Utvärdering Fanatic XXIV

edited 3 oktober 2013 11:09 in Turneringar / konvent

Då var ytterligare en turnering lagd till handlingarna. Ni får som vanligt gärna komma med alla era åsikter om bra och dåliga saker som ni har. Har inga specifika punkter jag känner att vi behöver extra åsikter om denna gång men jag kan säga redan nu att experimentet med att köra bara 10 poäng i första matchen kostade mycket mer än det smakade (om det ens smakade alls), så nästa gång blir det 5x20 turneringspoäng från matcherna igen.

/Daniel
Fantasia Fanatic Crew

«1

Kommentarer

  • Jag vill börja med att tacka Dea och Dante för ett fantastiskt bra arrangemang. Allt flöt på smidigt under helgen.

    Positivt: +Bra scenarion (även om jag håller med om att 10p i första inte behövs) +Tillräckligt med tid till matcherna +Bra matchklocka (var osäker på om den skulle höras vid testet men det gjorde den) +Bra utbud i kiosken +Rimlig målningsbedömning + Kul med så många åskådare, god prognos för återväxten

    Saker som kan förbättras: - Vissa bord hade något lite terräng. Jag efterfrågar mer skog, floder, träsk och liknande men inte impassible - Strama upp restriktionerna för High Elves. Nu kanske jag är biased eftersom jag mötte tre Highelf-listor i helgen men Banner of the world dragon tillsammans med Book of hoeth är för kraftfullt. Kombinerat med mkt starka statlines på specials och möjligheten till core cav gör spetsöronen alltför svårslagna. Mitt förslag är 2dd för Bannern istället för 1DD samt nån form av restriktioner på vissa truppkombinationer. Bannern bör inte kunna skydda enheten mot miscasts.

    Jag vill avslutningsvis tacka samtliga av mina med/motståndare och kan konstatera att motståndet blir bättre och bättre för varje år.

    /Per S

  • 40k:

    -Kanonfin turnering som vanligt

    -Diagonal deployment: snälla slopa detta, tar för lång tid att mäta ut, blir extra besvärligt i slutet om deploymentzones påverkar poängen i slutet (objektivet värt olika poäng beroende på var det är).

    -poäng som kommer i specifika rundor kan gärna slopas, lätt att glömma

    -Skulle vilja ha lite trevligare lagmedlemmar nästa gång ;-p

    /Grinig Gammal Gubbe

  • Fantasy:

    Tyckte turneringen var klanderfri, inga förseningar, inga otydligheter osv. Imponerande! Övrig feedback:

    • Kylda drycker i kiosken var verkligen nice. Saknade inget i utbudet i övrigt heller :)

    • Tycker att 10 poäng som tak i första matchen var en väldigt bra idé och jag hoppas att den är kvar. Tittar man på top 15 så är det många som lyckades komma ikapp efter en tung första match, vilket jag tror hade varit omöjligt med ett spann på 0-20.

    • Restriktioner tyckte jag var bra, håller med Per om att BoWD känns lite för självklar för vad den gör och tyvärr så uppmuntrar den dödsstjärnor mer än något annat item i spelet. Skulle gärna se att den blev BSB only eftersom det skulle ge t.ex. DoC en sportslig chans att få bort flaggan utan att behöva vada igenom 30+ White Lions med 2+ Wardsave mot allt.

    • Scenarios funkade också bra, men scenariot i fjärde matchen (med ett objektiv i mitten och poäng för BSB/General) går nog att utveckla vidare. BSB/General är nog viktiga att hålla vid liv (eller att döda) ändå, och ett objektiv i mitten räcker inte för att påverka hur man deployar eller spelar sin armé nämnvärt. Jag tycker också att VP-tabellen för matcherna med scenarios var ganska sträng. Det kändes för mycket att ha ett spann för draw på 600 VP (300 åt varje håll), speciellt då man kanske tvingas offra några enheter och ge upp lite VP för att knipa ett objektiv.

  • edited 30 september 2013 09:06

    40k.

    Som vanligt va hela arrangemanget runt i kring klanderfritt. Bra kiosk, bra lokaler, bra arrangörer.

    Positivt:

    • Bra matchtid
    • Relativt god hygien på de medverkande. Lite tåbira bonanza får man leva slutet av dag 1.
    • Jämnt fördelad terräng på de borden jag lirade på. Dvs bord 35-16.
    • Enkla missions i slutet av dag 1 och 2.
    • Bra priser
    • Bra restriktiner på flygare/flygande monster
    • Dea och Daniels snabba rulings på ditten och datten
    • Att hålla objektiv i mitten av matcherna/få poäng mitt i matchen
    • Trevligaste sociala FF hittils för min del. Tack alla med och motspelare, även vår grinige lagkapten ;)

    Negativt:

    • Att wipe inte ger auto vinst med 20-0
    • Line breaker i ett av vanguard strike missionsen. Som Lost sa att det va knepigt att mäta ut var det va. Sen har jag inget emot uppställningen som sådan. Lägg till en sån "snabb mättnings guide" som jag postade efter förra FF så går mätningen på några få sekunder.
    • Aningen glest med terräng. Mer LoS blockers men nödvändigtvis inte större sådana.
    • Att allies va nerfat
    • Den vegetariska maten. Inte då emot fanatic crewn men mot serverings stället. Och då BARA menat det vegetariska allternativet. 75 spänn för en frusen 10 kronors paj. top notch

    Tack igen för en super trevlig tillställning. Tack kapten Linus "Griniga gammla gubbar" Söderberg för ett av dina kända tantrums. Gjorde min dag ha ha

    // Ola Örnberg, Chaos demons-CSM, Griniga Gammla gubbar

  • Mycket trevlig arrangemang.

    Allt det vanliga var bra förstås. Ni kan ju det här. Kul att så mycket folk kom till slut :)

    Spelade Fantasy

    • Gillade klockan skarpt. Åtminstone från borden jag var på så såg man den och hörde den vilket det gjorde lätt att se hur mycket det var kvar utan att veta sluttid i schemat och addera ev. försening.
    • Jag gillar inte att man delar på objektivpoängen runda 6 om man inte hinner dit. Det lönar sig att inte hinna klart om man är i underläge, vilket jag fick känna på. Inget ont om motståndare, men enklast skulle vara om det bara var poängutdelning i runda 4 t.ex. och inte i runda 6. Då slipper man spela ett spel för att säkra objektiv för runda 6 och kanske har någon enhet i reserv som håller ett för att sedan få höra att "vi kommer inte att hinna klart" och få gå därifrån, men då är det redan för sent för den enheten.

    • Jag vet inte om det är "the state of the game" i WHFB, men jag fann det oerhört tråkigt med terrängen. Borden såg trevliga ut med lite skogar/kullar/murar för att sedan då man spelar så har påverkas typ matchen inget av terrängen mer än att man måste ha balanseringövningar med enheter på kullar. Visserligen kan kullarna blocka lite LOS då och då, men det kändes ofta som att spela på ett tomt bräde och i nästan alla mina matcher kom vi överens om att plocka bort terrängbitar för att de bara var i vägen och gjorde det svårare för båda att manövrera och veta vad som gäller. Har inget bra förslag för att lösa detta. Eventuellt mer impassable terrain, kanske ta tillbaka mysterious forests jag vet inte.

    • Sedan så finns det en del pjäser i spelet som verkligen inte är roliga att spela mot. Punkt. Man kan ju i alla fall hoppas att de som spelar med sådana har kul själva.

    • Tycker inte om brukandet av ETC-FAQ, då framförallt deras tolkning på Spirit leech som går rakt emot GW FAQ. Dödsmagi är även med max 4 Dice fortfarande helt överlägsen lore. Vet inte vad man tjänar på att blanda in en till FAQ istället för att bara köra på reglerna i övrigt. Någon får gärna rätt mig om jag har fel.

    Slutligen kan jag bara älta hur jäkla dåligt Channel 4 News Team gjorde ifrån oss på söndagen, men det är ju inte arrangörernas fel ;)

    / Niclas Ledin

  • 40k

    Positivt:

    • Allies var nerfat.

    • Bra restriktioner på flygare

    • Att wipe inte ger auto-vinst

    • Nästan inga förseningar

    • Matchklockan

    Negativt:

    • Att allies tilläts. Man ska spela sin egen armé med dess styrkor och svagheter, inte täcka upp problemen med plåster från andra arméer.

    • Smått taskigt med terräng på en del bord, men med 78 spelande förstår jag om det kan vara problem att få terrängen att räcka till.

    • Line Breaker är smått omöjligt att lyckas med så vida du inte redan håller på att råpiska motståndaren.

    • Diagonal deployment. Man får nästan exakt samma resultat med quarters och det är mycket snabbare.

  • Spelade 40K.

    Positivt:
    -Nerfade allies. Bra skit. Oroar mig lite för den dag jag väljer att ta Systrar+IG, för då kommer det att bli jobbigt...
    -Bra tempo.
    -Flygare nedtonade. Typ. Jag mötte tre Necronostbågar. Det gjorde svårt ont.
    -Underbar luft. Mer sånt!

    Negativt:
    -Terrängen. I två slag spelade jag mer eller mindre utan skydd eller ens okej terräng att gömma mig i/bakom. Och ett av uppdragen hade Dawn of War-uppställning. Det måste vara ett av de lättaste uppdragen att bygga bord till! Kanske ha terrängbyggardagar på föreningen? Den terräng som finns börjar se lite ledsen ut.
    -Oerhört svårt att få poäng på linebreaker när tre hela enheter ska in och jamsa i motståndarens deployment.

    Sen vet jag inte om 10-0 eller 20-0 är så stor skillnad. I nya 40K är det antingen eller och det inser man framåt runda 3. Särskilt med hårda listor.

  • Spelade 40k
    Förutom att det är en bra turnering med bra organisation så tyckte jag följande:
    + Nerfade allies
    + Gott om tid för spelande

    Förbättrings områden, inte nödvändigtvis dåligt:
    - Sparka boll borde flyttas som någon tidigare sagt till ett sekundärt objektiv.
    - Skulle inte vara främande till att helt slopa Allies helt då jag tycker att det inte tillför spelet något annat än att man optimerar listorna.
    - Terräng, vissa bord hade lite/ dålig terräng.
    - Att ha en tyrann som lagledare som dessutom är grinig och gammal :)

  • edited 1 oktober 2013 11:01

    Spelade Fantasy:

    Positivt: + 10p i första matchen, räddade ganska många som fick möta alldeles för hårt motstånd. Inleda mot killen som vann SM på FF var lite uppförsbacke för en som spelat typ 5 matcher 8th. Tappa 10-0 kändes mer hanterbart än 20-0. Minskar också ner slumpmomentet lite när en toppkille får möta mig medan på ett annat bord vi har 2 killar från ETC-laget. Poängförsprång från första matchen kan vara hårda att jobba igen.
    + Motståndet: Jag hade bara trevliga till supertrevliga motståndare. + Gillade scenariona. Krävde lite taktiskt spelande men kan hålla med tidigare post om att den i runda 6 var lite onödig då den antingen delades eller togs av den som hade några units kvar. + Klockan, skulle dock vilja få den upphissad lite då den var svår att se ibland.

    Negativt: - Terrängen eller snarare bristen på terräng. Den enda terräng som spelade nån roll var att det fanns nån skog jag kunde gömma några archers i och i sista matchen ett hus jag kunde deploya bort mig bakom. Annars var det öppna gräsfält utan en pinal tyvärr.
    - Balansen. Detta är självklart inte arrangörernas fel men 8th känns rätt obalanserat och vissa listor kunde gärna ha kompats ännu hårdare eller "dåliga" listor buffats mer.
    - Lunchpauserna. Lite väl långa iom att det finns mat på nära håll, borde kunna kapas ner ordentligt så man har en chans att hinna på Fantasia på lördagkväll.

  • edited 30 september 2013 16:31

    Tack för ännu en riktigt fin turnering! Hur ni får att organisera en turnering för 140 pers att se så lätt och oproblematiskt ut kommer jag nog aldrig förstå, kudos för det!

    Några kommentarer, från Fantasy-sidan alltså:

    -Jag vill inte låta tjatig, det var ändå jag som tipsade om det ett år sen, men jag tycker faktiskt att halverade poäng på första rundan är superbra. Jag fick en väldigt ojämn match-up i min fördel runda 1 och vann den 9-1 (skulle ha varit 19-1 annars) och sen runda 2 mötte mycket tuffare motstånd och förlorade till slut 19-1. Och jag tycker absolut att 10/30 poäng som jag fick ger en bättre bild av mina matcher än 20/40 som det skulle ha varit utan halvering. Sen rent allmänt kan man ta en titt på alla resultat från runda 1, jag räknade snabbt att 18 av 34 (?) matcher slutade 10-0 eller 9-1, vilket innebär att över hälften av alla matcher slutade med 1600+ i poängdifferens. Låter inte helt naturligt tycker jag.

    -Tycker också att man skulle kunna räkna objektivpoäng i slutet av runda 3 och 5 så att man skulle hinna lite bättre. Och det var kanske lite obalanserad med att bara core kunde hålla objektiver, då såg man armeer med t.ex. 7 enheter fast cavalry i core.

    -Gillade starkt att det var vanligt Battleline runda 1 och 5.

    -Klockan var sjukt bra, den måste ni ha kvar nästa gång!

    -Nu var jag en av dom som spelade med Book of Hoeth + Banner of the World Dragon, men hade den i en enhet av 19 swordmasters med två magiker i och mötte warriors(utan demonprins), ogres, empire, tomb kings och lizardmen. Kan säga att jag saknade dispel scrollen i varje match och fick nytta av banneret bara i sista matchen där jag slog fyra miscasts. Gör så att enheten får kosta max 350 poäng och det borde räcka.

    -Sen skulle jag också vilja se hur det gick i lagtävlingen, vad var slutresultatet och exakt hur jävla dåliga vi var på söndag! :D

    Tack en gång till och grattis till Daniel för vinsten!

  • supernice turnering som vanligt. Lirade fantasy denna gång, vilket jag inte gjort sen 8th kom ut. Kunde knappt nå regler och var lite långsam i mitt spel men hade riktigt roligt ändå. Nu så här i efterhand har jag kollat upp vampire Counts (som jag spelade) FAQs etc och ser att mortis Engines reliquary ÄR magiska attacker vilket jag inte körde som. Så jag ber om ursäkt till alla mina motståndare som hade haft betydligt större chans att krossa mig när dom sprängde mina mortis Engines och jag trodde mina spirit host inte tog skada.

    Klockan var en bra ide, bättre än den där tutan som man nästan sket ner sig av om man inte var beredd. Håller med Wavefire om att lunchtiden kan kortas ner då mat finns så nära till hands. Jag dyker upp nästa gång helt klart.

    Tack för en rolig helg. //Stefan Paulsson

  • Sjukt trevligt och roligt också att så många kom, bra turnering och längtar efter 25e turneringen!

    sen såg jag en kommentar angående Kummin's vegetariska alternativ och där måste jag få försvara mitt jobb. Pajen är varken nedfrusen eller 10kr paj. På kummin finns inget halvfabrikat över huvud taget. Men pga felbeställningar från den andra turneringen så tog den tilltänkta slut väldigt tidigt och då vart pajen uppvärmd från dagen innan ur kylskåpet. Detta ber vi om ursäkt för men med nästan 320 pers som ska äta och bara 3 arbetare fanns det inte möjlighet att laga mer av den tänkta rätten då det står vegetarianer i luckan och nästan 290 pers uppe i matsalen och tar för sig.

    Till nästa turnering kommer detta vara mer strukturerat och meny kommer finnas så alla vet VAD som kommer serveras utan undantag och hur mkt det kommer kosta.

  • edited 1 oktober 2013 21:08

    Spelade 40k

    Positivt:

    • Restriktioner på allies. Hade inte haft något emot att slopa allies helt, då vissa arméer gynnas så väldigt mycket mer än andra pga antalet battle brothers de har, men detta är en okej kompromiss.

    • Gott om tid för matcherna.

    • Kiosken.

    • Klockan.

    Negativt:

    • Givetvis skall inte de som använder sin fulla matchtid missgynnas men lunchpauserna hade gärna fått vara kortare om möjligt.

    • Linebreaker med tre scoring/denial units är väldigt svårt

    Sedan kan jag väl inte vara den enda som reagerade på att utlottningen för bästa placering med en armé inkluderade alla valbara chapters i Codex: Space Marines? Antar jag då, eftersom White Scars vann. Det borde väl ändå vara ett per codex, inte sju från C:SM.

    Men jag hade kanontrevligt, ser redan fram emot nästa turnering.

  • Olika chapters har ju olika regler, så de är ju i princip (och praktik) olika armeer...

  • edited 2 oktober 2013 14:10

    Fantasy

    Bra turnering som vanligt. Allt flöt på bra och klockan var uppskattad.

    Spelrelaterat: * Lite mer terräng som påverkar spelet skulle vara bra

    Spelar-relaterat:
    * Finns det spelare som kommer undan med att inte ta sig förbi runda 4 i någon match under hela tureneringen så borde det ge ett ordentligt minus.
    * Får man komma i vilket skick som helst på turnering? I första matchen trodde jag grabben vid bordet brevid skulle hosta upp en lunga. Det var även flera spelare som var ordentligt risiga. Jag är inte kräsen hypokondriker och jag är van att behöva se stjärtspinga och känna mustig mans-doft på turneringar , men det är lite respektlöst att komma och nysa och hosta ner motståndarens armé i den omfattningen.

  • Fantasy

    Mycket bra turnering, som vanligt, och mycket trevliga motspelare.

    Väl ordnat från arrangörernas sida, och det mesta funkade smidigt.

    Jag skulle däremot vilja åberopa mina medspelare. Smak. Att vara smaklig både vad det gäller, som tidigare skribent nämner, vilket skick man är i, men i ärlighetens namn, tänk på er hygien. Bara för vi är en bunt nördar som gör nördiga saker behöver man då inte misskötta sin hygien och överlag se nedgången och sunkig ut, då man ändå ska ha över hundratalet medspelare runt sig. Och smak, igen, angående vad ni ställer på bordet. Detta faller självfallet på döva öron, men bara för att något inte restrikterat eller borttaget, nerfat eller dylikt, betyder det inte att det är god smak. Alla enhetskombinationer är inte roliga att slåss mot, just för det är de varken är roliga eller särskilt spelbara från motspelarens perspektiv. Därför eskar jag från er medspelare att, även om jag hade turen att enbart möta riktigt bra folk och listor, tänka på hur ni reagerat på att möta er egen armé. Hårt, men spelbart.

  • @Rhawtir Jag spelade 40k men just det samtalet nämnt ovan (kring hårda listor/roliga listor) hade jag och några polare. En smaksak. Jag vill möta, och gärna vinna över, det hårdaste motstånd jag kan ställas mot vilket gör att jag själv spelade med vad jag tror du skulle kalla för tveksamma enheter. Smaken. Den är som den berömda baken sa, delad ;)

    Hygienen har du till 101% rätt i.

  • Fantasy

    Som vanligt en väldigt bra turnering, administrativt perfekt.

    För det första vill jag tacka mina motspelare, tyckte det var väldigt hög nivå på spelarskillsen denna FF av det jag såg och hörde.

    Jag gillar idéen att första matchen ger halva poäng, för min del kan det gärna få vara kvar, dock är det inte enbart av godo då turneringen till ännu större del avgörs sista matchen.

    Jag anser själv att det är bra att målning avgör så pass mkt som det gör på FF, men det blir för avgörande när man kan få 70 BPs och 30 målningspoäng, enligt mig. En möjlighet hade varit att helt sonika göra om alla steg över 20 delat på två, d.v.s. 20, 21, 22, 23, 24 & 25 istället för 20, 22, 24, 26, 28 & 30. Eller göra om turneringen till 80 BPs igen och ha kvar 30 målningspoäng.

    Angående restriktionerna kändes de bra förutom en sak, HE borde inte få spela med Book of hoeth och BotWD, det är för hårt helt enkelt. Jättebra att Empire stramades åt och Ogres lättades upp jämfört med de "riktiga" ETC-restriktionerna.

    Som Lizardmen-spelare tycker jag helt klart att det borde finnas mer aquatic terräng! ;-) Joke aside kändes en del bord för öppna, tyvärr.

    Jag är kanske ensam om det här för jag har gnällt om det tidigare men det måste väl vara någon fler nörd än mig som inte vill bli fet(are)?! Lightläsk omg plz ftw!! ;-)

    Tack för en great turnering, kommer tillbaka till 25:an (om ni inte har otur när ni tänker fram restriktioner à la FF #23 ;))

    /Marcus Östling

  • Spelade Fantasy

    Bra:

    Tydligt att det är vana arrangörer då allt flyter på utan större problem.

    Klockan var kanon, ljudet mycket trevligare än Tutan med..

    Mindre bra:

    Glest med terräng och väldigt öppna gator för mina kanoner.

    Jag fick möta en mardrömsmotståndare som jag i efterhand fick höra är känd för sitt segspel och allmänt dåliga spel, vilket leder till något jag funderat på flera Fanatic nu. Sportsmanship borde redovisas i resultatlistan(behöver inte vara vad man fick från varje spelare, men åtminstånde slutresultat) och kanske även ge något BP? När det ändå är så mycket softscore från målning så borde man ju kunna lägga till typ 0-5 för Sportsmanship med.

  • edited 2 oktober 2013 23:05

    Sämsta fanaticen resultatmässigt någonsin för min del... Men det rår ju bara jag och mina förbannade tärningar för. Jag håller med Östling om målningspoängen och den relativt större inverkan den får om man minskar på bp. Jag förstår att vissa är överpeppade och absolut inte vill ställa in även om dom är sjuka. Jag tog mig en rejäl funderare om jag skulle åka dit eftersom att jag ska springa en mara snart och numera räknar jag med att bli sjuk efter en FF.
    Klockan var bra, maten på Nolia helt ok, Lightläsk är inte bra! Mineralvatten och Kaffe Is the way to go. Däremot tycker jag personligen att när man spelar på en turnering så har man bara ansvar att hålla restriktionerna. Kom med hur hårda listor ni vill, duscha och det viktigaste don´t be a cunt.
    Medvetet segspel ingår i don´t be a cunt...
    Jag personligen skulle tycka att det var kul att se min sportmanship men att det kanske känns lite taskigt att redovisa det öppet.

  • Taskigt eller inte, om du aldrig får veta att du är en idiot så kan du inte ändra på dig. Borde vara en väckarklocka om du ser att 5/5 ger dig dåligt sportmanship. Ger det dessutom en liten bonus i poäng så kommer alla vara jätteglada och bjuda varandra på läsk!

  • edited 3 oktober 2013 07:53

    Ger det bonus i rena turneringspoäng kommer de värsta vinnarskallarna ge varandra lägre Sportsmanship i rent vinstsyfte. Been there, seen that.

    Vad det gäller ens egen personliga hälsa så tycker jag att en ska försöka fundera på om hälsoläget är sånt att alla är vinnare om en stannar hemma. Skulle du ha stannat hemma från jobbet med den här förkylningen/febern/ebolan? Sedan tycker jag att det borde ha ingått i nån sorts uppfostran att man inte nyser eller hostar i handen, utan i armvecket. Såg åtminstone två exempel på handhostare, bägge i kombination med lungsotsliknande läten. Jag är glad att jag hade med mig handsprit, i alla fall. Det betydde att jag bara blev lite rå i halsen...

    Jag kanske kastar sten i glashus/slår för mycket på min egen trumma, men jag tycker att nivån på Best In Show var väldigt låg i år. Särskilt i Fantasy. Jag hittade väldigt få arméer som jag tyckte stod ut eller ens var värda att stå på brädena i finalen. Lite samma sak i 40K, även om flashigaste armén på hela konventet vann (grattis, Robert!). Vad ska en uppnå för att hamna på de borden? Knasiga eller svåra konverteringar? Att du kan måla orange? En armé som ingen fattar vad något är?

    (Jag vill påpeka att jag inte är på något sätt missnöjd med min målningspoäng, inte heller oförstående till varför jag inte var med i BiS. Mina gråa killar poppar inte och de har faktiskt varit med typ en miljard gånger. Det fanns annat som var fräckare i år.)

  • Mjeh, jag möter gärna svåra enheter, men jag möter mindre gärna enheter som har någon flashig sak som gör att det egentligen inte är någon poäng att försöka åsamka dem skada, eftersom deras flashiga grej tar bort all skada (läs: Banner of the world dragon). Men vad som anses osmakligt av en är ju bra spel för den andre.

    Men det är min starka förhoppning att spelare som sett motspelarnas uttråkade miner när de ställer upp sin armé tar till sig av lärdomen och kanske även tar motspelarna i åtanke en extra sekund nästa gång.

    Håller med om terrängen på fantasysidan, för litet. Jag kan gärna offra mig att knåpa ihop terräng och skicka till Umeå om så önskas, och det tror jag fler kan tänka sig göra.

  • Terrängen är väl ett återkommande problem på Fanatic. Generellt är det för mycket hus och skum/impassible terrain och det saknas skogar och sjöar, vilket är synd då ett bra bord gör en match mycket intressantare. Jag tycker ETC och SM borden är väldigt bra, då de blandar friskt bland olika terrängbitar samt har två skogar och två kullar på varje bord. Det finns också en tanke varför varje terrängbit står där den står. Att ha hus inom 6" från objektiv känns inte jätte genomtänkt. :/

    Eftersom det saknas terräng så kan jag tycka det vore bättre att man klipper ut blå tygbitar för sjöar och gröna för skogar. Snabbt och enkelt att fixa. Inte den mest upphetsande terrängen kanske, men hellre det än den brist på terräng som är nu. Annars tror jag som rhawtir att vi är många som kan ta med terräng om det kommer en förfrågan.

  • @Bgs:

    Hur var poängen uppdelad i fantasy? i 40k var det 5 matcher, i fyra av dem var maxpoängen 20 och i en 10, för en totalmatchpoäng av 90.... om maxmatchpoängen i fantasy bara är 70 förstår jag att 30 målningspoäng känns mycket...

  • @Lost

    Förlåt jag hade otur när jag tänkte, det var på samma sätt i Fantasy, första matchen max 10 och match 2-5 max 20 poäng. D.v.s. totalt max 90 pinnar, precis som i 40k.

  • Hur personlig hygien har med FF utvärdering låter jag vara osagt, men nog fan kan man låta bli att nysa över någons armé. Om man nu inte spelar Nurgle....

    Valde att inte komentera målning men nu kastar jag mina tärningar. Vet att vissa spelare uppnådde 24poäng med figurer som var mer eller mindre omålade. Tyckte att någon armé på best painted (inte du grin gubbe) såg bra ut på bordet men var målningstekniskt urusel.
    Kanske man ska ha ett par statiska poäng som man kan dela ut, lättare att sätta vissa gränser för att uppnå dessa poäng? Eller ska man ha max X poäng och en viss poängsumma avsatt för konverteringar, att du målat i de färger man "ska" måla sitt chapter i (ex. babyblå för SW, vitt för WS osv.)

  • edited 3 oktober 2013 19:03

    Nej nej, inte begränsa för att du målar "korrekt" färg till rätt chapter, clan, craftworld etc. Det begränsar alldeles för mycket. Det blir väldigt svårt att skapa såna "kategorier" överhuvudtaget eftersom det är väldigt subjektivt vad som är snyggt med målning. Jag kan t.ex. tycka att det kan se extremt realistiskt ut då man målar med airbrush men det behöver inte nödvändigtvis vara snyggare än någon som målat med pensel och mindre "realistiskt".

    Jag vet att det för en massa år sen fanns en spelare i Umeå som hade en helt vansinnigt snyggt målad vampire count-armé....på långt håll. Tittade man däremot närmare på varje modell såg man att det var väldigt enkelt målat men helheten blev väldigt bra och han vann best painted en par, tre gånger. Skicklighet eller tur? Vem vet. Min poäng är att allt handlar om smak och det är svårt att bedöma sånt rättvist.

    Är dock alltid kul med småutnämningar. :)

  • Spelade 40k.

    Turneringen är som alltid fantastiskt väl organiserad. Saker och ting bara funkar.

    Bra förändringar:

    Restriktioner på Allies.

    Nya klockan. Skitsmart.

    Mindre bra:

    Mitt-i-matchen poäng. I år så missade jag inte att räkna dessa, men det är alltid en risk. Skall jag vara ärlig så ser jag inte riktigt syftet med dessa, i synnerhet inte då risken för att matcher inte hinner spelas färdigt är tämligen stor.

    Vanguard-strike deployment. Tar tid, och är lätt att göra fel, utan att ge mycket mer än deployment i quarters. Om turmeringsarrangörerna känner att denna deployyment faktiskt bidrar med något, så kan man kanske inkludera trollapans hjälpsamma deployment guide från i fjol i turneringshäftet?

    Övriga reflexioner:

    Speltid/lunchtid: Om man vet att Kummin är öppet så skulle man kunna skära ned lunchtidenmed åtminstone en halvtimma. Att sluta en havtimma tidigare med bibehållen speltid känns som win-win.

    Liksom Serpent så tycker jag inte att Sportsmanship skall ge turneringspoäng, av precis samma anledning. Enda chansen att undvika att somliga vinnarskallar medvetet eller omedvetet skule ge underpoäng, vore att köra helt dold scoring fram till slutet.

    Terräng: Jag instämmer i att en del av terrängen börjar bli både trött och gles. Kan det vara möjligt att erbjuda deltagare som tar med terräng för ett bord rabatt på inträdet eller nånting?

  • Apropå ta med egen terräng. Det finns ett par turneringar på andra sidan Atlanten som kör med ett bäst painted terrain pris och en symbolisk rabatt på inträdespriset.

    Verkade ha varit ett roligt inslag. I dessa turneringar var det inte krav på att man donerade terrängen till arrangörerna men många gjorde det.

    Om vi bör göra det här låter jag vara osagt men food for thought.

Sign In or Register to comment.