vi ska köra med Narrowing rakt av enligt deras senaste uppdatering så är min röst - NEJ I HELVETE HELLER! Eller "nej" räcker väl också att skriva men jag blir lite yr där Stunty-skill blir samma som Titchy skill vad gäller att undvika Tackle-skill.

    Men jag tycker om flera saker med narrowing; t ex +1 på foul, ej combina claw/MB/piling rakt av, få upp några av de sämsta lagen etc

  • Undrar om det är under denna pre-season man kan hardcore spela med 2 lag för att inte få TV att stiga rakt uppåt väggarna. T ex så lekar jag med Idén att spela Goblins (med sneaky git narrowing reglerna) och kanske ett Norse lag. Tänk vad mysigt en varm ljuvlig sommarkväll på min balkong: IPA öl, spöade skiten ur av ett Norse lag, sedan dunka igen på de småa etta-klassarna AKA Goblins =)

  • Jag är lätt på att spela balkong-bb och dricka vuxensaft.

  • En av de ändringar jag gillar med nya narrowing är att banken blir 150k innan,den räknas med i tv. Att amazoner blir normala igen är också bra.

  • edited 19 maj 2014 22:16

    Basse! Japp, mer av allt, självklart får man spela med två lag om man vill, jag kommer nog bara hinna med eftersom jag kommer spendera en hel del av sommaren i stugan. Men för den som vill så tycker jag det är et självklart ja. Sedan när pre-season är över så får man helt enkelt välja vilket av lagen man ska spela med sedan när det drar igång på allvar.

    EDIT: Jag vill ha en blandning av narrowing precis som Mårten är inne på.

  • Tycker man ska få joina med tidigare bubblelag :) i framtida säsonger, idén kan då vara att man skippar mvpregn och att man inte får vara med i preseason utan att man startar då säsongen börjar på riktigt?

  • Om man vill tillåta gamla lag, tycker jag dock att de som vunnit ligan en gång förbjuds.

  • edited 20 maj 2014 09:37

    Daniels tanke är inte alls dålig, klyftan kan dock vara för stor... Ta tex basses humans, han vill köra dem igen eller necros. Då skulle han kliva in med en tr på: 1840 eller 1930. Tror inte pre-season lagen kommer upp i dessa siffror. Jag gissar eller uppskattar att jag kommer kanske hinna med 6-10 matcher under pre-season.

    Tanken är dock bra men jag skulle vilja sätta in ett tak på "gammalt lags" tr på 1500. Vad tror vi andra om det?

    EDIT: och hur blir det med lagen som har ändrats genom narrowing? dvs en spelares skill kan vara ändrad...

    Är detta ens möjligt i bubble Lars?

  • Det går inte per automatik. Men jag som admin kan ju vägra lägga in matcher med lag med för högt TV.

  • Aha, men det går att få in ett "gammalt" lag i serien, eller gör man om det och fyller i all information som spp, skills etc?

  • edited 20 maj 2014 10:58

    Jag är för alla sakerna och tycker precis som ... wait for it ... BASSE ... vad gäller nya Narrowing. Ska vi hitta på ett eget Narrowing 13,5 eller fortsätta med Narrow 2013? Vi kan iofs gärna ta in 150k i banken för 100 har gjort att jag postat bounties efter varenda match bara för att bli av med cash. Känns inte som man ska behöva ha 10 Cheerleaders och Assistant Coaches bara för att bli av med pengar.

    Skippa MVP-regn JA. Gamla lag denna gång NEJ. Helt klart ett slags tak på TV men man kan ju rent teoretiskt ta ett apbra lag, fota killar ner till elva spelare och de kanske kommer under TV men lär vara rätt okej ändå på banan. Före detta vinnarlag har ju givetvis pensionerat sig och njuter av att glida omkring i VIP-logerna och gnälla på dagens undermåliga spelare...

  • Magnus - Hur ser du på den eventuella klyftan som kan komma mellan lag som varit med i pre-season mot de som startar upp efter säsongen?

    Skyll dig själv eller har du något annan idé man kan köra? Typ laget som börjar efter pre-season får börja med 1.2 milj $ att köpa spelare, rr´s etc?

  • Jag ser som så på klyftan att man ju får inducements - precis som att vissa får typ 700 papp när de lirar mot mig (Lars hade fått 800.000 prick) - och att detta borde fungera som incitament till att spela massor på pre-season för att inte hamna sist på ren rutin ELLER välja ett lag som kanske inte behöver tre skills per spelare för att fungera (typ Ogre). Sen kan man ju undvika att lira 25 matcher i pre-season bara för att jävlas. Det var också bättre förr när man fick extra MVPs när man var underdog. Vi skulle ju kunna säga att man får en extra om man har >150.000 (?för mycket?) i TV-skillnad. Men bara en. Typ. Lite hjälp är det ju.

    Själv kommer jag att åka till Sollentuna och Norrköping och Århus och Norrköping och Sollentuna typ 23/6-23/7 så jag känner att den månaden kommer bli svårspelad så jag har nog lite att ta igen när jag kommer hem.

  • Hmm, magnus.... I like it!

    Extra MVP för de lag som börjar efter "pre-season" om det skiljer mer än 150k mellan lagen och inducements som vanligt :D

    Övriga är ni för eller emot?

  • edited 20 maj 2014 20:58

    Vad tror ni om automatisk bounty på mvpspelare? typ 1 mvp 10k, 2 mvp 30k, (10+20) 3 mvp (10+20+30) etc?

  • Det blir väldigt mycket pengar väldigt fort .

  • Jag klurade mest på om man behöver pengarna som genereras. Å andra sidan om en Bounty bara faller ut på KILL så lär det inte rasa in cash i alla fall.

  • Bara om folk sätter ut mvps på samma spelare :)

  • Alltså på riktigt, kom igen nu grabbar. Jag vet att vi inte har de skarpaste redskapen i våran lilla Bubble-verktygslåda men hur många Bounties har utfallit sedan vi började med det?

    Jag vet om 0 st!

    Kanske 1 ryktesväga, om jag tänker till riktigt ordentligt. Vi måste bara få till det på ett bättre sätt för just nu är det bara ett sätt att dumpa pengarna på vilket jag ser som helt onödigt då man kan köpa/kicka linemen hur feun man vill endå så...

  • Jag har tydligen fått en bounty. Tror det var med Khornegänget men håller med i sak. Mer fluff-kun än någon egentlig effekt.

  • Prisbordet har utökats, förutom 2 st Willow Rosebark har jag precis ropat hem en modell av Ugroth Bolgrot (ej cyborg).

  • Ja fan vad lurad jag blev då jag fick cyborgen hem som "pris". Kändes ju mest som en bestraffning att få måla "it".

    Jagr helt säker på att det kan ha varit Khanmank som lurat mig osv. Bastard!!

  • edited 24 maj 2014 09:25

    Grattis till cyborgen...

    Nu är det typ fem dagar kvar innan det riktigt krisar ihop sig med tidig ligastart. Jag föreslår att vi fortsätter med samma Narrowing vi kört med, alltså Narrowing 2013, och helt struntar i N2014 MEN tillåter 150k i banken istf nuvarande 100k.

    Helt samma regler som innevarande säsong.

    Det är väl bounties vi kan jiddra om eller låta vara. Det är knapptryckande på ena eller andra sätter för att göra sig av med pengar helt enkelt.

    Kan vara bra att säga vilka lag vi tänker spela också. Primärt (sekundärt)

    Mankan: Dvärgar (Undead)

  • edited 24 maj 2014 09:40

    Tycker att det är ett ypperligt förslag som Mankan kommer med och att vi kör med de reglerna. Lite beroende på regeluppsättning funderar jag på att spela följande lag.

    Orginalregler och Narrowing 2013:
    Human (Norse /Skaven)

    Narrowing 2014:
    Underworld (Goblin)

  • Chaos (Chaos dwarf)

Sign In or Register to comment.