Bubble Season 9 - Infotråden!

edited 17 juni 2014 17:14 in Blood bowl

Efter lite dattande och tyckande hit och dit så ska jag föröka göra en sammanställning av vad vi kommit fram till...

Skulle jag missat något ett helt enkelt skrivit något fel äre bara att skriva en rad så styr jag upp det.

Organisation

  • Sista anmälningsdag för lag är väl mer eller mindre idag (2:a februari), men skulle man få för sig att vilja hoppa in lite senare så borde det inte vara något problem så länge man skänker en slant till Blood Bowl fonden (se nedan).
  • Lottning sker relativt omgående efter denna post postads.
  • Kostnaden för deltagande i ligan är 50kr/ coach, vilket inkluderar slutspel. Betalning sker genom att föra över pengar till Bloodbowl-fonden på: 8420-2 993 994 942-7 (Swedbank.) Man får även betala i natura, med natura menas det att man kan svänga förbi med 3-4st (beroende på humör) Mariestad Old Ox.
  • Först spelas 3 förlottade matcher för alla lag, Dante82 kommer att styra upp dessa matcher och även styra upp någon form av kalender där man kan enkelt visa vilka dagar man kan spela på.
  • Efter de inledande 3 matcherna är det fritt fram att möta vem man vill, så länge man inte mött det andra laget/coachen i sitt senaste möte. Det innebär alltså att det mer eller mindre är ffa efter de tre första matcherna. Om man under säsongen lyckas med bedriften att möta alla lag en gång så belönas man med en MVP till samtliga i laget. Se detta som en morot till alla att försöka ta sig ut ur hemmet ;).
  • Ligan avslutas med en slutspel, preliminärt slutar open season 11:e maj. Då kommer vi nog lyckas att klara av ett slutspel och få en vinnare lagomt till semestern/ sommarlovet.
  • Slutspelet kommer inte att lottas i år, det kommer att vara ett polspel där ettan väljer ett lag/coach den vill ha i sin pol först , efter det tvåan, sedan blir det ettans tur igen. Skulle det vara ojämt antal lag så väljer ettan i ligan om den vill ha en extra spelare i sin pol eller om det är den andra polen som får det laget. I polspelet spelar alla lag mot varandra en gång, om det skulle sluta lika så gäller förlängning i alla matcherna för att göra det så enkelt som möjligt. Regler som gäller då står nedan.
  • Det är tillåtet att starta ett nytt lag under ligans gång om man tröttnar eller det går för dåligt. Det nya laget övertar det gamla lagets placering (poäng) i ligan men alla inspelade pengar och SPP är förlorade. Det nystartade laget får vara av en annan ras.
  • Matcher registreras via BUBBLE-Systemet. Kontakta @NilssonHarHund om du behöver ett konto eller för andra frågor gällande systemet.

Regler

Blood Bowl Competition Rules inlusive nya lag, Vi kommer även denna säsong att köra med Narrowing-Tier Om inget annat nämns gäller standardregeln i regelboken. Sedan kommer vi även att tillåta Chaos Korn som lag:

Khorn

  • Illegal procedure används enligt regelboken om inte båda coacherna tycker annorlunda.
  • 1000k i startpengar.
  • Coacher nominerar tre spelare i sitt lag, och slumpar sedan MVP mellan dessa tre spelare.
  • Spiraling expenses enligt den vanliga tabellen i post match-procedure
  • Star players är tillåtna. Notera att dessa ska vara någorlunda WYSIWYG och inte en vanlig lineman med nummer 3.
  • Lag som innehåller omålade spelare kan aldrig få positiv FAME (för vem hejar på ett färglöst lag?).
  • Garanterade winnings: Om ett lag får winnings under 30k (inklusive FAME, Fan Favourite etc.) så ökas dessa winnings automatiskt till 30k.
  • Om en spelare missar en överenskommen match utan förvarning så räknas det som concede.
  • Ingen övertid i grundserien, bara i slutspel.
  • Om man lyckas med bedriften att möta alla lag i serien under grundspelet belönas alla spelare i laget med en MVP
  • Fyra minuter per runda rekommenderas i grundspelet och kommer användas i slutspelet om en coach vill det.
  • Bounties. Varje coach kan erbjuda pengar för att uppmuntra direkt livshotande skador på specifika spelare i andra lag. Kostnaden (minst 10k) dras från det betalande laget direkt kontraktet på spelaren erbjuds och betalas senare ut till det lag som är med i matchen där motståndarspelaren dör. Ersättning betalas ut oavsett dödsorsak (foul, crowd-push, failed dodge etc.). Erbjudna kontrakt är permanenta och kan aldrig dras tillbaka. Om spelaren självmant slutar försvinner pengarna. Flera coacher kan erbjuda kontrakt på samma motståndarspelare. Nytt för i år är att det räcker med att spelaren som har bounty på sig och skadas (si) för att slantarna ska trilla in på ens konto.
  • Fan favourite är en annan ny regel som ska provas. Spelaren som har flest TD och eller Cas efter de tre första omgångarna kommer att belönas med skillen "Fan favourite". Denna kommer att flyttas runt allt eftersom någon ny spelare tar ledningen i TD och Cas ligan.
  • Speciella regler som gäller under förlägningen:
  1. X*8 rundors halvleks-spel, där X är antalet halvlekar.
  2. Golden Goal. Dvs det är direkt slut när något av lagen lyckas göra TD.
  3. Man slår ingen kick-off table, det blir alltid perfekt defence för klickande lag.
  4. Man slår ett slag på väderlekstabellen vid varje övertidshalvlek startar.
  5. Man lottar om vem som får börja reciva.

Priser

En "Bubble-BloodBowl-Mugg" till vinnaren (med sina egna detaljer som, coach, lagnamn och "bomärke" har utlovats. Trycket på kopp

Sedan får vi se vad jag lyckas ropa hem från Ebay, men änsålänge ligger det en Morg, en fult målad Varag (ny modell), en skade tärning och En griff (oöppnad frp) av förljande modell: griff

Deltagare

UPPDATERAS ALLT EFTERSOM....

«13456721

Kommentarer

  • Vad gäller Varag hänvisar jag redovisningen av mina åsikter om den "spelaren" till Mårten.

    I min sista DOUBT-match lirade jag mot Coma som hade den gamla Varag-figuren på tjänstgöring som BO(guard) och han satte sig i CAS-båset runda 3. Sen hade han Varag som Star och han låg död i CAS-båset runda 5. Precis så bra är han. Jävla poser!

  • edited 8 januari 2014 07:07

    Jo, jo men då mötte han också en Coach av rang ;) sedan kommer han spela betydligt mkt bättre när någon av oss satt färgerna på honom, en Varag i fel färger presterar inte bra, inte bra alls :P

  • @Khanmank: Du får måla om din Varag, för de gånger jag sett dig använda honom så försöker han mest döda sig själv. Kanske rosa och turkost är färger som passar bra på honom?

  • För övrigt kan jag avslöja sannorlikheterna över de lag funderar på att spela. Khorne 90%, Underworld 5%, Humans 3% och Slann 2%.

  • edited 8 januari 2014 10:47

    Jag kommer att spela till 90% Kanske med 5% inte hela säsongen 3% och inte alls 2%

  • Jag ska lira oxå till 100%. Vilket lag beror p När vi börjar och min entusiasm för målning den närmsta tiden. Om det sviker, blir det till 95% WASP från doubt som får prova på ligaspel

  • Jag kommer att spela till 90% Kanske med 5% inte hela säsongen 3% och inte alls 2%

    Blir lite förvirrad av påståendet ovan. Menar du följande:

    90% chans att du spelar. Om du spelar så är det bara 5% chans att du inte spelar i finalen. Det är också 3% chans att det blir 2% chans attt du inte spelar?

  • Jag kommer med största sannolikhet spela Step Aside Juniors (Pro elf). Om de inte blir klara blir det nog kaos istället.

  • edited 8 januari 2014 12:54

    Blir lite förvirrad av påståendet ovan. Menar du följande:

    90% chans att du spelar. Om du spelar så är det bara 5% chans att du inte spelar i finalen. Det är också 3% chans att det blir 2% chans attt du inte spelar?>

    Jag tror att det är:
    90% chans att han är med
    5% chans att han kanske är med
    3% chans att han är med men inte kan spela hela säsongen
    2% chans att han inte är med alls

  • @Stareater. Rosa och turkos har ju mina dödshalflings så inte ens där kvalar Varag in. En kvarts mille för en vattenhämtarpojke???

    Sen har jag inspirerats av Klas Ogres små nurglings så jag nu klurar på att tillverka nya reroll-markörer av mina kvarvarande gnoblars/snotlings och då finns ju risken att man vill spela Ogre istf Dvärg... om jag hinner göra dem vill säga men antagligen inte så... 95% dvärg då!

  • Alltså detta kan ju bli för trevlig liga.

    Basse har stooora planer/funderingar på att köra sina Ogräs och jag sitter och målar mina Chaos Pact :D

  • edited 8 januari 2014 22:06

    Älskar "5% chans att han KANSKE är med"...

  • för mig blir det nog KANSKE 5%chans för humans, 9%chans för skaven, 6%chans för chaos, 2%chans för snotlings, 12%chans för halflings, 7%chans för norse, 12%chans för lizardmen, 5%dvärgar, 7%chaos dvärgar, 6%khorne, 9%dark elves, 9%high elves, 9%wood elves ELLER 8%pro elfs...dom andra lagen är nog nära 0%.. det finns också en bråkdels procent att jag inte kommer delta.

  • Hehe, de där kanske 5% är som sagt en brutal brainstorm för er... Tänker inte ge någon ytterligare förklaring heller :P

  • edited 9 januari 2014 15:27

    Visst hade vi några planer på något i stil med

    • 3 förlottade matcher
    • möta samma motståndare bara man har en annan match mellan sig
    • MVP regn då man mött samtliga coacher en gång

    Detta för att få mer rull och uppmuntra coacher som vill spela mer att få spela mer. Nu stannade det upp lite väl länge för t ex mig själv då jag var en av de första ut med MVP regnet på mitt lag.

  • edited 9 januari 2014 16:01

    Nu när Mcsorley tagit upp det här med förändringar, så kan väl jag fylla på lite. Själv är jag lite sugen på att spela en säsong igen men skulle då vara intresserad av att följande ändringar/justeringar görs

    nr 1. Uppstartsperiod i två veckor med förlottade rundor (2-3 beroende på hur mycket tid folk har) uppstyrda av en "schedule commissioner" som anpassar förlottningen lite så att de som har mindre tillgänglig tid ska ha större chans att få sina förlottade matcher spelade ungefär samtidigt som alla andra så att det inte låser upp hela ligan.

    nr 2. Veckovis schema anmälan med vilka tider var och en har tillgängliga för blood bowl så det blir enklare att para ihop matcher. Inget allvarligt system då man inte alltid vet i förväg vilka tider man har ledigt för blood bowl men bara för att göra det lite lättare för alla att boka matcher. Jag kan sköta schemahållning så länge alla kan avvara en minut i veckan till att bocka för lite uppgifter.

    nr 3. Stryka MVP regnet för att möta alla. Jag tycker aldrig det har funkat bra. Det är alltid några spelare som är svåra att få till match mot och jag tror inte i sådana här små ligor att någon blir utmobbad bara för att det inte finns något incitament för att möta alla spelare. Hellre då MVP bonusar för någonting annat som man vill uppmuntra.

    nr 4. Stand by your team. En regel som bara tillåter en lagomstart inom de fyra första matcherna och inget rasbyte. Skulle folk kunna tänka sig det. En bubble säsong rör sig ju ändå bara om 10-20 matcher, är det ett otänkbart scenario att spela en säsong med samma lag, eller skulle en sådan regel bara leda till att alla väljer dvärgar för att minimera risken för att sorgliga saker skulle kunna hända?

    Vad har ni återkommande spelare för åsikter om dessa förslag.

    /Daniel

  • Är det bara jag som tycker det funkar bra som det är? Förstår om vissa vill/kan spela varje kväll i veckan men för att balansera det mot slutspelet så anser i alla fall jag att någon form av tröghet i spelade matcher bör finnas så inte ett lag med fem matcher på pappret mötet ett med tjugo ;)

  • Punkt 1 och 2 är något jag är för. Punkt 4 är något som jag aldrig upplevt är ett problem och det känns lite fånigt att skriva ner regler om. Punkt 3 med MVP-regn är väl det kontroversiella. Jag är dock neutral i frågan och kommer spela vilket som.

  • Jag har inga problem med Dannes förslag, men ser inget fel med MVP-regnet, det lockar spelare att vigda vyerna och spela mot alla, men är det fler som inte vill det så sätter jag inte käppar i hjulet. Har du något förslag för MVP-Bonusar du nämde? Jag är som sagt öppen för allt :D

    Basse´s idé (min från början) "möta samma motståndare bara man har en annan match mellan sig" gäller ju bara efter de första "förlottade" matcherna och passar samtidigt bra in med Daniels punkt 3.

    Egna regler jag vill ta med:

    1. Bounty - Bra ide men den fungerar knappt. Spelare är för hållbara helt enkelt men trots det så tycker jag att vi behåller den men ska vi göra den lättare så om man lyckas skada spelaren får man bonusen? Dvs SI med resultat som niggling, - i någon stat etc?

    2. Fan Favourite - Den ska finnas hos tre spelare efter de förlottade rundorna är spelade. Spelarna med fläst TD, CAS och Comp tilldelas detta, den byts även mellan spelarna allt som det ändras.

    3. Hade något mer jag tänkte skriva, men glömde bort det... Återkommer med denna punkt när hjärnhalvorna kopplats samman igen :P

  • En av de större fördelarna med Bounties som jag ser det är att det finns något vettigt att bränna pengar på när man vill sänka sitt TV i Narrowing-reglerna. När jag t.ex. spelade Khemri för två säsonger sedan så hade jag hur mycket pengar som helst och inget jag ville köpa. Det går ju inte att spara mer än 100K på banken utan att det påverkar TV. Istället för att bara kasta pengar i sjön går det att köpa bounties som även om de inte löses ut är lite roliga och inte känns som ett komplett slöseri.

    Fan favourite är en rolig tanke, men det kommer att vara lika i början av ligan så jag tycker inte att den ska kicka in förrän efter alla spelat sina tre första matcher. Dessutom är frågan om hur svårt det är att bokföra dessa saker.

  • edited 10 januari 2014 10:02

    Exakt, Fan Favourite kickar igång efter de förlottade rundorna (som jag skrev). Sedan bokförningen står ju redan på www.stridshammaren.se/bubble där statestik över de bästa spelarna finns på första sidan :D

    EDIT: Eller så bara en Fan Favourite, den med mest SPP :D

  • Är det bara jag som tycker det funkar bra som det är? Förstår om vissa vill/kan spela varje kväll i veckan men för att balansera det mot slutspelet så anser i alla fall jag att någon form av tröghet i spelade matcher bör finnas så inte ett lag med fem matcher på pappret mötet ett med tjugo ;)

    Det optimala tycker jag också skulle vara om alla spelare ligger på lika många matcher hela tiden, men jag tycker bara det är så himla tråkigt om tempot i ligan ska styras av dem som har minst tid att spela. Det är också anledningen till att jag skulle vilja ha en regel regel mot lagbyte för att förhindra något som jag tycker helt i onödan skapar luckor i spelade matcher mellan lagen (plus att jag tycker lagbyte har potential att totalt förstöra slutspelet).

    Gällande övriga förslag tycker jag bounty förändringen är helt ok och skulle gärna se ett fan favorite system men helst att det går få fram top 3 SPP players i ligan utan att räkna med MVPs. Vet inte om man på ett enkelt sätt skulle kunna implementera det i Bubble systemet eller inte.

  • edited 10 januari 2014 12:36

    Problemet med lika många matcher är att det kan finnas spelare som bromsar hela ligan ensam, jag skulle lätt kunna bli den spelaren tex.

    Innebandy en till ett par ggr i veckan, fyra barn (lätt att någon är sjuk.) Så helt plötsligt är jag den som bara kunde spela 5 matcher den här säsongen, ska då ingen annan få spela?

    Det är också en av anledningarna jag tycker att när matcherna går över till FFA så får man spela mot vem man vill så länge man inte mötte den spelaren senast, bara så man inte ska behöva leta ihjäl sig när man väl får en tid...

  • MVP-regn: Det är lite väl saftigt med en mvp till alla men uppmuntrar dåliga lag att vara med. Med dåliga lag syftar jag på ag 2 lag som inte kan passa runt bollen som alver och få en poäng på alla linemen. Jag känner att det skulle kunna räcka med att slumpa ut en extra MVP istället för mvp till alla då man spelat mot den sista motståndaren i ligan.

    Hålla jämnt antal matcher: OMÖJLIGT! Då får vi en liga med 4 coacher och det var det. Jag vill spela fler matcher än en var 3e/4e vecka. Jag vill spela mycket! Det är roligt, och man hinner bygga upp sitt lag inför slutspel. Med viss risk för att spelarna dör hehe. Sedan så är ju faktiskt Inducement systemet mycket bra i det här spelet. Jag har hört rykten om hur Frantic spelat online med ett nystartat human lag mot ett human lag på 2 mille och vunnit med 2-1. Så ingenting är omöjligt =)

    Fan Favourite: 1 Fan Favourite borde vi väl kunna ha koll på själva men vore en dröm om Bubble kunde flytta runt den själv. Men om den kan läras att fixa det så borde den väl kunna ha 2 iaf. 1 för cas och 1 för TD. Comp känns lite menlöst, då comp och TD ofta infaller hos ligans enda alvlag.

    BOUNTY: Vi måste få till den här bättre! Jag tycker Badly hurt räcker för att collecta bountyn. Också att varje lag, efter varje match, får en gratis 10k bounty att lägga ut på motståndaren. Hur många säsonger har vi kört med Bounties? 3? Jag har under dessa 3 säsonger (läs 30+ matcher) inte mer än en enda gång satsat en tackling på spelaren med Bounty för att få en extra slant i klubbkassan. Då folk börjar ösa pengar till Bounties så har typ alla i ligan fått så bred trupp så att inga extra pengar behövs endå. Jag älskar idén med Bounties men den känns fortfarande som den är i sin vagga...

    Schema med spelmöjligheter: Superbra idé! Det gör det enklare för folk att spela och hitta varandra utan att skicka en miljon SMS utan att få svar. JU enklare att spela matcher - fler matcher åt folket =D

  • Min fråga är ang Narrowing. Ska vi fortsätta med det eller droppa det? Tycker vi att spelbalansen är rubbad utan? Sen har det ju inverkan på om man lirar Ogre eller Dvärg :)

  • edited 11 januari 2014 16:44

    De har väldigt stor impact om man spelar Khorne, vips så får man inte vara med. Jag vet inte om jag tycker att narrowing gör så stor skillnad egentligen. Gillar sneaky git och en del andra regler, men den sabbar lag som amazoner och khemri. Jag spelar vilket som

  • Man kan ju lira lagen även om man inte kör Narrowing. Cyanide kör ju inte Narrowing men Khorne. Jag lirar också vilket som men det blir "billigare" om man kör Ogres tänkte jag :)

  • Jag skulle vilja spela utan, blir man mer aktiv spelare så känns det bättre att spela på samma regler som alla "utanför" umeåtrakten.

  • Fan favvo och Bounty borde även gå hand i hand. Har man Fan Favourite ska motståndaren få en bonus av att döda honom.

  • Fan favvo och Bounty borde även gå hand i hand. Har man Fan Favourite ska motståndaren få en bonus av att döda honom.

    Jag är helt för den idén. Tycker att det blir lättast att ta de som toppar CAS, TD och Pass och göra dem till Fan Favourites.

Sign In or Register to comment.