Fancy Fanatic utvärdering

edited 25 augusti 2013 14:34 in Turneringar / konvent

Grym turnering! Det var ett tag sen jag hade tid och råd att vara med, men det var faktiskt riktigt skoj. Men jag ska inte pladdra utan går direkt på några punkter (obs. jag spelade 40k!):

  • Lagtävlandet. Jag skulle kunna tänka mig att köra en Fancy där fler, eller alla, matcher spelas med fyra personer på samma bord. I brist på det skulle jag gärna se att man kan påverka lagkamratens strid på något vis genom interaktion mellan borden, som i Vortex-scenariot. Dubbelmatcher är så himla mycket roligare än en-mot-en och något jag saknar från brädspelsvärlden.

  • Poängsummorna var bra. Både 1100 och 750 funkade bra och jag kan inte säga att jag haft roligare när jag spelat 1500-2000 på vanliga turneringar. Ganska kul också att få ta med två listor (från samma codex). Att spela handlar ju om att roa sig själv och genom att kunna spela med andra units i någon match så gör man det.

  • Jag, och vissa med mig lät det som, tyckte att scenariot med domedagsdemonen var onödigt krångligt. Idén är jättekul och grunden i scenariot bra, men det behöver streamlinas lite i min mening om det dyker upp igen. Visst borde alla, även jag, ha gjort sin hemläxa och pluggat in och provspelat scenariona i häftet, men i praktiken vet vi ju att folk inte gör det av olika anledningar.

  • Nivån på seriositet på scenariona var bra. Kul med en turnering som vågar släppa sargen.

  • Utbudet i baren var tyvärr tråkigt. Jag vet att det inte är arrangörens fel på något vis, men det var en besvikelse. Pyntar man 800 spänn för att vara med i Fancyn och inte får ta med sig godbitar ur sitt privata förråd så väntar man sig faktiskt att kunna knäcka något roligare än en Brooklyn. Förut har dom åtminstone haft Mikkeller Texas Ranger och Carnegies jubileumsöl minns jag. Man vill liksom att utbudet ska kunna matcha utstyrseln.

  • Maten var ok. Vegalternativet som jag åt var ändå över förväntan, men det kanske är för att man generellt sett vant sig att ha låga förväntningar på sånt man inte gjort själv när man gett upp likkarvandet. Sammanfattningsvis gott käk, men inte direkt något jag skulle pynta flera hundra spänn för utanför turneringen. Väldigt skönt dock att folk kunde beställa käk även innan middagen fast baren inte öppnat. Kanonbra att ha möjligheten även om jag inte utnyttjade det själv.

  • Personalen på Origo var jättesköna och trevliga och vissa verkade faktiskt genuint intresserade av vad fan vi sysslade med egentligen. Det var kul. Det kändes som om dom var en del av gänget.

  • Matchlängden/Schemat var rätt lagom. Det funkade. Man behövde inte hetsspela eller stå och ha tråkigt i en match som aldrig tycktes ta slut.

  • Jag vill säga lagtävlandet igen? Är det ok? Jag tror de flesta håller med mig om att det förgyllde tillställningen att ha en polare att dela sorger, segrar och dryck med.

(Fyll gärna på med fler punkter.)

Sammanfattningsvis var det också kul att få rasta en ny armé, dessutom mina kära gamla orks, vilka inte fått se dagens ljus på många år. Tack till er som fick tillfället att mörsa dom och på så sätt visa vad jag behöver måla upp härnäst!

// Patrik Ylmefors

Kommentarer

  • Ps. Sorry till er jag mötte, jag var mer är lovligt ringrostig och hankade mig fram i en ny edition med en armé jag inte spelat sen 3rd ed. Det blev lite mycket för min hjärna. ;)

  • Usch det är sånna här inlägg som gör att jag undrar vad jag gör här nere i ordskämtsträsket! jag vill ocxå vara full och kasta tärningar och plast!

  • Jag håller med min kamrat satansäckel(och medspelare, 40K) i ovanstående.

    Gällande domedagsscenariot så kändes det som att domedagsdämonen gott kunde förpassas till warpen. Det var ju centrummarkörens flyttande som var det intressanta, och kunde gått få stå i fokus scenariot igenom. Det var ju svettigt att ständigt snegla på den och se vad f-n min medspelare ställt till med (obs. inte mitt fel att vi förlorade...host) och dämonen i sig kändes bara onödig.

    Roligt att matcherna (som i vortex-scenariot) påverkade varann, och likt vortex så hade det varit roligt att spela parallella rundor, där centrummarkörens vara eller icke vara avgjordes först när alla var färdiga med sin respektive runda, och precis som i sista matchen så hade det varit roligt om medspelarens agerande på sin halva hade kunnat flytta tillbaka markören på bordet om ens eget taskspelade flyttat den av bordet. En sista chans att stävja undergången så att säga.

    Gällande vortex så är det ett grymt roligt scenario, men själva vortexens position avgjorde i mångt och mycket hur roligt det blev. Kan tänka mig att om den låg och knastrade i ett hörn matchen igenom så blir det ju som vilket vanligt scenario som helst, det var ju när den susande runt i mitten som det var extra roligt, hade själv en sån match och de extra (och förlorade enheterna) avgjorde ju striden i mångt och mycket.

    Jag och äcklet spekulerade lite i att ha flera blast templates, men använda den lilla istället, som en planet med massa warpstorm blixtar som kan suga tag i en. Vi tänkte oss att man slår en tärning när man träffas av en blixt, (och nu spekulerar jag fritt) där ett är något väldigt dåligt för enheten händer på en etta, 2-5 sugs enheten iväg och på en sexa händer något bra istället. Lite grann som warptabellen i dämonkodexen. Vilket i teorin skulle göra att vortexen skulle kunna (p)åverka mer än den gjorde för vissa.

    Sista lagmatchen skulle (som tidigare nämnts) kunna vara standard på fancy, åtminstone så borde första och sista vara rena gemenskapsmatcher. Man inleder starkt med sin kamrats stöd och avslutar lika. De andra två: vortex och domedagsscenariot hade man kunnat spela solo, då de ändå påverkar kamratens match.

    Gällande utbudet av öl, så håller jag med, utbudet var under all kritik. Är det fancy ska det vara fancy, även gällande alkoholsortimentet. Maten var helt OK, även om själva huvudrätten var mer husmat än fancy-smancy meny.

    Summering: en riktigt rolig turnering, och nästa känns redan nu given. Tack till dea & c:o som fixar detta gång efter gång.

  • Jag tycker att det var bra att man spelade i par. Förrätten och efterrätten var bra. God sås till huvudrätten. Gärna att alla scenarion tillåter inteaktion mellan spelarna i varje par. Först scenariot innehåll inget sådant. Skulle kunna vara intressant om "bollarna" kunnat åka över till andra planen.

Sign In or Register to comment.