Fantasia Fanatics framtid 40k

edited 20 juni 2013 18:37 in Turneringar / konvent

Stora frågor såhär i sommar tider men jag funderar lite hur tankarna kring Fantasia Fanatics 40k framtid ser ut.

  • Poäng? Mindre poäng tex 1850, för att hinna med matcherna på ett rimligt sätt.

  • Allies? Fritt eller ja.. något annat.

  • Scenarios? Med det tänkt att ska det va en bara skoj turnering eller en kompetativ turnering? Två delade 40k turneringar under samma tak. Alltså en "Free for al" och en mer lämpad för "ost folket".

Fler frågor och/eller svar e bara att fylla på här i tråden. Shoot i sommar regnet när 40k abstinensen är som värst

Kommentarer

  • Jag har aldrig upplevt några problem när det kommer till tiden till att spela en 2000p strid. 3 timmar fungerar mycket bra.

    • Poäng: Jag är lätt för att minska ner till 1850 eller 1750pts. 1995 känns som en konstig nivå (och ännu värre "2000-1") och fortfarande inte helt för dubbla force org charts.
    • Allies: Som Tyranidspelare tycker jag verkligen GW gjort helt fel med Allies Chart:et, tycker Battle Brothers inte borde finnas och att fler lag borde ha fler lag som Allies of Convenience eller Distrustful (speciellt den sistnämnda). Men i dagsläget tycker jag det skulle bli alldeles för felvinklat att banna allies. Så jag tror nog det är lika bra att köra fritt fram för allies. Finns värre saker.
    • Scenarios: Med lite mindre tweaks känns det som att de scenarios som var sist var helt okej. Sedan är det of course bara roligt med lite variation. Däremot tycker jag First Blood inte ska vara med, och vad jag minns var det inte med på så många (eller ens alls?) scenarion sist?
  • Vad är det som känns konstigt med 1995 som poängnivå? Är det att man inte kan utnyttja fullt 2000p eller ser det bara konstigt ut på papperet? Jag vet inte vad problemet skulle vara. Poängen har ju modifierats genom åren för att det ska kännas bättre och att man ändå ska kunna få in det man vill ha i armén inom en rimlig gräns.

    När det gäller tiden ser jag inte hur det skulle bli ett mindre problem bara för att man minskar med 150 poäng. Det kommer alltid att finns folk som inte hinner spela färdigt. Då gäller det bara att skärpa sig själv och lägga på ett kol vid utvalda tillfällen, särskilt då man ställer upp armén.

  • Problemet med att ha 2000 poäng är att regelboken tillåter 2 FOCs, dvs 6 elite, fast och heavy. Detta kräver då att det måste tydligt stå på turneringen "Endast ett FOC gäller". Men det räcker med att en enda spelare missar, till exempel någon som reser längre sträckor, vilket kommer resultera med bitterhet pga illegal lista.

    Det jag har hört som möjligtvis kommer köras till nästa fanatic, som jag även stöttar stort, är att alla allies-nivåer sänks ett sted, dvs Battle brothers blir convenience och convenience blir desperate osv. Jag mötte aldrig några av dessa Azrael i en grupp på 50 gardister eller Necron/Grey Knight - listorna, men det jag hört från de som gjorde, så var de inte roliga att möta på någon nivå alls.

    Tidsmässigt har jag sällan problem att hinna, speciellt nu under 6:e editionen. Ibland händer det att man möter någon som verkar köra på att spela sakta. Drygast måste vara när man möter någon med stora grupper (till exempel infanterist-gardister, orker eller svärmtyranider) och varje movement fas placera exakt 2 tum mellan varje modell, BARA för att inte få den där lilla blasten på mer än två/tre modeller. Visserligen är det en sak när det är grupper som högst är 10 man, men när det sträcker sig mot 30 per grupp... då blir det fan tidslöseri på hög nivå.

    Trollapan: Med det tänkt att ska det va en bara skoj turnering eller en kompetativ turnering? Två delade 40k turneringar under samma tak. Alltså en "Free for al" och en mer lämpad för "ost folket".

    Jag tror inte att detta kommer att fungera så speciellt bra, om inte det kräver att man skickar in sin spellista någon vecka i förväg och få den granskad för att få veta om listan är "för ostig" för free for all.

  • Jag hade gärna sätt att man skulle kunna få köpa Flakk missiler (S7 Ap4, Skyfire) för 10pts till alla lag som kan ha Missile launchers för att slippa att nästan måste ha med aegis defence line för att få skyfire.

    Angående allies tycker jag att man ska sänka alla som kan alliera sig till ''Desprate allies'' och de som redan är desprate allies stannar på den nivån. Detta för att kunna få möjlighet att ta med allies om man vill men då skall de inte vara super bra att alliera in.

    Kring poängen tycker jag faktist man kan sänka med 100-200 poäng för vissa matcher hinner man knappt spela till runda 4, men stora boven i det hela är att de tar så lång tid att deploya sin arme.

  • edited 26 juni 2013 17:20

    Karzack: Jag menade inte vad problemet är med 2000p utan 1995p. Står det 1995p är det väl rätt klart att man inte kan ha 2 FOC, eller?

    Hur kan det ta längre tid att ställa ut sin armé nu än förr då man ställde ut varannan enhet? Personligen tycker jag det går snabbare nu. För att få en märkbar skillnad på utplaceringstiden tror jag inte det räcker heller att gå ner enbart 100-200p utan man måste minst gå ner 250-300p.

    Två turneringar under samma tak känns bara konstigt. Skulle bli rätt mycket mer arbete för arrangörerna också.

  • edited 26 juni 2013 17:49

    .... Skräp mobilen skickade innan jag va klar...

  • edited 26 juni 2013 17:50

    Målet nått tillslut :-D

    Få igång en diskussion.

    Tanken med två turneringar under samma tak va separata anmälnings delar. Man anmäler sig till skoj turneringen eller till ost turneringen.

    Sen är det med att hitta på nya regler för att nerfa hit och dit något jag STARKT vänder mig mot. "den här enheten får köpa det där för att du har en såndär fast då får min enhet den här bonusen..." Ni vet vad jag borde mena.

    • Tillbaka med wipe = 20-0 vinst löser mycket.

    • Tänka över, vilket jag vet "dom" gör, missions mer. First blood är ingen höjdare direkt

    • forge world eller ej? Intressant tanke även om det självklart finns brutet där.

    Det finns några listor nu som är "för bra" oavsett missions man kör. MEN dom går att kontra. Släpps som släpps nu på löpande band verkar kontra upp dom tidigare auto-pick listorna.

    Allt jag skriver ovan är sett utifrån rent tävlings synpunkt.

  • edited 26 juni 2013 18:23

    Jag ser inga problem med poängnivån. Inga alls, faktiskt.

    Det kommer alltid att finnas folk som inte hinner (eller "hinner") klart matcher, och för min del upplever jag inte att det blivit fler stressiga matcher nu än tidigare turneringar då poängnivån var lägre. Men då spelar jag i och för sig inte horder. Jag vill nästan hävda att om man konsekvent har problem att hinna färdigt matcher så bör man se över vilka listor man bygger, och hur man går till väga då man spelar dem.

    Måste man kolla allting hela tiden, så kanske man skall använda ett Codex man faktisk kan.

    Känner man att man måste placera varje gubbe med mikrometerprecision, så kanske man inte skall spela en hord.

    (Känner man att man absolut måste ifrågasätta precis allt i motståndarens armé, och allt han gör, så kanske man skall hålla kä...)

    Om vi fortsätter med denna oombedda feedback, så avskyr jag allies. Avskyr. Helst skulle jag vilja se dem tas bort helt och hållet, men att ''gå ner en nivå' låter som en rimlig kompromiss.

    Uppdragsmässigt, så skulle jag gärna se fler av uppdragen från regelboken, mer eller mindre rakt av. På GA II i Östersund så var alla uppdrag betydligt närmre regelboken än hur det brukar vara på Fanatic, och jag blev väldigt positivt överaskad med hur välbalanserade de flesta var, och hur smidigt de flöt.

    Tillägg då jag såg inlägget ovanför:

    Forgeworld? Nej. Nej. Nejnejnejnej. Niklas Erik Jesus. NEJ! FW gör jättesnygga modeller men har akuta problem med att skriva balanserade regler. Listorna och de enskilda enheterna som de publicerat svänger vilt mellan "sämre än värdelöst" och "bättre än en guldpläterad Jesus".

  • Ombedd av mig ;-) Är nyfiken på att höra hur folk resonerar kring Fantasia Fanatic turneringen.

    Forge world frågan va provokativ I know men vill pejla av läget.

    Hord arméerna är du inne på något. Jag va en av dom som kämpade mot tiden. Har gått tillbaka till enklare armé nu igen. Problem solved men hörde många kommentera tiden på fanatic därav min undran

    Keep spitballing!

  • edited 26 juni 2013 19:56

    Per satte pricken på det berömda i:et, toppingen på mjukglassen, smörklicken på potatisen, kronan på kejsaren, NEJ inte forgeworld! Då blir det bara obalanserat. Vissa arméer har ju allt mellan himmel och jord att välja mellan medan vissa har ungefär allt mellan Borås och Ulricehamn, dvs ingenting. Listor som är gjorda av ost of doom kommer att dyka upp.

    1995p tror jag fungerar precis lika bra som 1850 eller 1750 att spela. Det blir nog ingen större tidspresskillnad. Jag tycker att Per klargjorde det väldigt bra vilka anledningar det finns att folk inte "hinner" spela färdigt sina matcher. Jag kan vara ödmjuk nog att säga att jag själv inte alltid har hunnit spela färdigt. En poängsänkning hade inte gjort det bättre.

    Sänkning av allies-nivåer låter dock väldigt rimligt.

  • Mindre poäng skulle dock kunna balansera flygare och allierade av sig själv.

  • På mindre poäng så blir de flygare som är bättre än vad de är dyra ännu bättre, då det blir svårare att prioritera in luftvärn. Tror jag.

  • T kanske blir lite fjuttigt?Jo, men du riskerar ju samtidigt att vara, i värsta fall, bordad innan de kommer in om man spenderat oproportionerligt mycket poäng på just flygare...men visst kan du ha rätt. Allierade borde påverkas mer. Men jag tror i sig att 150p inte gör någon skillnad, utan att det isf måste ner betydligt mer, kanske ända till 1500 och

  • Skriver på mobilen, och det blir lite märkligt ibland. Det i början om fjuttigt är egentligen slutet på sista meningen...

  • när det gäller första frågan så tycker jag att man lika gärna kan spela 2000 istället för 1995

    När det gäller allies så tyckte jag det var bättre då det inte fans eftersom nu är det alldeles för lätt att göra bra listor det är bara att alliera orker och lite marins så har du en lista som är både stor i antal och stark

    tredje frågan har jag inget att säga

Sign In or Register to comment.