Sex, Lögner och Warhammer.

edited 28 april 2013 20:32 in Warhammer fantasy

Nu handlar det här inte om en spansk film utan traditionsenligt så gör vi en djupdykning in i träsket som är powerlevels. Det finns naturligtvis inget bättre sätt än att räkna ut snittet per armé. Så här presenteras armeérna i fallande ordning, antalet deltagare presenteras också. Lustiga kommentarer mottages varmt :)

  1. Darkelves, 63 (4)
  2. Woodelves, 59, (1)
  3. Empire 56,3 (3)
  4. Daemons 56,2 (6)
    WoC 56,1 (10)
  5. Beastmen 56 (1)
  6. Chaosdwarfs 52,5 (2)
  7. Dwarfs 51 (1)
  8. VC 50,5 (2)
  9. Skaven 49,6 (3)
  10. Lizardmen 48,3 (6)
  11. Ogres 43,6 (6)
  12. OnG 41,3 (3)
  13. Highelves 39,3 (4)
  14. Tombkings 25 (3)

Kommentarer

  • Ser att du snyggt gömt undan WoC, det är bra!

    Tydligt att DE är sjuuuuuuuuuukt brutna, borde nerfas till nästa Fanatic. Kanske främst kaststjärnorna, Shades och Spear Elves.

  • Förvånande att O&G inte skrapade ihop mer poäng samt att det är rätt tydligt hur bra DE är nu med lättare generella restriktioner för alla och dem.

    Hydra 0-1 är okej enligt mig, men rimmar riktigt dåligt då chimeror är fritt antal i den nu absolut äckligaste arméboken. DP är bara bonkers, går inte kompa annat än att kanske sätta cap på vingar? Sprang han fick ju den som kör en sådan i alla fall fundera lite.

  • Ser man till topp 10 är arméerna som hamnade där inte speciellt förvånande, DE, DoC och WoC.

    En odödlig Chaos Lord som är stubborn, men ändå får plats med föremål som gör att han kan skövla är inte helt spännande att möta för många. Daemon Prince bör också balanseras upp, kanske genom att blanda in magilevlar och fly som i ETC. Chimeras är ju hyggligt beroende av en flygande lord för att fungera med sitt LD på 5, så kanske är nog om de mest extrema lordvalen stryps åt.

    Däremot börjar jag personligen tycka att ETC och restriktionerna de använder överlag börjar spåra ur lite och hade gärna spelat en Fanatic under exempelvis svenska kompmallen. En fördel där är ju att alla val är tillgängliga och tillåter lite annorlunda listbyggen mot för annars. :)

  • Jag tycker att vi ska släppa lite på dom andra arméernas restriktioner istället för att compa warriors mer. Får man ha tre chimeror så borde man få ha två abomber eller två hydror. Två abomber har ju den naturliga restriktionen att du inte får in två kanoner.

    Jag har inget emot att spela mot smuts men alla får gärna ha tillgång till lika mycket smuts.

  • Jag vet inte vad alla andra ser, men det enda jag ser i den där listan är att wood elves måste kompas.

  • bgsbgs
    edited 29 april 2013 10:50

    Att DE/DoC/WoC är i topp var väldigt förväntat med tanke på restriktionerna, eller rättare sagt avsaknaden av dem.

    Jag valde att inte spela Fanatic denna gång mest p.g.a. att jag var så pass Saida att inse att det kommer komma för mkt smuts för min smak. Säga vad man vill om ETC men de restriktionerna är väldigt genomtänkta. Exempelvis tar de bort DP-kombon som är bonkers, man får inte ha massa flygande chimeror som sprutar eld, Chaos Lord med 1+/3++ med Crown of command (kuul), *.DE-smuts, et cetera et cetera.

    Håller dock med om att WE måste kompas mer, börjar bli så less på att de alltid skall dominera på toppborden VARJE GÅNG.

  • Fy fan, ja man blir inte ens förvånad när we gör så bra. Men det är väl precis som med Darkelves en gammal bok och den fixas in på samma (låga) nivå som ex. woc när den nya boken kommer.

  • Håller med om att Dark elves behöver styras upp en aning. Kanske att pendant endast får användas som arcane item eller bara på en modell till fots. Som det är nu sitter den alltid på en combatsnubbe på pegasus. Samma sak skulle kunna användas på woc så att 3+ ward med re-roll på ettor bara är till fots eller på trollkarl. Okej för lords som inte kan dö, men då kan motståndaren i alla fall ställa saker i vägen eller slå på enheten de står i.

    och som jag sagt femtioelva gånger förut så skulle hydran behöva använda reglerna ur monstrous arcanum så den kostar 220 pts, inte har hatred och inga handlers, men jag kan köpa att den inte kommer ändras bara pendant och 3+ ward save med re-roll på ettor begränsas.

    3 eldsprutande, flygande chimeras och en flygande demonprins borde också begränsas.

  • Ska bli intressant se hur metat förändras efter nu på lördag :) Kanske High Elves landar(eller bara fortsätter att flyga) och rör om lite i grytan...

    Med nya High elves på G och hur tusan Warriors är nu så kanske det kan vara en god tanke att se över om vi vill att spelet ska vara 3-4 flygande monster/karaktärer som åker omkring och spöar upp folk...

  • Skulle det gå få ett snitt på WoC demon prins arméerna? :) Björn var en stor gentleman och skipade det allra mest brutna och tog bara en halvbruten lord på disk som var bra på att döda saker.
    Men hur gick det för Demonprinsarna? :)

  • Vet inte om det var fler än jag och Lessing som spelade DP. Men för oss gick det ju hyggligt iaf!

    Skulle inte vara så generös och kalla den versionen av Chaos Lord som Pilebro förärade oss med för halvbruten. Den är ganska så extrem och inte minst spelförstörande. Även DP behöver få sig en nedtoning, där exempelvis restriktioner på save i kombination med magiker och flyga skulle göra en hel del.

    Sen tycker jag väl inte att en Shadestar är tokspännande heller, men överlag hade även DE, som tidigare påpekats, för lätta restriktioner. Daemons bör få ett maxantal på Beasts.

  • edited 30 april 2013 20:15

    Jo klart som fan att Bamses Lord är knashård :)
    Håller med att man dog en aning inombords då man såg shadestars.

  • vad som ibland glöms bort i sånna här sammanhang är de personer som spelar armerna är oftast väldigt kompetenta spelare. i DE's fall var det åtminstone 2 riktigt vassa spelare bakom spakarna. jag säger inte att det är hela sanningen men det spelar ofta en stor roll vem som puttar figgarna. sen är det givetvis så att man kanske borde se över restriktionerna för somliga av armerna. jag vet inte riktigt om man ska ge WE en del av nerfsleven. armen är inte anpassad för 8ed.... att ge dem mer restriktioner skulle göra armen nästan ospelbar i formatet på fanatiken. värt att säga är att det var många WoC listor på turneringen och det är en bidragande orsak till att de gick bra för dem. det kommer alltid att finnas armer som är lite bättre än andra tuvär gör inte GW ett balanserat spel då det är svårt för att det finns för många variabler man skulle behöva ta hänsyn till. formatet på fanatiken är sådant så det ska vara högt till tak för vad som får spelas, turneringen har profilerat sig på ett sådant sätt så att man får förvänta sig att folk kommer med det mest brutna armerna.

  • He he, du är alldeles för snäll mot Peter som spelade WE.

  • Det krävs dock inte mycket i restriktionsväg för att balansera upp det hela en aning, om man utgår från nuvarande formatet. De allra sunkigaste listorna bör få någon form av hjälpmedel och de hårdaste ett slag på fingrarna.

Sign In or Register to comment.