Fairytale Open - Resultat och feedback

edited 10 november 2013 18:39 in Turneringar / konvent

Då var den första Fairytale Open avgjord.

Vi som arrangörer har haft en trevlig helg och vi hoppas att alla deltagare också haft det.

Resultat

  1. Linus Wallin

  2. Marcus Eriksson

  3. Erik Sandström

  4. Lars Lejon Stenlund

  5. Benjamin Hyvönen

  6. Jens Andreasson

  7. Viktor Larsson

  8. Henrik Gavell

  9. Fredrik Söderman

  10. Marcus WIkström

  11. Andreas Johansson

  12. Elias Lindqvist

  13. Erik Bäckström Andersson

  14. Filip Zingmark

  15. John Sunesson

  16. Samuel Wikström

(På resultatpappret står Filip på plats 12 men då han spelat med figurer som inte uppfyllde målarkraven så fick han en mindre vinst och flyttades ner)

Best Craftsman: Henrik Gavell

Fairplay: Elias Linqvist.

På grund av lite förvirrade arrangörer så glömde vi en rätt viktig sak: presentkort på Fantasia till de som kom på plats 1-3!

De som vunnit dem har blivit kontaktade, prissummorna är följande:

1a 800kr

2a 400kr

3a 200kr

VI tar gärna emot konstruktiv kritik på vad som fungerade bra och vad vi kan förbättra inför nästa gång.

Ifall ni som deltog har något Forumnickname som ni vill ha med när jag skickar in resultatet till Gotapair kan ni skriva det här eller skicka att mail till johan.dyrlind@gmail.com

/Johan, Erik och Andreas.

Kommentarer

  • Generellt mycket bra arrangemang för att vara en första turnering (ni har ju iofs haft lite smygträning). En bättringspunkt jag ser är bättre tidsutnyttjande.

    Det är såklart alltid svårt att ha ett fungerande turneringsschema, men ibland kändes det som att det fanns hur mycket tid som helst före, efter eller runotmkring matcherna, medan det ibland kändes som det knappt fanns tid från turneringsledningen att ställa i ordning eller förklara scenariot.

    Totalt sett mycket nöjd, särskilt som nybörjare då jag gick hem med dubbelt så många vinster som jag hoppades (2 st)!

  • edited 10 november 2013 21:49

    Kolla gärna igenom schemat (det finns via turneringshäftet på fantasias hemsida) och kom med förslag på hur du tycker att det skulle kunna förbättras.

    Främsta anledningen till att det blev olika mycket tid mellan matcherna var hur snabbt matcherna tog slut, vissa matcher pågick under hela den tillåtna tiden medan 1-2 matcher tog slut nästan 20 minuter tidigare men det kan självklart även finnas saker som vi kan förbättra med tidsupplägget.

  • edited 11 november 2013 16:14

    Bär hjälp! Nu blev det jag Johan Erik och en febersjuk Dea som fick stöka ihop alltiop och få bort det till fusk, har inget minne av att det varit så dåligt uppslutning på en FUSK turnering så att ingen hjälper till

    Nästa gån gör mer än att bara aplodera era kompisar som spenderat en hälg med att arangera en bra turnering HJÄLP dom oxå

    mvh Den ända som stannade

  • Trist.. For ju jag också :p räknade kallt att folk skulle stanna.

  • men tack för en rolig turnering ;) vann ju inte.. menmen. lunchen var lite lång annafrs har jag inga klagomål :=)

  • Försöker hitta något konstruktivt runt schemat, men det är svårt :) Jag vet att det är ett evigt problem för turneringsarrangörer att balansera tiderna. Det enda jag kan tänka på är att det är inlagt 20-30 minuer mellan varje match som kanske kan ses som onödiga. Visst kan det vara skönt att ha reservtid att "låna" ifrån, men med ett spel som har deathclock och assassination innebär det väl att man sällan eller aldrig drar ÖVER tiden, utan snarare tvärtom?

    Jag får också lite skuldkänslor över att jag inte hjälpte till att bära. Jag hade bara 14 mil att åka, men det är såklart klassiskt när man ser en möjlighet att "komma hem tidigt" att man tar den!

  • Grymt bra turneringen, som vanligt :)

    Det som var bra:

    • Lokalen. Stor och rymlig, hade nog funkat bra även om vi hade varit 10-15 fler som spelat.

    • Folket. Trevliga motståndare och hjälpsamma arrangörer, mycket bra!

    • Scenarion. Med undantag från Destruction så var det ett bra val av scenarion till turneringen.

    • Upplägget med matcherna. Skönt att få slippa spela 4 matcher på en dag! 3+3 funkade bra även om man var trött i huvudet den sista matchen andra dagen.

    Det som kan bli bättre:

    • Scenariot Destruction. Det är ett skit-scenario, bort med den!

    • Schemat. Blev lite mycket dötid mellan matcher men det är som Trukson säger, det är svårt att göra något åt detta. Kortare raster mellan matcherna? Kanske lägga in möjligheten till andra aktiviteter man kan göra mellan matcherna om ens match gick snabbt?

    • Lunchen andra dagen. Ta den efter första matchen. Jag må ha varit bakis men det kändes ändå sent att ta lunchen efter andra matchen.

    • Priserna. Inget egentligen fel här men jag tycker personligen det är roligare att få något annat än presentkort när man vinner något, iaf något mer utöver presentkortet. Kanske någon special edition modell? Privateer Press T-shirt? Signerad bok? Något man inte skulle köpt i vanliga fall men som kan vara roligt att få :)

  • Tackar för bra konstruktiv kritik :)

    Anledningen till att det finns tid mellan matcherna är för lottning, flyttande av arméer, toabesök och liknande. I och med att deathclock inte pausas tänkte vi att det finns risk att det blir många som vill besöka toaletten eller köpa något i kiosken under den tiden. Vi tänker också att de flesta hellre ser lite mer tilltagen tid och att vi kan sluta tidigare än tvärt om ifall det blir något problem. När schemat sattes trodde/hoppades vi på några fler deltagare och vi hade nog kunnat kolla igenom det och kapa lite när vi visste hur många vi blev tillslut.

    Angående scenarion så tycker jag personligen att destruction är en bra motpol till incursion. Incursion är oftast mer fördelaktigt för snabba arméer, arméer som kan låsa fast motståndaren och casters med stor control area. Destruction är fördelaktigt för mer långsamma/tåliga arméer och casters med liten controlarea. Vad vi än tycker så kommer båda dessa scenarion att ändras till Steamroller 2014 så förhoppningsvis kommer det att bli mindre av ett "skit scenario" :).

    Vi hade vissa problem att bestämma lunchtid dag två, vi ville börja rätt tidigt för att de som har lite restid ska kunna ta sig hem i någorlunda tid vilket gör att lunch efter match 1 kändes lite väl tidigt (matchen slut 11 enligt schemat men många matcher tar slut runt halv 11) och då gjorde vi bedömningen att fler vill äta lunch vid 13 än vid 10:30. Vi ser gärna mer tankar kring det, tycker alla att det var dåligt med senare lunch går det självklart att ändra till framtida turneringar.

    Vi ska se vad vi kan göra med prissupport. Ifall turneringen blir återkommande och får fler deltagare får vi bättre chanser att få prissupport från Privateer Press och kan då kanske erbjuda mer annorlunda priser.

  • håller med marcus om typ tröjor och sånt^^ xxl borde vara ett safe bet^^

  • en sak bara vem fan va det som kom på att vi skulle ha lunch kolckan 1 istället för klockan 11 andra dagen det va de dummaste jag har varit med om nånsin! P.S annars va allting bra ^^

Sign In or Register to comment.