Utvärdering Fantasia Fanatic XXV

edited 31 mars 2014 11:53 in Turneringar / konvent

Då var turneringen över för denna gång. Har inte så jättemånga punkter vi specifikt vill ha feedback på denna gång men följande saker:

40K
Scenarion, lagomt invecklade? Variation? För gynnsamma/ogynnsamma för någon speciell typ av armé? För lätt att vinna 20-0? något annat?

Fantasy
Scenarion, mer eller minde? Påverkade de sekundära för mycket/för lite? För gynnsamma/ogynnsamma för någon speciell typ av armé? Något annat?
Öppna listor, bra eller inte?

Angående möjligheten att vi erbjuder någon form av catering till lokalen för mellan 80-120 kr, hur intressant är det? Hur mycket handlar det om priset på maten? Om vi skulle erbjuda någon form av kall mat, typ kycklingpastasallad för ~50kr, skulle det vara ett intressant alternativ om ni inte har något intresse av varmrättscatering alternativet ovan?

Övriga åsikter om kioskutbud, terräng och allt annat ni kan komma på tas gärna emot.

/Daniel Fantasia Fanatic Crew

Kommentarer

  • Spelade 40k

    Scenarion var bättre i år. Board control gynnar de mobila codex som finns ganska mycket. Dock inte lika mycket som 'fotbollarna' förra året. Lite mer variation och justering på de sekundära önskas. Gärna så att det blir lättare att knipa åtminstone en 1-19 istället för att hamna på 0-20 när det går tungt. Fortsätt att putsa och prova lite nytt så är det kanon.

    Terräng var bra, god variation på de bord jag spelade. Ett bord var väldigt många tum för långt, men det påverkade inte matchen nämnvärt. Många bordsskivor börjar dock se väldigt skabbiga ut. Om ni har möjlighet så är det dags att ta en sväng med roller och piffa upp dem. Kanske svampa dem lite för att bryta upp det enfärgade? Går jättefort om man är ett gäng som hjälps åt.

    Catering kan vara intressant men för mig hänger det på att kunna komma iväg och få lite frisk luft på lunchen. Det blir tillräckligt många timmar i samma lokal som det är.

    Kiosken funkade bättre i år. Saknar energidryck men annars är sortimentet helt ok.

    Gillar fortfarande inte sportsmanship systemet. Förstår om ni inte vill ha 1-5 men många betyg är alldeles för lika varandra. Svårt att veta hur man ska göra för att ge rättvist omdöme.

    Överlag måste jag säga att det var en kanonturnering med bra stämning. Har nog aldrig haft så trevligt motstånd förut genom alla matcher.

  • edited 31 mars 2014 13:45

    Lirade Fantasy - gillar att det är scenarion. Inte krångliga och var inte "för" avgörande. Kanske till och med lira en match till med scenario.
    Öppna listor var kanon - fungerade jättebra.
    Catering - super! Fruktansvärt gott och jätteportioner.
    Kiosken levererar exakt det som behövs - socker, kaffe och tärningar.
    Terräng....mer?....eller?...
    Arrangörerna och MEDSPELARNA ( ja, jag ser er som medspelare och ej motspelare) det är ni som gör det värt. Än en gång har en gammal gubbe fått ha det jätteroligt. Tack!!!

  • Jag var enbart observatör och besökande, men kan säga att ALLA såg 6% snyggare ut än förra året*. Gäller båda spelen. Bra jobbat!

    *Spelarna alltså.

  • Spelade Fantasy, personligen så tycker jag att det är ganska skönt att komma iväg och käka någon annanstans. Alla bord jag spelade på hade bra terräng, en bra detalj var att skogarna hade lösa träd det underlättar spel mkt. Jag är även lite nyfiken på vad folk som var med tycker om etc-restriktioner?

  • Som en person som vill spela fantasy nästa år tycker jag att de är lite väl hårda. Kommer inte att kunna ta min tänkta armé och den blir långt ifrån 'bruten'.

    Begränsningar av special characters t ex verkar vara omotiverat sen 8th edition böckerna kom. Förstår att kompen sitter i ryggmärgen på många svenska fantasy spelare men den börjar bli kvävande. Släpp loss lite så att fler nya spelare kan åka på turneringar och inte bara sitta på hemmaklubben med sina figurer.

  • Lirade 40K, första Fanaticen så helt grön med hur det har sett ut tidigare.

    Scenarion, skönt att slippa fotbollen då den typen av uppdrag missgynnar många listor. Överlag balanserat och varierat, kanske lyfta in en eller flera nya sekundära för att hålla med föregående talare, få en möjlighet att undvika 20-0.

    Bra terräng, hade förväntat mig glesare så jag blev positivt överraskad. Ett ord med gröna monoliter(?) var dock väldigt gles och låg terräng så där skulle det behövas en påfyllning men det var bara ett enskilt bord så inget att haka upp sig på.

    Kiosken, kanon. Enda jag kommer att tänka på är en enklare hantering av dricka för dem med muggar, mest för att avlasta er själva med att inte behöva servera. Ställ ett litet bord på sidan av, fyll på med nya flaskor allt eftersom och kör självservering. Mindre jobb för er och mindre spring bakom kiosken.

  • Spelade 40k i år och höll på att komma sist, dock alltid lika roligt!

    (+)

    • Scenarion: Var hyffsat tråkiga men kändes väldigt balanserade. Var egentligen inget Primary eller Secondary Objective som kändes konstigt eller för bra.

    • Kiosken: Mycket bra, ändra inget :)

    • Muggarna: Fortsätt gärna detta koncept, att slippa ta med sig små mynt för att köpa kaffe är alltid bra.

    • Spelarna: Tur man spelade på borden längst ner, grymt trevliga spelare allihop! :D

    (-)

    • Allies och liknande: Tycker personligen inte om Allies, Fortifications och liknande. Spelet känns varken mer balanserat eller roligare av att det finns.

    • Armépoängen: Tycker att man spelar med lite för mycket poäng i 40k, tror spelet skulle vara roligare om man gick ner i poäng till 1700p (eller liknande).

    • Terrängen: Mängden terräng kändes bra men den var ofta konstigt uppställd. Det var inte lätt att spela närstridsarmé då dom flesta borden man spelade på var väldigt öppna och där LoS blockande terräng var nära kanterna på bordet.

    Ta allt med en nypa salt då det var ett tag sen jag spelade aktivt 40k och detta var första turneringen på ett par år.

  • edited 31 mars 2014 15:37

    Spelade fantasy:

    Jag var tveksam till öppna listor innan turneringen, men jag tycker det funkade klockrent! Vissa sneaky items försvinner i listbygget, men det får man kanske ta.

    Jag tycker det är kul med något som gör att det inte är pitched battle 5/5 matcher. Om det är scenarion eller något annat spelar mindre roll. Jag tycker de scenarion vi körde nu funkade bra.

    Ang restriktioner så tycker jag det är dags att gå ifrån ETC. ETC gör att det blir väldigt ensidiga listor vilket är trist i längden. Att 1/3 av alla listor var woc eller doc säger en del. Det stänger också ute rätt många fluffiga listor, som Seth påpekade. Tycker vi ska gå till något som är mer flexibelt. South Coast GT tex. Blandning av comp, scenariokort och ett win/draw/loss-system som jag tycker verkar intressant. Tror det kan leda till mer action i matcherna och mindre lurpassande för att undvika att förlora stort.

    Kiosken tycker jag var bra. Mycket god macka. :)

    Det finns ett minus i årets FF tycker jag; lagtävlingen. Vad hände? Vars var alla de roliga achievmentsen? Sänket, flötet osv. Då kunde man bidra fast man torskade sin match. Nu kändes det väldigt mycket rinse and repeat på dag ett, och dag två var det ingenting på. :l

  • Spelade 40K, börjar tröttna lite på diagonala hörn-deployment, som gynnar shooting (vilket redan är för bra) som kan backa och dakka. Det är ju Hammer & Anvil fast inträngt i ett hörn. Visst kommer en enda enhet närmare, men som helhet trycks en stor armé bakåt in i hörnet. 3/5 Dawn of War borde det vara tycker jag, ett quarter och en Vanguard.

    Terrängen led stor brist på LOS-blockande bitar i mitten, borden var allmänt öppna. Det fann några som var riktigt bra dock (bord 36!). Täta till fönster och dörrar på ruinerna kanske? LOS-blockade bitar borde inte vara impassable terräng som man tvingas gå runt och förlora en runda.

    1850 poäng kanske vore nåt? Lite mer standard över det hela.

    Allies känns ju allmänt skäggigt, tanken från GW var väl att ge folk en chans att spela med sin brokiga skara modeller i ett vanligt game (samt tjäna mer pengar), men på turnering blir det bara ett sätt att patcha sin armés inbyggda svagheter och plocka russinen ur fler kakor. Forge the narrative, my @ss. Och gott så, om alla fick vara med och leka. Som Nidsspelare tycker jag det är tråkigt förstås. Föreslår att Nids får alliera med sig själva, tänk två Hive Fleets som slås ihop.

    Missions kändes bra, men hörde att många klagade på för mycket 20-0/0-20.

    Arrangemang och övrigt, top notch!

  • Ja just det holler med Barsskog om lagtävlingen, som jag minns det var förra årets lagtävling den bästa hittills. Att premiera sista matchen kändes som ett smart drag eftersom att alla kan ha ngt att spela för i slutändan då.

  • Håller med herr barrskog till 100%! . Som vanligt sjukt kul, men fairplay valen är alldeles för lika.....

  • Tankar från 40k. Turneringen var i sig lika trevlig som alltid även om jag spelade sämre än på bra länge. Jag tycker att scenariona var bra och instämmer i att både primary och secondary var full uppnåbara och inte orimliga/orealistiska.

    Som spelande en ganska stor armé hade jag vissa problem att rymmas då det var Vanguard, med mindre att jag reservade mer än vad som var planerat, men jag tycker bra om två av varje på Quarters och Dawn of War.

    Mer lagtävlingshappenings vore skoj eftersom det är väl achievements jag har någon chans på med tanke på mina matchresultat.... Jag förstår att det blir svårt att ta in och behandla alla resultat dag två, men något mer än denna gång behövs.

    Vad gäller käk så har Seth en poäng i att det är skönt att komma ut i friska luften, och jag tror att det första priset på cateringmaten avskräckte många. Kall mat för billig penning funkar då det är den varma delen av året utanför, men åtminstone jag vill gärna ha varm mat om det är "normal" temperatur i Umeå. Inte dyrare än en hundring dock.

    Tack Dea och Daniel för denna gång! Som alltid är ni en stor anledning till att det här är en så bra tävling. Tack till er tillresande sympatiska människor som jag får förmånen att träffa ett par gånger om året. Ni förgyller en del av vardagen. på återseende!

  • Spelade fantasy: Bra upplägg med scenarion Bra kiosk med sjukt sexig mugg Trevliga motståndare Bra lägstanivå på målningen (jag var lägst) :)

    Catering är inget för mig om det är typ skolmat. Är det en god kycklingsallad eller liknande kan det vara Intressant.

    Sedan tror jag fantasy behöver en ny edition så vi kan bli fler spelare.

  • Kanonarrangemang som vanligt, jag har bara spelat tre Fanatic i rad men arrangemanget känns faktiskt bättre och bättre varje gång. Spelade 40k.

    Det var då ingen svårighet att förstå hur man skulle bedöma uppdragen, de var relativt rakt på sak och lätta att förstå. Hade gärna sett att det vore svårare att få 20-0, vet inte riktigt hur man skulle gå tillväga för att åstadkomma det på ett bra sätt men helt klart något jag skulle gilla. Slopa gärna ett av uppdragen man deployar i quarters, i båda mina matcher ledde det endast till en tratteffekt för armén som ville till närstrid och enkla mål för shooting. Bättre LoS blockare i år på mina bord, bra att de i vissa fall används i mitten också så att de inte bara står längst bak och blir cover till barrage vapen.

    Vet inte om det bara var jag men det kändes som om det var hårdare listor i år. Som vanligt inte vidare förtjust i allies-konceptet överhuvudtaget men det kanske bara är att gilla läget. Lite oroad att det bara kommer att förvärras med inklusionen av Imperial Knights. Hade gärna sett att man börjar överväga att följa någon form av kompmall, kanske på prov en gång för att se hur det skulle se ut.

    Gällande kiosken och mat så hade då jag inte haft något emot kycklingsallad eller något, helt klart något jag skulle överväga som alternativ till varmkorven på söndag. Sälj gärna en godbit till kaffet också, typ mazarin eller chokladboll, vill minnas att det fanns vid tidigare tillfällen. På tal om det hade jag röstat för att helt skippa lunchen på söndagen, den där väntan på sista matchen är så dryyyyg. Det är ju skitkul att spela men vid det laget börjar man vilja få det hela avklarat och inte behöva sitta och vänta av tiden.

    En annan kommentar är att ni borde fixa bilder och resultat på alla best in show kandidater och lägga upp här eller på Fantasias hemsida, det är väl något alla vill se! Och ett jättebra sätt att peppa polarna på att komma till turneringen.

  • Tack för en bra turnering, spelade 40K. Här kommer lite åsikter, bra scenarion, lätta att förstå och tack för att bollscenariot är borta. Känns som att vi fått ett lite annat spel nu när fortification är borta och att man tonat ned allies, tack för det. Kanske ska det bli svårare att få 20-0
    Har inget att klaga på målnings bedömning för utom det gamla vanliga; Jag tycker att man ska få mindre målnings poäng om man målar sina Ultramarines gula eller salamanders vita. Det är då tekniskt ett subchapter och borde inte få använda special karaktärer. Eller tvärt om plus om du målar rätt.
    Kiosken är helt ok...

  • Tack-o-bock för en trevlig (40k) turnering och för en trevlig helg

    har inga egentliga klagomål, men tycker väl att det kan ses över om det faktiskt var högre andel 20-0 matcher eller om det bara kändes så. Om det stämmer, finns det någon enkel lösning? (eftersom det är trevligt att ha möjligheten att "rädda upp" matcher.

    Terrängen och deployment tycker jag båda var bra

    Kiosken hade det jag ville ha, Loka och nån slags godis.

    Allies.... tycker jag bör diskuteras, personligen tycker jag de förstör mer än tillför.... Dea har dock hört mina argument :-)

    På det stora hela... Bra jobbat!

  • Ni som är emot allies (av olika anledningar) inser väl att de hårda listorna skulle bli ännu mer lika och chansen för svagare codex att hävda sig skulle minskas rejält? Mono-Eldar t ex har inga problem att dominera på egen hand.

    Lite samma sak med avsaknaden fortifications som med sin frånvaro gör det svårare för svagare codex att hävda sig mot de hårdaste skyttelistorna. Det är ju trots allt inte alla Tau och Eldar skott som ignorerar cover samtidigt som mycket av deras hårda skytte har invuls eller inbyggd cover.

    Ett tillägg på kompen är också att det var mycket underligt att en flyer som stormraven var cappad på två medan night scythes maxade på 4 vilket spelar liten roll då fler än så bara blir bökigt att spela med.

  • edited 1 april 2014 11:16

    (40k)

    Bästa FF jag varit på någonsin!!!! Och jo ni som känner mig vet jag är väldigt tävlings inriktad men mina synpunkter nedan har lite med det att göra. Here we go!

    • Jag har aldrig sett så många olika listor spelas som denna turnering. Även om det va många likadana codex som spelades så såg listorna helt annorlunda ut.

    • Match klockan

    • Tydliga scenarios.

    • Mer terräng än det brukar va.

    • Otroligt trevlig atmosfär i lokalen.

    • Momentet där målandet faktiskt spelar någon roll.

    • Allies. Att dom är nerfade så man inte kan va battle brothers med någon.

    • Pålästa motståndare kring regler. Det va 2 gånger under hela turneringen vi fick kolla upp/höra oss för kring regelfrågor.

    Sen till det tråkiga:

    • Terrängen va som ovan skrivet riktigt bra förutom LOS blockers. Dom behöver inte alltid va gigantiska hus men som någon tidigare skrev så va det sällan man kunde gömma sig helt. (vilket gynnade min skytte arme till 100% ;p)

    • Gnället på målnings bedömningen. Jag hoppas Dea (och Tallander) att ni kör på varianten jag pratade med dig Dea om. Den verkar underlätta för alla.

    • Av någon anledning så va det som ovan skrivet väldigt många 20-0 matcher. Vad detta beror på vet jag inte riktigt men en liten gissning är att många, som mig, gjorde listor lite mer specade mot vissa armeer och lämnar medvetet en lucka för visst motstånd. Jag spelade tex Dark eldar med CSM allies. Hade en lista som INTE fixade AV12+ fordons väggar. Allt med toughness va en helt annan sak.

    • Att det inte är FF nästa helg igen.

    Ola Örnberg

  • edited 1 april 2014 13:18

    (Fantasy)

    Trevlig turnering och helg som vanligt. Möte 5 bra motspelare som alla gjorde sitt för att få helgen så trevlig som FF av hävd alltid är.

    Jag ska fatta mig kort.

    Positivt.

    • Roliga scenarion som gjorde att man fick tänka efter lite både innan turneringen men även under matcherna. tappade man initiativet för en sekund kunde man snabbt förlora en scenario punkt för resten utav matchen, vilket jag tycker är bra. Det såg ut som att rätt få matcher slutade 20-0 vilket jag tolkar som att scenariona funkade.

    • Alla arme böcker var mer eller mindre representerade,( tackar vi ETC för) betyder inte att de alla var med och tävlade på samma villkor tyvärr, men ändå .

    • Matchklockan var mycket bra, var hela tiden på det klara hur lång tid man hade på sig. Av alla de 5 matcher jag spelade var vi aldrig nära att inte hinna spela klart, vilket är skönt, otroligt irriterande och frustrerande då man betalt 300kr och spenderat en hel helg i en gympa hall då man inte hinner spela klart en eller två matcher.

    Negativt.

    • Warriors of chaos och Daemons of Chaos...

    • Brist på High elves med Banner of the World Dragon.

    • ETC i all ära, men kändes lite som att många listor var väldigt lika varandra, främst demoner och warriors (framförallt då det fanns 17-18 stycken av dem), och ETC-mallen berättar i stort sett för dig vilken som är den hårdaste listan du kan/får spela med. Warriors of chaos - max 3 kärror, jamen då tar jag 3 osv osv...

    Nu låter jag er andra fylla på, men vill avsluta med att igen tacka för en fantastisk väl organiserad och kul turnering.

    /Lars Eldborn

  • Spelade Fantasy. Scenariona var kul, skulle kunna tänka mig en till av matcherna med scenario. Sekundära objektiv funkade bra. Jag är lite osäker på om någon arme tjänar speciellt på det men Ogres jag mötte match fyra led rätt mycket av det... Gillar inte egentligen öppna listor men förstår tanken och den här turneringen var den bästa med det jag varit med på.

    Kiosken var jättebra med socker och grejor för spelande och ny White Dwarf.

    Terrängen var fin men lite samma samma utseende mässigt... Vet inte hur mycket man kan göra åt det men ett par till bord med annat tema än Skog/fält vore trevligt (men vet inte hur lätt det går att ordna).

    T-shirt och mugg var galet snygga och det var extremt kul att få spela så mycket.

    Enormt tack till arrare och duktiga motståndare.

  • Spelade 40k.

    Då ska vi se, jämfört med vad jag tyckte förra gången så har det nästan bara skett förändringar till det bättre. Inkluderandet av färdiga mått för diagonal deployment snabbar upp dem matcherna och är smått briljant i sin enkelhet. Jag tror också att det vore smart att inkludera en markering i mitten av varje bord för att markera centrum.

    Jag vidmakthåller dock att Allies borde inte tillåtas. Man ska spela sin egen armé med dess styrkor och svagheter, inte täcka upp problemen med plåster från andra arméer.

  • Förresten, måste hålla med om kommentaren kring bilder på arméer - känns som ett självklart inslag att det läggs upp en massa coola bilder på alla toksnygga arméer på FF, det borde vara riktigt fin PR för evenemanget. Nåt för Speltid eller Fantasiaweb?

  • edited 3 april 2014 09:17

    Slänger in lite extra kommentarer här också:
    +Bra variation på listorna. Detta var mycket tack vara att restriktionerna skalade bort den värsta osten. Att ta bort battle brothers tycker jag stryper allies lagom mycket.
    +/- Terrängen var för det mesta ok, dock gärna mer LoS-block som är ordentligt heltäckande.
    -Lite för lätt att ta 20-0
    ?Målningsbedömningen var "snällare" i år än vad den varit tidigare. Jag tycker det är ok, men jag måste säga att jag blev överraskad av min 26:a, trodde jag skulle få 24:a och hade räknat med att ligga mer efter stockholmarna.

  • Spelade fantasy

    Det blev en lika fantastisk helg som vanligt med trevliga motståndare och en välfungerande turneringsadministration.

    • Den stora klockan och tutan gör att man har god koll på tidsåtgången. Bra utbud i kiosken Tydliga scenarion

    Att fundera över: - Restriktionerna till demoner. Nu kanske jag är biased efter att ha mött tre demonarmeer med mina woodelves men jag tycker att demonerna kom väl lätt undan i restriktionerna vilket också förklarar varför så många dök upp med dem.

    • Målningspoängen. Det jag egentligen vänder mig emot är att det var lätt att få målningspoäng och att spridningen därför blev liten då taket samtidigt sänkts från 28 till 30 p.

    • Terrängen. Terrängen är egentligen inte dålig men det känns som om vi borde hjälpas åt att förnya den för att öka spelkänslan. Vad sägs om ett terrängbyggarprojekt på FUSK?

    • Antalet spelare på fantasysidan. Vad händer? Jag skulle vilja påstå att spelet är bättre än någonsin men ändå minskar antalet spelare. Frågan är vad vi kan göra åt detta.

  • edited 4 april 2014 09:59

    Jag spelade min första fanatic, i 40k. Jag är mycket nöjd faktiskt och ser redan fram emot nästa fanatic i höst! Jag hade ytterst trevliga motståndare och jag klarade av två personal achievments, inte bli nollad och vinna en match. Med tanke på att jag inte playtestat min lista innan fanaticen så är jag väldigt stolt över det!

    Jag gillade andelen terräng, jag körde en Eldar fordonslista (finns i "Vad tar ni med?" tråden) och jag tyckte att det var en utmaning att manövrera mina skimmers och jag fick tänka väldigt mycket i förväg, det var inte bara att flytta mot fienden och skjuta. Jag fick verkligen känna att alla faser var meningsfulla för mina matcher.

    Jag kände personligen att hur tungt det än gick så var det aldrig för sent, det fanns alltid en chans att trycka på och kanske vinna eller åtminstone ta en lika. Jag tror att det var det tankesättet som ledde till att min första match var lika och att jag förlorade 19-1 med nöd och näppe istället för 20-0 två matcher.

    Tack och hej, vi ses i höst! //Thom Olofsson

  • Min första turnering någonsin trots att jag hållit på med hobbyn sedan 90talet. Riktigt bra arrangemang, hade riktigt kul. Bra scenarios, trevligt folk, god stämning och hög nivå på folks hantverk. Om nåt så var det lite tajt att hinna med på luncherna bara. Skulle vara kanon att kunna köpa rejäla mackor och kanske risifrutti och dylikt på plats.

  • En sak som slog mig nyss, sätt upp affisch eller plakat med WLAN/IP-uppgifterna för den mobila inrapporteringen på strategiska platser.

Sign In or Register to comment.