Exploded Vehicles vs Assault Vehicle

edited 24 maj 2013 11:20 in Warhammer 40k

Tjo,

Satt och kollade lite i regelboken och upptäckte en sak jag inte tänkt på: Man får inte charge:a ut ur Assault Vehicles som blir Exploded under sin motståndares tur. Mitt resonemang är följande:

Assault Vehicle säger: Passangers disembarking from Access Points on a vehicle with this special rule can charge on the turn they do so, even on a turn that the vehicle was destroyed.

Wrecked: Passangers Disembark in the usual manner (se p.79).

Exploded: Placed where the vehicle used to be.

Disembarkation restrictions: After disembarking, models ... cannot declare a charge in their subsequent Assault Phase.

Detta innebär följande: Eftersom du inte disembarkar efter ett Explode-resultat, "triggar" inte Assault Vehicle-regeln, och då får du alltså INTE charge:a med enheterna/modellerna i.

Från vad jag kan hitta i regelboken verkar GW jämföra "disembarked" med "placed" eftersom du vid ett disembarkation move placerar ut figurerna enligt reglerna för disembarkation. Det jag anser talar emot en charge efter man skjutit sönder ens Assault Vehicle är att man vid Exploded results (eller Crash & Burn) inte använder Access Points.

I GW:s regelboksFAQ står följande:

Q: If a unit disembarks from a destroyed vehicle during the enemy turn , can it Charge in the Assault phase of its own turn? (p80)

A: No , unless the vehicle in question was an Assault Vehicle

Från detta kan jag dock fortfarande inte se hur de kan charge:a ifall deras fordon blev Exploded, eftersom de då inte har disembarkat från "the access points on a vehicle with this special rule".

Sure, det här kan vara "RAW" vs "RAI". Har hör/läst om flera som kör båda vägarna. Har dock själv inte spelat emot någon som inte menat att man inte kan chargea efter att ens LandRaider/StormRaven har exploderat.

Är det bara jag som kanske spelat fel sedan 6th ed:s början angående detta? Mötte inte bara en spelare under senaste Fanatic som charge:ade efter att jag fått deras Storm Raven eller Land Raider att explodera.

Kommentarer

  • edited 24 maj 2013 12:08

    Man får bara assulta efter man lämnat ett fordon om det är ett ASSULT VEHICLE. Enkelt :)

    Men jo RAI och RAW har man lätt att fastna kring. Jo jag kan va en av dom ibland men just nu så glasklart.

  • Hade det varit så lätt så borde de väl inte ha tagit med en hel drös av kriterier för att få charge:a "från" ett Assault Vehicle, tycker man. Sure, det är GW - men t.o.m de kan ju inte ha tänkt att man ska ignorera att du måste använda fordonets access points, något du inte gör om du "anfaller från ett exploderat fordon". Visserligen finns även diskussionen om ifall man aldrig har disembarkat ifall fordonet exploderar, och vissa anser därför att eftersom man bara står där, utan att först ha disembarkat, så får man assaulta.

  • Alltså det är ju lite bökigt då GW inte riktigt följer sina nyckelord konsekvent. Med det menar jag att de använder disembark fast i exploded så är det place, samt att de säger destroyed fast i charten är det wrecked/exploded.

    Rent tekniskt så om man bara är placed så har man inga restriktioner på charge då de alla refererar till disembarkation, precis som FAQ frågan gör. Det är dock lite dumt att man får charga om bilen sprängs men inte om den går sönder, oavsett om den är ett assault vehicle eller ej. Så jag tror inte det är så de tänkt, men vad vet jag.

    Har inte regelboken på mig, men går efter minne och dina regelreferenser.

  • FAQ:n säger ju att man får chargea så då får man. Man kan ju sitta och tolka regler i absurdum och få det precis hur man vill men vad är meningen.

    Spela inte reglerna spela spelet

  • edited 25 maj 2013 00:10

    Om ett fordon exploderar upphör det att vara ett fordon. Det finns väl inget i reglerna som säger något annat?

    Tolkningen kan då med lätthet annullera alla bekymmer med stormingsregeln. 1. Fordonet träffas. 2. Skadan är allvarlig och skiten exploderar. 3. Placera ut modellerna där vraket stod.

    Eftersom inte fordonet fanns kvar när modellerna sätts ut, finns väl inget som stödjer att de kan storma därefter?

  • "I GW:s regelboksFAQ står följande:

    Q: If a unit disembarks from a destroyed vehicle during the enemy turn , can it Charge in the Assault phase of its own turn? (p80)

    A: No , unless the vehicle in question was an Assault Vehicle"

    Deras egen FAQ?

  • edited 25 maj 2013 15:06

    Problemet är väl att den där frågan från FAQ:en egentligen inte besvarar den egentliga frågan här. För problemet är egentligen tvådelat.

    1. Är det skillnad på Destroyed och Wrecked/Exploded. GW definierar inte direkt detta. I sin tur har vi också frågan om Exploded gör att folket i inte disembarkar (och hur som helst får charge:a, även om fordonet inte hade varit Assault Vehicle).
    2. Eftersom man vid Vehicle Explode, oavsätt om man vill använda citatet från FAQ:en, inte kliver ut genom fordonets Access Points, så gäller ju inte Assault Vehicle.

    Det FAQ:en besvarar är snarare frågan om man får assaulta under sin tur om fordonet går sönt under motståndarens (dvs. "This turn" contra "their subsequent assault phase").

    Själv börjar jag luta åt att både RAW och RAI menar att du inte får assaulta om ditt fordon exploderar, oavsätt om det är ett assault vehicle eller inte. Jag menar, du är ju i princip fast i vraket. Var inte många editioner sedan man blev autopinned vid fordonets förstörelse.

  • Jag tycker att faq:n är tydlig nog, att man får assaulta om fordonet förstörs (oavsett wrecked eller explodes) när det gäller assault vehicles.

    Om man sen vill hävda att man inte får assaulta för att man inte disembarkat (som jag förstår är det här ditt argument) så vill jag påpeka att restriktionerna om att inte assaulta gäller just vid disembarkation. Dvs har du inte disembarkat är det fritt fram att assaulta även ur vanliga exploderade fordon med det resonemanget.

    Börjar man dra regeldiskussioner förbi en viss punkt blir det lätt löjligt.

  • Tror jag har isåfall uppfattats fel. Det jag vill hävda är att regeln Assault Vehicles kräver att man disembarkar från fordonets access points för att kunna få charga efter man disembarkat. Eftersom du inte får använda dessa efter att fordonet exploderat (utan du hamnar där fordonet är), så hävdar jag att, såvida nu Exploded leder till ett disembark move (vilket jag förstått det "alla" spelar att det är), så borde alltså inte ens folk som kommer från Assault Vehicles få assaulta. Bör påpekas att jag inte hade tänkt dra detta så långt att det blir absurt. Var bara något jag hörde på ett antal podcasts och andra forum, och började fundera kring. Rent RAI känns det ganska logiskt att man inte kan assaulta om ditt fordon totalförstörs så som det gör vid explosioner.

    Om FAQ:en trumfar meningen i regeln som just är "Passangers disembarking from Access Points on a vehicle with this special rule can charge on the turn they do so, even on a turn that the vehicle was destroyed.", borde de väl lätt kunnat varit - i min åsikt - tydligare i sitt val av fråga och svar i FAQ:en. Självfallet vet jag att GW inte är så duktiga på regler.

  • Om du läser vad det står under Explodes och Wrecked så ser du att båda leder till att fordonet blir destroyed.

    I faqen står det att "A: No , unless the vehicle in question was an Assault Vehicle". Vad är vitsen med 9/10 ord i den meningen om de inte får charga?

    Även om jag ser vad du pekar på så tycker jag det finns mer som talar för att de får charga än mot att de får det.

  • Här med bestämmer jag med Keso gudarnas makt att FAQ är tydlig och klargör att det är fullt möjligt att charge'a ut ur en wreaked/exploaded eftersom båda är ett destroyed resultat.

  • Håller helt till fullo med att det är så det ska spelas.

    Men, oavsett vad man tycker så kan man inte komma ifrån att man inte gör en disembark då ett fordon exploderar ;)

  • En "flygande" disembark dock? ;D Nej, men det är ganska tydligt, men väldigt lite rum för tolkning om vad de egentligen menar just här. De är betydligt vagare på sina regler på andra stället då, känner jag.

  • edited 27 maj 2013 16:32

    Håller faktiskt med Hive Mind. Det är skumt att det inte blir en disembark vid vehicle Exploded. Och det får hemska konsekvenser.

    Enligt reglerna får de som sitter i oavsätt Assault Vehicle assaulta, eftersom de inte disembarkat utan bara står där. Ännu värre är att enligt reglerna får du bara assaulta ett annat mål än den transport du sköt på om ditt primary assault target är "enheten som disembarkat". Eftersom Vehicle Exploded inte leder till Disembark så får jag alltså inte charge:a dem, och alltså är de safe? Och frågan är också, hur långt kan man dra "RAI" och rättfärdiga det?

    Nåja, den här tråden var inte mitt försök till regelrytteri, utan snarare bara en koll och se hur folk körde, och om de uppmärksammat detta "problem. Jag håller inte med om att FAQ:en antyder de flesta av er gör, men det är för att jag fortfarande läser att det finns fler krav för att "trigga" Assault Vehicle. Hur som helst kommer jag fortsätta spela med att Exploded => Disembark och att Assault Vehicles "alltid" får assaulta efter disembark, oavsätt. Åtminstone tills någon framtida FAQ antyder om något annat.

Sign In or Register to comment.