Restriktioner på FF

2

Kommentarer

  • Inget cover save. Faq

  • Basen är väl rimligast, annars lär någon komma med 3 meter vingar och hävda vector strike :p

  • Mäta scoring från vingar är bara löjligt, en Heldrake får en löjlig range. Ligger objektiven nära nog kan dom nästan claima två objektiv på samma gång.

  • När det kommer till monster räknas kroppen och inte vingarna (eftersom man minte får skjuta på dom m.m). När det kommer till fordon så räknas vingarna eftersom dom är en del av hull.

  • Vilken range en Heldrake kommer att få! Hur är det med FMC, får dom claima objektiv från luften de med?

  • Tror dock Heldrakes vingar är mer än 3" tum upp i luften och därför inte soring. Behöver dock kontrollmäta.

  • Då kapar man ju bara flygasbasen så man får 3" till backen.

  • en orginal helldrake lutar framåt och vingarna är längre ner än själva kroppen. Det rimliga som Byrne nämnde är att använda basen, men när har GW varit rimlig? DEA vi behöver gärna en ruling på detta ganska snart plz.

    //Stefan

  • edited 3 mars 2014 14:33

    Kan flyers vara scoring (om dom inte är transport) i Target: Fast eller Heavy senarion?

    Ja.

    Mäter du, scoring, shooting, LoS, Vector strike från basen på en flyer (FMC eller vehicle) eller räknas kroppen, vingar, armar och ben in?

    Gällande objektiv: Objektiven är på marken och flyers avståndsmäter inte från basen utan kroppen och för enkelhetens skull bestämmer vi nu att en normal montering av flyers har hela modellen mer än 3" ovanför spelytan så flyers kommer inte att kunna hålla objektiv när de aldrig kommer att vara inom tre tum från detta. Detta kommer att gälla oavsett hur modellen är tiltad eller den faktiska höjden på flygbaspinnen.

    FMC är en annan typ av modell som mäter avstånd från basen och kan således hålla objektiv om de är inom 3" från ett (samt är scoring).

    Gällande Vector strike: Ok även om "bara" en vinge passerat över vald enhet.

    Får en IC som nekar en challenge behålla alla fördelar för sina USR åt sin unit som annars inte skulle haft samma USR. t.ex fearless, stubborn, hatred, hit and run, etc, etc?

    Ja.

  • Om man går in i hover mode är man ju dock en skimmer och borde därav mäta från basen precis som alla andra skimmers.

  • Restriktionerna har inte uppdaterats ännu. vad gäller med denna: "Max 1 Seer council (Eldar)"

    SNÄLLA, ändra den till "Max 5 Warlocks mounted on Jetbikes", annars är den enheten helt överlägset bäst i spelet med dess restriktioner.

  • Tack för ändringen om warlocks :) Kommer bli en mycket roligare turnering nu :)

  • Måste fråga detta då jag målar Demoner som besatt
    OM jag vill köra med 6 Screamers och 1 Herald (utan grimoire) , är detta inte tillåtet?

  • Måste fråga detta då jag målar Demoner som besatt OM jag vill köra med 6 Screamers och 1 Herald (utan grimoire) , är detta inte tillåtet?

    Det är tillåtet. Enda begränsningen är att du inte får ha grimoiren så länge du också har en eller flera screamers.

  • edited 17 mars 2014 17:50

    Ok är det så att man får ha Grimoire i armén...hade inte tänkt ha Grimoiren i uniten (på heralden)?

    Frågar för jag fattar inte...det är heralderna som gör dödsstjärnan

  • Har du en eller fler screamers i listan får du inte ha med grimoiren, oavsett antalet heralder, vilken enhet den är i o.s.v. Jag har förstått att folk hellre hade sett en annan typ av restriktion på den men nu är det gjort på detta sätt. Vi får se hur det blir nästa gång.

    /Daniel Fantasia Fanatic Crew

  • Ok.
    Tack för svaret, fick mindre att måla nu :)

  • edited 18 mars 2014 21:42

    En Fantasyfråga: Jag utgår från att man får spela med Exalted flamers of Tzeentch (som fanns med i White Dwarf i god tid innan turneringen) i en mono Tzeentch-lista. Alltså utan saker som man bara får välja visst många av: Skullcannon, Nurgle Bsb, beasts of Nurgle eller GuO med lore of death. Tänker jag rätt då?

  • Jag tycker att restriktionen på screamers är bra som den är nu. Screamerstjärnan är ruggit hård även utan heralder.

  • det är bara en unit med screamers utan heralder.. vart får du att det är en screamerstjärna?

    som att säga att 10 marines är en marinestar.. utan grimoire så är en riktig screamerstar (4 heralder i stor unit med screamers) fortfarande riktigt nasty. Med den så blir den bara absurd.

  • Nja...inte är screamstar bra utan heralder...seriöst? Tanken är ju att du med heralder skjuter 3-4 d6 str 6 skott/ Herald. Vad är bra med screamers utan heralder som inte andra arméer har?

  • Hur många Psychic powers får Mephiston rulla från regelboken?

    Enligt FAQ är det två, men har man digital codex (som släpptes efter) så står det tre.

  • Samma sak med Vanguard veterans. Enligt digital codex har de den nya 'heroic intervention' från C:SM.

  • edited 19 mars 2014 21:02

    En Fantasyfråga: Jag utgår från att man får spela med Exalted flamers of Tzeentch (som fanns med i White Dwarf i god tid innan turneringen) i en mono Tzeentch-lista. Alltså utan saker som man bara får välja visst många av: Skullcannon, Nurgle Bsb, beasts of Nurgle eller GuO med lore of death. Tänker jag rätt då?

    Nu är det ju inte jag som avgör men jag gissar nej ;)

  • @witchhunter 2+ reeroll invo-save ;)

  • Verkligheten är ju att alla Tzeentch-enheter kan få 2++ med reroll och inte bara Screamers.

    Definitionen av en Screamerstar är ju när man pular in x-antal Heralds i den, men Screamers i sig är inte mer hjälpta av Grimoire än någon annan Tzeentch-enhet.

    Den här restriktionen skulle varit skriven så att Heralds inte får joina Screamer-enheter, då hade man effektivt eliminerat äkta Screamerstars utan att egentligen påverka andra taktiska alternativ med Grimoire/Screamers/Heralds separat.

    Tror det var konstaterat sedan tidigare att restriktionen är satt och får ses över till nästa gång.

  • Dom tjänar otroligt mycket mer på det dock eftersom det stackar otroligt bra med deras damage output och mobilitet.

  • Skulle vara mer rädd för en stor enhet Fleshhounds med Skulltaker/Juggerherald med Grimoire och Invis på sig. "Bara" 2++ men gör mer skada än Screamers.

    Men absolut, Screamers är väldigt bra, har 9 själv så det förnekar jag inte. Men så länge man inte gör en Screamerstar av dem så är det inget som kan betraktas som brutet.

  • Håller inte med. 2++ med RR är brutet på dom. "Bara" 2++ gör att man kan skada enheten och försvåra charges nästa runda vilket man inte kan göra mot screamers.

  • Agree to disagree? :)

Sign In or Register to comment.